Gå til innhold

Faen. Livet noenganger.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan du ikke bli sykemeldt? Hvis du har legeattest, er de vel pliktige til å finne en løsning?

Hun er ikke syk.

Anonymous poster hash: 9c566...6c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva tror du din ekstramamma hadde ønsket at du gjorde?

Dessuten alle skjønner at man ikke kan forsinke studiene pga en begravelse. For å unngått dette kunne du f.eks tatt det opp med din venninne slik at begravelsen ble på samme dag som din eksamen.

Anonymous poster hash: 095b8...706

Skrevet

Fikk beskjed om at vi fikk en fagansvarlig til stedet kl 11.00, og at vi studentene på tur og orden skulle legge frem vårt bidrag, om vi får godkjent blir vi oppmeldt til eksamen.

Jeg spurte om jeg kunne komme en annen dag, holde det alene for vår fagansvarlig, men nei:( Det var denne dagen og fraværet ville ikke være gyldig.

Hun har tre små unger og de skal sove hos meg morgen før begravelsen, da hun og broren skal ha minnestund og være med å ordne i kirken.

Hun har bare meg, så denne dagen er nærmest umulig!

Det er ikke sant at jeg ikke ønsker å ta eksamen, som forøvrig er i november. Men, min bestevenninne har bodd hos meg og jeg har hjulpet henne og sørget med henne disse dagene... Så jeg er sliten, lei meg og gråter i skrivende stund.

HI

Anonymous poster hash: 404cb...ec2

Skrevet

Takk for fine svar alle sammen.

For meg betyr ikke eksamen noe i forhold til å være der for min bestevenninne. Vi er som søstre. En eksamen kan jeg ta igjen, å være der for henne gjennom hele denne dagen er en selvfølge for meg.

En karakter og bevis på et papir er helt urelevant i denne sammenhengen.

Det var bare en ekstra byrde å bære.

Jeg var der sammen med venninne da mammaen tok sitt siste pust og skal være der til hun er sterk nok til å stå alene igjen.

Dessverre rekker jeg verken frem eller tilbake, begravelsen er kl 13.

Du er en fantastisk venn!

Hør litt mer med skolen, kanskje dere kan finne et smutthull? :)

Anonymous poster hash: e5c2b...f5e

Skrevet

Mulig jeg banner litt her nå, men burde ikke din skoleoppgave vært med i planleggingen av tidspunkt for begravelsen? Er det om mulig å utsette denne?

Anonymous poster hash: 30947...767

Skrevet

Har du fortalt din venninne hvordan det ligger an? Jeg ville ikke likt om noen var så selvoppofrende for min del. Hadde jeg funnet ut noe slikt i ettertid ville jeg blitt skamfull og fortvilet. Vet det er godt ment, men for meg ville det hatt motsatt effekt, uansett hvor nær denne personen stod meg.

Anonymous poster hash: 3023e...c13

Skrevet

Mulig jeg banner litt her nå, men burde ikke din skoleoppgave vært med i planleggingen av tidspunkt for begravelsen? Er det om mulig å utsette denne?Anonymous poster hash: 30947...767

Enig med denne.... Er det sånn at din venninne ikke har noen andre, og har bodd hos deg disse dagene finner jeg det litt merkelig at dette ikke er tatt hensyn til......

Anonymous poster hash: e7d5c...288

Skrevet

Og ikke delta er ikke noe tema for meg. For min del også vil jeg være der.

Folk kommer langveisfra for å delta, og et fremlegg på skolen var det siste i mine tanker. Vi hadde ikke sovet på flere dager, og tenkte ikke stort lenger enn her og nå.

Jeg trodde jeg skulle møte litt mer forståelse fra skolen.... Det er et 5-10 min fremlegg. Men men...

Skrevet

Tror det er enklere å få annen tid for begravelsen enn det er å få endret dato for foredraget.. 

Jeg forstår deg virkelig, HI. Jeg har mistet flere nære, men i og med de ikke var i "nær familie", fikk jeg i utgangspunktet ikke fri fra skolen for å gå i begravelse. Senest til min egen bestefar. Pga store avstander måtte jeg søke om 4 dager fri (fra praksis) da jeg gikk på høgskolen. Med 2 dager fravær fra før, ville det gitt meg stryk på praksisen.
Jeg tok "kampen"..fikk godkjent fraværet.
Hvem er de til å avgjøre hvem som er "nær" for meg?? Jeg kan ha et nærmere og varmere forhold til ei inngifta tante enn til min egen mor, det er det ingen andre enn jeg som avgjør. Så jeg skjønner din nærhet til venninnas mor og ditt behov for å være til stedet i begravelsen.

Hvis det viser seg at ingenting er mulig å endre: verken begravelsen eller foredraget, ville jeg gått i begravelsen.  

Anonymous poster hash: bd8b9...be1
Skrevet

Og ikke delta er ikke noe tema for meg. For min del også vil jeg være der.

Folk kommer langveisfra for å delta, og et fremlegg på skolen var det siste i mine tanker. Vi hadde ikke sovet på flere dager, og tenkte ikke stort lenger enn her og nå.

Jeg trodde jeg skulle møte litt mer forståelse fra skolen.... Det er et 5-10 min fremlegg. Men men...

Velkommen til voksenlivet. Dersom du står din venninne så nær hadde du all mulig anledning til å planlegge (med mindre denne presentasjonen var noe du ikke kjente til for en uke siden).

Anonymous poster hash: 3023e...c13

Skrevet

Hør om du kan spille det inn på film.

Anonymous poster hash: 9f9ca...085

Skrevet

Jeg droppet begravelsen til min farmor på grunn av eksamen. Var aldri i tvil om den prioriteringen.

Du kan ikke vekke de døde til live uansett.

Jeg ville heller hatt en personlig seremoni med min venninne en annen dag.

Anonymous poster hash: feeac...22d

Skrevet

Jeg kjenner i dag at jeg er glad jeg virkelig har nære og gode venner rundt meg.

Selve begravelsen og seremonien i seg selv er en symbolsk handling i seg selv, men min hovedoppgave er å stå ved min aller nærmeste venninne sin side.

Jeg skal sitte fremst med hun og barna.

Kommer aldri til å vike hennes side, om det så betyr at neste semester blir litt ekstra tøft for meg med ett fag mer.

Stiller meg litt undrende til hvor medmenneskeligheten er hos enkelte. Et fag er ikke viktigere enn å stå ved mine nærmeste sin side gjennom deres vanskeligste dag, hvor hun skal si farvel til sin mamma.

Selvsagt kan ikke den flotte dama vekkes til live igjen, men jeg har vært med de gjennom hele prosessen og det er ikke over enda...

Hi

Skrevet

Er det mulig å utsette begravelsen i 1-1,5 time? Så kan du være først til å fremlegge? Da rekker du tilbake i allefall. ..

Anonymous poster hash: 64d20...fbd

Skrevet

Hei!

Først og fremst: Kondolerer med tapet av en "bonusmamma".

Jeg forstår godt at du ønsker å delta i begravelsen. Ja, livet går videre, men det å delta i begravelsen er en viktig avslutning, og det er også fint at du vil stå ved din venninnes side.

Jeg ville prøvd å snakke med administrasjonen på høyskolen igjen, kanskje det er en rådgiver der du kan snakke med? Selv om de sier det er "ingen unntak", kan det hende det er mulighet for å få det likevel.

Anonymous poster hash: c91d0...5ae
Skrevet

Forstår deg veldig godt HI. En begravelse er en ordentlig avslutning.

Spør skolen en gang til om du kan få være den aller første som skal fremføre slik at du rekker begravelsen. Og sjekk med venninnen din om begravelsen kan utsettes noen timer slik at du rekker den obligatoriske fremføringen på skolen.

Anonymous poster hash: b12fb...563

Skrevet

Snakk med din venninne om dette. Fortell hvor gjerne du vil komme, og konsekvensene av det. Jeg tror hun vil råde deg til å ikke komme i begravelsen. Min mann døde tidligere i år. Begravelsen fant sted på en dag da min aller beste venninne hadde en viktig avtale. Hun sa at hun skulle droppe det og komme i begravelsen. Jeg rådet henne til å la være. Og hun gjorde som jeg sa. Det som teller er at hun nesten hver dag, både før og etter begravelsen , har ringt meg og hørt hvordan jeg har det,og ellers stilt opp på alle mulige måter. Akkurat begravelsen er man så omtåket og det er så mange mennesker at det er nok. Jeg visste jo at hun var med meg i tankene likevel.

En annen ting er om du klarer å konsentrere deg om det du skal gjøre på en slik dag.

Anonymous poster hash: 31ac5...11c

Skrevet

Snakk skikkelig med høyskolen. Jeg har aldri opplevd at ingen unntak betyr INGEN unntak.

Unntak gis. Bare snakk med de rette personene.

Anonymous poster hash: 34abe...8e4

Skrevet

Hvis dere er så nære som du hevder synes jeg det er svært merkelig st hun ikke vet om fremlegget eller at du har fortalt dette til henne da dere planla begravelse .

Anonymous poster hash: 61f6c...82b

Skrevet

Kan du ta foredraget via skype?

Anonymous poster hash: 92ec1...5f1

Skrevet

Som flere andre her har foreslått så ville jeg ha snakket med høyskolen igjen. Som noen sier, snakk med de som faktisk kan bestemme, ikke de som tror de kan bestemme. Det er gjerne en viktig forskjell!

Om du skal til skolen før begravelsen, ta det ansikt til ansikt, hvis ikke ta det på telefonen.

Jeg var i en lignende situasjon da jeg studerte. Var midt i en praksis som vi måtte ha. En person jeg stod svært nær ble svært alvorlig syk og vi hadde fått beskjed om at personen kom til å dø. Av høyskolen fikk jeg vite at jeg kunne få fri akkurat begravelsesdagen (bodde da 8 timer fra hjemstedet med bil, en time med fly), men ikke noe mer. Hvis jeg ble borte fikk jeg ikke begynne på sisteåret på studiet fordi jeg ikke fikk ta eksamen uten godkjent praksis og ny praksis kunne jeg ikke få uten at jeg gikk opp igjen skoleåret.

Jeg måtte reise, men før jeg dro gjorde jeg to ting, jeg snakket først med veileder der jeg hadde praksis og spurte om jeg kunne ta igjen praksisen mot ferien før eksamen. Selv om det var utenom normal praksis så var de villige til å gjøre et unntak for meg. Så dro jeg til skolen som igjen sa nei. Jeg krevde å få snakke med en over, la frem situasjonen, forklarte hvorfor den personen stod meg så nær og la frem forslaget om å ta igjen praksisen. Jeg gikk også et helsefaglig studie og spurte dem om de kunne stå for en så lite medmenneskelig holdning bare av prinsipp. Etter litt overtalelse snudde høyskolen. Jeg ville reist uansett, det var en av de tingene i livet jeg måtte gjøre. Pga. spesielle omstendigheter som oppstod var jeg borte tre uker før jeg kom tilbake og tok disse praksisukene mens andre hadde lesefri til eksamen. Jeg hadde siste praksisdag dagen før eksamen, fikk ta eksamen til normal tid.

Så jeg er enig med de andre - et nei er ikke nødvendigvis et nei.

I dag hvor det er så mange ulike familiekonstellasjoner så mener jeg det må være rom for at man kan stå like nær en person som på papiret ikke er "nær nok" som en som på papiret er nær nok. Det må være rom for skjønn og medmenneskelighet.

Hi, jeg ville tatt kontakt med høyskolen enda en gang, fortalt at dette ikke "bare" er moren til en venninne av deg, men at det er en person som har fungert som ekstramor for deg hele livet ditt.

Jeg håper du får endret dette, hvis ikke mener jeg høyskolen er urimelig firkantet. Spesielt siden det her er snakk om et foredrag på 5-10 minutter. Ta kontakt med høyskolen igjen og fortell hvilket forhold du har hatt til din bonusmamma.

Hvis de ikke godtar det så ville jeg snakket med fastlegen og hørt om du kan få en sykemelding noen dager, som også dekker begravelsen. Du er ikke syk, men det å ikke gå i den begravelsen er så viktig for deg at jeg tror du kan sykemeldes pga. psykiske reaksjoner pga. dødsfallet. Men prøv først høyskolen.

Når dette er en person som så nær deg så forstår jeg godt valget ditt. Noen ganger må man gjøre ting selv om det kanskje ikke er det mest "fornuftige". Da jeg leste hovedinnlegget ditt tenkte også jeg at du burde prioritere utdanningen og at den avdøde sikkert ville ønsket det også. Men når jeg forstår hvor nær dere har vært hele livet ditt, da forstår jeg godt prioriteringen din.

Noen ting må man bare gjøre, og for deg er dette en av dem.

Kondolerer med tapet ditt - ta vare på deg selv og din venninne fremover <3

Anonymous poster hash: 761d8...934

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...