Anonym bruker Skrevet 18. september 2016 #1 Skrevet 18. september 2016 Jeg sliter med å rekke trening på grunn av legging av barn. Har to barn på tre og seks år. Vi er hjemme mellom 16.30 og 17.00. Middag klokken 17.30 eller litt før. Deretter lek/TV/lekser/aktivitet. Så er det kveldsmat klokken 19.00. Måltidene tar litt tid for barna våre. Så er det kveldsstell og lesing på sengen før barna legger seg til å sove. Klokken bli fort 20.15 før barna sover. Vi tar kveldsstell og legging på et barn hver for å få de til å sove raskest mulig. Når jeg er opptatt med barna helt til klokken 20.15 hver kveld, er alle organiserte treningstilbud over når leggingen er ferdig. Hvordan fungerer dette hos dere? Jeg vil jo gjerne lese og være tilgjengelig for en prat på sengen. Når begynner barna med å sove klokken 21.00? Anonymous poster hash: ab6c8...4a4
Anonym bruker Skrevet 18. september 2016 #2 Skrevet 18. september 2016 Hos oss er det middag kokken 16, kvelds 18.15 (svært sjeldent de ser Barne-TV) 3 åring i seng 18.30, leser 15 min på sengen. 6 åring i seng 19.00, leser 15 min på sengen. 19.15 sover stort sett minste, eldste kan bruke en halvtime. Men altså, begge foreldre trenger ikke våre til stede under legging hver dag. Anonymous poster hash: 6c948...830
Anonym bruker Skrevet 18. september 2016 #3 Skrevet 18. september 2016 Kjøp deg tredemølle og tren mens ungene ser på tv. Anonymous poster hash: 856d0...360
Plutselig_gravid Skrevet 18. september 2016 #4 Skrevet 18. september 2016 Må begge være tilstede i leggetiden da?
Anonym bruker Skrevet 18. september 2016 #5 Skrevet 18. september 2016 De dagene jeg skal trene steller jeg unger før jeg drar, men overlater lesing og legging til far eller storebror. Må ikke være på sengekanten hvrr eneste kveld. Anonymous poster hash: 345ce...ecc
Anonym bruker Skrevet 18. september 2016 #6 Skrevet 18. september 2016 Begge er tilstede i leggetiden for at barna skal sove innen klokken 20.15. Hvis ikke blir det fort til at et av barna blir lagt en halvtime seinere. Det blir veldig seint. Anonymous poster hash: ab6c8...4a4
Plutselig_gravid Skrevet 18. september 2016 #7 Skrevet 18. september 2016 Begge er tilstede i leggetiden for at barna skal sove innen klokken 20.15. Hvis ikke blir det fort til at et av barna blir lagt en halvtime seinere. Det blir veldig seint. Anonymous poster hash: ab6c8...4a4 Da ville jeg prøvd å endre på leggerurinene slik at det ikke blir vanskelig hvis en av dere ikke er tilstede
Gjest Antarctica Skrevet 18. september 2016 #8 Skrevet 18. september 2016 Begge er tilstede i leggetiden for at barna skal sove innen klokken 20.15. Hvis ikke blir det fort til at et av barna blir lagt en halvtime seinere. Det blir veldig seint. Anonymous poster hash: ab6c8...4a4 Når du sier "sover", da mener du sover? Ikke "ligger i senga etter nattakosen"? For jeg ville glatt ha forlatt huset med våkne barn i seng.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2016 #9 Skrevet 18. september 2016 Dere må seriøst gjøre noe med leggerutinene!! (Uavhengig av om det trengs egentid eller ei...) Anonymous poster hash: 63c65...493
Anonym bruker Skrevet 18. september 2016 #10 Skrevet 18. september 2016 Men hvis 3-åringen legger seg 1830, og 6-åringen kl 19, så kan jeg ikke se hvorfor dere ikke er ferdige før 2015? Er ikke barna det står på, men dere som foreldre. Puss tennene på barna samtidig, og legg de samtidig; kl 1900. Be 6åringen gå i seng og si at du ELLER far kommer etter etterpå for å si god natt. Gå deretter først inn til 3 åringen, og si god natt. 15 minutters lesetid før legging er unødvendig hver kveld, og hørtes ærlig talt mye ut! Tilslutt går en av dere inn til 6-åringen og sier natta, brer dyna over, og går ut. Tadda!! Anonymous poster hash: f9289...6c7
Anonym bruker Skrevet 18. september 2016 #11 Skrevet 18. september 2016 Hos oss er det middag kokken 16, kvelds 18.15 (svært sjeldent de ser Barne-TV) 3 åring i seng 18.30, leser 15 min på sengen. 6 åring i seng 19.00, leser 15 min på sengen. 19.15 sover stort sett minste, eldste kan bruke en halvtime. Men altså, begge foreldre trenger ikke våre til stede under legging hver dag. Anonymous poster hash: 6c948...830 1830? Det var jævlig tidlig! Har en 18'mnd gammel "baby", h*n blir ikke lagt før kl 20.00, noen ganger 1930. Anonymous poster hash: 2b693...074
Anonym bruker Skrevet 18. september 2016 #12 Skrevet 18. september 2016 Her har jeg ikke prioritert trening etter barna kom, dagene er travle nok, og når barna er i seng kl. 21 er jeg rett og slett for sliten. Prioriterer heller å møte kollegaer på kveldstid 1-4 ganger per år. Ikke noe problem for en av oss å ta leggingen alene altså, her bytter vi ofte på å legge barna på 4 og 5. Jeg jobber natt, og da tar mannen ansvar for leggingen på alle barna mens jeg sover før nattvakt. Når mannen er på seinvakt, eller jeg har mest overskudd, så legger jeg barna. Noen gang deler vi. De to yngste er i seng til ca. 19:30, slukker lyset rundt 20. De tre mellomste er i seng til 21, mens eldste styrer dette selv. Anonymous poster hash: e9539...40d
Anonym bruker Skrevet 19. september 2016 #13 Skrevet 19. september 2016 1830? Det var jævlig tidlig! Har en 18'mnd gammel "baby", h*n blir ikke lagt før kl 20.00, noen ganger 1930. Anonymous poster hash: 2b693...074 Det kommer jo an på da. Vi starter kveldsstellet på vår 5-åring kl 1830 og hun sover en gang mellom 1900 og 2000 (kan være litt seig). Vi står opp kl 5 i uken og hun trenger søvn. Anonymous poster hash: bd32c...3cb
Anonym bruker Skrevet 19. september 2016 #14 Skrevet 19. september 2016 Her legger 3-åringen seg ca kl 19-1915. 6-åringen ca kl 1930-1945. Jeg har trening kl 20 en dag og kl 19 en annen dag. Når jeg skal på den første rekker jeg å legge 3-åringen (og ordne 6-åringen på badet) før jeg drar. På den andre treningen må mannen ta begge kveldsstellene. Når jeg tar begge stellene tar jeg noen ganger begge på badet samtidig. 6-åringen gjør det meste selv med litt overoppsyn (må pusse tennene og sjekke at klærne hun har funnet frem til morgendagen er ok). Så får 6-åringen valgte om hun vil være med på 3-åringens nattahistorie eller tegne/pusle/høre lydbok i mens. Jeg legger 3-åringen og tar så 6-åringen på badet + leser nattahistorie. Ja, noen ganger blir det litt frem og tilbake, men det funker stort sett greit. Kan dere ikke forsyve litt på middagen så trenger de ikke kveldsmat? Vi har vanligvis ikke brukt kveldsmat, men i deg siste har 6-åringen selv funnet frem noe kveldsmat mens jeg ordner 3-åringen på badet. Anonymous poster hash: 83c22...0bd
Anonym bruker Skrevet 19. september 2016 #15 Skrevet 19. september 2016 Her legger 3-åringen seg ca kl 19-1915. 6-åringen ca kl 1930-1945. Jeg har trening kl 20 en dag og kl 19 en annen dag. Når jeg skal på den første rekker jeg å legge 3-åringen (og ordne 6-åringen på badet) før jeg drar. På den andre treningen må mannen ta begge kveldsstellene. Når jeg tar begge stellene tar jeg noen ganger begge på badet samtidig. 6-åringen gjør det meste selv med litt overoppsyn (må pusse tennene og sjekke at klærne hun har funnet frem til morgendagen er ok). Så får 6-åringen valgte om hun vil være med på 3-åringens nattahistorie eller tegne/pusle/høre lydbok i mens. Jeg legger 3-åringen og tar så 6-åringen på badet + leser nattahistorie. Ja, noen ganger blir det litt frem og tilbake, men det funker stort sett greit. Kan dere ikke forsyve litt på middagen så trenger de ikke kveldsmat? Vi har vanligvis ikke brukt kveldsmat, men i deg siste har 6-åringen selv funnet frem noe kveldsmat mens jeg ordner 3-åringen på badet. Anonymous poster hash: 83c22...0bd Vi hadde en periode i vår med mye kaos rundt legging. Da tok hvertvårt barn en periode. Da ble det joggetur påbegynt etter at barna var lagt. Anonymous poster hash: 83c22...0bd
Giss Skrevet 19. september 2016 #16 Skrevet 19. september 2016 Endre rutinene litt. Pysj på før kveldsmat, tannpuss etterpå. Felles godnatthistorie og så nattaklem i hver sin seng etterpå. Ta tiden på når de skifter/rydder/andre ting som må gjøre før sengetid. Da går det gjerne veldig fort og greit og barna bruker å elske det. Jeg jobber skiftende tider og har dermed ikke kunnet være hjemme tilleggene hver kveld. Det går bra det og. Bare man har samme rutiner og innarbeider et mønster som passer til de praktiske forhold i hjemmet.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2016 #17 Skrevet 19. september 2016 Nyt at du har mulighet til noe egentid mens du kan. Her er barna opptatt med aktivitet 4 dager i uka og er ikke hjemme før klokka er 20.30. Da er det dusj, kveldsmat og lande litt før senga inntas. Så nei, jeg har ikke tid til å trene. Anonymous poster hash: 91181...89f
Anonym bruker Skrevet 19. september 2016 #18 Skrevet 19. september 2016 Jeg løper ute eller trener styrke på treningssenteret. Drar når minst en unge er i seng, ca kl 20. Er stort sett hjemme før 21.30 og har tid til å roe meg ned og dusje før det er kveld for meg. Ene barnet sovner aldri før kl 21, men han ligger og leser selv, så ikke noe problem om bare mannen er hjemme. Det også mange løper mens barna er på trening, men så strukturert er ikke jeg. Anonymous poster hash: 2bc5b...4d5
Lessismore Skrevet 19. september 2016 #19 Skrevet 19. september 2016 Jeg har heller ikke tid til å trene, har ikke sjans. Nå mens barna er små, 5, 2 og 1 år, prøver jeg bare å holde hodet over vannet. Dvs, klesvask, rydding, lufte hunden, dusje, pakke klær til bhg neste dag osv. Trene? Glem det.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2016 #20 Skrevet 19. september 2016 Start kveldsstellet tidligere. De spiser middag 17.30 (til ca. 18?) og kveldsmat en time senere? Vi spiser også middag 17.30, men det er siste måltid for dagen. Ikke sjans at de hadde vært sultne igjen kl. 19 da. Evt. forskyv middag til kl. 18, og ta all lekser og leking før middag. Mine er forresten også 3 og 6. 3-åringen er i seng 19 - 19.15 og 6-åringen 19.30 - 19.45. Om jeg skal noe tar pappaen legging og omvendt. Anonymous poster hash: b777e...347
Anonym bruker Skrevet 19. september 2016 #21 Skrevet 19. september 2016 Dere må endre på rutinene så ikke begge må være hjemme til legging hver dag. Vi har fire barn, tett i alder, men der går fint å være bare en ved legging likevel. Legger de to yngste samtidig og de to eldste samtidig Jeg jobber en kveld i uka, da trener jeg på formiddagen etter at ungene er levert. Også trener jeg lørdags morgen, så jeg trener aldri på kveld for da har jeg ikke energi til det Anonymous poster hash: 18f6e...0e2
Anonym bruker Skrevet 19. september 2016 #22 Skrevet 19. september 2016 Jeg sliter med å rekke trening på grunn av legging av barn. Har to barn på tre og seks år. Vi er hjemme mellom 16.30 og 17.00. Middag klokken 17.30 eller litt før. Deretter lek/TV/lekser/aktivitet. Så er det kveldsmat klokken 19.00. Måltidene tar litt tid for barna våre. Så er det kveldsstell og lesing på sengen før barna legger seg til å sove. Klokken bli fort 20.15 før barna sover. Vi tar kveldsstell og legging på et barn hver for å få de til å sove raskest mulig. Når jeg er opptatt med barna helt til klokken 20.15 hver kveld, er alle organiserte treningstilbud over når leggingen er ferdig. Hvordan fungerer dette hos dere? Jeg vil jo gjerne lese og være tilgjengelig for en prat på sengen. Når begynner barna med å sove klokken 21.00? Anonymous poster hash: ab6c8...4a4 Siden de bruker lang tid på å spise ville jeg glatt droppet kveldsmat! De rekker jo ikke bli sulten etter middagen! Så kan de legge seg/starte legging Kl 18.45, være i seng senest 19.00 klar til å bli lest for, og du kan dra på trening mens far er hjemme mens de holder på å sovne. Når er den organiserte treningen slutt for dagen? Kan du trene selv da? På maskiner? Her legger mannen innimellom slik at jeg kan trene, jeg MÅ ikke være der hver kveld selv om det er koselig. Anonymous poster hash: dadf1...0cb
Anonym bruker Skrevet 19. september 2016 #23 Skrevet 19. september 2016 Trene rett etter jobb og spise middag litt senere? Trene i helgene? Anonymous poster hash: 69251...9ad
Mostly Harmless Skrevet 19. september 2016 #24 Skrevet 19. september 2016 Vi har gutter på ett og fire. Begge er matvrak som spiser godt til måltidene, så i hverdagene har vi ikke både middag og kvelds. Det sparer vi en del tid på. Den som legger leser og synger for begge på eldstes rom. (Dvs, ettåringen suser rundt og tømmer skuffene under lesingen, men tanken er at han skal bli med etter hvert.) Til slutt får ettåringen et par sanger på sitt rom. Deretter kan det være at den ene eller den andre trenger assistanse på et eller annet vis, men det går stadig bedre. Poenget er at rutinen bare krever én voksen, slik at den andre kan gjøre noe annet før det blir sene kvelden.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2016 #25 Skrevet 19. september 2016 Vi bytter på. Den ene trener, den andre legger. Det er maaaange år til barna skal legge seg kl. 21 OG så er vi ute i skogen og herjer osv sammen med barn. Vet du hvor effektivt det er å gå en topptur med sekk på 20 kg? Da er tempoet til 3-åringen ganske greit....hehe Anonymous poster hash: 7aa66...744
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå