Gå til innhold

Kan skolen kreve at man har PC?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skolen har innført datalekser. Disse må gjøres på vanlig PC, og kan ikke gjøres på iPad o.l.

Vi har PC, men hva om man ikke har PC? Er jo ikke akkurat billig..

Anonymous poster hash: 587d9...f22

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da har de pc på biblioteket, samt at skolen ofte har utlånspc.

Anonymous poster hash: d4b7e...2e2

Skrevet

De har ikke utlånspc, og lekser skal ikke gjøres på skolen. Klar ordre:)

Skrevet

Høres urimelig ut spør du meg. Men hva er årsaken til at leksene ikke kan gjøres på ipad?

Anonymous poster hash: 04cb4...34b
Skrevet

Da må man på biblioteket eller låne av venner /familie eller andre. Tror faktisk skolen kan kreve det. Har man ikke, og man tar kontakt med skolen, er de nok behjelpelig med å finne en løsning.

Anonymous poster hash: d4b7e...2e2

Skrevet

På barne- og ungdomskolen kan de ikke forlange det. Grunnskolen skal være gratis og skolen skal stille med nødvendige forbruksmidler og hjelpemidler. Har ikke barna tilgang på pc hjemme, må det gjøre pc-arbeid på skolen. Enten i skoletida eller at skolen stiller rom med pc'er til rådighet etter skoletid.

Skrevet

Syns det er litt urimelig. I dag har datteren min hatt besøk av to jenter, som spurte om de kunne gjøre datalekser her. Fordi de ikke hadde pc. Det er ikke første gang de låner PC her. Det gjør ingenting, men det er litt leit.

Leksene kan ikke gjøres på iPad, man får ikke opp bildet som man skal osv

Skrevet

De kan ikke kreve det nei, skolene skal da ha maskiner tilgjengelig for lekser rett etter skoletid noen dager i uken

Det er først på videregående de kan kreve det

Anonymous poster hash: f958a...33f

Skrevet

Vi hadde i en periode ikke Internett hjemme og fikk da ikke gjort datalekser hjemme. Forklarte dette for læreren og da ordna hun slik at barnet fikk gjort leksene på skolen.

Ingen kan pålegges og ha PC eller Internett-tilgang hjemme (av skolen). Så de må tilrettelegge. MEN foreldrene må jo ta kontakt med lærer/skolen for å lage en plan.

Anonymous poster hash: 2fb40...aef

Skrevet

I teorien kan de ikke kreve det, men i praksis tvinger de foreldrene til å skaffe det her.

Alternativer er å reise daglig til det offentlige biblioteket. De krever at vi har skriver også. Skolen sender nemlig ikke med ukeblader eller andre skriv. Foreldrene må skrive ut dette hjemme. Løsningsforslaget for dem som ikke har skriver var at da kunne foreldrene gjøre det på jobb.

Anonymous poster hash: 274c7...f43

Skrevet

I teorien kan de ikke kreve det, men i praksis tvinger de foreldrene til å skaffe det her.

Alternativer er å reise daglig til det offentlige biblioteket. De krever at vi har skriver også. Skolen sender nemlig ikke med ukeblader eller andre skriv. Foreldrene må skrive ut dette hjemme. Løsningsforslaget for dem som ikke har skriver var at da kunne foreldrene gjøre det på jobb.

Anonymous poster hash: 274c7...f43

Det er jo ikke alle som kan skrive ut på jobb heller, for en tåpelig løsning

Anonymous poster hash: f5c3c...50b

Skrevet

Det er jo ikke alle som kan skrive ut på jobb heller, for en tåpelig løsning

Anonymous poster hash: f5c3c...50b

Eller som har jobb!

Skrevet

Vi fikk høre at det i dag er vanlig å ha PC hjemme eller ha tilgang til en PC, så skolen kan forlange hjemmelekse på PC.

De som ikke har tilgang til skriver kan maile leksen sin til læreren.

Anonymous poster hash: 0bd68...c6e

Skrevet

Sliter med det samme her i dag. Alle elevene har egne skole-iPader, men i dag er førsteklassingens lekser på PC. Jeg har Mac, men der virker ikke programmet. Tungvint og gammeldags.

Anonymous poster hash: edf1f...5af

Skrevet

Vet du hvis skolen hadde krevd dette fra oss så hadde ikke vi gjort den leksen altså. Det finnes ingen lov som støtter hjemmelekser.

Anonymous poster hash: fd964...a5f

Skrevet

Vet du hvis skolen hadde krevd dette fra oss så hadde ikke vi gjort den leksen altså. Det finnes ingen lov som støtter hjemmelekser.

Anonymous poster hash: fd964...a5f

Det er helt riktig:)

Jeg mener jo at skolen skal være gratis. Jeg godtar gymtøy, innesko osv men jeg syns det er sært at man 'må' ha PC.

Skrevet

Det er helt riktig:)

Jeg mener jo at skolen skal være gratis. Jeg godtar gymtøy, innesko osv men jeg syns det er sært at man 'må' ha PC.

Du må jo ikke det. Det kan du låne på biblioteket. Der er det også printer.

Anonymous poster hash: 57743...8ec

Skrevet

Om jeg ikke har pc og skolen krever det så får de ordne det. De kan ikke forlange at jeg skal dra med meg 3 unger på biblioteket innen kl 17 for å gjøre lekser altså.

Anonymous poster hash: b642c...02a

Skrevet

Finnes det foreldre som ikke har pc eller Mac i tillegg til iPad eller annet nettbrett👀

Anonymous poster hash: 1cf38...42f

Skrevet

Finnes det foreldre som ikke har pc eller Mac i tillegg til iPad eller annet nettbrett👀

Er faktisk ikke alle som har råd til både nettbrett og pc. Eller ikke har råd til noen av delene en gang.

Anonymous poster hash: 226db...79a

Skrevet

Er faktisk ikke alle som har råd til både nettbrett og pc. Eller ikke har råd til noen av delene en gang.

Da får de bytte ut nettbrett med en vanlig pc.

Skrevet

Da får de bytte ut nettbrett med en vanlig pc.

Ikke alle som har den muligheten heller. Har du vondt for å skjønne at ikke alle har råd til det som vi ser på som "alle har jo det"?

Skrevet

Det kan ikke skolen kreve, dette har vi fått skriftlig og i paragrafsform av skolen. Dette fikk vi sammen med info om dataleksene. Så de som ikke hadde pc eller slikt det fungerte på hjemme fikk tilrettelagt dette på skolen om de fikk tid eller eleven kan bruke pcn på iblioteket etter skoleslutt. Kontordamen eller rektor låser inn elevene som trenger dette og låser når de er ferdige. Og ingen som måtte siifra om de ikke ville, da kunne de bare gå til kontordamen for å bli låst inn. Ingen spm om hvorfor. Som det sto i brevet så kunne noen ikke ha slikt hjemme, dataen kunne vøre i stykker, programmet fungerte ikke på hjemme pc osv.

Jeg har hatt to barn på skolen som har hatt slike lekser. Hun ene har sitti litt på skolen, for hun hater å måtte spørre andre her hjemme om å låne pc, så hun syns det var greiest å ta det på skolen. Enten i leksehjelp timen da de hadde egen pc på skolen eller etter skoletid på biblioteket, hun har ipad og slike ting og der fungerte ikke alt.

Hadde jeg vært foreldre der skolen krever slikt så hadde jeg tatt en samtale med skolen, selv om jeg hadde hatt slikt hjemme. For jeg vet det er noen som ikke har slikt og de tror jeg syns det er veldig flaut å si slikt og føler ett enormt press fra skolens side. Så jeg hadde krevd de hadde funnet en løsning for alle.

Anonymous poster hash: 47744...790

Skrevet

Ikke alle som har den muligheten heller. Har du vondt for å skjønne at ikke alle har råd til det som vi ser på som "alle har jo det"?

Hva koster en pc? Par tusen for en billig en?

Skrevet

Hva koster en pc? Par tusen for en billig en?

Klarer du å hoste opp de pengene når det er helt skrapa på buffer pga. mye uforutsette utgifter?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...