Gå til innhold

Samboer vil oppkalle barnet vårt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Alle har dobbeltnavn, så da blir det dobbeltnavn? Kanskje på tide å ryke fra denne, jeg syns egentlig du var mindre smart å samtykke uten å vite hva du sa ja til. Litt som signere en viktig kontrakt uten å finlese og til slutt betaler du et formue uten å få valuta for pengene.

 

Arne er ok, Kjell javel (pun intended), kombinasjonen er nei og atter nei.

 

La han gå lengre eller bredere i slekten når han ønsker oppkalling. Ellers hadde jeg i en hormonstorm avlyst hele avtalen.



Anonymous poster hash: 03250...8da
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva enkeltpersoner her inne mener om de ulike navnene er jo av fullstendig underordnet betydning. Det er hva dere som foreldre mener om navnet som er viktig. Det essensielle her er jo mer en prinsipiell debatt om kun en av foreldrene kan bestemme navn på barnet, og attpåtil et navn den andre forelderen misliker sterkt.

 

Jeg mener nei.

 

Anonymous poster hash: 1bd0b...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mykje heller Arne eller Kjell Arne enn Ian, men Arne-Kjell? - han må vere sunnmørsk :D

Eg tenkte det same.

 

Helsing sunnmøring. ;)

 

Anonymous poster hash: b11f3...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

 

Vi har alle sammen dobbeltnavn, så dobbeltnavn blir det. Det verste er at etternavnet RIMER på Kjell. Første gangen sambo nevnte Arne-Kjell fikk jeg faktisk latteranfall og trodde han spøkte. Fornavnet alene er jo bare helt på trynet, men med etternavnet blir det jo bare helt komisk... :legrine: Stakkars, tenk når han skulle presentert seg da.... Nei, jeg må krangle meg til noe annet.

 

Anonymous poster hash: e5a6a...4f0

 

Heter dere Pell-Pottitskrell til etternavn???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vi har alle sammen dobbeltnavn, så dobbeltnavn blir det. Det verste er at etternavnet RIMER på Kjell. Første gangen sambo nevnte Arne-Kjell fikk jeg faktisk latteranfall og trodde han spøkte. Fornavnet alene er jo bare helt på trynet, men med etternavnet blir det jo bare helt komisk... :legrine: Stakkars, tenk når han skulle presentert seg da.... Nei, jeg må krangle meg til noe annet.

 

Anonymous poster hash: e5a6a...4f0

Ja, det er nettopp det du må gjøre hi, du skal ikke gå med på hva som helst, det er din unge også. Og det er da uvesentlig hva navnet er så lenge du er kraftig uenig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Johan er veldig fint, om du kan få han med på det. Arne og Kjell hver for seg er ok. Ian derimot egner seg ikke på norsk. Sønnen til ei på barselgruppen min heter Tian, synes det er så teit og puslete. Høres ut som talefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri inngå en avtale på forhånd.

 

Ei veninne av meg gjorde det med sin samboer, fikk de gutt skulle han velge navn og fikk de jente skulle hun.

Så de fikk først jente som heter Celina

Så nr 2 ble en gutt og da skulle far velge navn og han vill ha Kjell etter sin farfar og Egil etter sin morfar så sønnen heter Kjell Egil. De krangla lenge der hun prøvde og forhandle osv men han sto på sitt og rett skulle være rett.

Og hun kan ikke bestemme alene da han må godkjenne navnet.

 

Idag har de da gått fra hverandre(men ikke pga navne) og veninna mi er kjempe flau over navne på sønnen og når folk spør hva han heter så sier hun bare Egil, mens faren er på å bruke begge så blir spennende etterhvert når barnet kan fortelle navnet sitt selv.

 

Anonymous poster hash: df53b...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff... Her er jeg litt uenig med dere andre. Syns Ian var et kult navn;)

 

Kjell og Arne derimot... Grøss!

 

Anonymous poster hash: a1623...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Arne på 10 år. Var sambo som insisterte på oppkalling. Men nå elsker jeg navnet. Et ekte, traust navn, og det er flere ingen Arne på skola. (Men 3 Oliver bare i klassen..)

 

 

Anonymous poster hash: 8edf3...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig irrelevant hva vi her inne mener om navnet. Diskusjonen må jo være om du har lovet at han og han alene skal få bestemme navnet hvis dere får en gutt, eller om du har lovet å gå med på oppkalling etter hans familie.

 

Jeg synes personlig at det virker veldig egosentrisk av ham å kjøre på og insistere på et navn han vet (?) at du hater tanken på, og presentere det som Eneste Alternativ. Dere må jo bli enige! Og det betyr at selv om sønnen skal oppkalles etter hans familie, så må jo du også kunne leve med navnet.

 

Hos oss gjorde vi det sånn at han bestemte navnet på det første barnet, og jeg på det andre. Likevel var vi enige om at den andre hadde full vetorett. For det er VÅRE barn, og ingen av oss ville tvinge gjennom et navn den andre hatet. Det handler rett og slett om respekt for hverandre.

 

Poenget mitt er vel egentlig at du fint kan si greit, vi kan oppkalle sønnen vår etter din familie, MEN det skal være et navn vi begge liker. Og så er det samme regel når det (hvis?) det blir din tur til å bestemme navn, eller dere skal gå for oppkalling fra din familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha ha - nei Arne Kjell "Fjeld", det går jo ikke:)

 

Men Arne er litt kult synes jeg. Kjenner en veldig stilig mann som heter Arne. Og møtte også på en liten Arne-beibi for ikke så lenge siden. Så det kunne jeg vurdert. Men håper jo dere finner noe begge vil like! Oppkalling er veldig koselig, men foreldrenes navnesmak (eller smak generelt) må jo spille litt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arne er eit kjempefint navn!! Men er du ikkje einig må de jo finne eit navn begge likar. Arne Kjell er ikkje fullt så fint forresten. Hadde eg vore deg hadde eg blånekta på Arne Kjell, men kalla Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan er nydelig. Prøv å trumfe gjennom for bare Johan. Arne Kjell er såpass spesielt at han ikke kan kreve at du skal gå med på det. Så skal han være sær attpåtil å sette navnene sammen den veien? Du skal også leve med sønnens navn..... Johan og til nøds Simon. For seg selv!! Kjell og Arne hadde jeg aldri gått med på!

 

Anonymous poster hash: 4c187...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om mannen har satt seg på bakbeina og insisterer på å kalle ungen det bigrimme navnet og vil ikke høre på deg, da lover det ikke godt for fremtiden.

 

Forøvrig tror jeg ungen blir ertet om han heter Arne Kjell Fjell (?).

 

Hvordan går det,hi?

 

Anonymous poster hash: e1866...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne går mot døra

Tenker tanker han har tenkt tusen ganger fra før av

Er som vanlig kledd i svart

Et blekt, blekt ansikt med en matchende bart

En matchende bart

Hva er meninga med livet grubler Arne

Men stakkars før han finner svaret

Snubler Arne, trappetrinn på trappetrinn

Han knekker stadig ben

Og vips der knuses ansiktet, nå er ikke Arne særlig pen

Nakken knekker med et tørt, sprøtt knekk

Hjernen tyter ut av en diger sprekk

Begge øya spretter ut

Ånei tenker Arne, jeg ser ikke ut!

 

 

Gå for Kjell.

 

Anonymous poster hash: cfadc...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og sambo venter vårt første barn sammen. Han har lenge sagt at han ønsker oppkalling innenfor familien, og greit nok har jeg tenkt tidligere, da flere av hans familiemedlemmer har ganske ålrighte navn. Vi ble enige om at det blir oppkalling etter min familie dersom det blir jente, og etter hans familie dersom det blir gutt. Det vi derimot aldri snakket noe særlig om før vi fikk vite at det var en gutt vi ventet, var hvilke navn han tenkte på. Jeg så for meg at han ville gå for en av de mer "moderne" navnene i slekta, kunne jo hatt f.kes Simon Johan uten at det hadde vært noe problem for meg. Men det var absolutt ikke de personene HAN så for seg å oppkalle etter. Neida! For han ville gå lenger bak i slekten der vi finner Arne og Kjell! Ikke bare er disse navnene sykt utdatert og harde norske navn, men han skulle søren meg ha det til å være Arne-Kjell, og ikke Kjell-Arne i tillegg. Hva ville dere gjort i denne situasjonen? Jeg spør han om hvorfor i alle dager han vil ha navnet den veien, og det er fordi det er en tradisjon i deres familie å stokke litt om på navnene. (Han har ikke det vakreste navnet selv). Arne-Kjell vil jeg veldig gjerne absolutt unngå. Hatt en liten drøm siden jeg var mindre å kalle sønnen min for Ian, men han er ikke særlig åpen for å velge bort noen av navnene. Ian Arne Kjell lissom? Jeg tror jeg må sende inn navnepapirene i skjul og kalle han bare Ian.  :sjokkert: Flere som har problemer med navnevalg, eventuelt en sta mann som vil gå for oppkalling?? Anonymous poster hash: e5a6a...4f0

Hva med å kalle opp etter far. Sambo er jo et fint navn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Geir-Stig?

Dere har en heftig jobb foran dere om gutten skal bære navnet Arne-Kjell "fjell" med verdighet 😂 kunne sikkert vært kult på sin måte(om gutten passer til det) men dette blir jo å legge opp til mobbing, nesten.

 

Anonymous poster hash: ad330...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simon eller Johan.

 

Simon Johan er også et fint dobbeltnavn

 

Hvem sitt etternavn skal barnet ha?

 

Selv mener jeg at det er belastende å ha to fornavn og to etternavn.. Derfor har jeg kun brukt mitt fleste fornavn og mitt siste etternavn. Det første jeg gjorde da jeg var 18 var sende inn navneendring

 

Anonymous poster hash: 6f687...91a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...