Anonym bruker Skrevet 22. september 2016 #26 Skrevet 22. september 2016 Mye enklere å danne seg et nettverk fra barnehagestart, enn når alle relasjoner mellom foreldrene allerede er dannet. Når de kommer i skolealder kommer du til å sette stor pris på å ha kjennskap til barnas foreldre mtp besøk, overnattinger, grenser, regler osv... Gå på festen, og start "bli kjent fasen". Du vil ikke angre. Anonymous poster hash: fc23f...7e6
Anonym bruker Skrevet 22. september 2016 #27 Skrevet 22. september 2016 Hei Selvfølgelig skal du dra!! Det er utrolig hyggelig dra på slike sosiale sammenkomster Du skriver du har et snav av sosial angst! Jeg kjenner ei som sliter med det samme. Hun drar og er fornøyd når hun er hjemme igjen. Hun tenker hun gjorde dette for barnet. Det er utrolig viktig for barna at vi foreldre er med å viser engasjement og interesse for hva barna våres gjør når de er i b.hagen/skolen. Detter er viktig for lærdom og trivsel for alle hustander. Barna ser da at vi foreldre stiller opp!!! Jeg heier på deg og jeg håper du får en fantastisk dag med ditt barn! STAY STRONG AS YOU ARE!!!! Håper på tilbakemeld ang hvordan dette gikk og hvordan barnet ditt hadde det sammen med deg!!! :) Anonymous poster hash: 7e0d8...5b0
*Miss Marple* Skrevet 22. september 2016 #28 Skrevet 22. september 2016 Noen i barnehagene og skolene har GJORT dette til en greie. Det er ikke barnas interesser som ivaretas her. Arenaen er kunstig, men så snart ordet "barn" er involvert, må mødrene føle plikt. Så nei. Ungene har det aller best med å bli henta og å få sine vanlige rutiner ivaretatt. Når man ser 2-3-åringer gråte hysterisk i Luciatoget eller på "forestillinger" de holder for foreldrene skjønner man at dette ikke er noe ungene gjør for å glede mor, eller mor gjør for å glede barnet. Det er noe institusjonen gjør for å tilfredsstille en konvensjon. Mine unger har alltid syns det har vært veldig stas når vi har vært med i barnehagen, så jeg svarer ut fra min erfaring. Jeg har også sett at unger som ikke har sine foeldre til stede ved sånne anledninger har vært forvirret og usikre selv om de blir tatt godt vare på av de ansatte. Om det er etter bhg sin åpningstid er det selvsagt litt annerledes mtp at ingen unger er der alene, men det er likevel stor stas å ha mamma og/eller pappa med. Som forelder syns jeg også det er kjekt å få litt bedre tid til å snakke med både personalet og ande foreldre enn man har i hente og bringesituasjonen. Det er jo min opplevelse og jeg skjønner at ikke alle er enige, men at det hører med til foreldrerollen å være sosial på ungenes arena mener jeg uansett.
Gjest Antarctica Skrevet 22. september 2016 #29 Skrevet 22. september 2016 Nei, det hører til foreldrerollen å lære barna å være sosiale på de voksnes arenaer. Det er der vår generasjon har feilet grovt.
*Miss Marple* Skrevet 22. september 2016 #30 Skrevet 22. september 2016 Nei, det hører til foreldrerollen å lære barna å være sosiale på de voksnes arenaer. Det er der vår generasjon har feilet grovt. Det ene utelukker vel ikke det andre? Jeg syns unger er med på de voksnes arena fra dag en. De blir tatt med på kafe, i butikker, i 'voksenselskap' og på idrettsarrangementer osv. Hvor savner du barns deltagelse?
Gjest Antarctica Skrevet 22. september 2016 #31 Skrevet 22. september 2016 Det ene utelukker vel ikke det andre? Jeg syns unger er med på de voksnes arena fra dag en. De blir tatt med på kafe, i butikker, i 'voksenselskap' og på idrettsarrangementer osv. Hvor savner du barns deltagelse? Det varierer jo fra familie til familie. Men mange, mange unger er ikke vant til å gå på restauranter og oppføre seg salongfähig der, de kjenner ikke kotymen på konsert, de tror man skal spise popcorn på teater, og foreldre skaffer seg barnevakt til alt, fra dugnad til bryllup. Vi anser nærmest ikke barn som del av samfunnet her i Norden. De mest utrolige ting kan bli kalt "upassende for barn" (kanskje særlig på DiB...) - og i stedet skaper man liksomarenaer med liksombekjente som skal ha det liksomhyggelig. Når de altså kun har ett til felles: at barna er født samme år. Der skal man erstatte lokalsamfunnets naturlige samvær med et institusjonalisert samvær. Men dette er vel en avsporing av trådens tema. Selv om jeg syns det henger grunnleggende sammen.
*Miss Marple* Skrevet 22. september 2016 #32 Skrevet 22. september 2016 Det varierer jo fra familie til familie. Men mange, mange unger er ikke vant til å gå på restauranter og oppføre seg salongfähig der, de kjenner ikke kotymen på konsert, de tror man skal spise popcorn på teater, og foreldre skaffer seg barnevakt til alt, fra dugnad til bryllup. Vi anser nærmest ikke barn som del av samfunnet her i Norden. De mest utrolige ting kan bli kalt "upassende for barn" (kanskje særlig på DiB...) - og i stedet skaper man liksomarenaer med liksombekjente som skal ha det liksomhyggelig. Når de altså kun har ett til felles: at barna er født samme år. Der skal man erstatte lokalsamfunnets naturlige samvær med et institusjonalisert samvær. Men dette er vel en avsporing av trådens tema. Selv om jeg syns det henger grunnleggende sammen. Jeg kjenner meg ikke igjen i fremstillingen din i det hele tatt, heldigvis. Jeg tror neppe man skaper sosialt usikre unger av å delta på deres arena i tillegg til å venne dem til å være med på mer 'voksne' aktiviteter. Ja, avsporing til temaet og jeg håper at hi klarer å gjøre det hun selv ønsker og mener er best for sin unge.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2016 #33 Skrevet 22. september 2016 Ta med deg ei venninne/ slektning som kompensasjon for din samboer. Jeg hadde max angst når poden min gikk i barnehagen og jeg tok alltid med meg mamma eller min beste venninne som viste hvor ekkelt jeg syntes slike ting var. Jeg kommer ikke så lett inn på de andre foreldrene heller ettersom jeg er / var litt ung mamma iforhold til de andre foreldrene så jeg gikk kun på slike ting for mitt barn. Alle andre ting som fks kurvfester med foreldrene holdt jeg meg unna. Anonymous poster hash: 826ce...437
Gjest Antarctica Skrevet 22. september 2016 #34 Skrevet 22. september 2016 Jeg kjenner meg ikke igjen i fremstillingen din i det hele tatt, heldigvis. Jeg tror neppe man skaper sosialt usikre unger av å delta på deres arena i tillegg til å venne dem til å være med på mer 'voksne' aktiviteter. Ja, avsporing til temaet og jeg håper at hi klarer å gjøre det hun selv ønsker og mener er best for sin unge. Jeg har ikke nevnt sosialt usikre unger. Det var ikke tema for mine innlegg. Jeg tenker mer på sosial kontroll av voksne i en setting som er helt overflødig og unaturlig - og som også er med på å fortelle barna at det voksne livet ikke er noe å trakte etter.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2016 #35 Skrevet 23. september 2016 Takk for oppmuntring fra dere flotte damer 😊 Jeg dro og det gikk kjempefint. Fant flere å snakke med og jeg merket lite til angsten (ingen dager er like). Barnet ble kjempeglad for at jeg kom og sa "mamma kom jo". HI Anonymous poster hash: cfd40...520
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå