Gå til innhold

Kan skolen kreve at man har PC?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For de dette er et problem for er jeg sikker på at skolen finner en løsning. Men en PC til enkel bruk kan kjøpes brukt rimelig, så er overkommelig for de fleste.

For de som roper ut at "skolen kan ikke kreve ditt og datt" så tenker jeg at det er samme gjengen som messer om "hva har jeg krav på". 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For de dette er et problem for er jeg sikker på at skolen finner en løsning. Men en PC til enkel bruk kan kjøpes brukt rimelig, så er overkommelig for de fleste.

For de som roper ut at "skolen kan ikke kreve ditt og datt" så tenker jeg at det er samme gjengen som messer om "hva har jeg krav på".

Det kan sikkert stemme, men det er nok veldig sårt å ikke ha råd til ting, og ofte er jo gjerne vanskeligstilte opptatt av hva de har krav på. Det hadde vel kanskje du og jeg vært også om vi ikke kunne dekket luksusgoder som PC?

Anonymous poster hash: 587d9...f22

Skrevet

Vet du hvis skolen hadde krevd dette fra oss så hadde ikke vi gjort den leksen altså. Det finnes ingen lov som støtter hjemmelekser.Anonymous poster hash: fd964...a5f

Du kan jo begynne å undervise selv da, om du ikke liker måten de gjør det på skolen. Det er foreldrene som har undervisningsplikt, skolen er en rettighet vi har, men som vi ikke trenger benytte oss av. Om vi skal gå i lovverket.

Skrevet

Du kan jo begynne å undervise selv da, om du ikke liker måten de gjør det på skolen. Det er foreldrene som har undervisningsplikt, skolen er en rettighet vi har, men som vi ikke trenger benytte oss av. Om vi skal gå i lovverket.

Dette stemmer ikke helt. Foreldre plikter å gi barna sine undervisning, altså skole. Lekser er mellom lærer og elev og kan ikke pålegges foreldre. Og jeg er veldig usikker på om skolen kan kreve at man faktisk HAR en pc. Jeg syns det er merkelig

Skrevet

Hær fikk vi beskjed å si fra vist unga ikke hadde tilgang til pc hjemme. Da skulle de tilrettelegge at de fikk gjort pc leksene på skolen evt på leksehjelp eller på flexi.

Skrevet

Dette stemmer ikke helt. Foreldre plikter å gi barna sine undervisning, altså skole. Lekser er mellom lærer og elev og kan ikke pålegges foreldre. Og jeg er veldig usikker på om skolen kan kreve at man faktisk HAR en pc. Jeg syns det er merkeligAnonymous poster hash: 587d9...f22

Nei, man kan ta ut ungene fra skolen og ha hjemmeundervisning. Skole i seg selv er valgfritt i Norge, et tilbud for å hjelpe foreldrene med å oppfylle undevisningsplikten.

Skolen kan ikke kreve at man hat PC hjemme, men så lenge biblioteket har hadde jeg som lærer aldri latt være å gi lekser på pc.

Skrevet

Du må jo ikke det. Det kan du låne på biblioteket. Der er det også printer.

Anonymous poster hash: 57743...8ec

Ikke alle har oppdaterte biblioteker i nærheten heller. Biblioteket her i byen er eldgammelt, og standarden er deretter. De har en pc, og man har bare lov til å bruke den 1/2 time. Skal man sikre seg at man får ledig tid, så må man ned på biblioteket dagen før og skrive seg på liste. Printer har de ikke.

Anonymous poster hash: f5c3c...50b

Skrevet

JEG har råd til å kjøpe en pc hvis det skulle bli et problem. Men mange har ikke det. Vi har 4 stk ipader i hus, men ingen av de kan brukes til å gjøre lekser på. Mannen har pc på jobb, det har jeg og så derfor trenger vi ikke en egen pc hjemme. Men det er faktisk for mye forlangt å forvente at en mor med f.eks 3 barn og ikke bil skal dra på biblioteket for å la ungene gjøre lekser.

Anonymous poster hash: b642c...02a

Skrevet

Det kan sikkert stemme, men det er nok veldig sårt å ikke ha råd til ting, og ofte er jo gjerne vanskeligstilte opptatt av hva de har krav på. Det hadde vel kanskje du og jeg vært også om vi ikke kunne dekket luksusgoder som PC?

En brukt PC kan man få til 1000 kr. At barna begynner på skolen og vil få bruk for PC kommer ikke som jula på kjerringa. Siden alle norske statsborgere er sikret en form for inntektssikring er dette overkommelig. Og klarer man det ikke får man snakke med skolen- ikke lager problemer ut av ingenting. Skulle ønske folk var mer opptatt av å være takknemlig over godene de får som borgere i landet vårt, enn av hva som "ikke kan kreves av dem" og hva de har "krav på" av andre.

Skrevet

Og jeg skulle ønske folk kunne slutte å forvente at jeg har alt de har.

En ting er å ha en pc. Jeg har fått en brukt laptop av familien.

Men nett har jeg ikke hjemme og da er man like langt.

For 2,5 år siden stakk mannen og etterlot meg med gjeld og økonomiske problemer. Null buffer, ubetalt gjeld, jeg fikk hjelp til sko til barna av familien, levde av brødmat slik at barna skulle få middag osv. Her i sommer var jeg endelig kommet så langt at jeg kunne planlegge å få internett i august. Så får jeg tannproblemer. Hadde selvfølgelig ikke vært hos tannlegen på 3 år. Så der røk min lille buffer + alt overskudd de neste par måneder. Og dermed blir det ikke internett på oss foreløpig. Jeg har dårlig samvittighet over for barna for i dag forventes man å ha det. Men det går bare ikke. Jeg kan ikke bruke penger jeg ikke har. Dårlig gjort av skolen om den skal la det gå enda mere ut over barna ved å kreve at de kopler seg på nett for å gjøre lekser. Biblioteket er ikke en mulighet her, da de ligger 3 km herfra uten kollektivtrafikk. Dit kommer vi oss bare en gang i blant om jeg har fått låne meg bil.

Ikke har vi nettbrett om noen lurer, ikke stiller jeg masse krav til skolen og systemet.

Men jeg tror faktisk også at det er mange som har det værre enn oss. Jeg har tross alt jobb.

Anonymous poster hash: 8d740...7fa

Skrevet

En brukt PC kan man få til 1000 kr. At barna begynner på skolen og vil få bruk for PC kommer ikke som jula på kjerringa. Siden alle norske statsborgere er sikret en form for inntektssikring er dette overkommelig. Og klarer man det ikke får man snakke med skolen- ikke lager problemer ut av ingenting. Skulle ønske folk var mer opptatt av å være takknemlig over godene de får som borgere i landet vårt, enn av hva som "ikke kan kreves av dem" og hva de har "krav på" av andre.

Det er jeg helt enig med deg i, og jeg tror ikke at det er noe stort problem sånn generelt. Jeg jobber på en skole med sånn omtrent 450 elever i et "gjennomsnittlig" område, dvs folk i alle økonomiske klasser, men ikke overtall av verken rike eller fattige elever. Vi har kanskje 4-5 elever på skolen som ikke har tilgang på pc. og i alle fall av 2 av dem, er det ikke penger det står på, men en eller annen form for vrangskap hos foreldrene. Men det finnes lånepc'er på skolen, så det er ikke noe stort problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...