Gå til innhold

Diskuterer med en venninne, hvem har rett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun mener at om en først har fått immunitet mot røde hunder så varer immuniteten livet ut, og at en ikke trenger å bekymre seg for røde hinder under graviditet om en har testet seg og har fått påvist antistoffer.

Jeg mener at immuniteten vare rundt 8-10 år så må en vaksinere seg på nytt, men at voksne ikke er like flinke til å ta booster doser.

Hvem av oss har rett? 

Anonymous poster hash: 75df7...599
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun har rett.

Det du må revaksinere det mot er difteri, stivkrampe, polio  og kikhoste

Anonymous poster hash: 1c80e...699
Skrevet

Jeg er gravid nå og fikk nettopp et brev fra legen om at blodprøvene mine viste at det ikke var antistoffer mot røde hunder. De anbefalte at jeg revaksinerte meg etter fødsel.

Anonymous poster hash: 8a25d...b79

Skrevet

Jeg er gravid nå og fikk nettopp et brev fra legen om at blodprøvene mine viste at det ikke var antistoffer mot røde hunder. De anbefalte at jeg revaksinerte meg etter fødsel.

Har du tidligere fått påvist antistoffer?

Skrevet

Har du tidligere fått påvist antistoffer?

Ved forrige graviditet fikk jeg ikke denne beskjeden så regner med det var i orden da.

Skrevet

Hvilken relevans har det med hi å gjøre?

Anonymous poster hash: 62fd9...77b

Skrevet

Ved forrige graviditet fikk jeg ikke denne beskjeden så regner med det var i orden da.

Har du hatt røde hunder?

Skrevet

Hvilken relevans har det med hi å gjøre?

At vaksinen mot rubella som jeg fikk barn ikke har sikret meg resten av livet. Noe som h.i og venninnen diskuterte.

Skrevet

Tingen er at hun mener, at om hun får sjekket sin datter, og det viser seg at hun har antistoffer, så slipper datteren å ta MMR vaksinen i 6 klasse. Om det var tilfelle, ville vel alle blitt sjekket? Jeg tror du kan "miste" antistoffene.

Har lest at de er sluttet å sjekke for antistoffer mot røde hunder ved graviditet fordi sykdommen er blitt så sjelden.

Skrevet

Har du hatt røde hunder?

Nei det har jeg aldri hatt.

Skrevet

At vaksinen mot rubella som jeg fikk barn ikke har sikret meg resten av livet. Noe som h.i og venninnen diskuterte.

Jeg tenker litt, kan det være at vaksinen ikke har virket på deg slik at du aldri har hatt antistoffer? Eller har du "mistet antistoffene ved tiden. Derfor jeg lurer om du noen gang har fått påvist antistoffer, for så å "miste" de.

Skrevet

Jeg tenker litt, kan det være at vaksinen ikke har virket på deg slik at du aldri har hatt antistoffer? Eller har du "mistet antistoffene ved tiden. Derfor jeg lurer om du noen gang har fått påvist antistoffer, for så å "miste" de.

Jeg vet ikke om jeg noen ganger har fått påvist antistoffer. Har fulgt vaksineprogrammet som barn. Var gravid for 11 år siden og fikk ikke da beskjed om at jeg ikke hadde antistoffer. Men dette fikk jeg nå beskjed om i min andre graviditet for noen få uker siden i forbindelse med blodprøvene i uke 12.

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg noen ganger har fått påvist antistoffer. Har fulgt vaksineprogrammet som barn. Var gravid for 11 år siden og fikk ikke da beskjed om at jeg ikke hadde antistoffer. Men dette fikk jeg nå beskjed om i min andre graviditet for noen få uker siden i forbindelse med blodprøvene i uke 12.

Takk, det "beviser" vel at jeg har rett? 

Skrevet

Nei, ett tilfelle beviser ingenting. :P Jeg fikk påvist antistoffer da jeg var gravid, 20 år etter siste vaksine.

Anonymous poster hash: 8be39...072

Skrevet

Nei, for du vet ikke om hun faktisk ble sjekket for antistoffer i forrige svangerskap

Anonymous poster hash: 7104f...d23

Skrevet

Jeg Googlet dette da jeg fikk denne beskjeden og det er visst vanlig at det oppdages hos gravide som da får beskjed om å ta ny vaksine etter fødsel. Fant blant annet en del om dette på lommelegen

Skrevet

Men om det ikke er slik at en mister antistoffer, hvorfor får barna booster vaksine med MMR da? Det er jo helt ulogisk. 

Skrevet

Men om det ikke er slik at en mister antistoffer, hvorfor får barna booster vaksine med MMR da? Det er jo helt ulogisk. 

Pga de som den første vaksinen ikke virker på.

Skrevet

Jeg har også googlet og finner at de fleste kan regne med livslang immunitet etter TO DOSER, altså etter boosteren i sjette klasse. Men at det for noen er nødvendig med revaksinering som voksen

Anonymous poster hash: 7104f...d23

Skrevet

"Rubellavaksine er fremstilt av levende, svekket rubellavirus dyrket i humane diploide celler. Etter én vaksinedose vil ca. 98% av de vaksinerte utvikle beskyttelse i løpet av tre uker. Denne beskyttelsen varer sannsynligvis hele livet."

https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/rubella-rode-hunder---veileder-for-/#forebyggende-tiltak

Skrevet

Hvor gammel er du? Tidligere var ikke denne vaksinen i programmet. Jeg fikk mine antistoffer på den ordentlige måten. Ved å ha sykdommen. Heller ikke sikkert du ble sjekket den første gangen du var gravid. Det kan du sjekke på det gammle helsekortet ditt.

Skrevet

Har selv googlet, og ser at flere mener at andre dose er i hovedsak for de som ikke responderte på første dose. Andre dose kan ha booster effekt, men i hovedsak er andre dose for å dekke de som ikke responderte på første dose. I mange andre land, gir de dosene mye tettere, nettopp fordi det egentlig ikke er en boostervaksine.

Jeg må vel bare innse at jeg bommet denne gangen. Men fortsatt undrer jeg meg over at ikke alle blir sjekket for antistoffer før 2 dose. Men så på den andre siden så er det vel like lett å bare sette en vaksine som det er å ta blodprøve.

Skrevet

Har selv googlet, og ser at flere mener at andre dose er i hovedsak for de som ikke responderte på første dose. Andre dose kan ha booster effekt, men i hovedsak er andre dose for å dekke de som ikke responderte på første dose. I mange andre land, gir de dosene mye tettere, nettopp fordi det egentlig ikke er en boostervaksine.

Jeg må vel bare innse at jeg bommet denne gangen. Men fortsatt undrer jeg meg over at ikke alle blir sjekket for antistoffer før 2 dose. Men så på den andre siden så er det vel like lett å bare sette en vaksine som det er å ta blodprøve.

Det er billigere å sette en ekstra sprøyte enn å sjekke alle

Skrevet

Skal prøve å huske på dette, så om barnet mitt skal ta blodprøve for et eller annet, så skal jeg be om antistoffsjekk i samme slengen. Om den da viser antistoffer, så slipper hun et stikk i 6. klasse ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...