Gå til innhold

Diskuterer med en venninne, hvem har rett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du kan måtte revaksinere ja. Derfor du testes for dette hver gang i svangerskap. Jeg hadde antistoffer i første og andre svangerskap men måtte revaksineres etter det tredje pga mangel på antistoffene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men vaksinen i 6.klasse inneholder jo ikke bare røde hunder, gjelder dette de andre sykdommene også da? Må man sjekke antistoffer for alle?

Anonymous poster hash: 7104f...d23

Skrevet

Hvor gammel er du? Tidligere var ikke denne vaksinen i programmet. Jeg fikk mine antistoffer på den ordentlige måten. Ved å ha sykdommen. Heller ikke sikkert du ble sjekket den første gangen du var gravid. Det kan du sjekke på det gammle helsekortet ditt.

Anonymous poster hash: 1c80e...699

Jeg er 31. Jeg vet at jeg har fått denne vaksinen som barn. Sjekket dette nylig på helsenorge.no 😊

Jeg vet faktisk ikke om jeg ble sjekket sist jeg var gravid. Det er 11 år siden og helsekortet har jeg ikke spart på.

Anonymous poster hash: 8a25d...b79

Skrevet

Nei det kan være man må revaksinere sef mot røde hunder. Er nylig blitt gravid og fikk påvist lite antistoffer mot røde hunder så legen sa at jeg måtte passe på og at jeg må revaksinere meg når babyen er blitt født.

Anonymous poster hash: eb4ca...510

Skrevet

Nei det kan være man må revaksinere sef mot røde hunder. Er nylig blitt gravid og fikk påvist lite antistoffer mot røde hunder så legen sa at jeg måtte passe på og at jeg må revaksinere meg når babyen er blitt født.

Og dette er mitt 3 svangerskap og har blitt testet de andre gangene også men da var alt helt fint😊

Skrevet

Jeg ble testet og fikk påvist antistoffer ved graviditet da jeg var 24 og 26. Nå ved 33 år fikk jeg beskjed om å revaksinere pga jeg ikke hadde antistoffer.

Anonymous poster hash: 19432...8bf

Skrevet

Hun mener at om en først har fått immunitet mot røde hunder så varer immuniteten livet ut, og at en ikke trenger å bekymre seg for røde hinder under graviditet om en har testet seg og har fått påvist antistoffer.

Jeg mener at immuniteten vare rundt 8-10 år så må en vaksinere seg på nytt, men at voksne ikke er like flinke til å ta booster doser.

Hvem av oss har rett?

Anonymous poster hash: 75df7...599

Har du hatt sykdommen er du immun livet ut. Vaksinen må tas på ny.

Skrevet

Takk, det "beviser" vel at jeg har rett?

Nei, det beviser vel kun at vaksinen ikke funket så bra på én person?

Selv hadde jeg røde hunder som 12-åring. Og de antistoffene varer livet ut. Så i mitt tilfelle har venninnen rett.

Anonymous poster hash: 57240...c61

Skrevet

Fekk påvist for lite antistoffer før fødsel og ble rådet til å vaksinere etter fødsel. Har hatt antistoffer etter vaksinasjon tidligere.

Skrevet

Vaksinen funker ikke på alle. Første graviditet viste ingen antistoffer mot rubella. Tok vaksine etter graviditet. 1,5 år senere, ved andre graviditet, var det heller ingen antistoffer. Tok på nytt vaksine etter graviditet. Vet ikke om den vaksinen funket da, har ikke testet etterpå...

Jeg fikk uansett beskjed om at vaksine mot rubella skal vare livet ut. Så jordmor klødde seg i hodet ettersom jeg har fulgt barnevaksineprogrammet + tatt vaksine etter første graviditet..men fortsatt ingen antistoffer ved graviditet nr2

Anonymous poster hash: 8d271...caf

Skrevet

Merkelig at det er så mange her inne som er vaksinerte, men ikke har antistoffer når de sier at vaksinen virker på minst 98%. Begynner å tvile på at de 98% stemmer.

Skrevet

Merkelig at det er så mange her inne som er vaksinerte, men ikke har antistoffer når de sier at vaksinen virker på minst 98%. Begynner å tvile på at de 98% stemmer.

Hvordan vet de at 98 % av befolkningen har antistoff? De har ikke sjekket alle. Er nok langt flere som ikke har hatt like god effekt av vaksinen.

Skrevet

Hvordan vet de at 98 % av befolkningen har antistoff? De har ikke sjekket alle. Er nok langt flere som ikke har hatt like god effekt av vaksinen.

Kan jo være produsenten som "reklamerer" med for høye tall. 

Skrevet

Jeg har 2 barn og minste fikk jeg da jeg var 30 år, jeg har antistoffer mot røde hunder og har ikke hatt sykdommen men er vaksinert som barn.

Skrevet

Nevnte dette på jobb nå, og her er det en dame som kun har tatt en dose MMR som barn, og hun har fortsatt antistoffer, hun er 38 år. Virker som dette er veldig individuelt. 

Skrevet

Da jeg var gravid var nivået av antistoffer så lavt at det var i grenseland som de kalte det. Jeg måtte derfor revaksineres etter fødsel. Har fått begge vaksinene tidligere samt hatt sykdommen.

Anonymous poster hash: 82f2a...011
Skrevet

Da jeg var gravid var nivået av antistoffer så lavt at det var i grenseland som de kalte det. Jeg måtte derfor revaksineres etter fødsel. Har fått begge vaksinene tidligere samt hatt sykdommen.

Anonymous poster hash: 82f2a...011

Men kan du bli syk hvis du har hatt sykdommen da?

Skrevet

Jeg har fått ulike svar på den blodprøven man tar ved graviditet.

1: Grenseverdi

2: immun

3: ikke immun

Tok vaksine

4: grenseverdi

Så det er nok ingen fasitsvar på dette. Alle blodprøvene ble tatt i løpet av 6 år.

Skrevet

Man trenger ikke sjekke alle for å vite dette. Det er akkurat som med meningsmålinger. Man spør jo aldri alle, men et representativt utvalg, eller et utvalg som er tilstrekkelig stort for å kunne si noe overførbart for resten av befolkningen.

Ikke alle har effekt av vaksinen, men de aller fleste har det. Typisk nok vil det være akkurat dem som IKKE har hatt effekt som vil svare i en sånn tråd. Jeg fikk påvist antistoffer da jeg var gravid, og jeg ble vaksinert som barn.

Skrevet

Man trenger ikke sjekke alle for å vite dette. Det er akkurat som med meningsmålinger. Man spør jo aldri alle, men et representativt utvalg, eller et utvalg som er tilstrekkelig stort for å kunne si noe overførbart for resten av befolkningen.

Ikke alle har effekt av vaksinen, men de aller fleste har det. Typisk nok vil det være akkurat dem som IKKE har hatt effekt som vil svare i en sånn tråd. Jeg fikk påvist antistoffer da jeg var gravid, og jeg ble vaksinert som barn.

Fullstendig klar over at en representativt utvalg er grunnlag for en slik test. At det er typisk at de som ikke har antistoffer svarer på en slik tråd er det ikke. Det er ganske forståelig. Det er vanligvis gravide blir testet og dette er et forum for gravide og mødre så de fleste her vet om at de mangler antistoffene da dette blir formidlet skriftlig til den gravide 😊

Skrevet

Fullstendig klar over at en representativt utvalg er grunnlag for en slik test. At det er typisk at de som ikke har antistoffer svarer på en slik tråd er det ikke. Det er ganske forståelig. Det er vanligvis gravide blir testet og dette er et forum for gravide og mødre så de fleste her vet om at de mangler antistoffene da dette blir formidlet skriftlig til den gravide

Jo, det er både typisk og forståelig at det er dem som svarer her, og ja, vi som er her inne har sannsynligvis mer informasjon om våre antistoffer enn andre, nettopp av den grunnen du beskriver.

Poenget mitt er at dem som er berørt sannsynligvis vil svare i en slik tråd oftere enn dem som ikke er det, så det gir overhodet ingen grunn til å spekulere i hvorvidt 98%-tallet er feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...