Anonym bruker Skrevet 12. september 2016 #1 Skrevet 12. september 2016 Anonymous poster hash: 9cad1...a91
Anonym bruker Skrevet 12. september 2016 #2 Skrevet 12. september 2016 Bra! Anonymous poster hash: aa66a...b17
Anonym bruker Skrevet 12. september 2016 #3 Skrevet 12. september 2016 Krysser fingrene for at ingen dør i mellomtiden. Anonymous poster hash: 47553...2b5
Anonym bruker Skrevet 12. september 2016 #4 Skrevet 12. september 2016 Det er synd det går ut over pasienter, men likevel riktig av legene. Det går ikke bare på lønn, men det går også på legers arbeidsvilkår. Leger har tidvis arbeidsvilkår som egentlig ikke er forenelig med det ansvaret de har for liv og helse. I tillegg har siste års "fremskritt" i helsevesenet ført til at leger bruker mer tid på papirarbeid enn på pasienter, noe som heller ikke er produktivt for hverken pasienter eller samfunnet. Men for de pasientene som nå rammes er det synd at det må være slik. Anonymous poster hash: c5492...618
Anonym bruker Skrevet 12. september 2016 #5 Skrevet 12. september 2016 Veldig bra! Jeg er helsepersonell selv, og ser med gru hva som skjer hvis helseforetakene kan presse yrkesgrupper til mer jobbing enn det fagforeninger mener er forsvarlig Anonymous poster hash: b11d4...268
Anonym bruker Skrevet 12. september 2016 #6 Skrevet 12. september 2016 Legene har en helt åndsvak arbeidstid og vilkår så det syns jeg er helt på sin plass! Ingen pasienter kommer til å dø som følge av denne streiken, men at det rammer noen, helt klart. Heller blir rammet i streik enn å dø på operasjonsbordet fordi legen har vært våken i 35 timer Anonymous poster hash: 3f8c8...03f
Anonym bruker Skrevet 12. september 2016 #7 Skrevet 12. september 2016 Tror nok pipa hadde fått en annen lyd om det var DiB-brukere selv eller deres barn som var livstruende syke og døde i mellomtiden fordi de ikke fikk komme til legen. Anonymous poster hash: 07aa4...bf9
Anonym bruker Skrevet 12. september 2016 #8 Skrevet 12. september 2016 Legene har en helt åndsvak arbeidstid og vilkår så det syns jeg er helt på sin plass! Ingen pasienter kommer til å dø som følge av denne streiken, men at det rammer noen, helt klart. Heller blir rammet i streik enn å dø på operasjonsbordet fordi legen har vært våken i 35 timer Anonymous poster hash: 3f8c8...03f Joda, hvis kreftpasienter ikke får undersøkelser de trenger, hvis folk går rundt med brudd og diverse, kan de bli skadet for livet eller dø. Man kan ikke kategorisk si at ingen vil miste livet som følge av streiken, med mindre man er synsk. Anonymous poster hash: 07aa4...bf9
Anonym bruker Skrevet 12. september 2016 #9 Skrevet 12. september 2016 Joda, hvis kreftpasienter ikke får undersøkelser de trenger, hvis folk går rundt med brudd og diverse, kan de bli skadet for livet eller dø. Man kan ikke kategorisk si at ingen vil miste livet som følge av streiken, med mindre man er synsk. Anonymous poster hash: 07aa4...bf9 Og dette er noe de har tatt hensyn til. Jeg jobber på et av sykehusene som har leger som er tatt ut i streik og dette tar de høyde for Anonymous poster hash: 3f8c8...03f
Anonym bruker Skrevet 12. september 2016 #10 Skrevet 12. september 2016 Legene har en helt åndsvak arbeidstid og vilkår så det syns jeg er helt på sin plass! Ingen pasienter kommer til å dø som følge av denne streiken, men at det rammer noen, helt klart. Heller blir rammet i streik enn å dø på operasjonsbordet fordi legen har vært våken i 35 timer Anonymous poster hash: 3f8c8...03f Jeg vet om to som er skadet under operasjoner pga. dette. Den ene ble lam etter at legen hadde hatt vakt i tre døgn før han gikk til operasjonsstuen og påførte personen varige lammelser. Der var det helt uforsvarlig og stor feil som ble gjort av legen. Den andre ble også lam, legen hadde jobbet "normalt" i forkant, men var ekstra sliten pga. hardkjør på jobb siste tiden, han var litt uoppmerksom et lite øyeblikk under operasjonen og dermed var skaden ett faktum. Så det er forsvarlig av legene å streike for arbeidsvilkårene - de gjør det like mye for pasientenes del som for sin egen del. Anonymous poster hash: c5492...618
Anonym bruker Skrevet 12. september 2016 #11 Skrevet 12. september 2016 Tror nok pipa hadde fått en annen lyd om det var DiB-brukere selv eller deres barn som var livstruende syke og døde i mellomtiden fordi de ikke fikk komme til legen. Anonymous poster hash: 07aa4...bf9 Det er ikke slik streik fungerer. Akuttmedisin er ikke inkludert i streik. I det lange løp dør nok flere pasienter fordi legene er overarbeidet. Søvnmangel er som 0.5 i promille. Ikke så kjekt å ha lege som er så redusert. Anonymous poster hash: b11d4...268
Anonym bruker Skrevet 12. september 2016 #12 Skrevet 12. september 2016 Tror nok pipa hadde fått en annen lyd om det var DiB-brukere selv eller deres barn som var livstruende syke og døde i mellomtiden fordi de ikke fikk komme til legen. Anonymous poster hash: 07aa4...bf9 Av og til kan det være lurt å sette seg litt bedre inn i saker før du uttaler deg... Er man livstruende syk settes man ikke opp på en poliklinisk time - og det er polikliniske timer som nå rammes. Er det mistanke om kreft er det garantitider som sykehusene må forholde seg til, og det er ikke disse pasientgruppene som vil bli rammet. Er man så syk at man trenger akutt legehjelp oppsøker man selvfølgelig legevakten eller ringer 113 - disse funksjonene er ikke rammet av streiken. Anonymous poster hash: c5492...618
Anonym bruker Skrevet 12. september 2016 #13 Skrevet 12. september 2016 Jeg vet om to som er skadet under operasjoner pga. dette. Den ene ble lam etter at legen hadde hatt vakt i tre døgn før han gikk til operasjonsstuen og påførte personen varige lammelser. Der var det helt uforsvarlig og stor feil som ble gjort av legen. Den andre ble også lam, legen hadde jobbet "normalt" i forkant, men var ekstra sliten pga. hardkjør på jobb siste tiden, han var litt uoppmerksom et lite øyeblikk under operasjonen og dermed var skaden ett faktum. Så det er forsvarlig av legene å streike for arbeidsvilkårene - de gjør det like mye for pasientenes del som for sin egen del. Anonymous poster hash: c5492...618 Nettopp. Det blir gjort så ekstremt mye feil hver eneste dag som følge av altfor lange vakter, for stort press og for lite hvile. Helt topp at de streiker Anonymous poster hash: 3f8c8...03f
Anonym bruker Skrevet 12. september 2016 #14 Skrevet 12. september 2016 Krysser fingrene for at ingen dør i mellomtiden. Anonymous poster hash: 47553...2b5 Tror nok pipa hadde fått en annen lyd om det var DiB-brukere selv eller deres barn som var livstruende syke og døde i mellomtiden fordi de ikke fikk komme til legen. Anonymous poster hash: 07aa4...bf9 Dere aner ikke hva dere snakker om. Hvis det hadde vært en mikroskopisk sjanse for at det er fare for liv eller død, griper myndighetene inn og det blir tvungen lønnsnemd. Ellers så støtter jeg legene full ut. Personlig foretrekker jeg å bli behandlet av leger som det ikke er drevet rovdrift på, og som er klar nok i toppen til å behandle meg forsvarlig. Anonymous poster hash: f6c06...f0d
Anonym bruker Skrevet 12. september 2016 #15 Skrevet 12. september 2016 Dere aner ikke hva dere snakker om. Hvis det hadde vært en mikroskopisk sjanse for at det er fare for liv eller død, griper myndighetene inn og det blir tvungen lønnsnemd. Ellers så støtter jeg legene full ut. Personlig foretrekker jeg å bli behandlet av leger som det ikke er drevet rovdrift på, og som er klar nok i toppen til å behandle meg forsvarlig. Anonymous poster hash: f6c06...f0d Hva da vet ikke? Dette handler om folk som tjener mer på en uke enn de fleste av oss dødelige tjener på en måned. Da må da også stå på for å gjøre seg fortjent til de pengene, synes jeg. Men det synes selvfølgelig ikke de. Anonymous poster hash: 47553...2b5
Anonym bruker Skrevet 12. september 2016 #16 Skrevet 12. september 2016 Hva da vet ikke? Dette handler om folk som tjener mer på en uke enn de fleste av oss dødelige tjener på en måned. Da må da også stå på for å gjøre seg fortjent til de pengene, synes jeg. Men det synes selvfølgelig ikke de. Anonymous poster hash: 47553...2b5 Og lønna er jo grunnen til at de gikk med på dette i utgangspunktet, men nå ønsker de det ikke lenger. Hadde du jobbet 80 timer iløpet av en uke og måtte være våken i over to døgn så hadde du faktisk krevd din lønn du og Anonymous poster hash: 3f8c8...03f
Anonym bruker Skrevet 12. september 2016 #17 Skrevet 12. september 2016 Hva da vet ikke? Dette handler om folk som tjener mer på en uke enn de fleste av oss dødelige tjener på en måned. Da må da også stå på for å gjøre seg fortjent til de pengene, synes jeg. Men det synes selvfølgelig ikke de. Anonymous poster hash: 47553...2b5 Og her avslører du at du enten er helt på viddene av uvitenhet eller bare er ute etter å trolle. Er du klar over hvor sinnsykt mye legene jobber? Det du kommer med her er rett og slett intet annet enn en latterlig uttalelse. Anonymous poster hash: f6c06...f0d
Anonym bruker Skrevet 12. september 2016 #18 Skrevet 12. september 2016 Hva da vet ikke? Dette handler om folk som tjener mer på en uke enn de fleste av oss dødelige tjener på en måned. Da må da også stå på for å gjøre seg fortjent til de pengene, synes jeg. Men det synes selvfølgelig ikke de. Anonymous poster hash: 47553...2b5 Jeg får 740.000,- i året. Jeg går 7-delt vakt. Jeg har lite fleksibilitet i jobben. De lengste vaktene mine er 26 timer (og jeg kan love deg, jeg sover ikke i løpet av de timene). Jeg har studert i 6 år. Når jeg har vakt har jeg ansvar for alle pasientene på kirurgisk avdeling på hele sykehuset. Ansvaret er enormt. I tillegg går jeg i vikariat etter vikariat, så om jeg protesterer på uforsvarlig arbeidspress er jeg redd for å miste jobben min. Dette handler ikke om lønn. Dette handler om en kynisk arbeidsgiverorganisasjon som mener de har krav på å bestemme arbeidsplan for den enkelte lege. Vinner Spekter denne kampen kan jeg risikere å jobbe 60 timers uke 38 uker på rad. Hadde du godtatt det? Anonymous poster hash: c4363...d8b
Anonym bruker Skrevet 12. september 2016 #19 Skrevet 12. september 2016 Hva streiker de egentlig for? Mer normale lønninger og arbeidstider? I tilfelle forstår jeg ikke hvorfor de skal trenge å streike for å få det. Anonymous poster hash: ae706...764
Anonym bruker Skrevet 12. september 2016 #20 Skrevet 12. september 2016 Hva streiker de egentlig for? Mer normale lønninger og arbeidstider? I tilfelle forstår jeg ikke hvorfor de skal trenge å streike for å få det. Anonymous poster hash: ae706...764 Du bør sette deg inn i det. Det drives rovdrift på legene. De andre sykehusansatte er beskyttet på en helt annen måte. Man er ikke nødvendigvis supermenneske bare fordi man har klart å komme inn på medisinstudiet. Jeg vet selv hvor vanvittig mye dårligere kroppen og hodet mitt fungerer etter lang tid uten søvn, og vil gjerne at legen som behandler barna mine er i stand til å tenke. Anonymous poster hash: aa66a...b17
Anonym bruker Skrevet 12. september 2016 #21 Skrevet 12. september 2016 Du bør sette deg inn i det. Det drives rovdrift på legene. De andre sykehusansatte er beskyttet på en helt annen måte. Man er ikke nødvendigvis supermenneske bare fordi man har klart å komme inn på medisinstudiet. Jeg vet selv hvor vanvittig mye dårligere kroppen og hodet mitt fungerer etter lang tid uten søvn, og vil gjerne at legen som behandler barna mine er i stand til å tenke. Anonymous poster hash: aa66a...b17 Det er ingen grunn for meg til å bruke store resurser på å sette meg inn i akkurat dette. Ikke jobber jeg i helsevesenet og ikke er jeg lovgiver. Jeg stoler i utgangspunktet på at systemet med forhandlinger mellom arbeidsgiver og arbeidstakerorganisasjonene styrer dette på en grei måte her som på andre områder, men ettersom debatten kom opp her tenkte jeg noen kunne gi meg en grei innføring. Anonymous poster hash: ae706...764
Mrs-impatient Skrevet 12. september 2016 #22 Skrevet 12. september 2016 Jeg får 740.000,- i året. Jeg går 7-delt vakt. Jeg har lite fleksibilitet i jobben. De lengste vaktene mine er 26 timer (og jeg kan love deg, jeg sover ikke i løpet av de timene). Jeg har studert i 6 år. Når jeg har vakt har jeg ansvar for alle pasientene på kirurgisk avdeling på hele sykehuset. Ansvaret er enormt. I tillegg går jeg i vikariat etter vikariat, så om jeg protesterer på uforsvarlig arbeidspress er jeg redd for å miste jobben min. Dette handler ikke om lønn. Dette handler om en kynisk arbeidsgiverorganisasjon som mener de har krav på å bestemme arbeidsplan for den enkelte lege. Vinner Spekter denne kampen kan jeg risikere å jobbe 60 timers uke 38 uker på rad. Hadde du godtatt det? Anonymous poster hash: c4363...d8b Stå på krava Heier på dere dyktige leger Og nei, jeg hadde absolutt ikke godtatt dette.. Angående det med lønn og arbeidsforhold så har leger sakket akterut mtp arbeidsmengde og ansvar. Min personlige mening er at det er pga det har blitt et "kvinneyrke".. (Ca 70% av medisinstudenter er kvinner). Vi damer er som regel ikke like flinke til å stå på krava, noe som er kjempesynd. Så stå på!!
Anonym bruker Skrevet 12. september 2016 #23 Skrevet 12. september 2016 Det er ingen grunn for meg til å bruke store resurser på å sette meg inn i akkurat dette. Ikke jobber jeg i helsevesenet og ikke er jeg lovgiver. Jeg stoler i utgangspunktet på at systemet med forhandlinger mellom arbeidsgiver og arbeidstakerorganisasjonene styrer dette på en grei måte her som på andre områder, men ettersom debatten kom opp her tenkte jeg noen kunne gi meg en grei innføring. Anonymous poster hash: ae706...764 Her er en kort video med en forenklet forklaring: https://www.facebook.com/yngreleger/videos/1213182165404829/ Det er selvfølgelige flere ting som kunne vært nevnt her. En annen ting de er uenige om, men som ikke blir snakket så mye om, er at legeforeningen ønsker vaktfritak for gravide i 3.trimester. Det betyr ikke at gravide ikke skal jobbe, men skal slippe slitsomme lange nattevakter der man må løpe mellom kritisk syke pasienter. Er dumt å måtte sykemeldes dersom man er i form nok til å gjøre postarbeid på dagtid. Anonymous poster hash: 9cad1...a91
MilleMarmelade Skrevet 12. september 2016 #24 Skrevet 12. september 2016 Heier på legene og håper virkelig ikke spekter får viljen sin! Da kommer de sikkert til å presse andre yrker til liknende håpløse arbeidsforhold neste gang.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2016 #25 Skrevet 12. september 2016 Ønsker legene lykke til! Slik Spekter ønsker vil man miste mange gode til det private. Anonymous poster hash: 0fc75...243
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå