Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #26 Skrevet 9. september 2016 Ja, nugatti på brødskiva er overgrep, å la barna sykle til skolen før 5. klasse er overgrep. Er enig i at de er så heldige at de ikke vet hva overgrep er for noe. Hvis de mener at lekser er inngrep i barnas frihet, blir jo tannpuss på barn som ikke vil pusse tennene et inngrep i barnas rett til å holde kroppen privat, ergo det er også overgrep. Kan ikke sammenlignes. Tannhelse er viktig for den generelle helsen. Å la helsen til barna forfalle er faktisk et overgrep. Hvis man lar barn slippe lekser vil det nok gangene barna mer enn ødelegge for de. De trenger ikke fores med skolefag fra tidlig morgen til sene kvelden. Det finnes så mye mer lærdom som er viktigere for barn. Da hadde det vært bedre om skolen var en time lengre. Da hadde barna vært ferdige med din arbeidsdag før de gikk hjem slik som de fleste arbeiderne er. Barn er ikke små voksne, og de voksne som har mex seg jobb hjem kan ikke mene at barna skal pålegges mer arbeid siden de må jobbe. Voksne er voksne, tar ege valg og tjener penger på det. Når vi tar valg på vegne av barna, bør det gjøres ut fra deres premisser ikke våre. Anonymous poster hash: 64a60...4e4
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #27 Skrevet 9. september 2016 Ja, nugatti på brødskiva er overgrep, å la barna sykle til skolen før 5. klasse er overgrep. Er enig i at de er så heldige at de ikke vet hva overgrep er for noe. Hvis de mener at lekser er inngrep i barnas frihet, blir jo tannpuss på barn som ikke vil pusse tennene et inngrep i barnas rett til å holde kroppen privat, ergo det er også overgrep. Kan ikke sammenlignes. Tannhelse er viktig for den generelle helsen. Å la helsen til barna forfalle er faktisk et overgrep. Hvis man lar barn slippe lekser vil det nok gangene barna mer enn ødelegge for de. De trenger ikke fores med skolefag fra tidlig morgen til sene kvelden. Det finnes så mye mer lærdom som er viktigere for barn. Da hadde det vært bedre om skolen var en time lengre. Da hadde barna vært ferdige med din arbeidsdag før de gikk hjem slik som de fleste arbeiderne er. Barn er ikke små voksne, og de voksne som har mex seg jobb hjem kan ikke mene at barna skal pålegges mer arbeid siden de må jobbe. Voksne er voksne, tar ege valg og tjener penger på det. Når vi tar valg på vegne av barna, bør det gjøres ut fra deres premisser ikke våre. Anonymous poster hash: 64a60...4e4
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #28 Skrevet 9. september 2016 Og da er det enda viktigere at foreldrene følger opp ETTER skoletid. Barn som sliter er nødt til å jobbe mer med skolearbeidet for å bli like flink. Nei, det er feil. De blir ikke flinkere av å gjøre mer av det som ikke funker. Blir som å gi sukkerpiller mot kreft: de blir ikke mer virksomme om du tar 20 i stedet for 2. Anonymous poster hash: 49478...92e
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #29 Skrevet 9. september 2016 Jeg er enig med det første innlegget her. Og ja,jeg har en skikkelig skolesliter som har grått seg gjennom lekser og gruet seg til lekser mang, mang en gang. Likevel - lekser er ikke noe forbanna overgrep! Anonymous poster hash: a22b9...e70
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #30 Skrevet 9. september 2016 Men da er det ikke lekser som er overgrep i seg selv, men manglende oppfølging av barn som trenger ekstra oppfølging. Det er opp til foreldrene og skolen å tilrettelegge slik at lekser gjennomføres på best mulig måte. Her er for øvrig definisjonen av overgrep: http://www.nob-ordbok.uio.no/OVERGREP Inngrep i noens rettigheter. Barn har ikke en rettighet til å sitte og spille data hele dagen. Og at barnet må bruke 20 minutter på skolearbeid etter endt skoledag, er intet "inngrep" i barnets rett til hvile. De fleste barn orker å sparke fotball, delta på skitreninger, løping og annet, i sin fritid. De aller fleste synes intervalltreninger og driblingøvelser er drittkjedelige, og vil helst bare sparke ball eller fly på ski, ingen kaller slike treninger for overgrep. Men når det er snakk om INTELLEKTUELT arbeid, så hyler alle sammen at det burde avskaffes, stakkars barn osv. Hvis vi bare utvikler kroppen og ikke hjernen, så tror jeg vi vil se ganske sørgelige ut om noen år. Hjerneløse muskelbunter. 20 minutter 😂😂😂 Her går der 2 timer de fleste dagene. Både jeg og barnet gruer oss til leksene hver dag. Bøker blir "glemt" på skolen og der er tårer og kasting av bøker og blyanter... Skal på møte med skole og ppt på mandag og håper da at vi kan komme frem til en ordning... Anonymous poster hash: 22f0e...83b
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #31 Skrevet 9. september 2016 Jeg er enig med det første innlegget her. Og ja,jeg har en skikkelig skolesliter som har grått seg gjennom lekser og gruet seg til lekser mang, mang en gang. Likevel - lekser er ikke noe forbanna overgrep! Anonymous poster hash: a22b9...e70 Tja. Kommer an på hvem du spør. Det kan oppleves som en krenkelse, som et utilbørlig inngrep i familielivet, som et forsøk på å kontrollere eleven eller familien - alt i alt fins det masse situasjoner der man vil kunne si at det var et overtramp mot barnet. Men uansett, sånn utover selve ordbruken i en eldgammel VG-artikkel, har jo skribenten rett i sin konklusjon. Når man ikke kan dokumentere noen effekt, bør man ikke plage ungene med å skulle gjøre det... Anonymous poster hash: 49478...92e
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #32 Skrevet 9. september 2016 Tror neppe de som ikke har barn som sliter i det hele tatt har mulighet til å forstå dette. Jeg var selv en som tok ting lett på skolen. Det var mannen også. Det var ALDRI i våre tanker at vi skulle få et barn med dysleksi og store konsentrasjonsvansker! Gutten er faktisk ganske smart, men har når store problemer med å få ting "ned på papir". Nå går han i 7. Klasse og på det beste sitter vi opptil 4 timer pr dag med lekser. 4 TIMER!!! Det er et stort inngrep i barnets fritid. Tid som kunne vært brukt på noe mer fornuftig, noe hyggelig osv Og ja, selvfølgelig er både PPT og bup involvert. Og vi foreldre følger opp hver bidige dag. Det resulterer i konflikter, mas, irritasjon og iallefall ikke et godt fundament for læring. Men skolen er nå engang bygd opp sånn at læring skal dokumenteres på en eller annen måte...... Når folk snakker om 20 minutter så blir jeg helt matt........på 20 minutter så har vi ikke engang kommet igjennom halvparten av dagens engelsklekse. Deretter skal vi kanskje igjennom matte, norsk og naturfag!! Og så skal de helst lese i selvvalgt bok 20 minutter pr dag i tillegg! Anonymous poster hash: 6e0af...6d3
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #33 Skrevet 9. september 2016 http://www.vg.no/nyheter/meninger/lekser-er-overgrep/a/107945/ Lekser er OVERGREP??? Virkelig? Like ille som seksuelt misbruk, vold, psykisk mishandling? Hvis det er overgrep, så skal alle foreldre som ber barna sine om å gjøre lekser, fratas barn av barnevernet, siden de utfører overgrep? Altså, skikkelig lavmål av VG. Man bør ikke misbruke sterkt ladede begrep som overgrep, voldtekt og lignende. Millioner av barn på verdensbasis lider, blir mishandlet, sultet i hjel, voldtatt og gravide som 10-åringer, kastet ut på gata, kastet i søpla som nyfødte, giftet bort, solgt og utsatt for barnearbeid eller hyret som barnesoldater. Her i Norge er LEKSER overgrep. Skaffe seg litt perspektiv kanskje? Makan! Jeg syntes det var en helt fantastisk artikkel. Og jeg kjenner meg sånn igjen. Da jeg gikk på videregående hadde vi skole 7-10 timer om dagen og masse(!) lekser. Vi gjorde lekser to - tre timer hver dag. Vi kunne få beskjed om å lese Dostojevskij på to uker i tillegg til ukentlige prøver vi måtte lese til, og to timer lekser hver dag. Vi brukte all fritiden vår på skole, prøvde å jobbe litt i tillegg og var utslitte. Det var aldri godt nok og det var for mye til at vi fikk gjort oss flid med arbeidet. Til tross for at vi noen ganger skulket skolen for å få tid til å gjøre lekser. I prøvde å si fra, men de voksne bare bagatelliserte det. Fem stk i klassen min ble utbrente ila. videregående. Vi hadde masse fravær og flere ble deprimerte eller på grensen til deprimerte. Anonymous poster hash: b165a...472
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #34 Skrevet 9. september 2016 Jeg har vært student i over 5 år og opplevd å måtte arbeide mye etter å ha kommet hjem. Har også opplevd å måtte oppdatere meg på arbeidsstoff etter å ha kommet hjem, tatt et par jobbtelefoner utenfor arbeidstid, som tok cirka et kvarter. Ja, det kan oppleves som kjipt av enkelte barn, men det er fortsatt ikke OVERGREP. Jeg har studert i 2 år og sammenlignet med det kjøret vi hadde på ungdomsskolen og videregående er studietiden en solskinnshistorie. Å studere er kosestund sammenlignet med det presset vi fikk på skolen som ungdommer på 2000-tallet. Anonymous poster hash: b165a...472
Catriina27 Skrevet 9. september 2016 #35 Skrevet 9. september 2016 Men barn har rett på å få slippe arbeid, også skolearbeid, i det minste i deler av dagen. Slik det er for mange barn nå, er det ikke snakk om 20 minutter. Mitt barn sitter og strever og gråter og sliter i nesten all sin tid utenom skolearbeid, litt fysisk aktivitet og spising. Han mister selvtilliten, han blir trist og fortvilet, han utvikler et hatforhold til skolearbeid osv. Anonymous poster hash: 2a600...85e Ikke for å være frekk, men av oppriktig nyskjerrighet. Hvordan tror du barnet ditt skal komme seg gjennom ungdomsskole, videregående og Evt. Fagskole eller universitet om barnet sliter så voldsomt med lekser allerede på barneskolen? Jeg tror så absolutt ikke at løsningen på ditt barns problem er å ha leksefri, da vil jo barnet aldri bli vant med å måtte jobbe med skole. Jeg har heller ingen tro på at det er bedre med en time ekstra på skolen slik at barna gjør ferdig leksene på skolen, der er det tross alt bare en lærer til å hjelpe 20(?) elever. Å ha null lekser vil gjøre overgangen til ungdomsskolen så utrolig mye tøffere for absolutt alle barn, ikke bare de som allerede sliter med å forholde seg til kravene på barneskolen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå