Gå til innhold

Noen som har endret menig angående vaksiner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Virker som de som er for er veldig for, og de som er imot er veldig imot. Jeg må si jeg hele tiden har vært litt midt i mellom, men endte opp med å takke nei da barna var små. Nå er de litt større, og jeg føler at det er på tide å revurdere. SÅ av ren nysgjerrighet, noen her inne som har endret menig den ene eller andre veien, og hvorfor?

Anonymous poster hash: 4b3f7...a53
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Vaksiner skal man ta. Man tuller ikke med ungenes helse. Har en person i nær familie som fikk en av de sykdommene man vaksinerer mot og har sett hvordan hele livet til denne personen er formet av sykdommen han hadde noen måneder som barn har formet han og gjort livet vanskelig. Nå er det senskader som kommer på rekke og rad. Vaksiner unga dine. 

Anonymous poster hash: a6543...2dc
Skrevet

Jeg lar meg ikke påvirke av propaganda om at vaksiner ødelegger flere liv enn sykdommen man vaksinerer mot, så jeg har aldri tvilt.

Anonymous poster hash: 4874c...df7

Skrevet

Jeg fatter ikke at det går an å være imot vaksiner. For meg er det rett og slett hinsides all fornuft. Sinnsykt! 

99,99% av HELE verdens leger, forskere og helsepersonell forøvrig mener at vaksiner er viktig.

Hva i alle dager er det dumme naut som har gått "livets harde skole" vet som disse profesjonelle ikke har fått med seg?

Gjest Antarctica
Skrevet

Fins det noe midt i mellom ja og nei, altså? Liksom-ja? Bittelitt-nei? Gradvis vaksinert?

Skrevet

Fins det noe midt i mellom ja og nei, altså? Liksom-ja? Bittelitt-nei? Gradvis vaksinert?

De aller fleste "motstandere" er ikke egentlig motstandere. De bare tenker over tid og sted og miljø og hvilke de skal ta og i hvilke kombinasjoner. Men de orker ikke "stå fram" fordi man blir så fort synlig, og så er det bare de hardbarka motstanderne som synes...

Jeg endret litt synspunkt under den store blesten. Jeg hadde ikke tenkt så mye over vaksinene før. Mest at det nok var fornuftig. Men så gikk jeg på et folkeopplysningsmøte i regi av kommunen, og ble egentlig overrasket over hvor bastante forskerne på det møtet var (med unntak av en veldig flink forsker). De snakket bare veldig generelt og debatten ble veldig polarisert. Men så gikk jeg på flere foredrag av leger etterpå, og leste mer om de enkelte vaksinene og de sykdommene vi faktisk vaksinerer mot. Det var veldig opplysende med fordeler og ulemper i større og mindre målestokk, på samfunnsplan og individnivå og da skjønte jeg mer av hvorfor folk stiller spørsmål ved måten vaksinasjonsprogrammet er lagt opp på og hvor standardisert det er, uansett om du kommer fra en eller annen indre fjord eller om du bor midt på Tøyen.

Anonymous poster hash: 075c6...2c2

Skrevet

Jeg fatter ikke at det går an å være imot vaksiner. For meg er det rett og slett hinsides all fornuft. Sinnsykt!

99,99% av HELE verdens leger, forskere og helsepersonell forøvrig mener at vaksiner er viktig.

Hva i alle dager er det dumme naut som har gått "livets harde skole" vet som disse profesjonelle ikke har fått med seg?

Alle vaksiner? Uansett om det er rotavirusvaksinen eller meslinger? 99% av alle leger er ikke for absolutt alle vaksiner. Det er jo derfor det er så stort rabalder hver gang de innfører en ny...

Skrevet

Jeg er ikke veldig for. Ser på vaksiner som den største selvfølgelighet.

En tar vaksiner, føllingsprøve, en pusser tennene, en behandler mot lus.

Anonymous poster hash: 094e3...fdb

Skrevet

De aller fleste "motstandere" er ikke egentlig motstandere. De bare tenker over tid og sted og miljø og hvilke de skal ta og i hvilke kombinasjoner. Men de orker ikke "stå fram" fordi man blir så fort synlig, og så er det bare de hardbarka motstanderne som synes...

Jeg endret litt synspunkt under den store blesten. Jeg hadde ikke tenkt så mye over vaksinene før. Mest at det nok var fornuftig. Men så gikk jeg på et folkeopplysningsmøte i regi av kommunen, og ble egentlig overrasket over hvor bastante forskerne på det møtet var (med unntak av en veldig flink forsker). De snakket bare veldig generelt og debatten ble veldig polarisert. Men så gikk jeg på flere foredrag av leger etterpå, og leste mer om de enkelte vaksinene og de sykdommene vi faktisk vaksinerer mot. Det var veldig opplysende med fordeler og ulemper i større og mindre målestokk, på samfunnsplan og individnivå og da skjønte jeg mer av hvorfor folk stiller spørsmål ved måten vaksinasjonsprogrammet er lagt opp på og hvor standardisert det er, uansett om du kommer fra en eller annen indre fjord eller om du bor midt på Tøyen.

Problemet er at i motsetning til denne forskeren (håper jeg), er de fleste som "stiller spørsmål" fullstendig ukvalifiserte til for det første å stille de riktige spørsmålene, og for det andre å tolke svarene på spørsmålene. For ikke å forglemme at evnen til kildekritikk for mange er enten manglende eller fraværende.

Anonymous poster hash: 14fc1...664

Skrevet

Jeg arbeider med å utvikle vaksiner (innen veterinærmedisin) og er absolutt for vaksiner. Vaksinene vi har i vaksinasjonsprogrammet er trygge og veletablerte.

Hadde derimot dukket opp en hurtigmiks mot noe hadde jeg vært mer skeptisk...

Anonymous poster hash: afc27...780

Skrevet

Jeg ser jo viktigheten av vaksiner som flokk, men så når jeg ser på enkeltindivid så blir jeg mer usikker. Rent statistisk sett så er det faktisk tryggere og bare flyte på resten av flokken. Jeg vet det er umoralsk, men når det er det som er det beste for barna mine så har jeg foreløpig valgt det. Nå som barna begynner å bli større tror jeg de er mer robuste med tanke på vaksineskader, så nå er kanskje tiden inne å vaksinere?

Gjest Antarctica
Skrevet

Er det feil å være bastant hvis man vet man sitter på harde fakta? Skal man vingle litt og bløtgjøre infoen for at folk skal føle sin egen usikkerhet ivaretatt? Hva er galt med å være bastant omkring viten?

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg ser jo viktigheten av vaksiner som flokk, men så når jeg ser på enkeltindivid så blir jeg mer usikker. Rent statistisk sett så er det faktisk tryggere og bare flyte på resten av flokken. Jeg vet det er umoralsk, men når det er det som er det beste for barna mine så har jeg foreløpig valgt det. Nå som barna begynner å bli større tror jeg de er mer robuste med tanke på vaksineskader, så nå er kanskje tiden inne å vaksinere?

Får håpe du rekker det før de blir smittet av noen andre egoister, da, og ender opp med ettervirkningene etter sykdommen.

Skrevet

Får håpe du rekker det før de blir smittet av noen andre egoister, da, og ender opp med ettervirkningene etter sykdommen.

Sannsynligheten er mindre en å dø i flykrasj...

Skrevet

Er det barnevaksinasjonsprogrammet du snakker om? Isåfall lurer jeg på hvilke vaksineskader du snakker om.....

Skrevet

Det er et kjent faktum at vaksiner inneholder kvikksølv.

Anonymous poster hash: 96285...9d2
Skrevet

Ja, det er klart. Og drikkevannet er tilsatt LSD.

Skrevet (endret)

Sannsynligheten er mindre en å dø i flykrasj...

Eh, nei. Omtrent 1 av mellom 2000 og 4000 som får meslinger, dør av det. Sjansen for å dø i et flykræsj er (kanskje) én til 11 millioner. Nå er det veldig lite meslinger i Norge, men det dukker jo opp innimellom, blant annet takket være antivaksinegjengen. Du kan jo sjekke statistikken for land hvor det har vært større utbrudd de siste årene (Storbritannia, blant annet) og lese hvor mange som har dødd der. Hvis ikke du gidder, skal jeg hjelpe deg, så klart.

Meslinger er forøvrig bare ett eksempel, og her snakker vi kun dødsfall, ikke alvorlige ettervirkninger eller komplikasjoner, som er langt hyppigere enn dødsfall.

Endret av ostepop123
Skrevet

For noe tull! Hvor får du faktaene dine fra? 

Skrevet

Jeg er for vaksiner, men føler allikevel på en usikkerhet og litt bekymring med tanke på evt. bivirkninger. Det gjør det ikke lettere at vi som foreldre har et valg. Hva om vårt barn er en av de uheldige som får en bivirkning? Hadde vi da angret og følt vi hadde gjort en gal vurdering? Jeg vet ikke, men jeg er glad for at vi har et statlig vaksinasjonsprogram. Det viser jeg at ved å vaksinere befolkningen har vi redusert eller nesten utryddet sykdommer som fører til død eller alvorlige lidelser. Vi velger det som føles mest riktig, og det er å følge vaksinasjonsprogrammet, i alle fall slik det er i dag.  Vi kunne jo valgt å stått utenfor og følt oss nokså trygge i og med at de fleste i befolkningen er immune, men det ville ikke vært riktig etisk sett. 

Skrevet

Jeg er for vaksiner, men føler allikevel på en usikkerhet og litt bekymring med tanke på evt. bivirkninger. Det gjør det ikke lettere at vi som foreldre har et valg. Hva om vårt barn er en av de uheldige som får en bivirkning? Hadde vi da angret og følt vi hadde gjort en gal vurdering? Jeg vet ikke, men jeg er glad for at vi har et statlig vaksinasjonsprogram. Det viser jeg at ved å vaksinere befolkningen har vi redusert eller nesten utryddet sykdommer som fører til død eller alvorlige lidelser. Vi velger det som føles mest riktig, og det er å følge vaksinasjonsprogrammet, i alle fall slik det er i dag.  Vi kunne jo valgt å stått utenfor og følt oss nokså trygge i og med at de fleste i befolkningen er immune, men det ville ikke vært riktig etisk sett. 

Jeg vil tro du hadde angret mer dersom datteren din døde av livmorhalskreft som 25-åring fordi du var redd for noen bivirkninger.

Skrevet

Jeg arbeider med å utvikle vaksiner (innen veterinærmedisin) og er absolutt for vaksiner. Vaksinene vi har i vaksinasjonsprogrammet er trygge og veletablerte.

Hadde derimot dukket opp en hurtigmiks mot noe hadde jeg vært mer skeptisk...

Anonymous poster hash: afc27...780

Ser man på vaksiner som brukes innen lakseoppdrett (som er utviklet for å kunne redusere antibiotikabruken) så ser man at disse har ganske mye bivirkninger for laksen.

Immunforsvaret til fisken er redusert i 6-8 uker etter vaksinering.

Det ses utviklingsskader på indre organer som bl.a. hjerte, noe som betyr at mange laks lever med hjerteproblemtikk.

Det ses skjelettdeformasjoner, spesielt i bakre del av kroppen.

Det ses tumorer i fiskekjøttet (som sies å være ufarlig for mennesker og dessuten fjernes før fileene når forbrukerne).

Regner med at du er godt kjent med disse faktaene siden dette er fakta som er kommet frem i norsk forskning.

Men det er kanskje ikke så farlig fordi det bare er fisk?

Å bruke veterinærvaksiner som argumentasjon for humane vaksiner blir vel litt irrelevant?

Anonymous poster hash: f3099...7c4

Skrevet

Eh, nei. Omtrent 1 av mellom 2000 og 4000 som får meslinger, dør av det. Sjansen for å dø i et flykræsj er (kanskje) én til 11 millioner. Nå er det veldig lite meslinger i Norge, men det dukker jo opp innimellom, blant annet takket være antivaksinegjengen. Du kan jo sjekke statistikken for land hvor det har vært større utbrudd de siste årene (Storbritannia, blant annet) og lese hvor mange som har dødd der. Hvis ikke du gidder, skal jeg hjelpe deg, så klart.

Meslinger er forøvrig bare ett eksempel, og her snakker vi kun dødsfall, ikke alvorlige ettervirkninger eller komplikasjoner, som er langt hyppigere enn dødsfall.

https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_flyulykker_i_Norge

Så kan du sjekke hvor mange som døde av meslinger i samme tidsrom

Skrevet

Hehe, skal du så langt tilbake som til -30 tallet blir nok antallet døde av meslinger gudene-vet-hvor-mange-ganger større enn døde i flyulykker!

Anonymous poster hash: 20edc...c50

Skrevet

I 2013 døde det 265 mennesker i flyulykker i verden, til sammenligning dør det ca. 1 million barn av meslinger hvert år. Vet du hvor mange som får varige, store skader etter meslinger? Hjerneskader f.eks?

Ikke mange som dør av det i Norge og det er takket være oppegående foreldre som skjønner at de må vaksinere ungene sine.

Anonymous poster hash: 20edc...c50

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...