Gå til innhold

Gir dere febernedsettende ved 39.5 grader?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det sies jo at barn tåler høy feber! HS sa at man ikke trenger å gi febernedsettende før temperaturen er vel 40 grader, noe jeg synes er fryktelig høyt!

Anonymous poster hash: 7d717...0a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi ga til vår ettåring i kveld, i håp om at natta ble bedre.

Hadde 39.6.

Anonymous poster hash: f6300...5cf

Skrevet

Vi ga til vår ettåring i kveld, i håp om at natta ble bedre.

Hadde 39.6. Anonymous poster hash: f6300...5cf

var hun medtatt da, siden dere gav? Her gav vi ikke noe siden poden var helt fin i form, bare litt slapp og trøtt ifm legging...

Skrevet

Ja, det gjør jeg. Eldste på 3 har tidligere hatt feberkramper, så jeg tar ingen sjanser. Minstemann på 1 år er krakilsk når temp stiger over 39 grader. Da får han paracet.

Anonymous poster hash: 1a9da...043
Skrevet

var hun medtatt da, siden dere gav? Her gav vi ikke noe siden poden var helt fin i form, bare litt slapp og trøtt ifm legging...

Ja. Var helt slakt, og fant ikke roen, bare klynking og kravling og viste tydelig ubehag.

Roet seg 2-5 min etter paraceten.

Og sovnet rett etterpå.

Anonymous poster hash: f6300...5cf

Skrevet

Ja, på natta gjør jeg det.

I vår familie er det helt vanlig med feberkramper så her sørger vi for å få ned feberen til natta.

Pleier ikke gi på dagtid med mindre formen er elendig da.

Anonymous poster hash: 67ff3...067
Skrevet

Gir til natten eller hvis han gir uttrykk for å ha det veldig vondt og/eller ikke tar til seg noe (mat og) drikke.

Skrevet

Det sies jo at barn tåler høy feber! HS sa at man ikke trenger å gi febernedsettende før temperaturen er vel 40 grader, noe jeg synes er fryktelig høyt!

Jeg også syntes det da jeg var "nybegynner-mor". Nå tenker jeg ikke at 39,5 er høyt lengre. 40 er høyt, men ikke veldig høyt. Ganske normalt. De får febernedsettende hvis de er veldig slitne, hvis det har vart lenge og vi alle trenger en god natts søvn, men ikke ellers. Det verste som kan skje er at de får feberkramper og da ringer man legevakta, men feberkramper er heller ikke farlig. Vi har forresten aldri fått sånne kramper og vi har vært oppimot 42....

Anonymous poster hash: f3502...f1d

Skrevet

Ja etter å ha opplevd feberkramper med eldste tør vi ikke annet. Forferdelig opplevelse jeg ikke unner noen.

Skrevet

Huff, det er feberkrampe som skremmer meg!

Vi målte på nytt nå og temperaturen har gått ned til 38.8, det er jo et godt tegn forsåvidt! Han sover godt og virker ikke plaget, derfor er jeg sånn i tvil om jeg trenger å gi. Skal selvsagt sjekke han ila natten...

Hi

Skrevet

Huff, det er feberkrampe som skremmer meg!

Vi målte på nytt nå og temperaturen har gått ned til 38.8, det er jo et godt tegn forsåvidt! Han sover godt og virker ikke plaget, derfor er jeg sånn i tvil om jeg trenger å gi. Skal selvsagt sjekke han ila natten...

HiAnonymous poster hash: 7d717...0a6

jeg må legge ved at han aldri har hatt behov for febernedsettende eller annen form for medisin tidligere, synes derfor at det er litt skummelt :/

Skrevet

Her gir vi om barna viser ubehag eller ikke spiser/drikkef.

Skrevet

Jeg også syntes det da jeg var "nybegynner-mor". Nå tenker jeg ikke at 39,5 er høyt lengre. 40 er høyt, men ikke veldig høyt. Ganske normalt. De får febernedsettende hvis de er veldig slitne, hvis det har vart lenge og vi alle trenger en god natts søvn, men ikke ellers. Det verste som kan skje er at de får feberkramper og da ringer man legevakta, men feberkramper er heller ikke farlig. Vi har forresten aldri fått sånne kramper og vi har vært oppimot 42....

Man får ikke feberkramper fordi feberen er høy sånn som du tydeligvis tror, men på grunn av at temperaturen stiger brått og hurtig! Derfor trenger ikke temperaturen være høyere enn 38 før en feberkrampe inntreffer. Feberkramper er forresten ikke noe å spøke med, ene barnet mitt har blitt sendt med ambulanse flere ganger pga pustestopp. Mange kramper gir også økt fare for å utvikle epilepsi. Som oftest går det helt fint, men ikke noe man skal ta lett på.

Anonymous poster hash: ffc58...c4f

Skrevet

Synes det er greit å gi til natta, så har de noe å sove på.

På dagtid kommer det an på allmentilstanden

Anonymous poster hash: 61008...c76

Skrevet

Synes det er greit å gi til natta, så har de noe å sove på.

På dagtid kommer det an på allmentilstandenAnonymous poster hash: 61008...c76

men han har sovet greit helt siden vi la han kl 18.30, så han virket som sagt ikke plaget heller. Tok han opp et par ganger for å gi han drikke...

Skrevet

Jeg gjør det, for sønnen min er veldig dårlig da, han har normaltemperatur på 36,5. Men det er sjelden han passerer 38,5 når han har feber, så det blir lavt forbruk av paracet likevel.

Anonymous poster hash: 493b4...e7b
Skrevet

Gir ut fra almenntilstand. Ikke temp.

Men har jo målt temp når det har vært nedsatt almentilstand, og ved 38,5 og oppover har alm.til. vært så nedsatt at vi har gitt.

Anonymous poster hash: 22e3f...6d8

Skrevet

Man får ikke feberkramper fordi feberen er høy sånn som du tydeligvis tror, men på grunn av at temperaturen stiger brått og hurtig! Derfor trenger ikke temperaturen være høyere enn 38 før en feberkrampe inntreffer. Feberkramper er forresten ikke noe å spøke med, ene barnet mitt har blitt sendt med ambulanse flere ganger pga pustestopp. Mange kramper gir også økt fare for å utvikle epilepsi. Som oftest går det helt fint, men ikke noe man skal ta lett på.

Anonymous poster hash: ffc58...c4f

I følge NHI sine sider er det ufarlig. Du får sende dem en mail og forklare dem det du vet da.

Skrevet

Dersom barnet går natten i møte med 39,5 i feber, så gir vi febernedsettende ja. På dagtid ser vi an barnets allmenntilstand, samt vurderer ut fra hvor mye paracetamol barnet har fått i løpet av dagen/døgnet. 

Anonymous poster hash: 9b294...ff4
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Feberen har gått ned til 38.7, nesten 1 grad ned så det er et godt tegn. I tillegg er allmentilstanden han tydeligvis på topp nå da han våknet til og løp rundt i bleien og bare tullet seg, var i strålende humør og drakk mye veske :) skal selvfølgelig sjekke han ila natten,krysser fingre for at den er synkende temp! Nå må mor legge seg, jobben kaller om 6 timer :0

Skrevet

Beklager alle skrivefeil over her, en kompinasjon av løpsk tlf og trøtt mor ;)

Skrevet

Vi gir ut i fra allmenntilstand og ikke nødvendigvis temp. Ga lett på 39 i går kveld, hun hadde tydelig ubehag, forferdelig slapp og sa hun hadde vondt (2,5 år).

Anonymous poster hash: b43f4...ced

Skrevet

Ja, det gjør vi. 

Anonymous poster hash: e1d48...231

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...