Gå til innhold

Lekser med 1 klassingene er blitt ett mareritt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en første klassing og lekser har gått veldig fint, helt til forrige uke da snudde det.

Han jobber greit med det han skal gjøre i elle melle boka, men lese leksa er bare spetakkel nå. De har lært 10 bokstaver nå, og han har vært flink til å dra lydene sammen. Nå sitter vi i 1.5 time for å komme gjennom lesinga 1 gang. Det er grinning, av og på stolen, sinne og en masse tics. Jeg vet jeg må forholde meg rolig, men jeg har ikke ubegrenset med tålmodighet, så ender opp med å veksle mellom kjefting og oppmuntring. Jeg vil ikke være sånn kjefte mamma. Og jeg skulle ønske vi kunne skrudd tiden bare 2 uker tilbake i tid når alt fungerte så mye bedre. Denne uka har han fått mindre leselekse pga trøbbel forrige uke, men fortsatt ikke noe bedring. Neste uke er det samarbeidsmøte igjen. Så håper vi finner en løsning.

Jeg blir gal av dette og gruer for å hente han etter sfo og skolen. Er ikke sånn det skal være....

Anonymous poster hash: 9afa3...a87

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leksehjelp på SFO?

Foreslå alternative måter å lære på? Feks. at istedenfor gråt og grining på stolen kan dere gå en tur. Hvilken bokstav begynner tre på? Stave det dere ser i naturen. Finne bokstaver i naturen etc.

Det er mange måter å lære på, men uten følelse av mestring lærer man ofte lite. Gjør det interessant og gøy:)

Anonymous poster hash: acd90...c79

Skrevet

Oi! Det var mye. Gutten min har en side i Elle Melle og en side i Multi i lekse for hele uken. Det har vært fort gjort hittil. Nesten for lett.

Anonymous poster hash: 7cc36...2b5

Skrevet

Har en første klassing og lekser har gått veldig fint, helt til forrige uke da snudde det.

Han jobber greit med det han skal gjøre i elle melle boka, men lese leksa er bare spetakkel nå. De har lært 10 bokstaver nå, og han har vært flink til å dra lydene sammen. Nå sitter vi i 1.5 time for å komme gjennom lesinga 1 gang. Det er grinning, av og på stolen, sinne og en masse tics. Jeg vet jeg må forholde meg rolig, men jeg har ikke ubegrenset med tålmodighet, så ender opp med å veksle mellom kjefting og oppmuntring. Jeg vil ikke være sånn kjefte mamma. Og jeg skulle ønske vi kunne skrudd tiden bare 2 uker tilbake i tid når alt fungerte så mye bedre. Denne uka har han fått mindre leselekse pga trøbbel forrige uke, men fortsatt ikke noe bedring. Neste uke er det samarbeidsmøte igjen. Så håper vi finner en løsning.

Jeg blir gal av dette og gruer for å hente han etter sfo og skolen. Er ikke sånn det skal være....

Vi har fått klar beskjed om max 30 minutter med begge mine barn. det de ikke har fått gjort til da, skal ikke gjøres. det må være lystbetont i starten

Anonymous poster hash: 79165...8b7

Skrevet

Leselekse allerede?

Her har de 4 a4-ark med bokstaver og det samme med tall denne uka.

Anonymous poster hash: f08ce...445

Skrevet

Du sier han har tics,så da antar jeg det er tourettes syndrom. Det ligger nok noe i konsentrasjonen.

Har ikke erfaring med det men adhd. Dere har krav på ekstra hjelp og oppfølging. Ellers så legg inn gode rutiner rundt lekse.

Forbred h*n litt før dere skal gjøre leksen,sett gjerne frem litt sunn snacks fks kuttet frukt,nøtter etc og gjør leksa til noe "attraktivt."

Det hjelper litt her ihvertfall,noen ganger bedre enn andre.

Anonymous poster hash: 51c31...139

Skrevet

Leselekse allerede?

Her har de 4 a4-ark med bokstaver og det samme med tall denne uka.

Det er helt normalt. Tror det er mer vanlig enn bare noen bokstaver på ett ark.

Skrevet

Leselampe her også, men kun noen få ord og få setninger. Tar 10- 15 minutter å komme gjennom 3 ganger. De har lært 5 bokstaver nå

Anonymous poster hash: 5ec0d...ba1

Skrevet

1,5 timer er altfor mye! Du dreper motivasjonen på denne måten. Her har de vel lært 4 bokstaver, men jeg er ikke fornøyd med leseboken i år. (Salto) Var mye mer fornøyd med boken de eldre søskenene  hadde.

I denne er det vanlig tekst, og det klarer ikke datteren min lese. Burde hatt tekst med bokstavene de har lært.

Anonymous poster hash: fa9f0...8e9
Skrevet

Det er helt normalt. Tror det er mer vanlig enn bare noen bokstaver på ett ark.

Hver skole har vel sitt opplegg.

Her lærer de en bokstav hver dag og er snart gjennom hele alfabetet. Fokuset på leksene er å skrive tall og bokstaver riktig.

Jeg er glad vi ikke har så mye lekser enda, så får vi ihvertfall mulighetenår til å innarbeide gode rutiner istedetfor at lekser er pes etter 4 uker på skolen.

Skrevet

Ble borte her for prata lenge med mamma på telefonen.

Ser jo selv at det ble feil og kjempe så lenge om de leksene, og har utrolig dårlig samvittighet og er redd jeg kan ha ødelagt noe.

Ja han har tourettes og er nok inoe i en dårlig periode nå. Ser har slitet endel ellers også om dagen med å følge beskjeder, er grusomt intens, gråter lett, blir lett sint/frustrert.

Jeg vil så gjerne gjøre alt rett også ender det opp med å bli helt feil istedenfor

Skal ta opp leksehjelp på møte neste uke.

HI

Skrevet

Ser jo selv at det ble feil og kjempe så lenge om de leksene, og har utrolig dårlig samvittighet og er redd jeg kan ha ødelagt noe.

Ja han har tourettes og er nok inoe i en dårlig periode nå. Ser har slitet endel ellers også om dagen med å følge beskjeder, er grusomt intens, gråter lett, blir lett sint/frustrert.

Jeg vil så gjerne gjøre alt rett også ender det opp med å bli helt feil istedenfor

HI

Har du fått tilpasset leksene ift det? Alltså ,mitt barn får egen lekse pga IOP (individuelt opplæringsplan). Dere må få vedtak på det,kan hende dere alt har det ettersom han alt har fått diagnosen.

Vi har ekstra hjelp på skolen,tilrettelegging og tett samarbeid mellom skole /hjem.

Hør om muligheten for å få til en avtale om justering i tid på lesing istedenfor x antall avsnitt man MÅ lese.

Anonymous poster hash: 51c31...139

Skrevet

Det er ikke nødvendig å sitte ved bordet for å gjøre leksa. Kanskje det kan gå lettere hvis dere gjør leksene under bordet? Kanskje kan dere bruke bevegelse aktivt. Det hjalp veldig da mine var frustrerte.

Anonymous poster hash: 0d8b3...32f

Skrevet

Les for han når det står fast, kutt tiden betraktelig! Det har nok blitt for mye for han, for mye å takle for en liten kropp som sikkert gjør så godt han kan. Det hjelper ikke med kjeft i hvertfall. Det har jeg merket med min. Da låser det seg og ingenting blir gjort.

Vi har hatt avtale om at jeg bestemmer mengde og tid. Barnet har ikke utnyttet det i særlig grad faktisk.

Anonymous poster hash: 39bca...be6

Skrevet

Få tak i en litt stor klokke som dere kan stille inn på 5 minutter. Så starter du med 5 min lesing, når klokken ringer er det fri tid. Klokken starter ikke å gå før han er klar til å lese. Slutter han å lese før 5 min har gått. Stopper du klokken og starter den igjen når han begynner. Stopper han etter 3 min, har han to min igjen før han får gjøre det han har lyst til. Viktig at han ser klokken, slik at han ser at det går fort og fremover.

Etterhvert kan intervallene økes feks ha 5*2 minutter med 10 min pause i mellom, der han kan gjøre noe han har virkelig lyst til eller du kan lese for han i en spennende bok.

Tenker at når det er slik er det viktigste at han kommer i gang og får lyst til å lese.

Ikke hvor mye han leser. Kan være en gulerot etter de 5 min han skal lese da, feks at dere skal spille et spill i lag evt datatid, alt etter hva som fungerer og han liker

Setter han seg på bakbena og dere blir sittende uten at han leser og det blir en kamp over tid, så går "guleroten" ut og dere prøver igjen i morgen.

Og les masse for han, gjerne bøker der han kan "hjelpe" med noen av ordene🙂

Lykke til

Anonymous poster hash: c046d...c45

Skrevet

Kjenner meg så igjen. Hadde en med sen språkutvikling og det var tortur å komme gjennom leksene. Disse barna skulle ikke hatt noen lekse annet enn å finne en gjenstand hjemme som begynte på lyden/bokstaven de holder på med.

Da 6-åringene startet å begynne på skolen, skulle det være lek og likt opplegg som i barnehagen. Så ble de plutselig nazistyre og en haug med lekser og målark. Finland med de beste resultatene lar barna vente til de er 7 før de starter på skolen. Tenk om vi her også hadde vært så smarte. 

Anonymous poster hash: 9aefe...50e
Skrevet

Hos oss er leseleksen helt individuell. Dvs de får en side med leselekse, men du som forelder skal se an på barnet hvor lenge man skal sitte med det. Vi har fått beskjed om at vi for alt i verden ikke må drepe leselysten. 

MÅ han lese, altså faktisk lese ordene? Dra lydene sammen?

Vi fikk klar tale fra læreren - Det er kjempefint å klare hele arket og å dra sammen lydene, men det aller viktigste er å lære seg lydene til bokstavene. Altså man kan øve mye på bokstavlyden slik den sitter skikkelig.

Jeg lar min førsteklassing si alle lydene to ganger og deretter lydene på ordene. Ei RO RI IS SE, osv, + noen små setninger på slutten av arket. Så prøver vi å dra de sammen og jeg kanskje hjelper ham litt. Noen ganger går det opp et lys for ham at nå leser han er ord. Det er så morsomt å se når det går opp for ham at han har lest noe og han forstår ordet som står der. Men om han er veldig sliten en dag så presser jeg ham ikke til å gjøre. Jeg pusher ham litt og lar ham ikke gi opp med en gang, men slikt må man jo nesten se an. Med mye tull og tøs har vi MAKS sittet 30 min med leksene. Min har forsinket språkutvikling og andre språkproblemer så jeg er jo overlykkelig over at vi kan styre leseleksen litt selv og slipper å nødvendigvis tvinge ham til å lese hele arket. 

Selv om det gikk litt lang i dag med 1,5 t så kan du sette deg ned med ham i morgen og si at dere skal gjøre ting anderledes fra nå av. Har du prøvd å spørre ham hva det er han syns er vanskelig? 

Anonymous poster hash: 432c1...f56
Skrevet

Det å sette sammen bokstavene er vanskelig og ikke noe du kan regne med at han får til ordentlig allerede. La han si lydene en og en, så kan du lese ordet sånn det står, så kan han gjenta mens han ser på ordet, uten egentlig å lese, da lærer han det etterhvert.

Anonymous poster hash: 82eb8...1bb

Skrevet

Min sønn er en god leser,går i 3.klasse nå, men leser på nivå med en 5.klassing.

I perioder han strevte med leseleksa i 1.-2.klasse gjorde vi leseleksa på mange måter ,: leste hvert vårt ord, vi leste for han,ei setning hver herma etter hverandre......... ,Og aldri mer en 10-15 min!!

Men som du ser i den 1.setningen fungerte det.

Lykke til😀

Anonymous poster hash: 53681...5b1

Skrevet

Vår 1.klassing bruker ca 45 minutter på leksene og det er helt på grensen av hva han makter - og han er tålmodig og ganske flink. Over en time er ikke holdbart, det er alt for mye.

Vi har fått beskjed om å lese sammen. Og det et fokus på ordbilder. Å skulle trekke sammen bokstavene er for tidlig for mange.

Du må sette foten ned, og gi klar beskjed til læreren om at leksemengden er alt for stor! I din situasjon hadde jeg sagt 20 min max.

Gjest Antarctica
Skrevet

Herregud, slutt med en gang. Si til læreren at leksene er kontraproduktive. Finn noe annet å holde på med. Les en hyggelig bok høyt i stedet.

Skrevet

Han klarer egentlig å dra lydene sammen til ord, men det har låst seg helt for han. Han er utrolig sliten. Han har kortere lekse enn de andre, men likevel er den uoverkommelig nå om dagen.

Han har fått IOP men den går på at han skal følge pensum, men at han skal over i liten gruppe minst 40 min hver dag pga han er veldig sliten. Men vi skal ha nytt samarbeids møte neste uke så får ta opp problemet mer da.

Men tar med meg alle råd og tips videre

HI

Gjest Antarctica
Skrevet

Han klarer egentlig å dra lydene sammen til ord, men det har låst seg helt for han. Han er utrolig sliten. Han har kortere lekse enn de andre, men likevel er den uoverkommelig nå om dagen.

Han har fått IOP men den går på at han skal følge pensum, men at han skal over i liten gruppe minst 40 min hver dag pga han er veldig sliten. Men vi skal ha nytt samarbeids møte neste uke så får ta opp problemet mer da.

Men tar med meg alle råd og tips videre

HI

Flott at det tas tak i. Ikke la dem stresse deg. Det spiller faktisk ingen rolle om han lærer å lese i 1.klasse eller i 2.!

Skrevet

HI

Flere som har tourettes har også adhd. Er han utredet?

Det kan hende at han bare trenger litt tid til å venne seg til å være skolegutt og at det innebærer lekser mm; han har jo ikke vært skolegutt så veldig lenge. Helt vanlig med sånne intense perioder og mer tics i overgangsperioder.

Anonymous poster hash: 0eba5...0d6

Skrevet

Jeg er litt uenig med Pashla - min erfaring er at det er veldig viktig å lære å lese i løpet av første klasse, og at de barna som "henger etter" med lesingen, liksom blir hengende etter "hele tiden". Og at dette er en dårlig følelse for disse barna.

En periode når datteren min var yngre, så skar det seg litt med leseleksa for oss også. Det ble bare krangling ut av det. Vi testet ut at hun gjorde leseleksa for bikkja i stede. De to satt på gulvet, og hun leste og forklarte leksa for hunden. Da løste alt seg. Det viste seg at det var egentlig jeg som var problemet, og at jeg ubevisst stresset henne. Etter det gikk leksene greit igjen.

Så jeg ville forsøkt litt "alternativt" lekselesingsopplegg som flere har foreslått! Og unngå stress, kjefting og mas, er i alle fall min erfaring:).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...