Gå til innhold

Hvor får folk penger fra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i en landlig kommune, en av kommunene i fylket med lavest utdanningsnivå blant innbyggerne.

Mange foreldre til våre barns venner født rundt 80-tallet +/- har så mye. Nyere, store hus, en eller to hytter, dyre biler eller reiser på dyrere ferier to eller tre ganger i året. Og jeg forstår det ikke. Vi har et lite hus, nyere bil som ikke er av den dyrere sorten og reiser på ferie til feks Danmark. Vi tjener rundt 850 000 og det er over snittet i kommunen. Likevel har vi ikke råd til hytte, flott bil eller fancy ferier. Menneskene det er snakk om har helt vanlige jobber som vil gi rundt 850 000-1,1 mill i inntekt. Hvordan får de råd?

Anonymous poster hash: 14eba...cd4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hver du akkurat det har jeg lurt på fælt jeg og. Alle har nye biler og fancy hus lydmur finere en vårt oppussings objekt og gammel bil som lekker både det ene og det andre. Vi tjener 1.2 mil til sammen ...

Skrevet

Det er enkelt å få lån i dag. I mange tilfelle for enkelt.

Anonymous poster hash: d1d64...19a

Skrevet

Det man ikke vet er hvor mye gjeld de har. De kan jo ha mange hundre tusen i forbrukslån og smslån, de er jo altfor lette å få

Anonymous poster hash: 1d4a8...656
Skrevet

Føler litt det samme... Men har lagt merke til noen forskjeller. De har ikke studielån. De sparer ikke noe (vi sparer barnetrygden til barna og 2000 pr mnd til oss selv). De får penger eller store dyre gaver som møbler, barneutstyr o.l. fra sine foreldre. Noen av dem får påspandert sydenturer også. Noen har utleieinntekter.

Anonymous poster hash: ec34a...022

Skrevet

Ikke sett på luksusfellen du da, like lett å få lån idag som å knipse med fingrene.

Anonymous poster hash: 68e5c...345

Skrevet

Kanskje de har mye lån, eks forbrukslån

Anonymous poster hash: 78748...68e

Skrevet

Kan hende neste stopp er luksusfellen for de. Tror mange som har alt har gjeld til langt inn i evigheten.

Anonymous poster hash: 26fc2...939
Skrevet

Fólk som ikke har tatt utdannelse men heller etablert seg tidlig har kommet tidlig inn på boligmarkedet og dratt nytte av prisøkningen som har vært.

Skrevet

Ja, det kan jo hende at de har mye lån, det kan jo ikke jeg vite. Men disse menneskene jeg snakker om virker jo så oppegående. Skulle ikke tro de satte seg i slik dum gjeld, men man vet jo aldri.

Stort sett har minst en av de høyere utdanning. Men som det blir nevnt har nok mange av de kommet inn tidligere på boligmarkedet enn feks vi gjorde. Vi fikk ikke kjøpe vårt eget før for seks år siden.

Skrevet

Ifølge banken kunne vi med vår inntekt på en mill få lån på fem-seks millioner. Det illustrerer noe av galskapen i det. Vi har per nå lån på 1,8 mill på et lite, eldre og ikke så fancy hus, men jeg bor heller her enn å være gjeldsslave.

Inntekt og eiendeler sier svært lite om hvor god råd folk har. Ser du på gjelden så er det mange som kommer i trøbbel etterhvert.

Anonymous poster hash: 13f7e...9b9

Skrevet

Bor du i Sør Trøndelag?

Anonymous poster hash: 0cd1e...9b7

Skrevet

De har jo høy inntekt da!

Anonymous poster hash: 1d85c...c88

Skrevet

Enkelte av de vet jeg ikke har arvet noe. Men mange av de kan jo ha det.

Syns ikke de tjener sååå godt... Ikke misforstå, det er ikke noe galt med lønningene.

Skrevet

Jeg er nok en av de folk lurer på.

Jeg er født på slutten av 70-tallet.

Jeg kjøpte min første leilighet veldig ung. Pappa som sa jeg måtte fordi prisene ville stige snart. Jeg var med på en eventyrlig prisvekst. Solgte og hadde 1 mill fortjeneste 8 år senere. Kjøpte ny leilighet, et nybyggprosjekt, utbygger hadde gått konk, ny utbygger hadde problem med å selge da prosjektet gjorde folk skeptisk. Fikk leiligheten latterlig billig.

Solgte den og tjente 800 000,- møtte så mannen han hadde også stor egenkapital av samme grunn, og nå er vi gjeldfrie. Vi har normale jobber. Har to nye biler, (gunstig rente gjennom jobb) hytte, reiser på de feriene vi ønsker osv.

Vi er av de heldige som har fått være med på veksten i boligmarkedet.

Tror mange rundt omkring har det godt økonomisk pga leilighetssalg.

Anonymous poster hash: f0777...f20

Skrevet

Hvis man har 800 000 i året er det jo ganske mye.

Hvis de f.eks har utgifter per mnd på

Hus/forsikring/kommunale avgifter - 17 000,-

Billån/forsikring - 5000,-

Strøm - 1500,-

Div tlf, tv - 1500,-

Mat - 5000,-

Da er de oppe i 360 000,- i året. Og har ennå ganske mye igjen, altså 440 000,-. Som kan gå til barnehage, klær, hobby, ferie + + +

Anonymous poster hash: 0158a...da5
Skrevet

Hvis man har 800 000 i året er det jo ganske mye.

Hvis de f.eks har utgifter per mnd på

Hus/forsikring/kommunale avgifter - 17 000,-

Billån/forsikring - 5000,-

Strøm - 1500,-

Div tlf, tv - 1500,-

Mat - 5000,-

Da er de oppe i 360 000,- i året. Og har ennå ganske mye igjen, altså 440 000,-. Som kan gå til barnehage, klær, hobby, ferie + + +

Anonymous poster hash: 0158a...da5

Oi, du har ikke en gang tenkt på skatt 😳 Med det regnestykket du presenterer øverst er de allerede på god vei til å bruke opp hele lønna si, så det er ikke så mange kronene til overs. Og det før mange regninger er tatt med i betraktning.

Anonymous poster hash: 8dcb8...e0a

Skrevet

Jeg gleder meg mer til en evt rentestigning enn til julaften, faktisk, bare for å kose meg over alle som da går på ræva fordi de har lånt over evne. Når husene deres selges et par mill under det de ga, eller gjerne også på tvangssalg, skal jeg stå først i køen med en nydiktet, lystig trudelutt over temaet "dette burde dere tenkt på før".

Skrevet

Jeg gleder meg mer til en evt rentestigning enn til julaften, faktisk, bare for å kose meg over alle som da går på ræva fordi de har lånt over evne. Når husene deres selges et par mill under det de ga, eller gjerne også på tvangssalg, skal jeg stå først i køen med en nydiktet, lystig trudelutt over temaet "dette burde dere tenkt på før".

Oiiij... Du var trivelig da...

Vi har litt mye lån vi også, vi tåler endel renteoppgang, men det kan bli tøft etterhvert.

Her er det så j... Dyrt med hus, at vi måtte opp til vår egen maxgrense fo å få kjøpt.. ( inke bankens maxgrense heldigvis)

Vi har ikke hytter og lever ikke i luksus..

Og du gotter deg hvis det blir renteøkning og hus går på tvangssalg???

Noen sløsere har nok godt av litt renteøkning, men å si at en godter seg over hus på tvangssalg med tap på 2 mill...

Økonomien er vel da ødelagt for resten av livet.. Fysj!

Anonymous poster hash: ee9b7...aa8

Skrevet

Jeg jobber, og får lønn hver mnd.

Anonymous poster hash: 2ee3c...1f3

Skrevet

Oiiij... Du var trivelig da...

Vi har litt mye lån vi også, vi tåler endel renteoppgang, men det kan bli tøft etterhvert.

Her er det så j... Dyrt med hus, at vi måtte opp til vår egen maxgrense fo å få kjøpt.. ( inke bankens maxgrense heldigvis)

Vi har ikke hytter og lever ikke i luksus..

Og du gotter deg hvis det blir renteøkning og hus går på tvangssalg???

Noen sløsere har nok godt av litt renteøkning, men å si at en godter seg over hus på tvangssalg med tap på 2 mill...

Økonomien er vel da ødelagt for resten av livet.. Fysj!

Anonymous poster hash: ee9b7...aa8

Ja, og det kunne man tenkt på før.

Skrevet

De fleste våre venner har enormt mye gjeld.. Enormt! Så eier de også mye, flere hus, sveitsevilla, hytte osv.. gjeld på 7-8 mill.. Vi tjener like mye, men har vanlig enebolig og gjeld på 2 mill..

Fatter ikke hvordan de får det til.

Anonymous poster hash: 55c4e...05a

Skrevet

Fólk som ikke har tatt utdannelse men heller etablert seg tidlig har kommet tidlig inn på boligmarkedet og dratt nytte av prisøkningen som har vært.

Nemlig. De kjøpte seg leiligheter/hus til 700 000 kr. på nittitallet som de har nedbetalt og solgt igjen for 3 000 000 så sitter de der med 4 mill i egenkapital. Klart det ikke er vanskelig å holde hus til 6 mill, en kjøpt hytte og en arvet hytte da...

Anonymous poster hash: 3641b...382

Skrevet

Så var det en liten digresjon med tanke på om det faktisk er verdt det å ta høy utdannelse? Er det det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...