Anonym bruker Skrevet 22. september 2016 #1 Skrevet 22. september 2016 Jeg er kristen, men går ikke særlig i kirken lenger og tar mye i Bibelen med en klype salt. MEN jeg vil jo lære jentene mine om kristendommen, da jeg likevel tror på Gud selv om jeg vet mye i Bibelen er svada. Jeg tror Gud skapte verden, men gjennom evolusjonsteorien, ikke på 7 dager. Jeg synes ikke om å lære jentene mine at Gud skapte en syndeflod for å drukne de som var " onde" osv. Samtidig kan jeg ikke ikke lære dem Bibelhistorier, selv om jeg ikke tror at alle har skjedd, eller er uenig i dem. Dere kristne mødre, hvordan løser dere det? Obs: vil IKKE ha avsporinger fra folk som skal rakke ned kristendommen osv. Jeg rakker ikke ned på de som ikke er kristne så vennligst gi den respekten tilbake Anonymous poster hash: 66bd3...08f
Anonym bruker Skrevet 22. september 2016 #2 Skrevet 22. september 2016 Jeg er ikke kristen, men farmor var svært kristen. Hun leste ofte i Bibelen til oss og fortalte historier. Farmor var også sykepleier og opptatt av vitenskap. Hun balanserte det hele med å oppfordre oss til å tenke selv rundt historiene fra Bibelen. Husker hun sa at kun idioter tror på alt og er slave av sin tro. Det tror jeg farmor hadde rett i 😊 Finn din vei og fortell dem det du tenker de vil takle etter alder. Tenk høyt sammen med dem og snakk om historiene. Vær åpen for barna sine tolkninger. Som barn var det for meg det beste med farmor og Bibelen. Anonymous poster hash: 3dc89...f1f
SerenaSparrow Skrevet 22. september 2016 #3 Skrevet 22. september 2016 Forteller om bibelhistorien rundt jul og påske. På hverdagen prøver vi å fortelle om de 10 bud. Kirken deler også ut fine barnebøker når barna er 4 år, leser den ofte på kvelden.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2016 #4 Skrevet 22. september 2016 Kjøp en fin barnebibel og les sammen i den. Anonymous poster hash: 78231...0e8
Anonym bruker Skrevet 22. september 2016 #5 Skrevet 22. september 2016 Jenta til ei venninne av meg var 5 eller 6 når farens sykkel ble stjålet utenfor huset. Han løp ut og etter tyvene, moren sa at nå skulle de be til Jesus om at faren skulle få igjen sykkelen. Faren kom tilbake med sykkelen, de kastet den fra seg og løp videre. Datteren sa da at Jesus hadde gitt pappa sykkelen. Den hadde Jesus kommet og gitt pappa. Anonymous poster hash: ff4b6...102
Anonym bruker Skrevet 22. september 2016 #6 Skrevet 22. september 2016 Jeg har fortalt mitt barn, at mange tror på at noen passer på oss. Noen kaller det Gud, noen kaller det Allah, noen kaller det ved andre navn. Men mange tror, at noe eller noen passer på oss, som vi ikke kan se. Og at når vi dør, kommer vi til "himmelen", et sted hvor det ikke finnes noe vondt. Jeg har også fortalt, at mange feirer jul og påske, på grunn av Jesus. Men jeg prøver å dramatisere minst mulig. Anonymous poster hash: e7734...918
Miss Chocolate Skrevet 22. september 2016 #7 Skrevet 22. september 2016 Leser barnebibel, synger kristne barnesanger og sender barna på søndagsskole. Har også brukt bhg med kristen formålsparagraf, men det har vært tilfeldig. Uansett har de lært mange kristne sanger og bibelfortellinger der, så det er veldig bra
Anonym bruker Skrevet 22. september 2016 #8 Skrevet 22. september 2016 Du er ikke kristen. Sorry Anonymous poster hash: 82366...545
Anonym bruker Skrevet 22. september 2016 #9 Skrevet 22. september 2016 Du er ikke kristen. Sorry Anonymous poster hash: 82366...545 Så du vet bedre enn oss hva vi er... Anonymous poster hash: ff4b6...102
Anonym bruker Skrevet 22. september 2016 #10 Skrevet 22. september 2016 Du er ikke kristen. Sorry Anonymous poster hash: 82366...545 Du virker heller ikke særlig kristen, så dømmende som du er! Jo, jeg er kristen, jeg tror på Gud og Jesus og at Jesus døde på korset. Tror jeg Noah stappet to av alle verdens dyr inn i en båt( mange isbjørner i midtøsten,eller?), nei det tror jeg ikke. Tror jeg homofile er syndige og må steines? Nei. For Bibelen er menneskelaget med menneskelige overdrivelser som passet med verdenssynet de hadde på den tiden. Anonymous poster hash: 66bd3...08f
Anonym bruker Skrevet 22. september 2016 #11 Skrevet 22. september 2016 Du virker heller ikke særlig kristen, så dømmende som du er! Jo, jeg er kristen, jeg tror på Gud og Jesus og at Jesus døde på korset. Tror jeg Noah stappet to av alle verdens dyr inn i en båt( mange isbjørner i midtøsten,eller?), nei det tror jeg ikke. Tror jeg homofile er syndige og må steines? Nei. For Bibelen er menneskelaget med menneskelige overdrivelser som passet med verdenssynet de hadde på den tiden. Anonymous poster hash: 66bd3...08f Da shopper du jo bare litt i livssynsbuffeten. Så du er ikke kristen, og det du ønsker å dele med barna dine er bare en lightversjon av "hvordan man takler frykten for å dø." Anonymous poster hash: 3a957...e39
Anonym bruker Skrevet 22. september 2016 #12 Skrevet 22. september 2016 Da shopper du jo bare litt i livssynsbuffeten. Så du er ikke kristen, og det du ønsker å dele med barna dine er bare en lightversjon av "hvordan man takler frykten for å dø."Anonymous poster hash: 3a957...e39 Så utrolig vemmelig du er, og du kan selv si du er kristen til du er blå i trynet, men du har ikke kristne verdier med den dømmende surmaga holdningen der! Jeg vet selv hva jeg er og ikke er, og folk som deg er grunnen til at jeg ikke er særlig aktiv i kirkemiljøet lenger. Å ha en religion betyr ikke at en skal blindt godta alt, vi er jo ( flesteparten) opplyste moderne mennesker og ser jo at mange ting i Bibelen er skrevet av mennesker i det verdensbildet de hadde på den tiden. Jeg tror at Gud skapte verden, men gjennom the big bang, ikke gjennom 6 X 24 timer. Er jeg mindre kristen enn deg fordi jeg tror at Gud bryr seg svært lite om at han måtte forte seg for å bli ferdig før helgefri? Og å si at jeg bare vil få ungene mine til ikke å være redde for å dø, hva feiler det deg egentlig? Takk til deg, nå kan du dra deg ut av tråden min. Anonymous poster hash: 66bd3...08f
Anonym bruker Skrevet 22. september 2016 #13 Skrevet 22. september 2016 Du virker heller ikke særlig kristen, så dømmende som du er! Jo, jeg er kristen, jeg tror på Gud og Jesus og at Jesus døde på korset. Tror jeg Noah stappet to av alle verdens dyr inn i en båt( mange isbjørner i midtøsten,eller?), nei det tror jeg ikke. Tror jeg homofile er syndige og må steines? Nei. For Bibelen er menneskelaget med menneskelige overdrivelser som passet med verdenssynet de hadde på den tiden. Anonymous poster hash: 66bd3...08f Hvor står det at Jesus mener homofile skal steines? Kristendommen er den Jesus kom med, ikke budene de fulgte før Jesu tid. Anonymous poster hash: 5c267...ad4
Anonym bruker Skrevet 22. september 2016 #14 Skrevet 22. september 2016 Hvor står det at Jesus mener homofile skal steines? Kristendommen er den Jesus kom med, ikke budene de fulgte før Jesu tid. Anonymous poster hash: 5c267...ad4 Det står ikke at Jesus mener homofili er synd og det har jeg da heller ikke skrevet? Men det står i gamle testamentet i Bibelen at en skal ikke ligge med en mann slik man ligger med en kvinne, sånn rett ved siden av " ikke bruk klør vevd av to ulike stoff", så selv ignorerer jeg begge de to lovene Hi Anonymous poster hash: 66bd3...08f
Anonym bruker Skrevet 22. september 2016 #15 Skrevet 22. september 2016 Det står ikke at Jesus mener homofili er synd og det har jeg da heller ikke skrevet? Men det står i gamle testamentet i Bibelen at en skal ikke ligge med en mann slik man ligger med en kvinne, sånn rett ved siden av " ikke bruk klør vevd av to ulike stoff", så selv ignorerer jeg begge de to lovene HiAnonymous poster hash: 66bd3...08f Mente klær, ikke klør..ups Anonymous poster hash: 66bd3...08f
Anonym bruker Skrevet 22. september 2016 #16 Skrevet 22. september 2016 Da shopper du jo bare litt i livssynsbuffeten. Så du er ikke kristen, og det du ønsker å dele med barna dine er bare en lightversjon av "hvordan man takler frykten for å dø." Anonymous poster hash: 3a957...e39 Jeg er så enig. Ser mange som definerer seg som kristen, men som bare plukker ut de delene de selv liker, og velger å se bort fra resten. Blir jo en egen konstruert religion da. (Er ikke kristen selv) Anonymous poster hash: aca1e...020
Anonym bruker Skrevet 22. september 2016 #17 Skrevet 22. september 2016 Det står ikke at Jesus mener homofili er synd og det har jeg da heller ikke skrevet? Men det står i gamle testamentet i Bibelen at en skal ikke ligge med en mann slik man ligger med en kvinne, sånn rett ved siden av " ikke bruk klør vevd av to ulike stoff", så selv ignorerer jeg begge de to lovene Hi Anonymous poster hash: 66bd3...08f Jo, det står at Jesus er mot homofili også. Men det visste du vel, siden du er kristen? Men det står ingenting om at han mente at de skulle steines. Man kan ikke bare velge ut småting fra bibelen man liker og så kalle seg kristen. Det er som å si at jeg er bhuddist fordi jeg har troen på meditasjon, men at jeg samtidig ikke har troen på at noen kan bli mer oppvåkne enn andre og dermed bli bhudda. Skjønner du? Anonymous poster hash: ee5ab...cc5
Anonym bruker Skrevet 22. september 2016 #18 Skrevet 22. september 2016 Så utrolig vemmelig du er, og du kan selv si du er kristen til du er blå i trynet, men du har ikke kristne verdier med den dømmende surmaga holdningen der! Jeg vet selv hva jeg er og ikke er, og folk som deg er grunnen til at jeg ikke er særlig aktiv i kirkemiljøet lenger. Å ha en religion betyr ikke at en skal blindt godta alt, vi er jo ( flesteparten) opplyste moderne mennesker og ser jo at mange ting i Bibelen er skrevet av mennesker i det verdensbildet de hadde på den tiden. Jeg tror at Gud skapte verden, men gjennom the big bang, ikke gjennom 6 X 24 timer. Er jeg mindre kristen enn deg fordi jeg tror at Gud bryr seg svært lite om at han måtte forte seg for å bli ferdig før helgefri? Og å si at jeg bare vil få ungene mine til ikke å være redde for å dø, hva feiler det deg egentlig? Takk til deg, nå kan du dra deg ut av tråden min. Anonymous poster hash: 66bd3...08f Jeg har aldri kalt meg kristen. Jeg er ateist, men kjenner en hykler når jeg ser en. Ta deg en tur til Tysfjord og hils på kristne verdier, du. Der skal du få se på ekkelhet. Anonymous poster hash: 3a957...e39
Anonym bruker Skrevet 22. september 2016 #19 Skrevet 22. september 2016 Hvor står det at Jesus mener homofile skal steines? Kristendommen er den Jesus kom med, ikke budene de fulgte før Jesu tid. Anonymous poster hash: 5c267...ad4 Du har ikke lest apostelen Paulus, ser jeg? Til info: han fikk sitt mandat av Jesus. Flere av nytestamentets bøker er hans ord. Der står det om homofili som "vederstyggelig". Men bevares, man trenger visst ikke lese originalen for å kalle seg kristen. Det er visst nok å føle seg litt bedre enn andre og håpe på lønn i himmelen. Anonymous poster hash: 3a957...e39
Anonym bruker Skrevet 22. september 2016 #20 Skrevet 22. september 2016 Enig med ei over her - du er ikke kristen. Anonymous poster hash: 5e29e...4a2
Anonym bruker Skrevet 22. september 2016 #21 Skrevet 22. september 2016 Religion er ikke annet enn tro. Etter min mening kan man da også velge å tro det man selv vil. Om Hi definerer seg som kristen så er hun trolig det, ut fra hennes mening om kristendom. Det hun sier er jo heller ikke særlig kontroversielt - om man ser bort fra de mest konservative og nærmest fanatiske kristne (som ofte har glemt at medmenneskelighet er en av grunnprinisppet i troen). Anonymous poster hash: 160bf...e38
Anonym bruker Skrevet 23. september 2016 #22 Skrevet 23. september 2016 Religion er ikke annet enn tro. Etter min mening kan man da også velge å tro det man selv vil. Om Hi definerer seg som kristen så er hun trolig det, ut fra hennes mening om kristendom. Det hun sier er jo heller ikke særlig kontroversielt - om man ser bort fra de mest konservative og nærmest fanatiske kristne (som ofte har glemt at medmenneskelighet er en av grunnprinisppet i troen). Anonymous poster hash: 160bf...e38 Er det grunnprinsippet, altså? Du tar nok feil. Grunnprinsippet er "frelse gjennom tro", dvs IKKE gjennom religiøs praksis, fromme handlinger eller konvensjonelt riktig livsførsel - men gjennom ditt eget forhold til Gud. Kun det. Anonymous poster hash: 3a957...e39
Anonym bruker Skrevet 23. september 2016 #23 Skrevet 23. september 2016 Du har ikke lest apostelen Paulus, ser jeg? Til info: han fikk sitt mandat av Jesus. Flere av nytestamentets bøker er hans ord. Der står det om homofili som "vederstyggelig". Men bevares, man trenger visst ikke lese originalen for å kalle seg kristen. Det er visst nok å føle seg litt bedre enn andre og håpe på lønn i himmelen. Anonymous poster hash: 3a957...e39 Paulus sier da ikke at homofile skal STEINES, det var poenget mitt da. Anonymous poster hash: 5c267...ad4
Anonym bruker Skrevet 23. september 2016 #24 Skrevet 23. september 2016 Tror vi avslutter dette nå, takk til alle dere som har gitt skikkelige svar på det jeg svarte på. Anonymous poster hash: 66bd3...08f
Appelsinpiken Skrevet 23. september 2016 #25 Skrevet 23. september 2016 Jeg tror på gud og jesu oppstandelse, men praktiserer det ikke så veldig i hverdagen. Jeg ber når jeg kjenner behov for det. I forhold til barna så snakkervi om hvorfor vi feirer jul og påske, og då drar vi i kirka når det er noe for barna der. Trening av 6-årsbok, dåpsminnegudstjeneste, barnegudstjeneste. Det skjer en eller to ganger i året kanskje.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå