Anonym bruker Skrevet 10. september 2016 #1 Skrevet 10. september 2016 Min første sluttet med bleie når hun var 2,5 år og alltid tenkt at det var rundt gjennomsnittet. Men etter å ha snakket med et par stykker på jobben som har fortalt at deres barn sluttet med bleie før 1 års dagen ble jeg overrasket. De hadde satt barna på do fra de var 6 mnd. Tenkte å prøve dette med nestemann men lurer på hvor stor sjanse jeg har til å få til dette 😊 er det vanlig ? Eller er de jeg snakket med noen av de få som har fått det til? Hun ene har tre barn som klarte det og hun andre har to. Anonymous poster hash: 48382...d0c
Anonym bruker Skrevet 10. september 2016 #2 Skrevet 10. september 2016 Er vel ikke vanlig i dag nei. Kombinasjonen latskap fra foreldrene og tidsklemma vil jeg tro. En dame jeg kjenner har 7 barn, og alle var bleietørre rundt 9 mnd. Anonymous poster hash: 5293e...920
nasse nøffen Skrevet 10. september 2016 #3 Skrevet 10. september 2016 Men de kan jo ikke engang gå mange av 1 åringene, skal de krype opp på do da eller?
Anonym bruker Skrevet 10. september 2016 #4 Skrevet 10. september 2016 Men de kan jo ikke engang gå mange av 1 åringene, skal de krype opp på do da eller? Mine kollegaer har selvfølgelig løftet barna på do 😊 jeg mener ikke at barna selv går på badet alene når de er 1 år. H.i Anonymous poster hash: 48382...d0c
Anonym bruker Skrevet 10. september 2016 #5 Skrevet 10. september 2016 Men hvordan få en 9 mnd gammel baby til å si ifra når han/hun må tisse eller bæsje da? Anonymous poster hash: 3b534...c1d
Anonym bruker Skrevet 10. september 2016 #6 Skrevet 10. september 2016 Jeg tror ikke det er veldig vanlig, jeg kjenner ihvertfall ingen som har sluttet med bleie rundt ettårsdagen. Anonymous poster hash: 6178d...6e3
Anonym bruker Skrevet 10. september 2016 #7 Skrevet 10. september 2016 Nei, det er nok ikke vanlig. En av mine sluttet med bæsjebleier da han var 6 mnd, men han var så plaget av forstoppelse at det ikke var vanskelig å se når han trengte doen😬. Brukte fortsatt bleier til tissing til han var bortimot to. Anonymous poster hash: 6329d...2c4
Anonym bruker Skrevet 10. september 2016 #8 Skrevet 10. september 2016 Det er ikke vanlig i Norge. MEN i en del andre land i verden er nok barna "bleietørre" langt tidligere enn hos oss. Det var de også i Norge før. Da var det dårligere bleier og det var viktigere for foreldrene å sørge for at de var tørre tidligere. Da datteren min begynte i barnehagen 2,5 år gammel, var hun bleietørr. Hun var den eneste på avdelingen. Selv på storbarnsavdelingen (altså med barn 3-6 år) var det flere barn som brukte bleie til tross for at dette var en barnehage som oppmuntret og hjalp til med bleieslutt på alle mulige vis. Anonymous poster hash: cb275...e7b
Anonym bruker Skrevet 10. september 2016 #9 Skrevet 10. september 2016 I Russland er det vanlig, men ikke i Norge. En venninne av meg som opprinnelig er fra Russland sa at da lillesøsteren hennes var 19 mnd, syntes de i Russland at hun var sent ute som enda brukte bleie Anonymous poster hash: a954e...256
Anonym bruker Skrevet 10. september 2016 #10 Skrevet 10. september 2016 Min mor begynte å sette meg på potte fra jeg var 3-4 mnd. Hun så når jeg skulle bæsje, ogdet ble rutine. Men jeg tisset i bleien lengre. Vet ikke når jeg sluttet helt. Må jeg spørre om... Tenker å prøve med lille her, men skal vente til han kan sitte selv. Anonymous poster hash: 56259...cce
Optatium Skrevet 10. september 2016 #11 Skrevet 10. september 2016 Min datter HR bæsjet på do siden hun var seks mnd, og er nå tørr på dagen. Ble tørr da hun var 17 mnd. Sier ikke ifra før nå (22 mnd), men de er nokså regelmessige. Etter mat, så etter et par timer igjen. Hdde ikke fått henne tørr før 1 år tror jeg, men det var ikke noe mål heller☺️ Hun er yngste i barnehagen uten bleie, og jeg opplever at folk syns hun er veldig tidlig ute.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2016 #12 Skrevet 10. september 2016 Mine kollegaer har selvfølgelig løftet barna på do jeg mener ikke at barna selv går på badet alene når de er 1 år. H.i Anonymous poster hash: 48382...d0c De kan jo ikke kommunisere så godt heller... Ser for meg at det er MYE mer pes enn det er verdt? Unger har ikke vondt av å bruke bleie til de er to og kan gå på do selv da... Anonymous poster hash: c752c...dae
Anonym bruker Skrevet 10. september 2016 #13 Skrevet 10. september 2016 Det er ikke vanlig i Norge. MEN i en del andre land i verden er nok barna "bleietørre" langt tidligere enn hos oss. Det var de også i Norge før. Da var det dårligere bleier og det var viktigere for foreldrene å sørge for at de var tørre tidligere. Da datteren min begynte i barnehagen 2,5 år gammel, var hun bleietørr. Hun var den eneste på avdelingen. Selv på storbarnsavdelingen (altså med barn 3-6 år) var det flere barn som brukte bleie til tross for at dette var en barnehage som oppmuntret og hjalp til med bleieslutt på alle mulige vis. Anonymous poster hash: cb275...e7b Høres rart ut. Her slutter "alle" med bleie rundt to år. Ingen bruker bleie på storebarn.. Anonymous poster hash: c752c...dae
Anonym bruker Skrevet 10. september 2016 #14 Skrevet 10. september 2016 Mi begynte nettopp i barnehagen, er 2.5 år. Sluttet med bleie i sommer. Har ca 2 uhell i uken. De fleste 2-3 åringen i barnehagen, bruker bleie ser jeg. De var Litt usikker på hvordan det ville gå med mi som akkurat hadde sluttet. Om hun va helt klar bla bla bla Jeg trodde var litt sen med bleie slutt, het til hun begynte barnehagen. Anonymous poster hash: a4dd2...345
Anonym bruker Skrevet 10. september 2016 #15 Skrevet 10. september 2016 Høres rart ut. Her slutter "alle" med bleie rundt to år. Ingen bruker bleie på storebarn.. Anonymous poster hash: c752c...dae Det er nok heller sånn som det er hos dere som er uvanlig. Er veldig vanlig at flere barn på storbarn bruker bleie Anonymous poster hash: 5a6ee...974
Anonym bruker Skrevet 10. september 2016 #16 Skrevet 10. september 2016 Mine barn var alle bleiefrie fra rundt 1 års dagen. Brukte metoden som er beskrevet ovenfor. Satt de/holdt de over do til sånn va faste tiden. Knærne opp mot magen slik at lukkemuskelen i endetarmen blir stimulert. Tarmen tømmer seg automatisk da. Dette praktiserte vi fra barna var et par mnd, men de brukte likevel bleie. Tissingen brukte vi lengre tid på. Praktiserte ikke denne metoden slavisk, men funket likevel. Tissing på natten ble de ikke av med før fire års alder, det er bakdelen med å slutte med bleie på dagtid så tidlig. Anonymous poster hash: a9415...0ea
Anonym bruker Skrevet 10. september 2016 #17 Skrevet 10. september 2016 Det er nok ikke vanlig, men foreldre som går inn for det kan nok få det til med de fleste. Noen er jo også mer tidlige enn andre. Vår nr 2 har sagt i fra når han skal tisse og bæsje siden han var 17mnd. Ham bruker bleie enda, men 90% går i do. Det er definitivt ikke noe vi har gjort, men derimot tror jeg det er spennende å gjøre likt som storebror. Anonymous poster hash: 3f190...120
Anonym bruker Skrevet 11. september 2016 #18 Skrevet 11. september 2016 Mine barn var alle bleiefrie fra rundt 1 års dagen. Brukte metoden som er beskrevet ovenfor. Satt de/holdt de over do til sånn va faste tiden. Knærne opp mot magen slik at lukkemuskelen i endetarmen blir stimulert. Tarmen tømmer seg automatisk da. Dette praktiserte vi fra barna var et par mnd, men de brukte likevel bleie. Tissingen brukte vi lengre tid på. Praktiserte ikke denne metoden slavisk, men funket likevel. Tissing på natten ble de ikke av med før fire års alder, det er bakdelen med å slutte med bleie på dagtid så tidlig.Anonymous poster hash: a9415...0ea Hva er vitsen da? Om de bruker bleie to år lenger enn vanlig på natt? Heller helt bleiefri ved toårsalder enn nattbleie til 4 og delvis bleiefri på dag fra babyalder da de uansett må ha hjelp til å gå på do. Enklere med bleie da... Anonymous poster hash: c752c...dae
Anonym bruker Skrevet 11. september 2016 #19 Skrevet 11. september 2016 Hva er vitsen da? Om de bruker bleie to år lenger enn vanlig på natt? Heller helt bleiefri ved toårsalder enn nattbleie til 4 og delvis bleiefri på dag fra babyalder da de uansett må ha hjelp til å gå på do. Enklere med bleie da... Anonymous poster hash: c752c...dae Det der har jo ikke noe sammenheng. Vi hadde forholdsvis tidlig bleieslutt. Bæsjebleier hadde vi ikke fra lenge før fylte 2 år. Hun sa i fra og hadde fullt utviklet språk ved 2 års alder. Nattbleie/sovebleie brukte vi til ca 4 år. Barnet skal få "fri" om natten. Det er viktig at søvnen blir god. Ikke alle barn klarer å våkne når de må. Anonymous poster hash: cb275...e7b
Anonym bruker Skrevet 11. september 2016 #20 Skrevet 11. september 2016 Det der har jo ikke noe sammenheng. Vi hadde forholdsvis tidlig bleieslutt. Bæsjebleier hadde vi ikke fra lenge før fylte 2 år. Hun sa i fra og hadde fullt utviklet språk ved 2 års alder. Nattbleie/sovebleie brukte vi til ca 4 år. Barnet skal få "fri" om natten. Det er viktig at søvnen blir god. Ikke alle barn klarer å våkne når de må. Anonymous poster hash: cb275...e7b Fri om natten? Har de sluttet med bleie har de jo det og bruker ikke ekstra energi på å holde seg om natten, hehe... Da er de bare ikke modne nok. Mine sluttet med bleie på dag og natt samtidig. Når de skjønner poenget så glemmer de jo ikke det for om det er natt? Anonymous poster hash: c752c...dae
Anonym bruker Skrevet 11. september 2016 #21 Skrevet 11. september 2016 Jeg jobber som ped.leder på liten avdeling, 0-3 år og nå bruker 10 av 10 barn bleie og dette er statusen stort sett hver høst. Hatt to bleiefrie barn siste årene og begge har "ikke-norsk" bakgrunn. Av de barna jeg er i kontakt med vil jeg de fleste slutter rundt 2 1/2- 3 års alderen. Noen er tørre hjemme men får det ikke helt til i bhgen når foreldre ikke er der for å tolke signal og minne de på å gå på do hver time. Selv har jeg vært litt sløv forelder med egne barn, har ikke følt det har vært noe å styre med. Yngste fylte 3 år i november og sluttet m bleie i april og hatt kun to uhell siden. Det er nok mulig å få barn bleiefrie tidlig men krever struktur og jobb. Man kan forvente støtte fra barnehagen men også innse at vi ikke kan se etter signaler hos 3-7 barn hele dagen og huske å sette de på do hver time over tid. Opplever ofte at foreldre mener barna er tørre, vi minner de på å gå på do, de nekter og har 3-5 uhell pr dag. Ikke så bra for mestringsfølelsen det. Anonymous poster hash: f8426...791
Hjertefru Skrevet 11. september 2016 #22 Skrevet 11. september 2016 Fri om natten? Har de sluttet med bleie har de jo det og bruker ikke ekstra energi på å holde seg om natten, hehe... Da er de bare ikke modne nok. Mine sluttet med bleie på dag og natt samtidig. Når de skjønner poenget så glemmer de jo ikke det for om det er natt? Anonymous poster hash: c752c...dae Det er vel forholdsvis vanlig at barn behøver bleie på natta selv om de greier å gå på do på dagtid. Det er allefall min erfaring med tre barn. Som ikke har vært spesielt tidlig ute med å bli tørre på dagtid heller.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2016 #23 Skrevet 11. september 2016 For oss funka det å sette babyen på potte fra hun var 8 mnd og kunne sitte selv. Nå bædjer hun stort sett på potta til faste tider hver dag. Tissingen er det ikke kontroll på. Har ikke hastverk med å skulle slutte med bleie. Alle jeg kjenner bruker bleie til tidligst 2 årsalderen. Anonymous poster hash: 59099...c12
Anonym bruker Skrevet 11. september 2016 #24 Skrevet 11. september 2016 Jeg jobber som ped.leder på liten avdeling, 0-3 år og nå bruker 10 av 10 barn bleie og dette er statusen stort sett hver høst. Hatt to bleiefrie barn siste årene og begge har "ikke-norsk" bakgrunn. Av de barna jeg er i kontakt med vil jeg de fleste slutter rundt 2 1/2- 3 års alderen. Noen er tørre hjemme men får det ikke helt til i bhgen når foreldre ikke er der for å tolke signal og minne de på å gå på do hver time. Selv har jeg vært litt sløv forelder med egne barn, har ikke følt det har vært noe å styre med. Yngste fylte 3 år i november og sluttet m bleie i april og hatt kun to uhell siden. Det er nok mulig å få barn bleiefrie tidlig men krever struktur og jobb. Man kan forvente støtte fra barnehagen men også innse at vi ikke kan se etter signaler hos 3-7 barn hele dagen og huske å sette de på do hver time over tid. Opplever ofte at foreldre mener barna er tørre, vi minner de på å gå på do, de nekter og har 3-5 uhell pr dag. Ikke så bra for mestringsfølelsen det. Anonymous poster hash: f8426...791 Hvem er barnet "bleiefri" for om det må settes på do hver time og stadig minnes på å gå på do? Er det foreldrene som søker mestringsfølelse ved å liksom ha fått ungen bleiefri tidlig? Når en unge er virkelig bleiefri så husker den selv å gå på do vel. Anonymous poster hash: c752c...dae
nasse nøffen Skrevet 12. september 2016 #25 Skrevet 12. september 2016 Jeg synes dette høres ekkelt og unaturlig ut. Jeg mener det er helt på trynet å plassere en baby fra 4 til 6 mnd på en do, presse opp knærne for da tømmes tarmen liksom.. hjelpes... Det er en grunn til at vi bæsjer og tisser på oss som babyer da, hjernen er ikke ferdig utviklet og lukkemuskelen som både er frivillig styrt og en refleks vil ikke lystre før vi er klare for det... MEN joda, den kan sikkert trenes opp som alt annet, men fra 6 mnd??? Hva er vitsen? hadde nok med å kose med babyen min jeg da, om ikke jeg skulle trykke den stakkars kroppen på en kald doring...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå