Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #1 Skrevet 7. september 2016 Sambo har mistet jobben pga en hudsykdom han har så klarer han seg ikke å jobbe på kjøkkenet lenger, siden han har en hudsykdom som gjør at han får infeksjon i huden på hendene, og nå ligger vi etter med denne månedens husleie og snart neste, og jeg lever på AAP pga en sykdom også. Prøver å få meg jobb via NAV men de mener jeg ikke er klar for å jobbe enda.. Han får ikke noe fra nav heller, så nå er det skikkelig krise og jeg tenker å ta lån i banken men vet ikke om jeg får godkjent lånet. Og vi må betale innen to uker ellers må vi flytte i oktober og jeg er veldig bekymret for hvordan vi skal klare oss Ønsker ikke kritiske kommentarer men tror dere jeg muligens får lån? sånn vi kan betale husleien og klare oss i løpet av de neste månedene til han finner seg en ny jobb? Anonymous poster hash: c5d6a...6f6
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #2 Skrevet 7. september 2016 Hvorfor får han ikke noe fra NAV? Har han ikke jobbet nok til å få dagpenger? Dere vil kunne ha rett på sosialstønad til nødvendig livsopphold og husleie. Anonymous poster hash: 81ffc...c70
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #3 Skrevet 7. september 2016 Men altså, han skal enten ha dagpenger fra nav eller sykepenger. Så ar han ikke får noe er jo bare tull. Om han har mistet jobben som du sier... Eller så får dere kanskje sosialstønad. Ta med alt av kontoutskriften til nav. Men han mistet jo ikke "plutselig" jobben pga en hudsykdom... Her tror jeg dere selv har satt dere i situasjonen. Anonymous poster hash: e2644...8b0
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #4 Skrevet 7. september 2016 Hvorfor har han ikke sykemelding? Er flere som har byttet jobb pga eksem, f.eks frisører, men da har de jo gjerne sykepenger en stund i prosessen. Han kan ikke få sparken pga eksem, men han kan få en sykemelding om han har så kraftig eksem at han ikke klarer utføre jobben sin.... Om han har fått sparken har han vel krav på dagpenger, hvorfor får han ikke det? Har han vært i dialog med nav i det hele tatt? Forbrukslån for å betale regninger er ingen god ide, du får det ikke i banken så da blir det kredittkort, og det er veldig dyrt å betale tilbake. Bedre å ringe de dere har regninger fra og be om utsettelse, eller få privat lån av f.eks familie til å betale husleia. Om dere har så lite penger at dere ikke makter husleie har dere nok krav på "nødhjelp" fra nav, altså sosialstøtte, han må ta kontakt med nav. Anonymous poster hash: 64cdd...f07
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #5 Skrevet 7. september 2016 Hvis han har jobbet i en lengre periode har han krav på penger fra nav hvis dette er gjort på riktig måte. Han burde selvfølgelig blitt sykemeldt og tatt det videre derfra. Hvis de har sagt han opp (noe de ikke har lov til pga sykdom), har han krav på penger. Hvis han har sagt opp selv, så får han ikke penger de første månedene, 6 da har han vært din og bør ta kontakt med nav å høre hva han kan gjøre for å få poenget nå likevel, feks legeerklæring, bekreftelse fra arbeidsgiver om hvorfor han har sagt opp el. Anonymous poster hash: 5c3e6...caa
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #6 Skrevet 7. september 2016 Glemte å skrive at han har ikke bodd i Norge lenge, nettopp flyttet fra et annet EU land så han venter enda på å bli "norsk statsborger" så han fikk en jobb men fikk sparken pga hudsykdomen da han ble veldig dårlig og de likte det svært lite.. Så nå må han bare finne seg et nytt jobb, hjelp fra NAV får han ikkke så lenge han venter på et norsk personnr. Anonymous poster hash: c5d6a...6f6
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #7 Skrevet 7. september 2016 Han får heller ikke fastlege, så det blir å gå til legevakten i mellomtiden. Han får vel norsk personnr slutten av måneden tenker vi.. Anonymous poster hash: c5d6a...6f6
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #8 Skrevet 7. september 2016 Så dere lever begge på din lave inntekt da? Har du bostøtte? Om du har minstesats på aap og i tillegg har barn kan du ha krav på supplerende støtte i tillegg om dere ikke klarer å overleve på pengene du får. Du får ta med alt av kontoutskrifter og gå til nav. Anonymous poster hash: 64cdd...f07
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #9 Skrevet 7. september 2016 Må spørre, som de andre over her, hvorfor får han ingen større fra NAV? Er han ikke sykemeldt? Man kan ikke bli sagt opp på grunn av sykdom. Anonymous poster hash: 2389e...a9a
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #10 Skrevet 7. september 2016 Får han bli i landet når han ikke har jobb? Han har vel rett på hjelp i sitt eget land? Anonymous poster hash: 9fdd7...c10
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #11 Skrevet 7. september 2016 Hvordan har han kunnet jobbe uten d-nummer/personnummer? Man må ha d-nummer/personnummer for å kunne få skattekort og bankkonto, og uten disse kan han ikke motta lønn.. Anonymous poster hash: 26e50...6de
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #12 Skrevet 7. september 2016 Må spørre, som de andre over her, hvorfor får han ingen større fra NAV? Er han ikke sykemeldt? Man kan ikke bli sagt opp på grunn av sykdom. Anonymous poster hash: 2389e...a9a Ser det plutselig var lagt til svar her som jeg ikke fikk lest før jeg postet mitt - men så lenge han får lov å jobbe i Norge, har han da vel krav på de samme rettighetene som øvrige arbeidstakere - dvs gjennom NAV? Det er heller ikke lov å si opp arbeidstaker pga sykdom, så dersom dette er grunnen til at han mistet jobben, bør dere ta kontakt med noen som kan hjelpe dere med en sak mot arbeidsgiver. Anonymous poster hash: 2389e...a9a
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #13 Skrevet 7. september 2016 Jobbet han svart da? Han må da ha D-nummer i hvert fall? Anonymous poster hash: faefa...ffd
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #14 Skrevet 7. september 2016 Han har D-nummer så lenge men venter på norsk personnr. Anonymous poster hash: c5d6a...6f6
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #15 Skrevet 7. september 2016 Så lenge han har D nummer jobber han og betaler skatt, men har ikke rett på fastlege og nav hjelp. Anonymous poster hash: c5d6a...6f6
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #16 Skrevet 7. september 2016 Det var svaret vi fikk av nav og helse norge, hvis han var asylsøker hadde han fått rett på fastlege og NAV. Anonymous poster hash: c5d6a...6f6
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #17 Skrevet 7. september 2016 Så lenge han har D nummer jobber han og betaler skatt, men har ikke rett på fastlege og nav hjelp. Anonymous poster hash: c5d6a...6f6 Sykepenger har han i hvertfal krav på en periode. Anonymous poster hash: e63da...48f
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #18 Skrevet 7. september 2016 Ring fastlegekontoret, nav er ikke gir ofte feil informasjon. Anonymous poster hash: 25401...212
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #19 Skrevet 7. september 2016 Sykepenger har han i hvertfal krav på en periode. Anonymous poster hash: e63da...48f Nei han må ha jobbet eller ha arbeidskontrakt på minst 6 mnd for å få sykepenger etter jobben er avsluttet. Anonymous poster hash: 9fdd7...c10
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #20 Skrevet 7. september 2016 Ja det stemmer, han har jobbet 11 år i det landet han er fra men valgte å flytte hit og jobbe, så nå søker han aktivt for ny jobb og har lært seg norsk. Er kjempestolt av han men desverre så har det ikke vært så lett i mellomtiden med vent på norsk personnr . Men vi klarer oss nok, har søkt lån fra banken og ser om jeg kan betale ned husleien for denne mnd og neste måned. Så evt søke hjelp fra NAV til mat. Synes bare det er trist at huseieren gir oss mindre enn 30 dager på å flytte ut hvis det skulle bli sånn at vi må flytte.. Anonymous poster hash: c5d6a...6f6
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #21 Skrevet 7. september 2016 Da har han ingen rettigheter og burde flytte tilbake der han kom fra for at du skal slippe å fø på ham i tillegg til deg selv, spesielt når du ikke har råd til det. Anonymous poster hash: 744d8...dd9
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #22 Skrevet 7. september 2016 Ja det stemmer, han har jobbet 11 år i det landet han er fra men valgte å flytte hit og jobbe, så nå søker han aktivt for ny jobb og har lært seg norsk. Er kjempestolt av han men desverre så har det ikke vært så lett i mellomtiden med vent på norsk personnr . Men vi klarer oss nok, har søkt lån fra banken og ser om jeg kan betale ned husleien for denne mnd og neste måned. Så evt søke hjelp fra NAV til mat. Synes bare det er trist at huseieren gir oss mindre enn 30 dager på å flytte ut hvis det skulle bli sånn at vi må flytte.. Anonymous poster hash: c5d6a...6f6 Det er ikke lovlig av huseieren, det er ekstremt vanskelig å kaste ut noen i Norge. Du må sette deg inn i husleieloven. Anonymous poster hash: 744d8...dd9
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #23 Skrevet 7. september 2016 Nødhjelp/sosialstøtte da? Anonymous poster hash: a140c...d8c
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #24 Skrevet 7. september 2016 Ja det stemmer, han har jobbet 11 år i det landet han er fra men valgte å flytte hit og jobbe, så nå søker han aktivt for ny jobb og har lært seg norsk. Er kjempestolt av han men desverre så har det ikke vært så lett i mellomtiden med vent på norsk personnr . Men vi klarer oss nok, har søkt lån fra banken og ser om jeg kan betale ned husleien for denne mnd og neste måned. Så evt søke hjelp fra NAV til mat. Synes bare det er trist at huseieren gir oss mindre enn 30 dager på å flytte ut hvis det skulle bli sånn at vi må flytte.. Anonymous poster hash: c5d6a...6f6 Dette har ikke huseier lov til. Så om han skulle gjøre det, kan dere bestride det. Anonymous poster hash: b52b6...1e1
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #25 Skrevet 7. september 2016 Dette har ikke huseier lov til. Så om han skulle gjøre det, kan dere bestride det. Anonymous poster hash: b52b6...1e1 Men folk kan da ikke bare bo ett sted og ikke betale? Det burde vært ulovlig! Anonymous poster hash: 8ec8d...87d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå