Direkte Skrevet 19. september 2016 #26 Skrevet 19. september 2016 Huff, det er feberkrampe som skremmer meg! Vi målte på nytt nå og temperaturen har gått ned til 38.8, det er jo et godt tegn forsåvidt! Han sover godt og virker ikke plaget, derfor er jeg sånn i tvil om jeg trenger å gi. Skal selvsagt sjekke han ila natten... Hi Anonymous poster hash: 7d717...0a6 Selv om mange her tydeligvis tror det så forebygger man ikke feberkramper ved å gi febernedsettende. Det er allm
Anonym bruker Skrevet 19. september 2016 #27 Skrevet 19. september 2016 Ble postet litt fort... Det er allmenntilstanden som bør styre om man gir febernedsettende Anonymous poster hash: e9048...d76
Anonym bruker Skrevet 19. september 2016 #28 Skrevet 19. september 2016 Man får ikke feberkramper fordi feberen er høy sånn som du tydeligvis tror, men på grunn av at temperaturen stiger brått og hurtig! Derfor trenger ikke temperaturen være høyere enn 38 før en feberkrampe inntreffer. Feberkramper er forresten ikke noe å spøke med, ene barnet mitt har blitt sendt med ambulanse flere ganger pga pustestopp. Mange kramper gir også økt fare for å utvikle epilepsi. Som oftest går det helt fint, men ikke noe man skal ta lett på. Anonymous poster hash: ffc58...c4f Feberfrysninger med skjelvinger er tegn på raskt økende temperatur, men disse skjelvingene er ikke kramper. Feberkramper kommer ikke av rask stigning i temperatur, men av at det skjer endringer i hjernen når man har feber, noe som kan føre til kramper. Så JO,feberkramper skyldes høy temperatur! Ikke raskt temperaturstigning som du tydeligvis tror... 2-5% av alle barn får det, altså ikke så vanlig, men likevel veldig skummelt for de som opplever det. http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/feberkramper-2877.html?page=1 Anonymous poster hash: 38629...f5c
Anonym bruker Skrevet 19. september 2016 #29 Skrevet 19. september 2016 Feberfrysninger med skjelvinger er tegn på raskt økende temperatur, men disse skjelvingene er ikke kramper. Feberkramper kommer ikke av rask stigning i temperatur, men av at det skjer endringer i hjernen når man har feber, noe som kan føre til kramper. Så JO,feberkramper skyldes høy temperatur! Ikke raskt temperaturstigning som du tydeligvis tror... 2-5% av alle barn får det, altså ikke så vanlig, men likevel veldig skummelt for de som opplever det. http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/feberkramper-2877.html?page=1 Anonymous poster hash: 38629...f5c Hva som gir feberkramper er faktisk omdiskutert. http://tidsskriftet.no/2016/01/klinisk-oversikt/hva-skyldes-feberkramper Forklaringen om at det er temperaturforskjellene som gir kramper mer enn temperaturen per se er ganske vanlig, og kanskje vel så riktig som din. Så det lønner seg ikke alltid å være bastant Anonymous poster hash: e9048...d76
Anonym bruker Skrevet 19. september 2016 #30 Skrevet 19. september 2016 Jeg gir etter almenntilstand. Om barna "bare har" 38 men er utilpass så får de en paracet. Vet med meg selv at noen ganger har man ikke nødvendigvis høy feber men likevel vondt i hodet og kroppen. Jeg synes det er tullete å ha en temperaturgrense på å gi paracet. Det er jo smertestillende OG febernedsettende. I helgen var minste på to fryktelig lei seg og utilpass. Temperaturen var bare 37,9 men hun hadde problemer med å sovne. Fikk paracet og sov i åtte timer. Vurdert helheten, ikke bare se på hva termometeret sier. Anonymous poster hash: 5d169...25e
Anonym bruker Skrevet 19. september 2016 #31 Skrevet 19. september 2016 Jeg også syntes det da jeg var "nybegynner-mor". Nå tenker jeg ikke at 39,5 er høyt lengre. 40 er høyt, men ikke veldig høyt. Ganske normalt. De får febernedsettende hvis de er veldig slitne, hvis det har vart lenge og vi alle trenger en god natts søvn, men ikke ellers. Det verste som kan skje er at de får feberkramper og da ringer man legevakta, men feberkramper er heller ikke farlig. Vi har forresten aldri fått sånne kramper og vi har vært oppimot 42.... Anonymous poster hash: f3502...f1d Feberkrampe er ikkje farleg, men ein må likevel på sjukehus ved første tilfelle for å forsikre seg om at det ikkje er noko anna. Det er i tillegg veldig skremmande og ubehageleg for borna ikkje minst. Eg har mykje erfaring med feberkrampe og gjer febernedsetjande ved 38,5 vanlegvis. Syns ungane skal sleppe å ha kamper!!yngste får kamper etter febernedsetjande om feberen har vore for høg så må vere tidleg ute... Anonymous poster hash: 37f64...5be
Snøfnugget Skrevet 19. september 2016 #32 Skrevet 19. september 2016 Selv om mange her tydeligvis tror det så forebygger man ikke feberkramper ved å gi febernedsettende. Det er allm Her fikk vi beskjed av ambulansepersonellet da sønnen min ble hentet i ambulanse med kraftige kramper at han fra nå av skulle ha paracet fra 38,5. Men er fullt klar over at det er hurtig stigning som gir kramper og ikke feberen i seg selv. Men likevel var dette beskjeden vi fikk, og den følger vi da jeg aldri ønsker å oppleve det igjen!
Anonym bruker Skrevet 19. september 2016 #33 Skrevet 19. september 2016 Jeg også syntes det da jeg var "nybegynner-mor". Nå tenker jeg ikke at 39,5 er høyt lengre. 40 er høyt, men ikke veldig høyt. Ganske normalt. De får febernedsettende hvis de er veldig slitne, hvis det har vart lenge og vi alle trenger en god natts søvn, men ikke ellers. Det verste som kan skje er at de får feberkramper og da ringer man legevakta, men feberkramper er heller ikke farlig. Vi har forresten aldri fått sånne kramper og vi har vært oppimot 42.... Anonymous poster hash: f3502...f1d Du har tydeligvis aldri opplevd feberkramper, så trenger ikke uttale deg så bastant her. Men tviler på at du bare hadde tatt en telefon til legevakta om du så ungen din lå der med kramper, helt hvit og slapp(evt blå), skum ut av munnen og øyne som ruller og ruller rundt. Nei, ikke farlig i den forstand men forferdelig ubehagelig for foreldre som opplever det, ikke minst for barnet selv. Barnet mitt var knappe 1 år, livredd, og uten mulighet for å snakke for seg. Å ikke gi febernedsettende fordi feber på 41-42 ikke er farlig synes jeg er et skummelt råd å gi. Anonymous poster hash: 3022c...2a0
februarprins2013 Skrevet 19. september 2016 #34 Skrevet 19. september 2016 ja gjør det så fort den er over 39, da kan du jo det
Anonym bruker Skrevet 19. september 2016 #35 Skrevet 19. september 2016 Barn reagerer veldig forskjellig på feber. Eldste her tålte feber godt, fikk aldri feberkramper, ikke en gang da hun hadde 41,7. Hun kunne ha 39-40 uten å være i så dårlig allmenntilstand og ikke alltid det var nødvendig å bruke Paracet. Den minste har svært shelde feber, men når hun har det er hun ordentlig dårlig, gråter og prater i ørska, rykk og kveld i kroppen med 38,5-39 grader, så hun får Paracet ved lavere feber enn søsteren har fått. Anonymous poster hash: 2d290...64a
Anonym bruker Skrevet 19. september 2016 #36 Skrevet 19. september 2016 Du har tydeligvis aldri opplevd feberkramper, så trenger ikke uttale deg så bastant her. Men tviler på at du bare hadde tatt en telefon til legevakta om du så ungen din lå der med kramper, helt hvit og slapp(evt blå), skum ut av munnen og øyne som ruller og ruller rundt. Nei, ikke farlig i den forstand men forferdelig ubehagelig for foreldre som opplever det, ikke minst for barnet selv. Barnet mitt var knappe 1 år, livredd, og uten mulighet for å snakke for seg. Å ikke gi febernedsettende fordi feber på 41-42 ikke er farlig synes jeg er et skummelt råd å gi. Anonymous poster hash: 3022c...2a0 Hun skrev ikke at feber på 41-42 ikke er farlig! Anonymous poster hash: 38629...f5c
Anonym bruker Skrevet 19. september 2016 #37 Skrevet 19. september 2016 Jeg også syntes det da jeg var "nybegynner-mor". Nå tenker jeg ikke at 39,5 er høyt lengre. 40 er høyt, men ikke veldig høyt. Ganske normalt. De får febernedsettende hvis de er veldig slitne, hvis det har vart lenge og vi alle trenger en god natts søvn, men ikke ellers. Det verste som kan skje er at de får feberkramper og da ringer man legevakta, men feberkramper er heller ikke farlig. Vi har forresten aldri fått sånne kramper og vi har vært oppimot 42.... Anonymous poster hash: f3502...f1d Pass litt på hva du skriver. Du må ikke ufarliggjøre feber opp mot 42 grader. Mye kan inntreffe når kjernetemperaturen stiger over 41 grader, og farlig kan det definitivt være. Det viktige er å søke råd hos lege dersom man er i tvil. Anonymous poster hash: 010ba...000
Anonym bruker Skrevet 19. september 2016 #38 Skrevet 19. september 2016 Hva er det jeg ikke har fått med meg? Hvorfor er noen så redde for å gi paracet? Vi gir alltid paracet ved høy feber. Tar jo paracet selv også ved feber. Det er ikke så ofte, og paracet er vel ikke så ille? Anonymous poster hash: e1d48...231
Anonym bruker Skrevet 19. september 2016 #39 Skrevet 19. september 2016 Hva er det jeg ikke har fått med meg? Hvorfor er noen så redde for å gi paracet? Vi gir alltid paracet ved høy feber. Tar jo paracet selv også ved feber. Det er ikke så ofte, og paracet er vel ikke så ille? Anonymous poster hash: e1d48...231 Nei, paracet er ikke ille, men jeg mener å ha lest at det beste er å la feberen gå sin gang hvis den ikke er for høy og/eller plagsom for barnet? Mulig jeg tar feil... men jeg ser uansett ikke vitsen med å gi paracet om barnet ikke er plaget av feberen. Samtidig ser jeg heller ikke vitsen med å holde igjen på paraceten hvis barnet er plaget, er jo ikke noe poeng i å la de ha det vondt unødig. Anonymous poster hash: 493b4...e7b
Anonym bruker Skrevet 19. september 2016 #40 Skrevet 19. september 2016 Jeg også syntes det da jeg var "nybegynner-mor". Nå tenker jeg ikke at 39,5 er høyt lengre. 40 er høyt, men ikke veldig høyt. Ganske normalt. De får febernedsettende hvis de er veldig slitne, hvis det har vart lenge og vi alle trenger en god natts søvn, men ikke ellers. Det verste som kan skje er at de får feberkramper og da ringer man legevakta, men feberkramper er heller ikke farlig. Vi har forresten aldri fått sånne kramper og vi har vært oppimot 42.... Anonymous poster hash: f3502...f1d 😲 Håper du ikke har gutter... Anonymous poster hash: 42143...7a2
SuperFries Skrevet 19. september 2016 #41 Skrevet 19. september 2016 Ja, for å få en god natt. Mye søvn gjør en frisk hakket raskere. Dessuten gir jeg hvis barnet viser tegn til ubehag.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2016 #42 Skrevet 19. september 2016 Legen min sa jeg skulle gi over 38 grader! Anonymous poster hash: 9dd53...213
Anonym bruker Skrevet 19. september 2016 #43 Skrevet 19. september 2016 Skjønner at det er mange delte meninger rundt dette med medisinering eller ei ved høy feber! Selv så mener jeg at Paracet bør gis hvis barnet viser tydelig ubehag eller dersom feberen har krøpet godt opp mot 40 grader! Vi var veldig i tvil om vi skulle gi Paracet i går da podens feber gikk ned av seg selv, han viste heller ingen ubehag, ikke før på natten, da måtte vi gi han Paracet pga ubehag og ingen søvn på 7 timer. Da roet han seg betraktelig og sovnet etter 30 minutter. Våknet i dag og var fin i formen, ingen feber men noe trøtt! Takker for alle innspill Hi Anonymous poster hash: 7d717...0a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå