Anonym bruker Skrevet 25. september 2016 #51 Skrevet 25. september 2016 Nå som folket ikke spiser brød lenger, er vel ikke problematikken reell. Anonymous poster hash: b9507...6f9
Anonym bruker Skrevet 26. september 2016 #52 Skrevet 26. september 2016 Jeg føler meg trygg på hva som er sunt. Før var jeg kostholdsforvirret, men ikke nå. Før hadde jeg fettfobi, men nå vet jeg at mettet fett er sunt og helt nødvendig samt at fettskrekken som "herjer" er helt ubegrunnet. Virker som flere og flere får øynene opp for dette. Den store synderen er sukker. Gjør at man lagrer mer fett og kan skape betennelser i kroppen, ubalanse i tarmen etc. Nå er det blitt økt fokus på at de fleste sykdommer starter i tarmen , det vil si at hvis tarmfloraen ikke har noe bakterieflora å stille opp med, vil man med stor sannsynlighet før eller siden utvikle sykdom. For å styrke tarmfloraen spiser jeg fermentert mat. Jeg spiser sauerkraut hver dag, bare en spiseskje. Er blitt mye friskere etter det. Mens andre sliter med luftveisinfeksjon, får ikke jeg det. Fokuserer på å velge økologisk på de matvarene det er viktigst på, eks tomat,paprika,agurk, epler,banan. Det er dyrere,men jeg ser på det som en investering i helse. Ellers er alle enig om at fisk og grønnsaker er sunt. Jeg tar leverkapsler siden jeg ikke takler smak aV lever. Lever er noe av det mest næringsrike en kan spise. Inneholder bla mye hemjern som er lett for kroppen å ta opp. Korn og nøtter er jeg begynt å bløtlegge for å slippe å få vondt i magen. Det gjør næringa mer tilgjengelig for kroppen og bryter ned næringsblokkere. Oi, dette ble mye, men jeg ble så engasjert. Jeg brenner for sunt kosthold, men jeg tilstreber ikke perfeksjon da jeg ikke tror det er sunt heller. Dermed unner jeg meg litt lakris og sjokolade i helger, men ikke store mengder. Baker mye sunn bakst selv periodevis. De fleste synes det er godt selv om det er sunt / sukkerfritt. Sunn mat regner jeg som mat som er minst mulig tuklet med, ren og naturlig mat. Ikke en toropose som er fabrikkert . Anonymous poster hash: ad33f...482 Hvorfor anser du det som viktigst å spise økologisk agurk og tomat når norske tomater og agurker uansett nesten aldri er sprøytet? Anonymous poster hash: d51ee...6d6
Anonym bruker Skrevet 26. september 2016 #53 Skrevet 26. september 2016 Hvorfor anser du det som viktigst å spise økologisk agurk og tomat når norske tomater og agurker uansett nesten aldri er sprøytet? Anonymous poster hash: d51ee...6d6 Ikke spør etter logikk. Som du ser er dette religion... Anonymous poster hash: b5ae5...025
Anonym bruker Skrevet 26. september 2016 #54 Skrevet 26. september 2016 Frukt og grønnnsaker først og fremst... så da utgår vel pålegg Anonymous poster hash: 15b38...dbf
Anonym bruker Skrevet 26. september 2016 #55 Skrevet 26. september 2016 Etter å ha lest denne tråden så ser jeg vi har et mathysteri uten like altså. Jeg så en dokumentar på NRK for ikke så lenge siden angående kostholdsråd staten gir. Og før 50-70 tallet hadde vi mye mer fett i kosten vår og vi var ikke så overvektige som vi er nå. Men så kom en smarting inn og sa at vi burde spise mye mer frukt og så kom det med pasta osv videre inn. Da fikk vi mye mer sukker i maten og dermed ble vi jo større. Island som spiser veldig lite bearbeidet mat, pluss de som spiser minst frukt i Europa syns jeg jeg leste er ikke så overvektige som det vi er. Godt mulig at vi her i nord trenger mer fettrik mat. Alt med måte!!! Anonymous poster hash: 6d6de...faa
Anonym bruker Skrevet 26. september 2016 #56 Skrevet 26. september 2016 Etter å ha lest denne tråden så ser jeg vi har et mathysteri uten like altså. Jeg så en dokumentar på NRK for ikke så lenge siden angående kostholdsråd staten gir. Og før 50-70 tallet hadde vi mye mer fett i kosten vår og vi var ikke så overvektige som vi er nå. Men så kom en smarting inn og sa at vi burde spise mye mer frukt og så kom det med pasta osv videre inn. Da fikk vi mye mer sukker i maten og dermed ble vi jo større. Island som spiser veldig lite bearbeidet mat, pluss de som spiser minst frukt i Europa syns jeg jeg leste er ikke så overvektige som det vi er. Godt mulig at vi her i nord trenger mer fettrik mat. Alt med måte!!! Anonymous poster hash: 6d6de...faa De viktigste årsakene til at vi har mer overvekt nå enn på 50 tallet er ikke kostholdet med mangelen på hverdagsmosjon. Den gangen var det ikke vanlig å ha bil, mange vasker klær for hånd, man hogg ved til oppvarming av huset, plukket bær til saft og syltetøy osv. Anonymous poster hash: d51ee...6d6
Anonym bruker Skrevet 26. september 2016 #57 Skrevet 26. september 2016 Ja, fermenterer selv. Det er veldig lett. Jeg blander gulrøtter og kålrot som er raspet i ett Norgesglass. Tilsetter 1/2 ts salt. Klemmer med ett glass hyppig slik at alt vannet kommer over. Det står på kjøkkenbenken og godgjør seg noen dager og gassen må slippes ut hyppig. Har lyst å begynne å bake surdeigsbrød, men har ikke kommet meg dit da det høres avansert ut Anonymous poster hash: ad33f...482
Ophiophagus Hannah Skrevet 26. september 2016 #58 Skrevet 26. september 2016 En kollega av meg sa nylig at "i andre land handler kosthold og ernæring om helse, i Norge handler det om psykiatri". Vet det er statt litt på spissen altså, men akkurat rundt dette emnet er det mange som er litt ekstreme. Og veldig bastante. Hvorfor er det akkurat her oppe i nord, at vi har blitt så innmari opptatt av kostholdstrender og dietter?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå