Gå til innhold

Moren til en jente i klassen ringte mannen idag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren hennes hadde sagt hun ikke fikk komme hit og leke. De går i 3.klasse.

Det har seg slik at datteren min ikke føler seg trygg på denne jenta pga episoder som har skjedd når hun har vært her tidligere. Da prøvde hun å stjele lommeboka hennes og løp rundt i stua, plukket alle blomstene i hagen vår og kastet stein på lillesøster. Dette er en god stund siden nå og ble tatt opp med foreldrene. Jeg synes det er vanskelig å irettesette henne pga hun har adhd og jeg vet ikke hva hun tåler av irettesetting.

Denne jenta har også slått læreren. Jeg tror det er blitt bedre nå og vi har aldri nektet henne hit, men datteren min har mange andre i klassen hun heller leker med. Føler ikke jeg kan tvinge henne til å leke med akkurat denne jenta når hun ikke vil?

Hva gjør jeg?

Anonymous poster hash: 9a867...fa0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trenger du å gjøre noe som helst? Hun ringte ikke til deg

Anonymous poster hash: f10ec...3a1

Skrevet

Hva svarte mannen din? Ville sagt det som det var til foreldrene,men samtidig invitert jenta på besøk innimellom med klar avtale om at hun må hjem hvis det skjer noe uønsket. Adhd betyr ikke at man er dum, så man forstår konsekvenser.

Anonymous poster hash: f602c...502

Skrevet

Hva svarte mannen din? Ville sagt det som det var til foreldrene,men samtidig invitert jenta på besøk innimellom med klar avtale om at hun må hjem hvis det skjer noe uønsket. Adhd betyr ikke at man er dum, så man forstår konsekvenser.

Selv om de forstår konsekvenser er vel problemet mangel på impulskontroll? Selv om de vet konsekvensene klarer de ikke alltid å la være.

Jeg synes ikke jenta di skal tvinges til å være med henne. Invitere henne en sjelden gang går jo an, det er jo snilt. Ellers får dere snakke med foreldrene om hvordan det oppleves. Hvis de ikke vet kan de ikke gjøre noe. Og kanskje kan de gi tips til hvordan håndtere.

Anonymous poster hash: 4cecf...143

Skrevet

Jeg lurer også på hva mannen svarte!

Anonymous poster hash: 0f91f...2c4

Skrevet

Moren vet om disse episodene, så mannen hadde ikke nevnt disse igjen siden det er lenge siden nå. Han hadde sagt han skulle høre med jenta vår om det var noe mer bak at hun ikke lekte med henne. Men jeg mener de bestemme vel selv hvem de vil leke med. Moren hadde da sagt det var viktig at datteren hennes ikke ble holdt utenfor, men hun leker med mange andre i klassen, både jenter og gutter.

Jeg sier ikke at adhd erlik dum, men må innrømme jeg synes det er vanskelig og et ork når et barn kan finne på å stjele og slå, adhd eller ei. Har nok med mine egne og deres oppdragelse. Når andre venninner er på besøk leker de fint og jeg merker nesten ikke noe til de. Den nærmeste venninna til datteren min har adhd, men er på en helt annen måte. Adhd skulle vel kanskje ikke vært nevnt.

HI

Skrevet

Selv om de forstår konsekvenser er vel problemet mangel på impulskontroll? Selv om de vet konsekvensene klarer de ikke alltid å la være.

Jeg synes ikke jenta di skal tvinges til å være med henne. Invitere henne en sjelden gang går jo an, det er jo snilt. Ellers får dere snakke med foreldrene om hvordan det oppleves. Hvis de ikke vet kan de ikke gjøre noe. Og kanskje kan de gi tips til hvordan håndtere.

Anonymous poster hash: 4cecf...143

Mangel på impulskontroll kan trenes opp. Min venninne og begge hennes barn har adhd,umedisinert,og de klarer seg veldig bra. Ja,barna gjør ting de ikke skal innimellom,det får konsekvenser på lik linje med andre barn.

Skrevet

Vi inviterer ikke unger som ikke oppfører seg, uavhengig av diagnose. Unntaket er svigerinnens barn, men det er under forutsetning av at hun er ned og holder kontroll på dem.

Hadde foreldrene til et adhd-barn ønsket at det kom på besøk til oss, måtte de ha lettet rævva fra sofaen og fulgt barnet. Selvsagt forutsatt at barnet var et problem, nabojenta med adhd er grei å ha med å gjøre og kommer nesten daglig uten at det er noe stress.

Anonymous poster hash: 069ff...f6d

Skrevet

Moren vet om disse episodene, så mannen hadde ikke nevnt disse igjen siden det er lenge siden nå. Han hadde sagt han skulle høre med jenta vår om det var noe mer bak at hun ikke lekte med henne. Men jeg mener de bestemme vel selv hvem de vil leke med. Moren hadde da sagt det var viktig at datteren hennes ikke ble holdt utenfor, men hun leker med mange andre i klassen, både jenter og gutter.

Jeg sier ikke at adhd erlik dum, men må innrømme jeg synes det er vanskelig og et ork når et barn kan finne på å stjele og slå, adhd eller ei. Har nok med mine egne og deres oppdragelse. Når andre venninner er på besøk leker de fint og jeg merker nesten ikke noe til de. Den nærmeste venninna til datteren min har adhd, men er på en helt annen måte. Adhd skulle vel kanskje ikke vært nevnt.

HI

Tenk om dette hadde vært ditt barn.

Ikke gøy å bli holdt utenfor. Hva vet du om hun har mange andre å leke med? Forde datteren din sier det?

Mener ikke å si at hun skal få lov til å slå og stjele osv, men det er ikke bare bare å være barn med adferdsvansker.

Anonymous poster hash: 08418...3cd

Skrevet

Jeg har tre barn i småskolen selv, og "kaster ut" unger som ikke oppfører seg og oppmunterer ikke mine barn å inv dem hjem osv. så om datteren din har sagt hun ikke får lov, vil hun vel ikke ha besøk av henne. enkelt og greit.

dette er jo bare en konsekvens av hennes egen oppførsel.... 

Anonymous poster hash: 2d993...1ff
Skrevet

Hva mente denne moren,da? At jenta har krav på å komme hjem til de hun måtte ønske?

Anonymous poster hash: e7239...a4e

Skrevet

Vi har ofte besøk av en unge med adhd og skikkelig problemadferd. Han kan skrike og hyle når han ikke får viljen sin, truer og er slem med småsøsken hvis vi ikke passer på  osv. Har sagt i fra til foreldre at "her er det våre regler som gjelder" og kjører en hard linje. Med tillatelse fra foreldre (selv om de ikke alltid er enige i mine regler)

Men i løpet av de siste 2-3 årene har vi sett en ENORM forbedring. Veldig gøy!  Skjønner godt at folk kviet seg for å invitere med hjem da, men slik han er nå, i dag,  er det en drøm (stort sett...)

Ser på det som en "oppgave" vi har, å få hjulpet denne ungen til å få tilpasset seg samfunnet og forhåpentligvis, bli invitert til andre venner etterhvert... 

It takes a village to raise a kid, people!

Anonymous poster hash: d1cc4...357
Skrevet

Vi har ofte besøk av en unge med adhd og skikkelig problemadferd. Han kan skrike og hyle når han ikke får viljen sin, truer og er slem med småsøsken hvis vi ikke passer på osv. Har sagt i fra til foreldre at "her er det våre regler som gjelder" og kjører en hard linje. Med tillatelse fra foreldre (selv om de ikke alltid er enige i mine regler)

Men i løpet av de siste 2-3 årene har vi sett en ENORM forbedring. Veldig gøy! Skjønner godt at folk kviet seg for å invitere med hjem da, men slik han er nå, i dag, er det en drøm (stort sett...)

Ser på det som en "oppgave" vi har, å få hjulpet denne ungen til å få tilpasset seg samfunnet og forhåpentligvis, bli invitert til andre venner etterhvert...

Så fantastisk holdning du har. Skulle ønske alle tenkte slik. Har selv et barn som aldri blir invitert noe sted. Pga usikkerhet har han en noe avvikende oppførsel og andre barn holder seg unna. Det gjør vondt værre og sirkelen er vanskelig å bryte.

Anonymous poster hash: c9080...9dd

Skrevet

Mangel på impulskontroll kan trenes opp. Min venninne og begge hennes barn har adhd,umedisinert,og de klarer seg veldig bra. Ja,barna gjør ting de ikke skal innimellom,det får konsekvenser på lik linje med andre barn.

Du skjønner at adhd kommer i flere grader, eller?! Impulskontroll kan til en viss grad trenes opp, men det er jammen ikke gjort over natta!

Anonymous poster hash: e3cab...d70

Skrevet

Vi har ofte besøk av en unge med adhd og skikkelig problemadferd. Han kan skrike og hyle når han ikke får viljen sin, truer og er slem med småsøsken hvis vi ikke passer på osv. Har sagt i fra til foreldre at "her er det våre regler som gjelder" og kjører en hard linje. Med tillatelse fra foreldre (selv om de ikke alltid er enige i mine regler)

Men i løpet av de siste 2-3 årene har vi sett en ENORM forbedring. Veldig gøy! Skjønner godt at folk kviet seg for å invitere med hjem da, men slik han er nå, i dag, er det en drøm (stort sett...)

Fantastisk!

Skrevet

Jeg har tre barn i småskolen selv, og "kaster ut" unger som ikke oppfører seg og oppmunterer ikke mine barn å inv dem hjem osv. så om datteren din har sagt hun ikke får lov, vil hun vel ikke ha besøk av henne. enkelt og greit.

dette er jo bare en konsekvens av hennes egen oppførsel....

Anonymous poster hash: 2d993...1ff

Hjelpes...

Skrevet

Nå høres jeg skikkelig slem ut, men mine barn skal ikke være støttekontakter for ( i deres øyne) slemme barn. De skjønner ikke at X ødelegger alle lekene, banner og skriker og slår fordi X har en diagnose eller et dårlig hjem osv, de ser bare et slemt barn som de likevel "må" ha med hjem.

Jeg jobber med barn med utagerende oppførsel så jeg er ikke ikke-inkluderende og kan takle mye selv, men når det gjelder mine egne barn vil jeg de skal føle seg trygge hjemme og ikke påtvinge dem ubehagelige situasjoner bare fordi jeg skal kunne skryte av hvor inkluderende jeg er

Skrevet

Tenk om dette hadde vært ditt barn.

Ikke gøy å bli holdt utenfor. Hva vet du om hun har mange andre å leke med? Forde datteren din sier det?

Mener ikke å si at hun skal få lov til å slå og stjele osv, men det er ikke bare bare å være barn med adferdsvansker.

Nei, men hvorfor skal det bli alle andres problem?

HI: Moren får selv bli med da, så du slipper å bli den store stygge ulven. Hvis jenta slår og hiver stein, er det for mye forlangt at bekjentes foreldre skal ha ansvar for henne.

Anonymous poster hash: cb640...b5c

Skrevet

Fantastiske du ❤

Skulle vært flere som deg!

Skrevet

HIAnonymous poster hash: 9a867...fa0

Du sier jo selv at disse episodene ikke er av nyere dato!

Skal denne jenta "straffes" for alltid for noe som som skjedde for lenge siden?

Selvfølgelig er det utfordrende å ha noen på besøk som ikke oppfører seg. Men du vet jo ikke engang om jenta nå har endret oppførsel.

Og hvis hun fortsatt er utfordrende så kan dere jo evt lage noen kjøreregler i samarbeid med mor eller invitere mor til å være med.

Anonymous poster hash: ddebb...937

Skrevet

HI

Altså, unnskyld meg!!!

Du gjør meg så ufattelig provosert. Meg, meg, meg!

Jenta har ADHD, det er vel pokker meg det samme hvilken "måte" hun har ADHD på. Inkluder, ikke ekskluder. Jenta oppfører seg garantert ekstra ille fordi hun merker at du ikke liker henne. For det merker hun.

Anonymous poster hash: d005d...56b

Skrevet

Nei, unger som ikke hører etter eller kan oppfører seg er ikke velkommen her. Dessverre så gjelder det også søsteren mi og hennes unger, for de slår og sparer mine uten at foreldrene griper inn.

Dette har skjedd flere ganger, og da jeg tok det opp med dem så søstra mi at det var fordi de er vant til å løpe fritt rundt og gjøre som de vil selv hjemme.

Jeg må jo beskytte ungene mine, og synes ikke vold er greit "selv om det er familie", så da får det bli sånn. 😯

Anonymous poster hash: 3e236...dbc

Skrevet

Nå høres jeg skikkelig slem ut, men mine barn skal ikke være støttekontakter for ( i deres øyne) slemme barn. De skjønner ikke at X ødelegger alle lekene, banner og skriker og slår fordi X har en diagnose eller et dårlig hjem osv, de ser bare et slemt barn som de likevel "må" ha med hjem.

Jeg jobber med barn med utagerende oppførsel så jeg er ikke ikke-inkluderende og kan takle mye selv, men når det gjelder mine egne barn vil jeg de skal føle seg trygge hjemme og ikke påtvinge dem ubehagelige situasjoner bare fordi jeg skal kunne skryte av hvor inkluderende jeg er

Er så hjertens enig. Min mor var ei slik som mente at alle skulle inkluderes uansett oppførsel/diagnose. Det var FORFERDELIG å bestandig måtte ha med "alle og enhver" med seg hjem når man iblant ble spytta på eller slått. Min mor var bestandig tilstede og satt disse barna på plass så godt hun kunne, men det var utrolig slitsomt å ha de barna hjemme når "hva som helst" kunne skje.

Anonymous poster hash: 595ba...3ec

Skrevet

Altså, unnskyld meg!!!

Du gjør meg så ufattelig provosert. Meg, meg, meg!

Jenta har ADHD, det er vel pokker meg det samme hvilken "måte" hun har ADHD på. Inkluder, ikke ekskluder. Jenta oppfører seg garantert ekstra ille fordi hun merker at du ikke liker henne. For det merker hun.

Anonymous poster hash: d005d...56b

Så i sitt eget hjem er det ikke OK å tenke "meg, meg"?

Vet du hva, ingen plikter å inkludere noen som helst hjemme hos seg selv. Man kan forlange at alle er greie på skolen og på skoleveien og på turninga og i speideren. Men ingen kan verken forvente eller forlange å slippe inn i noen andres privatliv uten på uttrykkelig invitasjon.

Og hva som skal være så provoserende med det, fatter jeg ikke. Ingen har krav på at en annen skal ofre sin egen trivsel for å fikse din. Det er fint å ha en venn, men ingen har rett til å tvinge seg på en som ikke ønsker å være din venn. Sånn er livet.

Anonymous poster hash: cb640...b5c

Skrevet

Barna er i 3. klasse og dermed langt forbi alderen der foreldrene avtaler playdates. De velger sine venner og lekekamerater selv.

Man kan prøve å motivere sine barn å leke med et barn med adferdsvansker, men påtvinge det, nei, absolutt ikke. Som noen skrev lengre oppe, barna skal ikke måtte være støttekontakter.

Anonymous poster hash: 273d8...559

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...