Gå til innhold

Er dette dårlig av kolleger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hadde konfirmasjon i går, noe de aller fleste her på jobb har fått med seg.

På jobb er vi ganske få, så vi er en liten og intim bedrift. I dag er det kun min nærmeste kollega som har spurt meg hvordan dagen vår var. Ingen andre har sagt ett eneste ord!

Jeg kjenner jeg blir litt lei meg. Hvordan ville dere reagert? Er det ikke vanlig skikk og bruk at kolleger spør om sånt, eller viser et lite snev av interesse i det minste? Anonymous poster hash: ab08c...7dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hadde jeg ikke lagt noe vekt på. 

Anonymous poster hash: ed3fe...0cd
Skrevet

Det er høflig å gjøre det, men ikke noe jeg forventer at folk kommer på av seg selv, nei. Det kommer også an på hvor mye du har snakket om dette i forkant tenker jeg. Folk er generelt opptatt av sitt eget liv på fritiden, og om man ikke har tett kontakt på friiden også kan man ikke forvente at kolleger husker at du har hatt konfirasjon i helgen. Mener jeg.

Anonymous poster hash: fa597...dd3
Skrevet

Jøss. Du må virkelig gå skuffa gjennom livet.

Skrevet

Jeg personlig er helt uinteressert i kollegaers konfirmasjonsfeiring for ungene. Jeg er egentlig lite interessert i deres privatliv i det store og hele.

Greit å prate litt rundt det men noen mennesker prater jo ikke om annet enn unger, bikkja og gubben.

Kjeeeeedelig.

Tror du skal stikke fingeren litt i jorda, dette er en stor dag for din familie. Kollegaer bryr seg ikke.

Anonymous poster hash: daf76...2ed

Skrevet

Jeg reagerer også på slike ting.

Jeg er vant med at man viser interesse for hverandre på jobb og syns det er rart på min nåværende arbeidsplass at ingen spør etter når noe ekstra skjer. Man snakker jo gjerne om private ting i lunsjen og da er det naturlig for meg å huske på og spør hvordan ting gikk ved f.eks konfirmasjon ol.

Men som man ser av svarene her er det mange som syns slik oppførsel er ok, så da får vi vel bare venne oss til det :)

Skrevet

Kunne ikke brydd meg mindre. Forstår at mine kolleger ikke er særlig interessert i mine familiearrangementer.

Anonymous poster hash: 4926f...cf4
Skrevet

Joda, det er greit at man ikke interesserer seg for andres privatliv, men akkurat slike begivenheter som konfirmasjon og bryllup er vel noe som er innafor å si noe om på jobb?<br /><br />Jeg bryr meg heller ikke om hva mine kolleger gjør i helgene, eller om de feirer bursdag eller familiemedlemmer, men jeg ville har spurt hvordan dagen var, dersom det var snakk om store begivenheter.<br /><br />Kolleger trenger ikke være venner, men man er heller ikke ukjente for hverandre. Jeg synes bare det er litt trist..<br /><br />HI

Anonymous poster hash: ab08c...7dc

Skrevet

Jeg synes sånt er uhøflig jeg. Hvis dere i tillegg er så få, så er det jo direkte rart.

Jeg jobbet tidligere på en slik plass. Vi hadde en kollega som giftet seg, og på mandagen var jeg den eneste som spurte om hvordan bryllupet hadde vært. Ikke en jævla kjeft brydde seg! Det var direkte flaut og ufin synes jeg.

Skrevet

For meg kan det ta litt tid å komme på det når noen har gjort noe spesielt. Bryllup klarer jeg å huske, men konfirmasjon, slektstreff, bestemors bursdag, osv, det er det vanskeligere med. Jeg spør jo hvordan det har vært om og når jeg husker det, men hva seks andre kollegaer har drevet med i helgen er ikke det første jeg tenker på mandag morgen altså...

Anonymous poster hash: 0b2f7...2a9

Skrevet

Jeg er dessverre en racer i å glemme slikt. Jeg husker knapt om jeg selv har vært i konfirmasjon i helgen. Satt litt på spissen selvsagt, men jeg er en som glemmer small talk-samtaler veldig fort og har da naturligvis problemer med å ta opp tråden igjen. 

Skrevet (endret)

For meg kan det ta litt tid å komme på det når noen har gjort noe spesielt. Bryllup klarer jeg å huske, men konfirmasjon, slektstreff, bestemors bursdag, osv, det er det vanskeligere med. Jeg spør jo hvordan det har vært om og når jeg husker det, men hva seks andre kollegaer har drevet med i helgen er ikke det første jeg tenker på mandag morgen altså...

Anonymous poster hash: 0b2f7...2a9

Konfirmasjon og bestemors bursdag er ikke helt i samme gate altså. Men det har muligens noe med at du ikke er der ennå? At du selv ikke har hatt konfirmant? For slik var nok jeg også tidligere, jeg kunne liksom ikke relatere til en slik begivenhet. Og det skjems jeg litt over nå kjenner jeg.

Endret av Kari Mari
Skrevet

Litt dårlig er det nok.

Samtidig skal jeg innrømme at konfirmasjon er ganske kjedelig å snakke om. Bryllup er mer spennende fordi det gjelder kollegaen. Andrea barn er for perifert.

Anonymous poster hash: 8f546...1c1

Skrevet

Det er litt uhøflig, syns jeg. Litt dårlig folkeskikk. Greit som noen sier her, at man egentlig ikke bryr seg om kollegers privatliv, men det er helt innenfor normal høflighet å spørre om hvordan konfirmasjonen har vært.

Vi har også hatt konfirmasjon i helgen. Vi fikk blomster på døren fra kolleger og flere har spurt hvordan dagen var. Da sier jeg at det gikk veldig fint og at konfirmanten var fornøyd. Ferdig snakka. Da har man vist at man husket på kollegaen sin og at man er sosialt oppegående og høflig.

Det er liksom limet i samfunnet det, skjønner dere, at man har litt omtanke for dem man omgir seg med.

Anonymous poster hash: a664b...773

Skrevet

Anonym bruker, on 12 Sept 2016 - 11:31, said:

Litt dårlig er det nok.

Samtidig skal jeg innrømme at konfirmasjon er ganske kjedelig å snakke om. Bryllup er mer spennende fordi det gjelder kollegaen. Andrea barn er for perifert.

Men man trenger ikke utbrodere noe heller. Bare et enkelt spørsmål, som hadde det det fint i konfirmasjonen? Så enkelt.

Jeg er heller ikke interessert i mine kollegers barn, bikkjer, hester eller undulater. Men jeg kan likevel spørre min kollega om hvordan det går med hunden hennes hvis den har vært sjuk. Selv om jeg egentlig ikke bryr meg. Skjønner? For meg er det ren høflighet. Anonymous poster hash: ab08c...7dc

Skrevet

Men man trenger ikke utbrodere noe heller. Bare et enkelt spørsmål, som hadde det det fint i konfirmasjonen? Så enkelt.

Jeg er heller ikke interessert i mine kollegers barn, bikkjer, hester eller undulater. Men jeg kan likevel spørre min kollega om hvordan det går med hunden hennes hvis den har vært sjuk. Selv om jeg egentlig ikke bryr meg. Skjønner? For meg er det ren høflighet. Anonymous poster hash: ab08c...7dc

Jeg kan fake interesse jeg.

Men min erfaring er å få lange utbroderinger om konfirmasjon. Skjedde senest forrige uke...

Så dette er toveis. Noen interesser seg for lite. Og noen deler seriøst uinteressante detaljer.

Skrevet

Anonym bruker, on 12 Sept 2016 - 11:41, said:

Jeg kan fake interesse jeg.

Men min erfaring er å få lange utbroderinger om konfirmasjon. Skjedde senest forrige uke...

Så dette er toveis. Noen interesser seg for lite. Og noen deler seriøst uinteressante detaljer.

Jeg har ikke opplevd noen veldig utbrodering hvis jeg har spurt. Bare takk og at de har vært veldig fornøyd med dagen og at konfirmanten fikk mye fint. Ikke noe særlig mer. Men folk er jo forskjellige.

Noen utbrodere jo veldig dersom du spør om hvordan det går etter at de f.eks har vært sjuke eller vært gjennom en operasjon. Det synes jeg er kjedelig å høre på. Men jeg faker også interesse så godt jeg bare kan. Å ikke spørre er i hvert fall ufint, slik jeg ser det, så da tenker jeg at jeg fint klarer å høre på min kollega en stakket stund. Anonymous poster hash: ab08c...7dc

Skrevet

Jeg personlig hadde ikke stusset over dette. Hyggelig hvis noen spør, men hvis "alle" skulle føle seg "forpliktet" til å spørre om dette, ville det blitt litt masete, etter min mening. Så jeg hadde ikke reagert på manglende interesse for en konfirmasjon. Jeg føler ikke at det er skikk og bruk å spørre kollegaer om privatlivet, i forhold til slike ting.

Jeg jobber imidlertid på en stor arbeidsplass, så kanskje det blir noe anderledes.

Skrevet

Jeg syns det er litt dårlig, så derfor så.

HI! Hvordan var det med konfirmasjonen? Gikk det fint? Stas?

Spør seriøst, ikke for å være dust.

Anonymous poster hash: ae13f...59d

Skrevet

Jeg kunne kommet i skade for å glemme at det var denne helgen du hadde konfirmasjon, men hadde jeg hørt deg snakke med noen andre om det, ville jeg selvsagt vist interesse jeg også. Viser de ingen interesse dersom du nevner det først selv, heller? Det er i så fall uhøflig, synes jeg.

Skrevet

Jeg kunne fint ha glemt å spørre hvordan det gikk i helga. Jeg glemmer også ofte å ønske folk god ferie og sånne ting.

Det er ikke fordi jeg ikke er interessert, men fordi jeg har så mye annet å tenke på. Eller; jeg er ofte veldig fokusert på det som er her og nå, og har liksom tankene mine på jobben.

Skrevet

Jeg glemmer sånt. Ikke vondt ment. Er fokusert på jobb på jobben.

Anonymous poster hash: 529aa...643

Skrevet

Anonym bruker, on 12 Sept 2016 - 11:56, said:

Jeg syns det er litt dårlig, så derfor så.

HI! Hvordan var det med konfirmasjonen? Gikk det fint? Stas?

Spør seriøst, ikke for å være dust.

Anonymous poster hash: ae13f...59d

:-D Jotakk, veldig fin dag, både for konfirmanten og foreldrene. Og været var på vår side :-)

HI Anonymous poster hash: ab08c...7dc

Skrevet

Jeg glemmer ofte andres begivenheter.  Ikke fordi jeg er uinteressert, men fordi jeg strever med å huske det jeg må i mitt eget privatliv.  Men jeg prøver.  Og jeg spør gjerne åpne spørsmål i lunsjen, som "hadde noen en spennende helg?".  Hvis noen da hadde sagt at de hadde konfirmasjon ville jeg selvfølgelig spurt hvordan det gikk, om kakene var gode og om konfirmanten hadde en fin dag osv.  

Så i mitt tilfelle er det altså ikke mangel på interesse men mangel på hukommelse.  Samtidig som kollegaen har konfirmasjon har naboen hatt begravelse, venninnen min vært på ferie, noen i klassen til datteren min har hatt dåp, noen på fotballen til sønnen min har nettopp fått hund.  Til sammen blir det mye å huske og det glipper for meg.  Jeg ØNSKER å være en sånn som husker på at svigermoren til venninnen ble 75 år forrige uke, men jeg får det ikke alltid til. 

Anonymous poster hash: cfcad...e65
Skrevet

:-D Jotakk, veldig fin dag, både for konfirmanten og foreldrene. Og været var på vår side :-)

HI Anonymous poster hash: ab08c...7dc

Men sånn strengt tatt, så er jo dette ganske standardsvar vil jeg tro. Da klarer jeg ikke helt å se poenget i å spørre.

Anonymous poster hash: f3195...dac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...