Anonym bruker Skrevet 20. september 2016 #26 Skrevet 20. september 2016 Tok en liten prat med han ved frokost i dag. Så vi la en liten plan for leksene. Han ønska også å ha fri fra sfo i dag, så da får han lov til det. Var innom sfo på morran i dag og fikk da prata med ho som jobber med de som har tilrettelagt undervisning. Ho skulle være litt i hans klasse i dag, så da skulle ho ta med han og en til ut av gruppa og jobbe i mindre gruppe. Ho sa og at han er blitt kjempe flink til å lese, og at de også hjelper han med det sånn at det er ikke krise om han ikke får gjennomført leseleksa hjemme hver dag. Vi vist jo at det ville komme en dårlig periode, bare ikke helt når. Han fikk ikke noe ADHD diagnose, var ikke grunnlag for det, men ser ikke bort i fra at han får det som tilleggs diagnose senere. Han sliter med å holde konsentrasjon når han er sliten, vanskelig å sitte stille, dårlig impulskontroll, vanskelig for å følge beskjeder, vanskelig å komme i gang med ting, Men mye av det kan og ses i sammenheng med tourettes. Det er mye nytt for alle, men for han er det ekstra slitsomt. HI Anonymous poster hash: 9afa3...a87
Gjest Antarctica Skrevet 20. september 2016 #27 Skrevet 20. september 2016 Jeg er litt uenig med Pashla - min erfaring er at det er veldig viktig å lære å lese i løpet av første klasse, og at de barna som "henger etter" med lesingen, liksom blir hengende etter "hele tiden". Og at dette er en dårlig følelse for disse barna. En periode når datteren min var yngre, så skar det seg litt med leseleksa for oss også. Det ble bare krangling ut av det. Vi testet ut at hun gjorde leseleksa for bikkja i stede. De to satt på gulvet, og hun leste og forklarte leksa for hunden. Da løste alt seg. Det viste seg at det var egentlig jeg som var problemet, og at jeg ubevisst stresset henne. Etter det gikk leksene greit igjen. Så jeg ville forsøkt litt "alternativt" lekselesingsopplegg som flere har foreslått! Og unngå stress, kjefting og mas, er i alle fall min erfaring:). Det er viktig; for friske barn. Men dette barnet har en sykdom. Og det helsemessige MÅ være på plass først - så kan man begynne med læring. Nytter ikke å lære noe hvis kropp og sjel er opptatt med helt andre ting...
Anonym bruker Skrevet 20. september 2016 #28 Skrevet 20. september 2016 I dag gikk leksene bedre. Vi droppa sfo så han var ikke like sliten. Også fokuserte vi på å kun lese leselekse 1 gang først også skrive/tegne leksa etterpå. :-) håper det går bedre de andre dagene også. Or sånn som i går kan vi ikke ha det. Anonymous poster hash: 9afa3...a87
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå