Gå til innhold

Provosert av VG! (lekser)


Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/nyheter/meninger/lekser-er-overgrep/a/107945/

 

Lekser er OVERGREP??? Virkelig? Like ille som seksuelt misbruk, vold, psykisk mishandling? Hvis det er overgrep, så skal alle foreldre som ber barna sine om å gjøre lekser, fratas barn av barnevernet, siden de utfører overgrep?

 

Altså, skikkelig lavmål av VG. Man bør ikke misbruke sterkt ladede begrep som overgrep, voldtekt og lignende. Millioner av barn på verdensbasis lider, blir mishandlet, sultet i hjel, voldtatt og gravide som 10-åringer, kastet ut på gata, kastet i søpla som nyfødte, giftet bort, solgt og utsatt for barnearbeid eller hyret som barnesoldater. Her i Norge er LEKSER overgrep. Skaffe seg litt perspektiv kanskje? Makan!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://www.vg.no/nyheter/meninger/lekser-er-overgrep/a/107945/

 

Lekser er OVERGREP??? Virkelig? Like ille som seksuelt misbruk, vold, psykisk mishandling? Hvis det er overgrep, så skal alle foreldre som ber barna sine om å gjøre lekser, fratas barn av barnevernet, siden de utfører overgrep?

 

Altså, skikkelig lavmål av VG. Man bør ikke misbruke sterkt ladede begrep som overgrep, voldtekt og lignende. Millioner av barn på verdensbasis lider, blir mishandlet, sultet i hjel, voldtatt og gravide som 10-åringer, kastet ut på gata, kastet i søpla som nyfødte, giftet bort, solgt og utsatt for barnearbeid eller hyret som barnesoldater. Her i Norge er LEKSER overgrep. Skaffe seg litt perspektiv kanskje? Makan!

Overgrep kan jo være så mangt. Det trenger jo ikke ha en seksuell betydning. Det betyr at man gjør en urett overfor noen.

Skjønner ikke problemet med å bruke det ordet.

 

Anonymous poster hash: 2a600...85e

Skrevet

Nei, du blir ikke provosert av VG, du blir provosert av Dr. Med. Ståle Fredriksen som har skrevet en kommenter/et leserinnlegg om dette...

 

I tillegg er dette en kommmentar skrevet i 2005, så du er åpenbart ganske så sen i reaksjonsevnen om det har tatt deg hele 11 år (ganske så nøyaktig faktisk, siden den er skrevet i september 2005) å bli så provosert at du må poste et innlegg om det nå.



Anonymous poster hash: bec84...4f0
Skrevet

 

Overgrep kan jo være så mangt. Det trenger jo ikke ha en seksuell betydning. Det betyr at man gjør en urett overfor noen.

Skjønner ikke problemet med å bruke det ordet.

 

Anonymous poster hash: 2a600...85e

 

 

 

Har jeg bare skrevet om seksuell betydning? Jeg synes at jeg skrev om psykisk mishandling, vold, sulting, barnesoldater og annen mishandling. Det er ikke overgrep å be barnet om å lese 15 minutter i koseboka! Barn i Norge i dag leser alt for få bøker, alt for mange tilbringer dagen med dataspill. Så det er overgrep å si at barnet bør lese en bok eller lære seg gangetabellen som han eller hun kan få bruk for senere i livet? Hmm...

Skrevet

 

Nei, du blir ikke provosert av VG, du blir provosert av Dr. Med. Ståle Fredriksen som har skrevet en kommenter/et leserinnlegg om dette...

 

I tillegg er dette en kommmentar skrevet i 2005, så du er åpenbart ganske så sen i reaksjonsevnen om det har tatt deg hele 11 år (ganske så nøyaktig faktisk, siden den er skrevet i september 2005) å bli så provosert at du må poste et innlegg om det nå.

 

Anonymous poster hash: bec84...4f0

 

 

 

To av mine Facebook-venner som delte innlegget i dag, og jeg så ikke på dato da det ble skrevet. Så jeg er ikke noe "åpenbart sen i reaksjonsevnen" fordi jeg ikke har sjekket dato for innlegget i VG.

Skrevet

Vel, for noen oppleves faktisk lekser som et overgrep, og som en urettferdig inngripen i et ellers vanskelig liv. Noen familier slites fryktelig av lekser og mange barn, og med stor leksemengde blir oppfølgingen vanskelig. I tillegg opplever mange barn at de aldri har 'fri' og at de til enhver tid må prestere. Dette kan føles som et overgrep.

 

Anonymous poster hash: dd1be...c1b

Skrevet

Jeg synes lekser frarøver barnas fritid. Jeg vet at de ikke sitter timesvis med lekser. Men tenk om du skulle vært på "jobb" en hel dag sammen med 30 arbeidskollegaer. Du kommer hjem og skal ha middag, før du kanskje skal en tur på trening før kveldsmat kl 19 og senga kl 20. Hvordan målrike den lille timen du har av fritid på arbeid hjemme istedenfor å leve livet, være med venner, gjøre akkurat det du ønsker for å utvikle deg som person.

 

Det er jo en grunn til at ungdommer opplever prestasjonsjag, flere er deprimerte og aner ikke hvordan de skal kunne være seg selv/finne sin plass her i verden

 

Anonymous poster hash: ab77d...526

Skrevet

Har jeg bare skrevet om seksuell betydning? Jeg synes at jeg skrev om psykisk mishandling, vold, sulting, barnesoldater og annen mishandling. Det er ikke overgrep å be barnet om å lese 15 minutter i koseboka! Barn i Norge i dag leser alt for få bøker, alt for mange tilbringer dagen med dataspill. Så det er overgrep å si at barnet bør lese en bok eller lære seg gangetabellen som han eller hun kan få bruk for senere i livet? Hmm...

 

For noen er lekser kun "15 minutters lesing i koseboka", for andre er det noe de bruker hele dagen på å grue seg til, gråte over og rase over. Åpenbart er ikke dine barn, eller du selv, en som sliter på skolen. Hvis man evner å sette seg inn i at for en god del så er dette faktisk et slit som ødelegger skole- og læringsgleden så skjønner man at ikke lekser alltid oppfyller sin misjon.

 

Anonymous poster hash: bec84...4f0

Skrevet

Jeg synes lekser frarøver barnas fritid. Jeg vet at de ikke sitter timesvis med lekser. Men tenk om du skulle vært på "jobb" en hel dag sammen med 30 arbeidskollegaer. Du kommer hjem og skal ha middag, før du kanskje skal en tur på trening før kveldsmat kl 19 og senga kl 20. Hvordan målrike den lille timen du har av fritid på arbeid hjemme istedenfor å leve livet, være med venner, gjøre akkurat det du ønsker for å utvikle deg som person.

 

Det er jo en grunn til at ungdommer opplever prestasjonsjag, flere er deprimerte og aner ikke hvordan de skal kunne være seg selv/finne sin plass her i verden

 

Anonymous poster hash: ab77d...526

 

 

Jeg har vært student i over 5 år og opplevd å måtte arbeide mye etter å ha kommet hjem. Har også opplevd å måtte oppdatere meg på arbeidsstoff etter å ha kommet hjem, tatt et par jobbtelefoner utenfor arbeidstid, som tok cirka et kvarter. Ja, det kan oppleves som kjipt av enkelte barn, men det er fortsatt ikke OVERGREP.

Skrevet

 

For noen er lekser kun "15 minutters lesing i koseboka", for andre er det noe de bruker hele dagen på å grue seg til, gråte over og rase over. Åpenbart er ikke dine barn, eller du selv, en som sliter på skolen. Hvis man evner å sette seg inn i at for en god del så er dette faktisk et slit som ødelegger skole- og læringsgleden så skjønner man at ikke lekser alltid oppfyller sin misjon.

 

Anonymous poster hash: bec84...4f0

Dette. Tror ikke alle forstår dette. Selv var jeg en skoleflink elev, jeg likte ikke lekser - følte de var meningsløse. Men jeg gjorde de. Mitt første barn er en racer.. Lærte seg å lese tidlig, og er en ener i alt. Nummer to - noe tregere, men helt normal.

 

Men nummer tre... Alt er wå vanskelig for henne. Store deler av sfo-tiden går med på å grue seg til lekser. Sliter med konsentrasjon. Hun blir sint, gråter, kan bli voldelig etc. Hun er ikke dum på noen måte. Det er forferdelig å se på. Som forelder blir man relativt maktesløs.

 

 

Anonymous poster hash: dd1be...c1b

Skrevet

 

For noen er lekser kun "15 minutters lesing i koseboka", for andre er det noe de bruker hele dagen på å grue seg til, gråte over og rase over. Åpenbart er ikke dine barn, eller du selv, en som sliter på skolen. Hvis man evner å sette seg inn i at for en god del så er dette faktisk et slit som ødelegger skole- og læringsgleden så skjønner man at ikke lekser alltid oppfyller sin misjon.

 

Anonymous poster hash: bec84...4f0

 

 

 

Men da er det ikke lekser som er overgrep i seg selv, men manglende oppfølging av barn som trenger ekstra oppfølging. Det er opp til foreldrene og skolen å tilrettelegge slik at lekser gjennomføres på best mulig måte. Her er for øvrig definisjonen av overgrep:

http://www.nob-ordbok.uio.no/OVERGREP

 

Inngrep i noens rettigheter. Barn har ikke en rettighet til å sitte og spille data hele dagen. Og at barnet må bruke 20 minutter på skolearbeid etter endt skoledag, er intet "inngrep" i barnets rett til hvile. De fleste barn orker å sparke fotball, delta på skitreninger, løping og annet, i sin fritid. De aller fleste synes intervalltreninger og driblingøvelser er drittkjedelige, og vil helst bare sparke ball eller fly på ski, ingen kaller slike treninger for overgrep. Men når det er snakk om INTELLEKTUELT arbeid, så hyler alle sammen at det burde avskaffes, stakkars barn osv. Hvis vi bare utvikler kroppen og ikke hjernen, så tror jeg vi vil se ganske sørgelige ut om noen år. Hjerneløse muskelbunter.

Skrevet

Dette. Tror ikke alle forstår dette. Selv var jeg en skoleflink elev, jeg likte ikke lekser - følte de var meningsløse. Men jeg gjorde de. Mitt første barn er en racer.. Lærte seg å lese tidlig, og er en ener i alt. Nummer to - noe tregere, men helt normal.

 

Men nummer tre... Alt er wå vanskelig for henne. Store deler av sfo-tiden går med på å grue seg til lekser. Sliter med konsentrasjon. Hun blir sint, gråter, kan bli voldelig etc. Hun er ikke dum på noen måte. Det er forferdelig å se på. Som forelder blir man relativt maktesløs.

 

 

Anonymous poster hash: dd1be...c1b

 

 

Hvorfor har du ikke kontaktet ppt og andre instanser for å hjelpe barnet?

Skrevet

http://www.vg.no/nyheter/meninger/lekser-er-overgrep/a/107945/

 

Lekser er OVERGREP??? Virkelig? Like ille som seksuelt misbruk, vold, psykisk mishandling? Hvis det er overgrep, så skal alle foreldre som ber barna sine om å gjøre lekser, fratas barn av barnevernet, siden de utfører overgrep?

 

Altså, skikkelig lavmål av VG. Man bør ikke misbruke sterkt ladede begrep som overgrep, voldtekt og lignende. Millioner av barn på verdensbasis lider, blir mishandlet, sultet i hjel, voldtatt og gravide som 10-åringer, kastet ut på gata, kastet i søpla som nyfødte, giftet bort, solgt og utsatt for barnearbeid eller hyret som barnesoldater. Her i Norge er LEKSER overgrep. Skaffe seg litt perspektiv kanskje? Makan!

Leste bare kjapt over, men hvor sidestiller han denne typen overgrep med seksuelle-, psykiske- og fysiske overgrep? Overgrep kommer i forskjellige alvorlighetsgrader, og for mange kan lekser føles som et overgrep. Vi forventer mye mer av barna våre enn av oss selv. Barn blir brått fratatt barndommen sin for å tilpasse seg de voksnes hverdag, og det er ikke vi voksne som betaler prisen.

At artikkelen er fra 2005 er irrelevant siden problemstillingen er den samme i 2016.

 

Anonymous poster hash: 64a60...4e4

Skrevet

Hvorfor har du ikke kontaktet ppt og andre instanser for å hjelpe barnet?

Kjære deg. Det har jeg gjort for lenge siden. Hun går til både ppt og bup. Det hjelper ikke på leksene. Hun sliter fælt med manglende mestringsfølelse, og er ikke 'flink' til de målbare fagene. Hun er kjempeflink i sang, dans, musikk, forming o.l. Har tilogmed vurdert steiner-skole. Det er veldig trist og vanskelig å se at skolen jeg selv var så glad i, er så vanskelig for henne. Virkelig fantastisk og smart jente. Nå går hun i 2 klasse og har endelig lært seg alfabetet, og kjenner igjen det. Men ting tar tid.

 

 

Anonymous poster hash: dd1be...c1b

Skrevet

Men da er det ikke lekser som er overgrep i seg selv, men manglende oppfølging av barn som trenger ekstra oppfølging. Det er opp til foreldrene og skolen å tilrettelegge slik at lekser gjennomføres på best mulig måte. Her er for øvrig definisjonen av overgrep:

http://www.nob-ordbok.uio.no/OVERGREP

 

Inngrep i noens rettigheter. Barn har ikke en rettighet til å sitte og spille data hele dagen. Og at barnet må bruke 20 minutter på skolearbeid etter endt skoledag, er intet "inngrep" i barnets rett til hvile. De fleste barn orker å sparke fotball, delta på skitreninger, løping og annet, i sin fritid. De aller fleste synes intervalltreninger og driblingøvelser er drittkjedelige, og vil helst bare sparke ball eller fly på ski, ingen kaller slike treninger for overgrep. Men når det er snakk om INTELLEKTUELT arbeid, så hyler alle sammen at det burde avskaffes, stakkars barn osv. Hvis vi bare utvikler kroppen og ikke hjernen, så tror jeg vi vil se ganske sørgelige ut om noen år. Hjerneløse muskelbunter.

Men barn har rett på å få slippe arbeid, også skolearbeid, i det minste i deler av dagen. Slik det er for mange barn nå, er det ikke snakk om 20 minutter. Mitt barn sitter og strever og gråter og sliter i nesten all sin tid utenom skolearbeid, litt fysisk aktivitet og spising. Han mister selvtilliten, han blir trist og fortvilet, han utvikler et hatforhold til skolearbeid osv.

 

Anonymous poster hash: 2a600...85e

Skrevet

Kjære deg. Det har jeg gjort for lenge siden. Hun går til både ppt og bup. Det hjelper ikke på leksene. Hun sliter fælt med manglende mestringsfølelse, og er ikke 'flink' til de målbare fagene. Hun er kjempeflink i sang, dans, musikk, forming o.l. Har tilogmed vurdert steiner-skole. Det er veldig trist og vanskelig å se at skolen jeg selv var så glad i, er så vanskelig for henne. Virkelig fantastisk og smart jente. Nå går hun i 2 klasse og har endelig lært seg alfabetet, og kjenner igjen det. Men ting tar tid.

 

 

Anonymous poster hash: dd1be...c1b

 

Og da er det enda viktigere at foreldrene følger opp ETTER skoletid. Barn som sliter er nødt til å jobbe mer med skolearbeidet for å bli like flink.

Skrevet

 

Men barn har rett på å få slippe arbeid, også skolearbeid, i det minste i deler av dagen. Slik det er for mange barn nå, er det ikke snakk om 20 minutter. Mitt barn sitter og strever og gråter og sliter i nesten all sin tid utenom skolearbeid, litt fysisk aktivitet og spising. Han mister selvtilliten, han blir trist og fortvilet, han utvikler et hatforhold til skolearbeid osv.

 

Anonymous poster hash: 2a600...85e

Skjønner deg godt jeg. Det er forferdelig når barna får dårlig selvtillit av lekser. Det går utover det sosiale i tillegg. Iblant så gjør vi ikke leksene. Det er ikke vits i å ødelegge dagen for hele familien.

 

Anonymous poster hash: dd1be...c1b

Skrevet

 

Men barn har rett på å få slippe arbeid, også skolearbeid, i det minste i deler av dagen. Slik det er for mange barn nå, er det ikke snakk om 20 minutter. Mitt barn sitter og strever og gråter og sliter i nesten all sin tid utenom skolearbeid, litt fysisk aktivitet og spising. Han mister selvtilliten, han blir trist og fortvilet, han utvikler et hatforhold til skolearbeid osv.

 

Anonymous poster hash: 2a600...85e

 

 

 

Men da regner jeg med at ditt barn verken rydder rommet, vasker etter seg, bidrar med husarbeid og lignende? Siden husarbeid også regnes som arbeid.

Skrevet

Og da er det enda viktigere at foreldrene følger opp ETTER skoletid. Barn som sliter er nødt til å jobbe mer med skolearbeidet for å bli like flink.

Men i alle dager. Hvor leser du at hun ikke blir fulgt opp? Det er de andre barna som går i bakleksa fordi leksene til DETTE barnet tar ALT fokus. sånn skal det faktisk ikke være. Det er INGEN NYTTE ELLER GOD LÆRING å få knust selvtillit fordi du ikke er 'rask nok' for skolen, fordi en kartleggingsprøve sier at du er seks år og faglig svak. Jeg tror det er vanskelig for oss som aldri slet med lekser å virkelig se hvor tungt det kan være!

 

 

Anonymous poster hash: dd1be...c1b

Skrevet

Men da regner jeg med at ditt barn verken rydder rommet, vasker etter seg, bidrar med husarbeid og lignende? Siden husarbeid også regnes som arbeid.

Trekker meg ut av diskusjonen jeg, når du allerede har tillagt dine motstandere en rekke karakteristikker og egenskaper. Den eneste som sidestiller situasjoner her er deg. Å rydde rommet sitt får man ikke dårlig selvbilde av.

 

 

Anonymous poster hash: dd1be...c1b

Skrevet

Trekker meg ut av diskusjonen jeg, når du allerede har tillagt dine motstandere en rekke karakteristikker og egenskaper. Den eneste som sidestiller situasjoner her er deg. Å rydde rommet sitt får man ikke dårlig selvbilde av.

 

 

Anonymous poster hash: dd1be...c1b

 

Enig i dette.

 

Anonymous poster hash: bec84...4f0

Skrevet

Jeg har vært student i over 5 år og opplevd å måtte arbeide mye etter å ha kommet hjem. Har også opplevd å måtte oppdatere meg på arbeidsstoff etter å ha kommet hjem, tatt et par jobbtelefoner utenfor arbeidstid, som tok cirka et kvarter. Ja, det kan oppleves som kjipt av enkelte barn, men det er fortsatt ikke OVERGREP.

Men du var da ikke et barn. Sammenligningen er tåpelig.

 

Anonymous poster hash: ddd9f...0b7

Skrevet

Alt blir jo sammenlignet med overgrep. Her inne ser jeg ofte innlegg hvor folk sammenligner feks. stikkpiller med overgrep. De er nok heldige, og vet ikke hva et overgrep er. 



Anonymous poster hash: c9b48...124
Skrevet

 

Alt blir jo sammenlignet med overgrep. Her inne ser jeg ofte innlegg hvor folk sammenligner feks. stikkpiller med overgrep. De er nok heldige, og vet ikke hva et overgrep er. 

 

Anonymous poster hash: c9b48...124

 

 

 

Ja, nugatti på brødskiva er overgrep, å la barna sykle til skolen før 5. klasse er overgrep. Er enig i at de er så heldige at de ikke vet hva overgrep er for noe. Hvis de mener at lekser er inngrep i barnas frihet, blir jo tannpuss på barn som ikke vil pusse tennene et inngrep i barnas rett til å holde kroppen privat, ergo det er også overgrep.

Skrevet

To av mine Facebook-venner som delte innlegget i dag, og jeg så ikke på dato da det ble skrevet. Så jeg er ikke noe "åpenbart sen i reaksjonsevnen" fordi jeg ikke har sjekket dato for innlegget i VG.

Det kalles kildekritikk, og er noe mange burde utøve før de flyr av hengslene over delte facebookartikler..

 

Anonymous poster hash: 7f946...4eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...