Gå til innhold

Hva regner folk som sunt pålegg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Poenget er vel å spise variert. For mye av en ting er ikke bra. Ingen som dør av å spise skive med syltetøy en gang for dagen, men hvis du bare spiser nugatti eller syltetøy på skiva er det ikke sunt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Datteren min vil bare spise makrell i tomat på brødskiven - så det håper jeg virkelig er sunt!

Ellers tenker jeg at det er sunt med gulost og paprika, egg, røkelaks, leverpostei og sylteagurk, peppermakrell, tunfisk og tomat. Jeg blander avokado, egg og majones - veldig godt på brødskiva.

Personlig tenker jeg at det som er sunt, er å ikke overdrive, spise normal, variert mat. Vi spiser mye brødmat i vår familie, med typisk norsk pålegg, som makrell og røkelaks. Og vi er sunne og friske, og ingen av oss har problemer med overvekt, så jeg tenker at vi gjør det bra nok.

Skrevet

Det er usunt å ha et anstrengt og hysterisk forhold til mat!

Her i huset lærer barna at kroppen trenger god bensin, dvs at vi må spise variert, at hovedkostholdet vårt skal være grovt og grønt, og at sukker og hvetebakst/kaker i hovedsak hører bursdager og spesielle anledninger til. Hverken kjøttpålegg eller brunost er farlig så lenge man spiser variert, et knekkebrød med brunost til kvelds er helt ok så lenge man gjennom dagen har gått i seg næringsrik og variert mat

Hysteri og redsel for mat er farlig, mat er ikke farlig. Levereglen alt med måte er veldig grei synes jeg.

Anonymous poster hash: d4a8a...c38

Skrevet

Sunne matvarer vi har i huset vårt: Økologisk rørossmør, noen ganger økologisk rørossrømme, økologisk ost. Tomater, paprika, agurk, banan og epler prioriterer vi å velge øko da de konvensjonelle inneholder mer sprøytemidler etc. Ellers bruker vi økologisk kjøttdeig,lammekjøtt og vi koker jevnlig kraft av eks skrog av lam som bi har til base i supper etc. Egg får vi på døra av en bonde og de er tilnærmet økologiske. Avokado går det mye av her i hus. Overnattet grøt av helmelk, havregryn, chiafrø er godt og sunt 😊 Økologisk gelatinpulver bruker vi en del 😊 Jeg har det eks i smoothie. Før da vi fulgte anbefalingene til helsedirektoratet hadde vi mindre energi og kunne eks sovne foran TV mens nå gjør vi ikke det. Vi er mye mer frisk og det er neppe tilfeldig.

Anonymous poster hash: ad33f...482

Skrevet

Hysteri og redsel for mat er selvfølgelig ikke bra. Hva man velger å spise, er opp til hver enkelt. Synes man skal akseptere at alle er ulike og at det ikke finnes noe "suksessoppskrift" for alle.

Hjemmelaget leverpostei er sunt, skal lage det når jeg kommer meg dit. Vi bruker raspet lammelever i matmuffins til barnet på 2 år 😊

Jeg synes det skal være aksept for at alle velger ulik mat og har ulike prioriteringer, forutsetninger, interesser osv.

Vi elsker å lage mat og lager alt fra bunnen. Det gjenspeiler seg i god helse.

Skrevet

Sunne matvarer vi har i huset vårt: Økologisk rørossmør, noen ganger økologisk rørossrømme, økologisk ost. Tomater, paprika, agurk, banan og epler prioriterer vi å velge øko da de konvensjonelle inneholder mer sprøytemidler etc. Ellers bruker vi økologisk kjøttdeig,lammekjøtt og vi koker jevnlig kraft av eks skrog av lam som bi har til base i supper etc. Egg får vi på døra av en bonde og de er tilnærmet økologiske. Avokado går det mye av her i hus. Overnattet grøt av helmelk, havregryn, chiafrø er godt og sunt Økologisk gelatinpulver bruker vi en del Jeg har det eks i smoothie. Før da vi fulgte anbefalingene til helsedirektoratet hadde vi mindre energi og kunne eks sovne foran TV mens nå gjør vi ikke det. Vi er mye mer frisk og det er neppe tilfeldig.

Hvorfor har du gelatinpulver i smoothie?

Anonymous poster hash: c8fbd...2a0

Skrevet

Brunost er ikke sunt,det er jo så usunt at barnehagen vår nekter barna brunost.

Anonymous poster hash: 384f1...bf1

Brunost har et ufortjent dårlig rykte. Det er en nyttig og "viktig"/enkel kilde til å få i seg jod, som det nå viser seg at mange (spesielt barn og unge) mangler.

Anonymous poster hash: 312d0...0ed

Skrevet

Grunnen til at jeg bruker gelatin i smoothie : for å tilsette ekstra næring. Gelatin er jo kokt kollagen og er gunstig for hud,hår og negler. 😊 spiser den med en gang så den blir ikke stivnet

Skrevet

Måtehold.. Litt av alt.. Eg e klin gal! Av og til ete eg brunost, og blir eg heilt vill har eg syltetøy på.. Ille når en tenker så mye på at alt må vere sunt. En kan vel ete litt av alt. Skjeve med ost og skinke og paprika eller agurk. Det er sunt for meg. Samme med leverpostei, makrell i tomat, laks, egg.

Skrevet

Fisk er den beste naturlige kilden til jod. Brunost inneholder 31 gram sukker per 100 gram. Litt her og der kan fort bli mer enn man tror

Skrevet

"Fermenteringen er bare melkesyre og det kan kroppen danne selv". Hvor i all verden har du det fra? Jeg lager sauerkraut ved å raspe kålrot og gulrot, ha i en ts salt, så står det og "gjærer" flere dager mens jeg stadig presser ned blandingen slik at vannet er over grønnsakene. Det smaker skikkelig surt og er ikke spesielt godt, men det bidrar med gode bakterier til tarmfloraen. Hvis tarmfloraen er "blottet" for gode bakterier har den lite å stille opp med og er lettere mottakelig for sykdommer. Jeg sier ikke at sauerkraut og leverkapsler hjelper mot luftveisinfeksjoner, men de kan bidra til bedre helse. Leverkapslene fra rein lever er helt naturlige og inneholder ingenting syntetisk i motsetning til mange andre vitaminkapsler.

Dette har jeg lært av Gry Hammer som har gitt ut flere bøker,bl.a om fermentert mat.

Brunost er ikke sunt. Inneholder sukker blant annet så det bør ikke være en stor del av kostholdet.

Melkesyrebakterier, hørt om det? De lever naturlig i tarmen. Det er de som putrer i vei i sauerkraut.

Men - de gjør ikke så stor forskjell for helsa. Det du spiser utsettes for saltsyre i magesekken, noe som dreper mange bakterier.

Anonymous poster hash: b5ae5...025

Skrevet

Grunnen til at jeg bruker gelatin i smoothie : for å tilsette ekstra næring. Gelatin er jo kokt kollagen og er gunstig for hud,hår og negler. 😊 spiser den med en gang så den blir ikke stivnet

Gelatin er aldeles nøytralt for helsa. Det lages stort sett av alginat fra tang.

Skrevet

Hvis saltsyra er så fabelaktig som du skal ha det til, hvorfor er det så mange som blir syke? Hvorfor ligger Norge på topp i kreftforekomst? Legen til en i familien anbefalte sauerkraut

Skrevet

Hvis saltsyra er så fabelaktig som du skal ha det til, hvorfor er det så mange som blir syke? Hvorfor ligger Norge på topp i kreftforekomst? Legen til en i familien anbefalte sauerkraut

Den kan ikke gjøre maten kirurgisk steril, hvis det er det du mener?

Dessuten finnes det en hel masse sykdommer som ikke starter med inntak av noe som helst...

Legen til tanta til naboens fetters husvenn foreslo gurkemeie, forresten. Sikkert sunt det, men ingen universalmedisin mot noe som helst.

Skrevet

Laks - mye d vitamin

Skinke - grus, kalkun, kylling osv mye protein!

Leverpostei - mye jern

Egg - alt du trenger av vitaminer og mineraler bortsett fra c-vitamin

Kaviar/makrell i tomat

Banan i skiver.

Ost med masse agurk, paprika tomat salat oppå

Cottage cheese med en dæsj konsentrert syltetøy (selvlaget i form av smoothie f.eks uten tilsatt sukker)

Så er det faktisk sunt å kline til med salami, nugatti, syltetøy, brunost, peanøttsmør osv en gang i blant - godt for både kropp og sinn 🙌🏻👌🏻

Anonymous poster hash: f57bc...ef2

Skrevet

Laks - mye d vitamin

Skinke - grus, kalkun, kylling osv mye protein!

Leverpostei - mye jern

Egg - alt du trenger av vitaminer og mineraler bortsett fra c-vitamin

Kaviar/makrell i tomat

Banan i skiver.

Ost med masse agurk, paprika tomat salat oppå

Cottage cheese med en dæsj konsentrert syltetøy (selvlaget i form av smoothie f.eks uten tilsatt sukker)

Så er det faktisk sunt å kline til med salami, nugatti, syltetøy, brunost, peanøttsmør osv en gang i blant - godt for både kropp og sinn 🙌🏻👌🏻

Anonymous poster hash: f57bc...ef2

Grus?

Skrevet

Grus?

Gris kanskje.... Eier du ikke fantasi når autokorrekten slår inn 😉

Anonymous poster hash: d4a8a...c38

Skrevet

Sunne matvarer vi har i huset vårt: Økologisk rørossmør, noen ganger økologisk rørossrømme, økologisk ost. Tomater, paprika, agurk, banan og epler prioriterer vi å velge øko da de konvensjonelle inneholder mer sprøytemidler etc. Ellers bruker vi økologisk kjøttdeig,lammekjøtt og vi koker jevnlig kraft av eks skrog av lam som bi har til base i supper etc. Egg får vi på døra av en bonde og de er tilnærmet økologiske. Avokado går det mye av her i hus. Overnattet grøt av helmelk, havregryn, chiafrø er godt og sunt 😊 Økologisk gelatinpulver bruker vi en del 😊 Jeg har det eks i smoothie. Før da vi fulgte anbefalingene til helsedirektoratet hadde vi mindre energi og kunne eks sovne foran TV mens nå gjør vi ikke det. Vi er mye mer frisk og det er neppe tilfeldig.

Så du forrige ukes "folkeopplysningen" som handlet om økologisk mat?

Anonymous poster hash: 99041...824

Skrevet

Jeg føler meg trygg på hva som er sunt. Før var jeg kostholdsforvirret, men ikke nå. Før hadde jeg fettfobi, men nå vet jeg at mettet fett er sunt og helt nødvendig samt at fettskrekken som "herjer" er helt ubegrunnet. Virker som flere og flere får øynene opp for dette. Den store synderen er sukker. Gjør at man lagrer mer fett og kan skape betennelser i kroppen, ubalanse i tarmen etc. Nå er det blitt økt fokus på at de fleste sykdommer starter i tarmen , det vil si at hvis tarmfloraen ikke har noe bakterieflora å stille opp med, vil man med stor sannsynlighet før eller siden utvikle sykdom.

For å styrke tarmfloraen spiser jeg fermentert mat. Jeg spiser sauerkraut hver dag, bare en spiseskje. Er blitt mye friskere etter det. Mens andre sliter med luftveisinfeksjon, får ikke jeg det.

Fokuserer på å velge økologisk på de matvarene det er viktigst på, eks tomat,paprika,agurk, epler,banan. Det er dyrere,men jeg ser på det som en investering i helse.

Ellers er alle enig om at fisk og grønnsaker er sunt.

Jeg tar leverkapsler siden jeg ikke takler smak aV lever. Lever er noe av det mest næringsrike en kan spise. Inneholder bla mye hemjern som er lett for kroppen å ta opp.

Korn og nøtter er jeg begynt å bløtlegge for å slippe å få vondt i magen. Det gjør næringa mer tilgjengelig for kroppen og bryter ned næringsblokkere.

Oi, dette ble mye, men jeg ble så engasjert.

Jeg brenner for sunt kosthold, men jeg tilstreber ikke perfeksjon da jeg ikke tror det er sunt heller. Dermed unner jeg meg litt lakris og sjokolade i helger, men ikke store mengder. Baker mye sunn bakst selv periodevis. De fleste synes det er godt selv om det er sunt / sukkerfritt.

Sunn mat regner jeg som mat som er minst mulig tuklet med, ren og naturlig mat. Ikke en toropose som er fabrikkert .Anonymous poster hash: ad33f...482

du mener vel umettet fett!?! Ikke mettet...

Anonymous poster hash: 97392...fde

Skrevet

Ja, og sukker er 100% naturlig, mener du at det er like sunt også da eller?

Det som kan bidra til hjertekarsykdom er sukker og margarin. Margarin er et kjemisk framstilt produkt. Smør er et naturlig produkt. Sunt 😊

Skrevet

Peanøttsmør er sunt,særlig om det er økologisk 😊 Jeg bruker å ta en teskje til dessert. Nydelig 😊

Skrevet

Ja, jeg mener at sukker er sunt. Bare hiv innpå så kanskje du er så heldig å få diabetes, kreft og andre hyggelige sykdommer

Skrevet

Jeg mener mettet fett ja. I motsetning til hva mange tror, så er faktisk mettet fett sunt og helt nødvendig. Hvorfor tror dere det er mettet fett i morsmelk? Naturen hadde ikke ordnet det slik hvis det var usunt. Jeg spiser selv en del mettet fett. Før trodde jeg det var farlig, men nå vet jeg bedre. Det er ikke fett som legger seg i årene, men sukker som bidrar til det. Fett er viktig for bl.a hormonbalansen.

Skrevet

Jeg mener mettet fett ja. I motsetning til hva mange tror, så er faktisk mettet fett sunt og helt nødvendig. Hvorfor tror dere det er mettet fett i morsmelk? Naturen hadde ikke ordnet det slik hvis det var usunt. Jeg spiser selv en del mettet fett. Før trodde jeg det var farlig, men nå vet jeg bedre. Det er ikke fett som legger seg i årene, men sukker som bidrar til det. Fett er viktig for bl.a hormonbalansen.

Har du link som støtter påstanden din?

Anonymous poster hash: c8fbd...2a0

Skrevet

Jeg føler meg trygg på hva som er sunt. Før var jeg kostholdsforvirret, men ikke nå. Før hadde jeg fettfobi, men nå vet jeg at mettet fett er sunt og helt nødvendig samt at fettskrekken som "herjer" er helt ubegrunnet. Virker som flere og flere får øynene opp for dette. Den store synderen er sukker. Gjør at man lagrer mer fett og kan skape betennelser i kroppen, ubalanse i tarmen etc. Nå er det blitt økt fokus på at de fleste sykdommer starter i tarmen , det vil si at hvis tarmfloraen ikke har noe bakterieflora å stille opp med, vil man med stor sannsynlighet før eller siden utvikle sykdom.

For å styrke tarmfloraen spiser jeg fermentert mat. Jeg spiser sauerkraut hver dag, bare en spiseskje. Er blitt mye friskere etter det. Mens andre sliter med luftveisinfeksjon, får ikke jeg det.

Fokuserer på å velge økologisk på de matvarene det er viktigst på, eks tomat,paprika,agurk, epler,banan. Det er dyrere,men jeg ser på det som en investering i helse.

Ellers er alle enig om at fisk og grønnsaker er sunt.

Jeg tar leverkapsler siden jeg ikke takler smak aV lever. Lever er noe av det mest næringsrike en kan spise. Inneholder bla mye hemjern som er lett for kroppen å ta opp.

Korn og nøtter er jeg begynt å bløtlegge for å slippe å få vondt i magen. Det gjør næringa mer tilgjengelig for kroppen og bryter ned næringsblokkere.

Oi, dette ble mye, men jeg ble så engasjert.

Jeg brenner for sunt kosthold, men jeg tilstreber ikke perfeksjon da jeg ikke tror det er sunt heller. Dermed unner jeg meg litt lakris og sjokolade i helger, men ikke store mengder. Baker mye sunn bakst selv periodevis. De fleste synes det er godt selv om det er sunt / sukkerfritt.

Sunn mat regner jeg som mat som er minst mulig tuklet med, ren og naturlig mat. Ikke en toropose som er fabrikkert .

Fermenterer du selv? :)

Hva fermenterer du - bortsett fra surkål?

Har du gode tips - jeg har tenkt å begynne med det, og har kjøpt molkosan, bare trenger et lite spark til å begynne :)

Anonymous poster hash: 4c016...4be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...