Anonym bruker Skrevet 22. september 2016 #26 Skrevet 22. september 2016 Det kom vel rimelig klart frem i media at hun fortvilt hadde bedt om hjelp flere ganger. Anonymous poster hash: e5388...22f Ift mobbingen, ja. Men hun har uansett plikt til å sørge for at barnet får den behandlingen hun trengte for spiseforstyrrelsen, og det ser det ikke ut til at hun har gjort. Anonymous poster hash: 6851f...053
Anonym bruker Skrevet 22. september 2016 #27 Skrevet 22. september 2016 Det kom vel rimelig klart frem i media at hun fortvilt hadde bedt om hjelp flere ganger. Anonymous poster hash: e5388...22f Jeg tviler på at noen i helsevesenet ville sendt henne hjem hvis ikke mor hadde jukset med vekta. Syns inderlig synd på moren, men hun fortjener en evt straff hvis hun får det. Hun så faktisk datteren dø av sult og bevisst jukset med det. Anonymous poster hash: d08a6...941
Anonym bruker Skrevet 22. september 2016 #28 Skrevet 22. september 2016 Du synes ikke vi som samfunn skal diskutere hvorvidt vi som foreldre kan unndra våre barn nødvendig helsehjelp uten å dermed ta på oss ansvaret for det som skjer? Anonymous poster hash: 39849...d3a Du må gjerne synse så mye du vil om dette, men vi som kjenner familien VET andre ting enn deg. Du leser i avisen og tar DET for god fisk. Tror du virkelig denne moren ønsket at datteren hennes skulle dø? Nei! Anonymous poster hash: ab4bf...6ac
Anonym bruker Skrevet 22. september 2016 #29 Skrevet 22. september 2016 Du må gjerne synse så mye du vil om dette, men vi som kjenner familien VET andre ting enn deg. Du leser i avisen og tar DET for god fisk. Tror du virkelig denne moren ønsket at datteren hennes skulle dø? Nei! Anonymous poster hash: ab4bf...6ac Det er en grunn til at hun er tiltalt Anonymous poster hash: 79ac0...bd5
Modesty Blaise. Skrevet 22. september 2016 #30 Skrevet 22. september 2016 Tråden er igjen miderert. Innlegg som spekulerer i skyldspørsmålet vil bli fjernet. Det er ikke noen dom i saken ennå, og kommentarer rundt dette vil derfor bli fjernet. Viser ellers til oppfordring tidligere i tråden. MB, moderator
Anonym bruker Skrevet 22. september 2016 #31 Skrevet 22. september 2016 Du må gjerne synse så mye du vil om dette, men vi som kjenner familien VET andre ting enn deg. Du leser i avisen og tar DET for god fisk. Tror du virkelig denne moren ønsket at datteren hennes skulle dø? Nei! Anonymous poster hash: ab4bf...6ac Helt uavhengig av hva du måtte mene å vite som anonym på forum stoler jeg mer på fakta i tiltalen enn ditt ord. Sannheten kommer fram under rettssaken, fram til det er det påstander og bruddstykker vi baserer oss på. Vi har uansett en mor som velger å overta behandlingen av datterens sykdom, og som da må bære ansvaret. Anonymous poster hash: 39849...d3a
Anonym bruker Skrevet 22. september 2016 #32 Skrevet 22. september 2016 Helt uavhengig av hva du måtte mene å vite som anonym på forum stoler jeg mer på fakta i tiltalen enn ditt ord. Sannheten kommer fram under rettssaken, fram til det er det påstander og bruddstykker vi baserer oss på. Vi har uansett en mor som velger å overta behandlingen av datterens sykdom, og som da må bære ansvaret. Anonymous poster hash: 39849...d3a Og du tror hun ikke bærer ansvaret? Du tror ikke hun har prøvd og prøvd? Mener du at hun bør sendes i fengsel? Hun har mistet ALT! Anonymous poster hash: ab4bf...6ac
Anonym bruker Skrevet 22. september 2016 #33 Skrevet 22. september 2016 Du må gjerne synse så mye du vil om dette, men vi som kjenner familien VET andre ting enn deg. Du leser i avisen og tar DET for god fisk. Tror du virkelig denne moren ønsket at datteren hennes skulle dø? Nei! Anonymous poster hash: ab4bf...6ac Det er det vel ingen som tror! Anonymous poster hash: 6851f...053
Anonym bruker Skrevet 22. september 2016 #34 Skrevet 22. september 2016 Uansett har mor ansvar for å oppsøke helsevesenet for tvangsinnleggelse. Anonymous poster hash: d08a6...941 Har du lest HELE saken?! Hun fikk jo ikke hjelp! Noen av de som er ansvarlig for å gi helsehjelp til mennesker som trenger det, har jo innrømmet at dem ikke har gitt den hjelpen hun trengte. Moren var jo fullstendig hjelpeløs mot hjelpeapparatet som skal bistå i disse situasjonene! Jeg tror denne stakkars mammen har det MER enn vondt nok om hun ikke skal få ytterligere straff. I tillegg sitter dere her inne på deres høye hester og dømmer et menneske nord og ned uten å VITE hva som har skjedd. Jeg håper virkelig mammen ikke leser her inne! Anonymous poster hash: 5b7b8...efe
Anonym bruker Skrevet 22. september 2016 #35 Skrevet 22. september 2016 Forferdelig sak.... Tror virkelig at moren handlet ut fra hva hun trodde var best. Imidlertid tror jeg at hun hadde trengt hjelp med dette, da hun sikkert også var svært tynget av sorg og fortvilelse. Jeg mener som hun over - jenta skulle vært innlagt og ikke på en hytte. Uff Anonymous poster hash: 025cc...714
Anonym bruker Skrevet 22. september 2016 #36 Skrevet 22. september 2016 Her er det mange som haret ansvar mener jeg. Om mor har hengt vekter på jenta som det skrives over her, så må helsesøster/lee/lærere osv har vært BLINDE om dem ikk ser at ei jente på 13 år som er 160 cm lang veier unormalt lite. 21 kg er o sinnsykt lavt Hvorfor sa ingen noe? Og hvis noen sa noe; hvorfor gjorde ingen noe for å hjelpe? Anonymous poster hash: 5b7b8...efe
Anonym bruker Skrevet 22. september 2016 #37 Skrevet 22. september 2016 Og dette er grunnen til at det finnes store mørketall når det gjelder omsorgssvikt utført av mor. Det går liksom ikke an å tro på. Det er er grunn til at det er tatt ut tiltale, og jeg håper denne moren aldri orker å se seg selv i speilet igjen dersom hun blir dømt. Og den anonyme over her som hevder å vite hva som har skjedd og kjenne familien viser vel bare det som er så latterlig. Man er totalt blinde for hva som skjer i familiens fire vegger og totalt farget av mors side. Både mor og de rundt, sviktet jenta på det groveste. Synes det er utrolig viktig at slike saker får søkelyset på seg. Anonymous poster hash: 7475b...f39
SunshineK Skrevet 22. september 2016 #38 Skrevet 22. september 2016 Hvorfor kan det ha seg at 90% av de som skriver i denne tråden holder seg anonyme? Ville dere moderert utsagnene litt hvis dere ikke kunne gjemme dere bak det å være anonym?
Iiiiik Skrevet 22. september 2016 #39 Skrevet 22. september 2016 Det er vel relativt høy sannsynlighet for at denne moren ønsket å hjelpe barnet sitt og at hun ikke ønsket henne død. Det finnes enkelte syke foreldre som aktivt går inn for å drepe barnet sitt, men det er ingenting som tyder på at denne moren er en av dem. Samtidig er det veldig ofte slik at foreldre til alvorlig syke barn blir "medsyke", særlig gjelder dette ved spiseforstyrrelser. Det er vanskelig å tenke klart når barnet blir tynnere og tynnere, og man som voksen blir mer og mer desperat. Da blir man gjerne irrasjonell. Hvis moren har anbefalt barnet å henge på seg vekter før veiing, så kan man ikke si at hun hadde barnets beste i fokus. For å ivareta barns rettssikkerhet, er det viktig at grensen settes et eller annet sted. For meg går den et sted før mor holder barnet unna behandling fordi det truer med å skade seg, og lenge før man oppfordrer barnet til å lure dem som skal kontrollere vekt.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2016 #40 Skrevet 22. september 2016 Hvorfor kan det ha seg at 90% av de som skriver i denne tråden holder seg anonyme? Ville dere moderert utsagnene litt hvis dere ikke kunne gjemme dere bak det å være anonym? Kanskje rett og slett fordi det er et anonymforum Anonymous poster hash: b0533...c88
Anonym bruker Skrevet 22. september 2016 #41 Skrevet 22. september 2016 Og dette er grunnen til at det finnes store mørketall når det gjelder omsorgssvikt utført av mor. Det går liksom ikke an å tro på. Det er er grunn til at det er tatt ut tiltale, og jeg håper denne moren aldri orker å se seg selv i speilet igjen dersom hun blir dømt. Og den anonyme over her som hevder å vite hva som har skjedd og kjenne familien viser vel bare det som er så latterlig. Man er totalt blinde for hva som skjer i familiens fire vegger og totalt farget av mors side. Både mor og de rundt, sviktet jenta på det groveste. Synes det er utrolig viktig at slike saker får søkelyset på seg. Anonymous poster hash: 7475b...f39 Fy faen!! Jeg har rapportert deg!!! Du er ikke sann!!! Anonymous poster hash: ab4bf...6ac
Anonym bruker Skrevet 22. september 2016 #42 Skrevet 22. september 2016 Fy faen!! Jeg har rapportert deg!!! Du er ikke sann!!! Anonymous poster hash: ab4bf...6ac Hun skriver da ikke noe galt Anonymous poster hash: b0533...c88
SunshineK Skrevet 22. september 2016 #43 Skrevet 22. september 2016 (endret) Kanskje rett og slett fordi det er et anonymforum Anonymous poster hash: b0533...c88 Jævlig irriterende er det uansett; at noen påberoper seg kunnskaper om en sak de etter all sansynlighet vet bare en brøkdel om. Og det å "synse" noe om denne mora nå, uten at dere vet hva som har skjedd og ikke skjedd, det er bare skammelig. Og i tillegg syns dere at dere trenger å anonymisere innleggene deres ... shame on you! Endret 22. september 2016 av SunshineK
Anonym bruker Skrevet 22. september 2016 #44 Skrevet 22. september 2016 Hun skriver da ikke noe galt Anonymous poster hash: b0533...c88 Jo, hun gjør faktisk det. Jeg siterer 'håper denne moren ikke tør se seg selv i speilet' - ærlig talt. Litt takt og tone bør man kunne utvise uansett hvor mye feil moren har gjort Anonymous poster hash: ab4bf...6ac
meg-og-mine Skrevet 22. september 2016 #45 Skrevet 22. september 2016 (endret) Om man ikke har/ tidligere har hatt barn eller hatt en psykisk lidelse selv så kan dere umulig forstå. Så blir det kun spekulasjoner og ord. Selv har jeg opplevd 2 selvmord fra nære relasjoner,psykisk syk mor igjennom oppveksten og nå min datter. Min datter var så langt nede pågrunn av mobbing at hun begynte å skade seg selv. Hun utviklet lavt selvbilde og er fremdeles til utredning. Den frykten en mor går igjennom når ens egen barn lider å det er ingenting man kan gjøre enn å stole på at helsevesenet tar hånd om vårt Barn og får dem bra igjen er ubeskrivelig vond. Det eneste vi kan gjøre er å være der,støtte opp og prøve alt man kan for barnet. Når barnet begynner å nekte å få hjelp,hva da ? Jo man kan tvangsinnleggelse. Men man kan kun hjelpe de som ønsker å få hjelp. Mitt barn begynte å fortelle oss det hun trodde ble lettere. Hun sa alt var bra,hun begynte å bygge opp en mur for de rundt. Når man går igjennom flere måneder uten å se at barnet blir bedre tiltross at mor gjentatte ganger prøver å be om hjelp som i denne sakens tilfelle,hva da ? Jo mor mister tilitt til helsevesenet og hjelpeapparat og tar saken i egne hender. Man kan desverre ikke hjelpe mennesker som har innstilt seg på å lure verden med å si man har det bra når man på innsiden er i oppløsning. Endret 22. september 2016 av meg-og-mine
Anonym bruker Skrevet 22. september 2016 #46 Skrevet 22. september 2016 Tragisk sak. Men jeg lurer på om det blir tatt ut tiltale mot helsepersonell og/eller barnevernet? Jeg klarer ikke å forstå at slikt kunne skje i dagens Norge i en velfungerende kommune... Anonymous poster hash: fb83e...4d1
Anonym bruker Skrevet 22. september 2016 #47 Skrevet 22. september 2016 Du synes ikke vi som samfunn skal diskutere hvorvidt vi som foreldre kan unndra våre barn nødvendig helsehjelp uten å dermed ta på oss ansvaret for det som skjer? Anonymous poster hash: 39849...d3a Jo, DET kan vi godt diskutere. Men her diskuteres en konkret menneskeskjebne tilhørende et virkelig menneske. Hadde det vært en prinsippdebatt, var det jo en annen situasjon. Anonymous poster hash: fd28b...5fd
Anonym bruker Skrevet 22. september 2016 #48 Skrevet 22. september 2016 Jo, DET kan vi godt diskutere. Men her diskuteres en konkret menneskeskjebne tilhørende et virkelig menneske. Hadde det vært en prinsippdebatt, var det jo en annen situasjon. Anonymous poster hash: fd28b...5fd Det var et svar på påstanden om at media ikke burde omtale saken. Og uten saker å diskutere blir det heller ingen diskusjon. Så derfor mener jeg mediaomtale er riktig og viktig. Anonymous poster hash: 39849...d3a
Anonym bruker Skrevet 22. september 2016 #49 Skrevet 22. september 2016 Jeg tror vi skal være forsiktige med å dømme i denne saken. Dette er en dyp personlig tragedie for de involverte! Jeg har sett en familie med en jente som svært tidlig fikk spiseforstyrrelse. De begynte å søke hjelp da jenta var 10-11 år. De tryglet om hjelp og ropte på hjelp fra hun var 13 år. Der ble det også mobbing etter hvert. Da hun var 18 år hadde hun plutselig ikke samme rettighetene som hun skulle hatt som barn. I tillegg var hun da myndig, så da måtte hun selv samtykke til all behandling. Nå har det heldigvis gått noenlunde bra med henne selv om hun fremdeles ikke er helt frisk. Men kun fordi foreldrene og hele familien har kjempet med nebb og klør, hatt svært forståelsesfulle arbeidsgivere som har godtatt at de i perioder har måttet bruke halve arbeidsdagene på å ringe telefoner til det offentlige, tråkke spor i gulvene hos de instansene som burde ha hjulpet jenta, og som fortsatte å gjøre dette også etter at hun ble 18 år. Historien denne familien forteller om er hårreisende eksempel på hvor dårlig behandlingstilbudet til denne pasientgruppen fungerer for de fleste. For det er et faktum, det finnes altfor få behandlingsplasser sammenlignet med hvor stort behovet er. Oppfølgingen etter slike behandlingsopphold (for de som har vært så heldige å være dårlig nok til å få det) er også altfor dårlig og for lite tverrfaglig orientert. Hun jeg vet om har vært heldig. Hvis ikke familien hadde vært så enormt ressurssterk, spesielt enkeltpersoner i familien, så hadde hun ikke vært i live i dag. Vi som har sett kampen de har kjempet kan bare forstå en brøkdel av hva dette har kostet dem av energi. Hele familien har blitt merket av dette. Fakta i denne saken er at moren i flere år forsøkte å få hjelp. Det er like mye fakta at fylkeslegen har konkludert med at kommunene ikke har gjort jobben sin. Vi kan reagere kjempesterkt hvis det stemmer det som i dag har kommet ut. Men selv om vi på ingen måte kan forsvare det hvis det stemmer, så må vi ha forståelse for den ekstreme livssituasjonen disse to har levd i i årevis uten å få hjelp. Når man har bedt om hjelp gang på gang på gang uten å få det, uten å bli tatt nok på alvor, uten å få den hjelpen man har rett på og trenger, da blir man til slutt desillusjonert. Etter år med kamp for å få hjelp uten å få det, så mister man troen på systemet, tilliten til de som skulle ha hjulpet. Man kan også bli apatisk på den måten at man ikke lenger ser vitsen i å søke hjelp, fordi man ikke har fått god nok hjelp tidligere. Den psykiske belastningen er mer enorm enn vi kan tenke oss. Nok til å ev. gi psykisk sykdom også hos moren. Nok til å ta irrasjonelle beslutninger. Hvis det blir dom i denne saken så åpner det opp for mange saker i fremtiden..... andre foreldre av barn med alvorlige spiseforstyrrelser som ikke gjør alt riktig og ber om nok hjelp vil bli tiltalt, foreldre til overvektige barn som ikke har gjort nok vil kunne bli tiltalt, foreldre med alvorlig psykisk syke barn kan oppleve det samme, og det kan også foreldre med rusmisbrukende barn. Hvor går grensene? Når bikker det over? Hvem er ansvarlige når det offentlige ikke gir den hjelpen de er lovpålagt å gjøre, og det senere ev. bikker over for foreldre eller barn? Anonymous poster hash: 7bbe0...f15
Anonym bruker Skrevet 22. september 2016 #50 Skrevet 22. september 2016 Har du lest HELE saken?! Hun fikk jo ikke hjelp! Noen av de som er ansvarlig for å gi helsehjelp til mennesker som trenger det, har jo innrømmet at dem ikke har gitt den hjelpen hun trengte. Moren var jo fullstendig hjelpeløs mot hjelpeapparatet som skal bistå i disse situasjonene! Jeg tror denne stakkars mammen har det MER enn vondt nok om hun ikke skal få ytterligere straff. I tillegg sitter dere her inne på deres høye hester og dømmer et menneske nord og ned uten å VITE hva som har skjedd. Jeg håper virkelig mammen ikke leser her inne! Anonymous poster hash: 5b7b8...efe Nei, det er ikke slik at det er innrømmet at hun ikke fikk forsvarlig helsehjelp. Tilsynssaker mot helsevesenet er ikke avsluttet ennå, og det er derfor ikke konkludert. Tilsynssaken mot skolene jenta gikk på har avdekket saksbehandlingsfeil, men det er konkludert med at skolemiljøet var ivaretatt. Det er ikke funnet sammenheng mellom skolemiljøet og jentas sykdomsutviklingen, i henhold til tilsynssaken Det er videre konkludert med at hun ble sviktet av barnevernet både i Bærum og Valdres. Det burde blitt åpnet undersøkelsesplikt av barnevernet, mens de isteden grodde at helsevesenet fulgte opp. Anonymous poster hash: 21598...bc6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå