Gå til innhold

Hva regner folk som sunt pålegg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er så lite mat som faktisk er sunt.

Kjøttpålegg er ikke sunt. Kjøtt er kreftfremkallende og bidrar til hjerte og karsykdommer.

Ostepålegg er ikke sunt. Bidrar til hjertekarsykdom og overvekt. Mye mettet fett.

Syltetøy har for mye tilsetninger.

Så da sitter man igjen med avokado og makrell?

Anonymous poster hash: 4655b...c5a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du summerer alle meninger om hva som regnes som sunt så sitter du igjen med ingenting.

Skrevet

For å øydelegge ytterlegare, så er det ikkje sunt å bli heilt opphengt i å ete sunt heller.   Litt av det meste går fint, berre ein har måtehold.  Sikkert ikkje bra å overdrive inntaket av makrell eller avocado heller..

Skrevet

Kalkunskinke og mager ost er jo greit. Og Leverpostei, Philadelphia light, alle typer fiskepålegg, egg. Det viktigste er jo at det blir litt forskjellig. Rødt kjøtt er jo ikke farlig i normale mengder. Et par ss syltetøy i uka tåler vi også.

Anonymous poster hash: 6c30d...5b2

Skrevet

Det som er sunt er å spise variert, i normale porsjoner. Ha et avslappet forhold til at mat er drivstoff og kos, kunne unne seg det man har lyst på i mengder som ikke er skadelig for kroppen

Selv vann er farlig om man drikker for mye av det

Anonymous poster hash: d4a8a...c38

Skrevet

Jeg føler meg trygg på hva som er sunt. Før var jeg kostholdsforvirret, men ikke nå. Før hadde jeg fettfobi, men nå vet jeg at mettet fett er sunt og helt nødvendig samt at fettskrekken som "herjer" er helt ubegrunnet. Virker som flere og flere får øynene opp for dette. Den store synderen er sukker. Gjør at man lagrer mer fett og kan skape betennelser i kroppen, ubalanse i tarmen etc. Nå er det blitt økt fokus på at de fleste sykdommer starter i tarmen , det vil si at hvis tarmfloraen ikke har noe bakterieflora å stille opp med, vil man med stor sannsynlighet før eller siden utvikle sykdom.

For å styrke tarmfloraen spiser jeg fermentert mat. Jeg spiser sauerkraut hver dag, bare en spiseskje. Er blitt mye friskere etter det. Mens andre sliter med luftveisinfeksjon, får ikke jeg det.

Fokuserer på å velge økologisk på de matvarene det er viktigst på, eks tomat,paprika,agurk, epler,banan. Det er dyrere,men jeg ser på det som en investering i helse.

Ellers er alle enig om at fisk og grønnsaker er sunt.

Jeg tar leverkapsler siden jeg ikke takler smak aV lever. Lever er noe av det mest næringsrike en kan spise. Inneholder bla mye hemjern som er lett for kroppen å ta opp.

Korn og nøtter er jeg begynt å bløtlegge for å slippe å få vondt i magen. Det gjør næringa mer tilgjengelig for kroppen og bryter ned næringsblokkere.

Oi, dette ble mye, men jeg ble så engasjert.

Jeg brenner for sunt kosthold, men jeg tilstreber ikke perfeksjon da jeg ikke tror det er sunt heller. Dermed unner jeg meg litt lakris og sjokolade i helger, men ikke store mengder. Baker mye sunn bakst selv periodevis. De fleste synes det er godt selv om det er sunt / sukkerfritt.

Sunn mat regner jeg som mat som er minst mulig tuklet med, ren og naturlig mat. Ikke en toropose som er fabrikkert .

Anonymous poster hash: ad33f...482

Skrevet

Mange bloggere påberoper seg kunnskap de ikke har og det er ikke bra. Derfor følger jeg bloggen til m.heleneragnhild.blogg.no. Hun er ernæringsfysiolog og viser til forskning.

Hun er også opptatt av noe som sannsynligvis er essensielt: Det finnes ikke en oppskrift som passer alle.

Skrevet

Det som kan bidra til hjertekarsykdom er sukker og margarin. Margarin er et kjemisk framstilt produkt. Smør er et naturlig produkt. Sunt 😊

Skrevet

Er kjøtt blitt kreftfremkallende nå?

Anonymous poster hash: 36141...79c

Skrevet

Alt som ikke er nugatti.

Anonymous poster hash: b5ae5...025

Skrevet

Jeg føler meg trygg på hva som er sunt. Før var jeg kostholdsforvirret, men ikke nå. Før hadde jeg fettfobi, men nå vet jeg at mettet fett er sunt og helt nødvendig samt at fettskrekken som "herjer" er helt ubegrunnet. Virker som flere og flere får øynene opp for dette. Den store synderen er sukker. Gjør at man lagrer mer fett og kan skape betennelser i kroppen, ubalanse i tarmen etc. Nå er det blitt økt fokus på at de fleste sykdommer starter i tarmen , det vil si at hvis tarmfloraen ikke har noe bakterieflora å stille opp med, vil man med stor sannsynlighet før eller siden utvikle sykdom.

For å styrke tarmfloraen spiser jeg fermentert mat. Jeg spiser sauerkraut hver dag, bare en spiseskje. Er blitt mye friskere etter det. Mens andre sliter med luftveisinfeksjon, får ikke jeg det.

Fokuserer på å velge økologisk på de matvarene det er viktigst på, eks tomat,paprika,agurk, epler,banan. Det er dyrere,men jeg ser på det som en investering i helse.

Ellers er alle enig om at fisk og grønnsaker er sunt.

Jeg tar leverkapsler siden jeg ikke takler smak aV lever. Lever er noe av det mest næringsrike en kan spise. Inneholder bla mye hemjern som er lett for kroppen å ta opp.

Korn og nøtter er jeg begynt å bløtlegge for å slippe å få vondt i magen. Det gjør næringa mer tilgjengelig for kroppen og bryter ned næringsblokkere.

Oi, dette ble mye, men jeg ble så engasjert.

Jeg brenner for sunt kosthold, men jeg tilstreber ikke perfeksjon da jeg ikke tror det er sunt heller. Dermed unner jeg meg litt lakris og sjokolade i helger, men ikke store mengder. Baker mye sunn bakst selv periodevis. De fleste synes det er godt selv om det er sunt / sukkerfritt.

Sunn mat regner jeg som mat som er minst mulig tuklet med, ren og naturlig mat. Ikke en toropose som er fabrikkert .

Men du tar feil. Toro tomatsuppe viste seg å være like sunn som tomatsuppe laget av friske tomater, da den ble testet på forbrukermagasinet....

Sauerkraut og leverkapsler er heller ikke bevist å hjelpe mot luftveisplager. Fermenteringen er jo bare melkesyre, som kroppen kan danne selv!

Skrevet

Ja. Ifølge who. http://www.who.int/features/qa/cancer-red-meat/en/

Anonymous poster hash: 4655b...c5a

Her snakkes det vel stort sett om rødt kjøtt? Og alle typer farseprodukter? At rødt kjøtt og farseprodukter bør spises med måte, er jo ingen nyhet...

Anonymous poster hash: 03944...7ba

Skrevet

Skinke, ost, leverpostei, makrell, salami, egg, brunost, kaviar, smøreost, prim, syltetøy osv!

Alt i rett mengde er sunt pålegg for oss.

Anonymous poster hash: 48505...c78

Skrevet

Skinke, ost, leverpostei, makrell, salami, egg, brunost, kaviar, smøreost, prim, syltetøy osv!

Alt i rett mengde er sunt pålegg for oss.Anonymous poster hash: 48505...c78

Brunost er ikke sunt,det er jo så usunt at barnehagen vår nekter barna brunost.

Anonymous poster hash: 384f1...bf1

Skrevet

Det er jo helt idiotisk.

Anonymous poster hash: c8fbd...2a0

Skrevet

Nei, brunost er ikke sunt, men kjære vene, ei brødskive med brunost sånn i ny og ne........det finnes de som ikke har mat. De sulter. Og så får mange ikke brunost på brødskive.....off.

Anonymous poster hash: ae19b...424

Skrevet

Ordet SUNT for meg er NÆRING. Så alt som gir næring er sunt.

Anonymous poster hash: a84ff...a4f

Skrevet

Kalkun og kylling pålegg

Leverpostei

Markell i tomat

Skrevet

Sunt i vårt hus er: ost, skinke, makrell, kaviar osv. Vi bruker ordentlig smør, lettmelk og gode oljer. Vi spiser variert. Variasjon er stikkordet!

Anonymous poster hash: 1269e...e49

Skrevet

Men du tar feil. Toro tomatsuppe viste seg å være like sunn som tomatsuppe laget av friske tomater, da den ble testet på forbrukermagasinet....

Sauerkraut og leverkapsler er heller ikke bevist å hjelpe mot luftveisplager. Fermenteringen er jo bare melkesyre, som kroppen kan danne selv!

Tror ikke du vet hva fermentering er.

Anonymous poster hash: 38cb7...239

Skrevet

Tror ikke du vet hva fermentering er.

Anonymous poster hash: 38cb7...239

Ok.

Jeg lager sauerkraut selv.

Skrevet

Det var jo synd.

For oss er det sånn at SUNT handler om det som gir oss energi, næring og glede, i passelige mengder.

Vi kunne jo spist fisk med grønnsaker hver dag, til alle dagens måltider, men det gir ikke særlig glede i huset her ;)

Anonymous poster hash: 48505...c78

Skrevet

"Fermenteringen er bare melkesyre og det kan kroppen danne selv". Hvor i all verden har du det fra? Jeg lager sauerkraut ved å raspe kålrot og gulrot, ha i en ts salt, så står det og "gjærer" flere dager mens jeg stadig presser ned blandingen slik at vannet er over grønnsakene. Det smaker skikkelig surt og er ikke spesielt godt, men det bidrar med gode bakterier til tarmfloraen. Hvis tarmfloraen er "blottet" for gode bakterier har den lite å stille opp med og er lettere mottakelig for sykdommer. Jeg sier ikke at sauerkraut og leverkapsler hjelper mot luftveisinfeksjoner, men de kan bidra til bedre helse. Leverkapslene fra rein lever er helt naturlige og inneholder ingenting syntetisk i motsetning til mange andre vitaminkapsler.

Dette har jeg lært av Gry Hammer som har gitt ut flere bøker,bl.a om fermentert mat.

Brunost er ikke sunt. Inneholder sukker blant annet så det bør ikke være en stor del av kostholdet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...