Anonym bruker Skrevet 8. september 2016 #1 Skrevet 8. september 2016 Vil gjerne høre andres erfaringer. Har en datter som nå har begynt i 5. klasse. Hun sliter voldsomt med skriving og lesing. Føler hun får så utrolig lite lekser nå. Hun bruker knapt 15 minutt på leksene nå. Har hele tiden fått høre at dysleksi ikke skal være en hvilepute. Føler nesten det er blitt slik for skolen. Hun har eget opplegg nå, men lurer jo hvordan dette blir den dagen hun begynner på ungdomsskolen. En venninne har også en datter med dysleksi, og der ble resultatet null motivasjon og svært dårlige karakterer. Anonymous poster hash: 97dc2...10e
Anonym bruker Skrevet 8. september 2016 #2 Skrevet 8. september 2016 Dei blir mobba på detta forumet som voksen. Anonymous poster hash: c471c...e93
Anonym bruker Skrevet 8. september 2016 #3 Skrevet 8. september 2016 Dei blir mobba på detta forumet som voksen. Anonymous poster hash: c471c...e93 Folk som retter på andre sine skrivefeil har for lite å finne på. Anonymous poster hash: 97dc2...10e
Optatium Skrevet 8. september 2016 #4 Skrevet 8. september 2016 Hvis din datter ønsker og er motivert kan hun helt fint følge vanlig opplegg. Dysleksi i seg selv må ikke automatisk gi eget opplegg☺️
Etvarmthjerte Skrevet 8. september 2016 #5 Skrevet 8. september 2016 Jeg har ikke barn selv, men jeg har dysleksi selv. Som barn jobbet jeg mye sammen med mamma, fikk like mye lekser som alle andre, noe som gjorde at jeg ble sittende hele kvelden å gjør lekser. Mamma og læreren min ble da enig om at jeg skulle gjøre så mye jeg klarte, slik at jeg også skulle få et sosialt liv uten om skolen og lekser. På ungdom skolen fikk jeg samme opplegget som resten av klassen min, noe jeg er kjempe glad for i dag. Jeg hadde to timer i uke med hjelpe lærer, hvor jeg var ute av klasserommet for å ha høyt lesning. Høyt lesning var noe jeg slet veldig med og trengte hjelp med det. Sliter fremdeles med det, men har kommet meg veldig. Jeg har kommet meg veldig langt den dag i dag. Jeg har klart å få meg et fagbrev og en bachelor. Noe jeg kan takk mamma, pappa og store søster for. Hadde ikke de støttet meg, heiet på meg og motivet meg, tror jeg ikke at jeg hadde kommet så langt. Jeg anbefaler deg at du har god kommunikasjon med læreren, og finne ut den rette mengden lekser og motivasjon til barne dit. masse lykke til
Anonym bruker Skrevet 8. september 2016 #6 Skrevet 8. september 2016 Hun sliter litt med konsentrasjonen også, men føler nå hun får mindre og mindre lekser. Har bedt om en tilbakemelding på hva de tenker på undervisningen fremover. Føler hun har mindre lekser enn søsteren i 2. klasse nå. HI Anonymous poster hash: 97dc2...10e
Anonym bruker Skrevet 8. september 2016 #7 Skrevet 8. september 2016 Jeg har samme erfaring som deg med min datter. Hun skulle bare lese noen få min og bare de tre første linjene om og om igjen. Til slutt satte jeg foten ned og sa at hun skulle lese ti minutter hver dag, ellers var det ingen fragang. Husk at det er du som bestemmer, jeg ringte PPT-tjenesten og fikk beskjed om det. Hvis hun klarer å følge vanlig plan og du ønsker at hun skal det, så skal hun det. Men det er visst bra med repetert lesing, så det er sikkert lurt å legge inn det. Anonymous poster hash: 35313...4c4
Anonym bruker Skrevet 8. september 2016 #8 Skrevet 8. september 2016 Det kan også være hun kan få hjelp ved å ha rett til å skrive på datamaskin med retteprogram når klassen skriver for hånd på for eksempel engelske og norske stiler. Hun må også få god hjelp og opplæring i hvordan bruke tekstbehandling på en funksjonell måte. Det hadde min gutt, og han ble motivert av det. Da kommer der jo strek under ord som er feil, og trykker du på ordet kommer der forslag til rett skrivemåte. Dermed fikk han færre feil. Kan ellers si at nå har min gutt begynt på ungdomsskolen, og jeg er fra meg av bekymring. Vil så gjerne det skal gå greit for ham, men det er et veldig slit å følge opp. Leste innlegget til hun over som fikk mye hjelp av foreldrene. Foreldre må legge ned et enormt arbeid på hjemmebane. Slike foreldre er et funn. Kjenner meg så sliten mange ganger av all jobbingen, men det er jo godt å vite at det kan gå veldig bra med elever selv om de har store lese- og skrivevansker. Viktig å ha fokus på at barnet har det bra. Det er det aller viktigste. Mange blir nok urolige og ukonsentrerte når de stadig ikke får til det de andre får til. De kan begynne å finne på tull for å rette fokuset over på andre ting enn egne mangelfulle ferdigheter. Kan også være lurt å ha noe som barna liker å holde på med på fritida slik at det blir en balanse mellom skole og andre aktiviteter. Kulturskole - spille musikk, synge, drive med teater, tegne og maleopplæring? Min gutt likte godt å tegne og male og det var fint å ha noe som man er så god i at de andre kommenterer det og han får selvtillit. Anonymous poster hash: 10ec1...2c3
tvkrus Skrevet 8. september 2016 #9 Skrevet 8. september 2016 Jeg har selv dysleksi og min datter har det. Har du papir på at hu har dysleksi? Har du ansvarsgruppe til hu ? Til mi krevde jeg alle skolebøkene på cd , hu lytta samtidlig hu leste.(vagte selv nå i 9 å ikke ha det lenger) Egen pc på skolen med program som gjentar/leser det som skrives og gir ordforslag som også kan lese opp tekster med talesyntese. Har den også på pcen hjem. Mi har de samme lekse som de andre og leser bøker men liker ikke leser høyt.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2016 #10 Skrevet 8. september 2016 Så dere vet ikke om hun har færre lekser,det føles bare slik? Barnet mitt har minimalt med lekser, men han har andre utfordringer ved siden av dysleksi. Har barnet ditt lydbøker til hjelp? Anonymous poster hash: 481ad...b50
Anonym bruker Skrevet 8. september 2016 #11 Skrevet 8. september 2016 Jeg har selv dysleksi og min datter har det. Har du papir på at hu har dysleksi? Har du ansvarsgruppe til hu ? Til mi krevde jeg alle skolebøkene på cd , hu lytta samtidlig hu leste.(vagte selv nå i 9 å ikke ha det lenger) Egen pc på skolen med program som gjentar/leser det som skrives og gir ordforslag som også kan lese opp tekster med talesyntese. Har den også på pcen hjem. Mi har de samme lekse som de andre og leser bøker men liker ikke leser høyt. Man har vel ikke ansvarsgruppe dersom det kun er en dysleksidiagnose? Det må da være sløsing med en kommunes ressurser. Anonymous poster hash: e2260...50d
Anonym bruker Skrevet 8. september 2016 #12 Skrevet 8. september 2016 Jeg har selv dysleksi og min datter har det. Har du papir på at hu har dysleksi? Har du ansvarsgruppe til hu ? Til mi krevde jeg alle skolebøkene på cd , hu lytta samtidlig hu leste.(vagte selv nå i 9 å ikke ha det lenger) Egen pc på skolen med program som gjentar/leser det som skrives og gir ordforslag som også kan lese opp tekster med talesyntese. Har den også på pcen hjem. Mi har de samme lekse som de andre og leser bøker men liker ikke leser høyt. Hva heter det dataprogrammet som leser det som skrives og gir ordforslag? Spennende å høre om. Kanskje noe som flere med dysleksi kan få glede av. Anonymous poster hash: 10ec1...2c3
tvkrus Skrevet 8. september 2016 #13 Skrevet 8. september 2016 Jo hos hos har vi det en på høsten og en på våren meg og svigermor(pga mine problemer) kontakt lærer og speslærer/ppt (samme person to halve stillinger). Går igjenom tiltakk som pc fungert det eller ikke. evt nye tiltak som ekstra tid på tentamen. Og vi har snaket med jentungen først om hva hu vil. Tar ca +/- 15 min
tvkrus Skrevet 8. september 2016 #14 Skrevet 8. september 2016 cd-ord bare spør på skolen de får fra hjelpemidellsentralen.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2016 #15 Skrevet 8. september 2016 Det du har høres ut som et samarbeidsmøte, og det er veldig vanlig å ha. Mange blir forvirret av de ulike møtebenevnelsene. Ansvarsgruppemøter involverer ulike instanser, som f.eks. skolelege, helsesøster, kontaktlærer, PPT, barnevernstjenesten, BUP, osv. og skal skape et forum for felles drøfting der flere instanser er inne i saken. Før ble det brukt mye Textpilot, men jeg vet at flere kommuner har sagt opp den lisensen og heller tatt i bruk CD-ord som nevnt over. Ellers så synes jeg det er bra du reagerer hvis du opplever at hun får for lite lekser. I situasjoner der elever strever noe på skolen, så er det veldig viktig med en god dialog mellom skole og hjem for å få riktig tilpasning. Dette krever kontinuerlig kontakt for å avpasse nivået etter hennes evner. Det er viktig å ikke få en underyter, samtidig som et for høyt nivå ødelegger moviasjonen for læring og opplevelsen av mestring. Anonymous poster hash: 8e471...b61
Anonym bruker Skrevet 8. september 2016 #16 Skrevet 8. september 2016 Be om møte og veiledning fra ppt. Kontakt evt. Dysleksi Norge. De sitter på mye erfaring som de gjerne deler Anonymous poster hash: 03c90...d90
Anonym bruker Skrevet 8. september 2016 #17 Skrevet 8. september 2016 Jo hos hos har vi det en på høsten og en på våren meg og svigermor(pga mine problemer) kontakt lærer og speslærer/ppt (samme person to halve stillinger). Går igjenom tiltakk som pc fungert det eller ikke. evt nye tiltak som ekstra tid på tentamen. Og vi har snaket med jentungen først om hva hu vil. Tar ca +/- 15 min Et samarbeidsmøte? Ansvarsgruppe er ulike instanser som trenger å samarbeide på tvers av fagområder. Det oppnevnes en koordinator av kommunen og det skrives en IP, ofte i SamPro. Anonymous poster hash: e2260...50d
tvkrus Skrevet 8. september 2016 #18 Skrevet 8. september 2016 Ja de klader det ansvarsgruppemøtte vi har altid med hu som jobber både på skolen og ppt. Fysioteraput har vært med noen ganger. Helsesøster har også vært med ,men mest antagelig pga min diginose jentungene har henne støtte der jeg kommer til kort. Men det kan henne at de sier ansvarsgruppemøte da guttungen har høseltap og flere utfordringer og da det er kun forskjelige kontaktlærere slår vi sammen de møtene.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2016 #19 Skrevet 8. september 2016 Ja de klader det ansvarsgruppemøtte vi har altid med hu som jobber både på skolen og ppt. Fysioteraput har vært med noen ganger. Helsesøster har også vært med ,men mest antagelig pga min diginose jentungene har henne støtte der jeg kommer til kort. Men det kan henne at de sier ansvarsgruppemøte da guttungen har høseltap og flere utfordringer og da det er kun forskjelige kontaktlærere slår vi sammen de møtene. Et ansvarsgruppemøte "tilhører" den personen som har behovet. Din datter har ikke en ansvarsgruppe fordi DU har ulike utfordringer. En person med dysleksi har ikke krav på ansvarsgruppe eller IoP. Hørselstap gir heller ikke rett til ansvarsgruppe eller IoP Det er absolutt ikke vanlig å "slå sammen"møter og kalle det ansvarsgruppemøte når det gjelder to ulike personer. Da avslutter man i tilfelle det ene møte før man begynner det andre. Dersom barna har ansvarsgruppe, så har de i tilfelle hver sin. Det vil da være naturlig at de gruppene er ulikt sammensatt ettersom barna har ulike utfordringer. Anonymous poster hash: bfe30...1c1
Anonym bruker Skrevet 8. september 2016 #20 Skrevet 8. september 2016 Det kan også være hun kan få hjelp ved å ha rett til å skrive på datamaskin med retteprogram når klassen skriver for hånd på for eksempel engelske og norske stiler. Hun må også få god hjelp og opplæring i hvordan bruke tekstbehandling på en funksjonell måte. Det hadde min gutt, og han ble motivert av det. Da kommer der jo strek under ord som er feil, og trykker du på ordet kommer der forslag til rett skrivemåte. Dermed fikk han færre feil. Kan ellers si at nå har min gutt begynt på ungdomsskolen, og jeg er fra meg av bekymring. Vil så gjerne det skal gå greit for ham, men det er et veldig slit å følge opp. Leste innlegget til hun over som fikk mye hjelp av foreldrene. Foreldre må legge ned et enormt arbeid på hjemmebane. Slike foreldre er et funn. Kjenner meg så sliten mange ganger av all jobbingen, men det er jo godt å vite at det kan gå veldig bra med elever selv om de har store lese- og skrivevansker. Viktig å ha fokus på at barnet har det bra. Det er det aller viktigste. Mange blir nok urolige og ukonsentrerte når de stadig ikke får til det de andre får til. De kan begynne å finne på tull for å rette fokuset over på andre ting enn egne mangelfulle ferdigheter. Kan også være lurt å ha noe som barna liker å holde på med på fritida slik at det blir en balanse mellom skole og andre aktiviteter. Kulturskole - spille musikk, synge, drive med teater, tegne og maleopplæring? Min gutt likte godt å tegne og male og det var fint å ha noe som man er så god i at de andre kommenterer det og han får selvtillit. Anonymous poster hash: 10ec1...2c3 Alle med dysleksi-diagnose har rett til hjelpemidler. Man søker selv om tilskudd til PC via Nav. Skolen søker om hjelpemidler som lydbøker og PC-programmer etter anbefaling fra PPT. Anonymous poster hash: bfe30...1c1
Anonym bruker Skrevet 8. september 2016 #21 Skrevet 8. september 2016 Et ansvarsgruppemøte "tilhører" den personen som har behovet. Din datter har ikke en ansvarsgruppe fordi DU har ulike utfordringer. En person med dysleksi har ikke krav på ansvarsgruppe eller IoP. Hørselstap gir heller ikke rett til ansvarsgruppe eller IoP Det er absolutt ikke vanlig å "slå sammen"møter og kalle det ansvarsgruppemøte når det gjelder to ulike personer. Da avslutter man i tilfelle det ene møte før man begynner det andre. Dersom barna har ansvarsgruppe, så har de i tilfelle hver sin. Det vil da være naturlig at de gruppene er ulikt sammensatt ettersom barna har ulike utfordringer. Anonymous poster hash: bfe30...1c1 Man kan ha IOP når man har dysleksi dersom man har vedtak om spesialundervisning. IOP og IP går ikke hånd i hånd. Men har man begge deler burde de samsvare når det gjelder mål, altså at målene i IOPen knyttes opp til IPen. Men det fordrer at det er en god IP, noe jeg har tilgode å se jevnlig. Men denne smørja av møter er jo direkte uprofesjonelt. Anonymous poster hash: e2260...50d
tvkrus Skrevet 8. september 2016 #22 Skrevet 8. september 2016 Er litt andeledels på bygda da kansje see samme folka har mange roller. De klader ansvasgruppe. vi starter med med en unge bytter kontaktlærer og tar neste. På guttungen får jeg san skjema hva som jobbes med og mange en til en timer han har det skoleåret. Og en oppsumering til sommern
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #23 Skrevet 9. september 2016 Man kan ha IOP når man har dysleksi dersom man har vedtak om spesialundervisning. IOP og IP går ikke hånd i hånd. Men har man begge deler burde de samsvare når det gjelder mål, altså at målene i IOPen knyttes opp til IPen. Men det fordrer at det er en god IP, noe jeg har tilgode å se jevnlig. Men denne smørja av møter er jo direkte uprofesjonelt.Anonymous poster hash: e2260...50d Med kun dysleksidiagnose har man ikke krav på hverken IoP eller spesialundervisning! Tilrettelagt undervisning Ja, men ikke spesialundervisning! Anonymous poster hash: bfe30...1c1
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #24 Skrevet 9. september 2016 Jeg har et barn i ungdomsskolen med diagnose dysleksi og et barn i barneskolen som ser ut til å ha dysleksi. Inntrykket mitt er at det svært personavhengig hvilken hjelp man får - og at ingenting skjer uten at jeg maser. Jeg er så heldig at jeg har et godt nettverk med lærere, jurister osv som kan gi meg råd om hvilke tilbud som finnes og hvordan jeg går frem for at ungene skal få det de har krav på. Ene barnet mitt har hatt en enestående lærer som virkelig har stått på for å hjelpe. Ellers opplever jeg at siden skolen ikke er i stand til å gi barna mine det de trenger så blir det min oppgave å drive hjemmeundervisning. Jeg motiverer, leser høyt, retter, forklarer osv. Jeg justerer innhold og mengde lekser i henhold til hva jeg tror er hensiktsmessig. Hvis leksen f.eks. er å lese tre sider så blir det ofte til at barnet leser en side mens jeg leser de to andre høyt etterfulgt av at vi snakker om innholdet og svarer på spørsmål. Jo eldre elevene blir jo viktigere blir innholdet i teksten. Lykke til. Anonymous poster hash: 0dfa7...c0c
Anonym bruker Skrevet 9. september 2016 #25 Skrevet 9. september 2016 Takk for svar! Ansvarsgruppe har jeg aldri hørt om. Er i dialog med PPT, og hun har fått papirer på at hun har dysleksi. Hun får ukeplan som resten av klassen har, men hun følger den ikke. Ser jo at de andre har mye mer lekser. Venter på tilbakemelding fra skolen. Hun er ute i enkelte timer i små grupper. Lydbøker har jeg etterlyst. HI Anonymous poster hash: 97dc2...10e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå