Gå til innhold

Er DU en ressurssterk person?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel, flyktningetjenesten må gjerne bruke ordet som de vil for min del. At flyktningene opplever mye fælt og mister mye på veien er åpenbart, men de er ikke nødvendigvis ressurssvake av den grunn.

Det belyser vel mer at dette ikke er statisk. De var ressurssterke, ble deretter ressurssvake, men kan likevel ende som ressurssterke igjen etter en tid. Når de f eks lærer språket er en viktig ressurs gjenvunnet. Når de får utdannelsen godkjent (eller tar en ny) og blir klare for arbeidsmarkedet gjenvinner de en til. Og så videre. Vi er alle på vei hit og dit i livet, og en som f eks har alt med seg, kan bli syk, og deretter oppleve å føle seg ressurssvak. Fordi den viktigste av ressursene var tapt, nemlig helsa. Da kan du være så omstillingsdyktig du bare vil, det er ikke sikkert det fins noen løsning likevel. Å bli skubbet ut av arbeidsmarkedet, miste makten over egen økonomi, kanskje måtte gå fra huset og flytte, kanskje minste nettverk - det er klart sykdom kan gjøre den ressurssterke om til ressurssvak.

Anonymous poster hash: 167dc...623

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det belyser vel mer at dette ikke er statisk. De var ressurssterke, ble deretter ressurssvake, men kan likevel ende som ressurssterke igjen etter en tid. Når de f eks lærer språket er en viktig ressurs gjenvunnet. Når de får utdannelsen godkjent (eller tar en ny) og blir klare for arbeidsmarkedet gjenvinner de en til. Og så videre. Vi er alle på vei hit og dit i livet, og en som f eks har alt med seg, kan bli syk, og deretter oppleve å føle seg ressurssvak. Fordi den viktigste av ressursene var tapt, nemlig helsa. Da kan du være så omstillingsdyktig du bare vil, det er ikke sikkert det fins noen løsning likevel. Å bli skubbet ut av arbeidsmarkedet, miste makten over egen økonomi, kanskje måtte gå fra huset og flytte, kanskje minste nettverk - det er klart sykdom kan gjøre den ressurssterke om til ressurssvak.

Vi er enige om at dette ikke er statisk. Resten er vi nok uenige om, siden ressurssterk ikke går ut på å inneha mange ressurser, men å ha evnen til å gjøre det beste ut av ressursene man har.
Skrevet

Vi er enige om at dette ikke er statisk. Resten er vi nok uenige om, siden ressurssterk ikke går ut på å inneha mange ressurser, men å ha evnen til å gjøre det beste ut av ressursene man har.

Men hvis det ikke er statisk - betyr det da at den evnen går opp og ned? Ikke de omkringliggende faktorer, altså, for de regner du ikke inn i ressursene, men selve evnen til å bruke dem endrer seg?

Det tror jeg faktisk mindre på...

Skrevet

Ja, vil si det. Vi har:

Begge har utdannelse

Begge har full jobb

Vi eier bolig uten å ha problemer med å betjene gjeld

Vi har interresse for barna

Vi har tid til barna

Vi har engasjerte besteforeldre på begge sider innen gangavstand

Vi har evne til å skape nettverk for barna

Anonymous poster hash: f2f44...3a6

Skrevet

Ja, totalt sett.

+ Har et bra nettverk bestående av et godt parforhold, venner og noe familie.

+ Har høyere utdannelse og mange års jobberfaring

+ IQ over 120

+ God helse

+ Generelt lavt alkoholforbruk, og ikke bruk av andre rusmidler.

+ Et bevisst forhold til egen oppdragelse og hvilke verdier jeg ønsker å formidle.

+ Legger til rette for at barna kan utvikle og beholde vennskap, følger opp barnas fritidsaktiviteter, sørger for at de stimuleres kognitivt, er engasjert i hvordan de gjør det faglig på skolen, leser for og med dem, gir emosjonell støtte ved behov, deltar på alt av sosiale tilstelninger på skolen sammen med dem osv.

+ Variert helgefritid bestående av alt fra utstillinger, slappe av dager med spill eller film hjemme, skiturer, blåbærturer, strandturer, teaterbesøk, pokemonjakt, besøk hos/av venner, bibilioteksbesøk, loppemarkeder med mer, og tar gjerne med venner av barna på dette. Deltar med barna årlig under TV- aksjonen og på dugnader osv.

+ Kan noe juss, orienterer meg svært godt i samfunnet og har inntrykk av at jeg som oftest kan langt mer enn det folk flest gjør om alt fra skattefradrag, regelverk på ulike områder og hva som finnes av ulike tilbud.

+ Takler høyt tempo, er som regel handlekraftig og ordner opp i ting, men kan bli sliten og prokastinere om det er svært mye emosjonelt stressende i livet.

- Ikke sterk økonomi (Men vi spiser sunt og variert, barna har alt de trenger materielt, og de deltar på alt som er av arrangementer som bursdager og helgeturer så fremt vi ikke har andre planer).

- Arbeidssøkende for tiden (men jobbet i alle år før)

- Har tidligere opplevd kortvarig situasjonsbetinget depresjon og angst

Anonymous poster hash: 85038...4ca
Skrevet

Ja, det vil jeg si! Vi takler det meste som kommer vår vei, og for barna våre en god og trygg oppvekst! Vi sitter godt i det økonomisk og har begge trygge gode jobber!

Nå for øyeblikket har vi derimot kommet i en situasjon med et av barna som vi merker og innser at vi ikke klarer å håndtere selv (angst og tvangslidelse hos et lite barn). Da mener jeg også at vi er ressurssterke nok til å innse det, samt be om hjelp fra de rette faginstanser!

Anonymous poster hash: 440b5...cbe

Skrevet

Ja, det vil jeg si! Vi takler det meste som kommer vår vei, og for barna våre en god og trygg oppvekst! Vi sitter godt i det økonomisk og har begge trygge gode jobber!

Nå for øyeblikket har vi derimot kommet i en situasjon med et av barna som vi merker og innser at vi ikke klarer å håndtere selv (angst og tvangslidelse hos et lite barn). Da mener jeg også at vi er ressurssterke nok til å innse det, samt be om hjelp fra de rette faginstanser!

Studier har faktisk vist at det er motsatt når man sammenlikner like milde tilfeller; høyt utdannede foreldre oppsøker sjeldnere enn andre det offentlige hjelpeapparatet.

Men jeg tenker uansett at dersom barnet deres sliter, og det ikke ser ut til å skje en bedring, så er det bra at dere tar tak.

Skrevet

Selvfølgelig er alle som svarer ressursterke. Akkurat som alle tjener masse, har høy utdannelse, kjempestort hus, ny bil osv

Anonymous poster hash: 049d8...cd5
Skrevet

Selvfølgelig er alle som svarer ressursterke. Akkurat som alle tjener masse, har høy utdannelse, kjempestort hus, ny bil osv

Jeg har fulgt denne tråden med stor interesse.

For meg handler ikke utdannelse, brukbar inntekt, bolig man trives i og spenstige fritidsinteresser så mye med å være ressurssterk å gjøre. Det er noe man har. Ikke noen stor sak.

For meg handler det om å kunne yte det lille ekstra ved å eksempelvis ha kapasitet til å bistå noen som sliter - trenger ikke være noen du kjenner så godt en gang. Det handler om å ha godt nett av kontakter som du kan hjelpe og som hjelper deg eller noen du kjenner ved behov.

Skrevet

Kommer jeg inn i den kategorien? Jeg er hun med trøblete oppvekst. Jeg lurer virkelig på hvor jeg hører til mtp dette, for jeg vet ikke. Jeg vet at jeg klarer meg selv og har kontroll på livet, men føler også at jeg mangler noe som mange andre har, uten at jeg helt klarer å sette ord på hva jeg mangler.

Og derfor svarte jeg i denne tråden, for jeg undrer på hvor jeg står.

Anonymous poster hash: a9b1e...cd8

Skrevet

Ja. Er voksen, har stort nettverk, lang utdannelse, eier huset mitt, er aktiv på mange felter i samfunnet bl a gjennom politisk engasjement, to styreverv og på andre måter. Vi prioriterer kultur og idrett i barnas fritid, vi tar dem med på lærerike ting også i feriene, og vi er intelligente mennesker.

Du som er så intelligent, det skrives ikke mange "felter", men mange felt. 

Anonymous poster hash: e9c5c...d1a

Skrevet

Studier har faktisk vist at det er motsatt når man sammenlikner like milde tilfeller; høyt utdannede foreldre oppsøker sjeldnere enn andre det offentlige hjelpeapparatet.

Men jeg tenker uansett at dersom barnet deres sliter, og det ikke ser ut til å skje en bedring, så er det bra at dere tar tak.

Men det betyr jo ikke at de ikke oppsøker hjelp! Gruppen du beskriver har vel kanskje i større grad venner og bekjente i et nettverk som kan gi råd? I tillegg oppsøker de kanskje i større grad private instanser??

Skrevet

Du som er så intelligent, det skrives ikke mange "felter", men mange felt.

Anonymous poster hash: e9c5c...d1a

Du verden. Tanums store rettskrivningsordbok er uenig med deg, og angir felter som valgfri form i bokmål.

post-42-54122_thumb.jpg

Skrevet

Ja, det er jeg.

Har endel år på baken, med mye livs og arbeidserfaring. God utdannelse og god økonomi. Bra jobb, 100%. Bor i en fin og stor bolig. Klarer fint å komme meg fram her i livet, samt hjelper de som ikke er like sterke som meg. Mann og barn. Lykkelig. Den typiske kjernefamilien. 💕

Anonymous poster hash: bbe9f...ced

Skrevet

Vet ikke hva andre vil kategorisere meg som siden jeg er "ung" alenemor (28 år) og student men jeg mener ja, fordi: selv om jeg er student, jobber jeg som lærer, holder på med mastergrad i spesped. Etablerte meg tidlig så jeg sitter fint i det økonomisk (om jeg selger leiligheten nå, sitter jeg igjen med 1 mill i egenkapital). Kjøpte helt ny bil (for 230.000) for 3 år siden som snart er nedbetalt.

Utenom det økonomiske har vi en god og stor familie. Min datter har gode besteforeldre på begge sider, og oldeforeldre, tanter og onkler som bryr seg og flere søskenbarn. Vi har mange venner så vi har et godt nettverk rundt oss. Jeg er smart, og jeg er klok. Hun har fått mye kunnskap fra meg og arvet hjernen;) når hun spør, får hun svar. Jeg svarer aldri "det er du for liten til" eller "det bare er sånn". Så hun har utviklet seg til å bli en svært smart jente og er den flinkeste i klassen. Jeg er sinnsykt stolt av alt jeg har fått til. For barnet var ikke planlagt og likevel har jeg kjøpt hus, bil, tatt utdanning mens jeg er alene med henne og hun har aldri manglet noe. Nemlig fordi jeg er en ressurssterk person.

Likevel om jeg bare sier "alenemor og student" er jeg sikker på mange automatisk ville sett på meg som ressurssvak.

Anonymous poster hash: 19573...6c6

Skrevet

Økonomiske ressurser er jo også en form for ressurs. Man kan f eks ikke kastes ut av en bolig man eier.

Klart man kan bli kastet ut av en bolig man eier.

Men ikke så lett så om man leier.

Men om man leier så går dt faktisk ann og se etter langtidsleie osv.

Anonymous poster hash: 0e553...cd2

Skrevet

Klart man kan bli kastet ut av en bolig man eier.

Men ikke så lett så om man leier.

Men om man leier så går dt faktisk ann og se etter langtidsleie osv.

Anonymous poster hash: 0e553...cd2

Hvis man misligholder lånet til det punktet at boligen går på tvangsauksjon, ja. Men det tilhører jo litt mer ekstreme situasjoner.

Skrevet

Kommer vel helt an på hvem som ser. Vi bor i et relativt rikt strøk. Og jeg eier bare halvparten av en tomannsbolig, eier ikke bil. Og vi er ikke rike. Har penger til alt vi trenger, men ikke så mye mer enn det. Og jeg har flere sykdommer, så nå er jeg utenfor arbeidslivet.

Men jeg er en fantastisk mor. Har et barn som har opplevd mobbing, har ADHD, og etter mobbingen fikk angst og depresjon. Og som jeg har kjempet for dette barnet, stilt opp på alle mulige måter. Jeg har hatt utallige møter med skolen, krevd endring, og de har gjort det de skulle. Kjempet for å få hjelp til henne hos BUP, og det var ikke lett. Nå i høst startet hun på privatskole, for at hun skal få det ennå bedre. Ja, det koster, men da får jeg bare ofre noe. Og det uten noe problem. For det viktigste for meg er at barnet mitt skal ha det bra.

Så jeg føler meg som en veldig ressurssterk mor. Og ser at i en del av de rike hjemmene, så er ikke foreldrene til barna tilstede. De jobber mye, skal realisere seg selv, ut å feste osv. Så barna må klare seg selv fra ung alder.  

Jeg har og en grusom barndom bak meg. Grovt seksuelt misbruk fra veldig ung alder, vold og psykisk terror, de var alkoholikere og. Synes jeg har klart meg utrolig bra, og veldig stolt av hva jeg har klart. Jeg har alltid fått mye skryt og, fra både lærere, rektor, barnehage og psykologer.

Anonymous poster hash: dbbad...e89
Skrevet

Men det betyr jo ikke at de ikke oppsøker hjelp! Gruppen du beskriver har vel kanskje i større grad venner og bekjente i et nettverk som kan gi råd? I tillegg oppsøker de kanskje i større grad private instanser??

Det sto at de generelt sjeldnere oppsøkte hjelp, og hva årsaken til dette var (som ble oppgitt av respondentene selv).

Skrevet

For øyeblikket er jeg ikke det. Jeg har en ansvarsfull jobb, verv i lokalsamfunnet og økonomien på stell, men jeg er så nedkjørt hver gang jeg ikke har kontroll, blir jeg til et skjelvende, sjokoladespisende vrak....

Anonymous poster hash: 28a1a...215

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...