Anonym bruker Skrevet 6. september 2016 #26 Skrevet 6. september 2016 Kl 8 i dag så spiste jeg to glutenfrie rundstykker (ikke små) med smør og to egg, og drakk to glass melk. Ble mett. Kl 10.30 var blodsukkeret lavt så nå spiser jeg igjen, flere knekkebrød med masse ost og salami, og melk. Er dette normalt? Altså å få lavt blodsukker etter bare 2.5 time? Burde jeg spist noe mellom der? HI Anonymous poster hash: 7ab69...32e Måler du blodsukker eller er det bare en følelse du har? Sikker på at du ikke egentlig bare er tørst eller begynner å bli lei av det du driver med? Det er helt vanlig å tolke signalene fra kroppen litt feil slik at du tror du trenger mat når du egentlig trenger vann eller bare vil ha en unnskyldning for en pause fra jobb. Hvis du faktisk får lavt blodsukker så raskt bør du også ta en prat med legen. Det er ikke vanlig. Anonymous poster hash: 03163...023
Anonym bruker Skrevet 6. september 2016 #27 Skrevet 6. september 2016 Haha. Det er alltid noen som ikke skjønner at vi mennesker er forskjellige laget Jeg liker masse mat, er ikke kresen men tunga mi takler bare ikke frukt og bær. Så da er jeg kresen? Ta deg sammen selv Anonymous poster hash: 7ab69...32e Hvis du syns grønnsaker er kjedelig, bær og frukt er vondt og gluten er noe du skal holde deg unna, så ender du jo med å bli underernært. Av eget valg. Kall det hva du vil, men jeg tror diagnosen heter "spiseforstyrrelse". Som har vokst ut av kresenhet og hypokonderi. Hvis du ikke er cøliaker, trenger du ikke glutenfri kost. Anonymous poster hash: 27c1e...787
Anonym bruker Skrevet 6. september 2016 #28 Skrevet 6. september 2016 Hvis du syns grønnsaker er kjedelig, bær og frukt er vondt og gluten er noe du skal holde deg unna, så ender du jo med å bli underernært. Av eget valg. Kall det hva du vil, men jeg tror diagnosen heter "spiseforstyrrelse". Som har vokst ut av kresenhet og hypokonderi. Hvis du ikke er cøliaker, trenger du ikke glutenfri kost. Anonymous poster hash: 27c1e...787 Ja, det lukter spiseforstyrret lang vei her. Er du henne som ikke spiser salt heller, og har skrevet om det før? Anonymous poster hash: 1ed70...e87
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #29 Skrevet 7. september 2016 Spiseforstyrrelse, nei det har jeg ikke, jeg er overvektig og har en kronisk somatisk/fysisk sykdom og har blitt bedt om å kutte ut gluten for å se om det hjelper. Og jeg ville ha tips til mellommåltider, kun det. Og ja jeg skal snakke med legen ang det med at jeg blir så slapp og svimmel ca to timer etter frokost. Og frokosten min består ikke bare av en ert om noen tror det. Mange syns at grønnsaker er kjedelig uten å ha en spiseforstyrrelse, samboeren min syns det og. Men vi spiser det fordi det er sunt Ang det med frukt og bær så kan jeg ikke noe for at det smaker så intenst at jeg ikke klarer å spise det. Jeg er en hypersensitiv person når det gjelder smaker, lukt, lyder, lys og berøring. Så da er det vel det som er greia. Har nettopp spist yoghurt med jordbær og det går fint. Jeg drikker juice. Jeg vet om de som er kjempe kresne uten å ha en spiseforstyrrelse og jeg er ikke så kresen. Syns ikke egentlig at jeg skal måtte forsvare meg for en gjeng med fremmede men ble paff nå som jeg så at folk nevne spiseforstyrrelse Jeg spiser salt men tilsetter det sjeldent fordi det ikke er sunt. Jeg bruker masse annet krydder istedenfor. Jeg har lyst til å gå ned i vekt men er dessverre for syk for fysisk aktivitet akkurat nå. Det er en av grunnene til at jeg har gått opp i vekt. At man bryr seg om kosten betyr ikke at man garantert har en spiseforstyrrelse, da er jo alle enæringsfysiologer syke. Anonymous poster hash: 7ab69...32e
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #30 Skrevet 7. september 2016 Hvis du syns grønnsaker er kjedelig, bær og frukt er vondt og gluten er noe du skal holde deg unna, så ender du jo med å bli underernært. Av eget valg. Kall det hva du vil, men jeg tror diagnosen heter "spiseforstyrrelse". Som har vokst ut av kresenhet og hypokonderi. Hvis du ikke er cøliaker, trenger du ikke glutenfri kost. Anonymous poster hash: 27c1e...787 Aldri vært underernært fordi jeg får i meg de vitaminene osv som jeg trenger via annen mat Og jo mange som ikke har cøliaki bli bedre av sykdom når de kutter ut gluten. Som div smertesykdommer, migrene, irritabel tarm, ADHD osv. Men så klart ikke alle, for man er forskjellig. Anonymous poster hash: 7ab69...32e
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #31 Skrevet 7. september 2016 Måler du blodsukker eller er det bare en følelse du har? Sikker på at du ikke egentlig bare er tørst eller begynner å bli lei av det du driver med? Det er helt vanlig å tolke signalene fra kroppen litt feil slik at du tror du trenger mat når du egentlig trenger vann eller bare vil ha en unnskyldning for en pause fra jobb. Hvis du faktisk får lavt blodsukker så raskt bør du også ta en prat med legen. Det er ikke vanlig. Anonymous poster hash: 03163...023 Følelsen men jeg har tidligere målt blodsukkeret og hatt rett i at det er lavt når jeg har trudd det. Men ikke skummelt lavt. Har sov jeg har nevnt før vært hos lege ang blodsukkeret men det er et par år siden. Har ikke for mye insulin om ikke det har skjedd nå. Skal snakke med lege ja Er kronisk fysisk syk så ikke i jobb, er ikke en unnskyldning for å late meg fordi jeg ligger dessverre på sofaen/i senga meste parten av dagen Drikker rikelig med vann. Anonymous poster hash: 7ab69...32e
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #32 Skrevet 7. september 2016 Følelsen men jeg har tidligere målt blodsukkeret og hatt rett i at det er lavt når jeg har trudd det. Men ikke skummelt lavt. Har sov jeg har nevnt før vært hos lege ang blodsukkeret men det er et par år siden. Har ikke for mye insulin om ikke det har skjedd nå. Skal snakke med lege ja Er kronisk fysisk syk så ikke i jobb, er ikke en unnskyldning for å late meg fordi jeg ligger dessverre på sofaen/i senga meste parten av dagen Drikker rikelig med vann. Anonymous poster hash: 7ab69...32e Jeg mente det ikke som at du aktivt forsøkte å slutte tre unna eller noe sånt, bare at når man begynner å kjede seg er det lett å kjenne litt ekstra etter om man har noen "behov". Selv merker jeg det for eksempel ofte. Hvis jeg kjeder meg eller blir rastløs tenker jeg ofte at jeg skal tisse, men det er bare fordi jeg kjenner ekstra etter. Det kunne jo hende det var noe liknende for deg. Anonymous poster hash: 03163...023
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #33 Skrevet 7. september 2016 Til hi, ser du har fått en del tips her. Jeg har det akkurat som deg, får lavt blodsukker 2 timer etter siste måltid. Om jeg ikke får i meg mat raskt nok da kan jeg være dårlig i flere timer etterpå. Mellommåltider kan gjerne være glutenfri havregrøt, putt gjerne cottage cheese oppi for protein. (havregrøten kan lages i mikro, trenger ikke mye energi til det) Protein er viktig for å føle seg mett. Lag hjemmelagede knekkebrød/kjeks. Ofte er dette bare å røre frø og knuste nøtter sammen med egg sammen og sette i ovnen. Krever lite energi, og kan gjøres for eksempel en gang per uke, så tar du et knekkebrød med proteinrikt pålegg når du kjenner behov. Eggerøre går på et par minutter og egg er super mat med masse vitaminer. Smoothie er kanskje ikke et godt alternativ om du er veldig sensitiv i smaken? Om du finner noe du liker er jo smoothie veldig lettvint å ha en porsjon av stående i kjøleskapet. Anonymous poster hash: 44915...836
Anonym bruker Skrevet 7. september 2016 #34 Skrevet 7. september 2016 Aldri vært underernært fordi jeg får i meg de vitaminene osv som jeg trenger via annen mat Og jo mange som ikke har cøliaki bli bedre av sykdom når de kutter ut gluten. Som div smertesykdommer, migrene, irritabel tarm, ADHD osv. Men så klart ikke alle, for man er forskjellig. Anonymous poster hash: 7ab69...32e Men gluten er et PROTEIN. Du får ikke "lavt blodsukker" av å spise mindre proteiner. Slutt å høre på mote-dille-dulle-"kostholds"-veiledere, spis vanlig mat og drit i å ligge og kjenne på følelsene hele tiden. Da merker du hver eneste fis og kribling som vil fram... Anonymous poster hash: 27c1e...787
Husbygger Skrevet 8. september 2016 #35 Skrevet 8. september 2016 Hvis du klarer å spise yoghurt med jordbær, hva med å lage smoothie? Selv bruker jeg vanilje yoghurt, frosne bær etter ønske, litt juice hvis vi har det og en dæsj vaniljesukker oppi for å gi litt søt smak. Du kan lage masse på engang og fryse det i porsjonsbwger. Lett å ta med seg, lett å få I seg og helt glutenfritt.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2016 #36 Skrevet 8. september 2016 Jeg mente det ikke som at du aktivt forsøkte å slutte tre unna eller noe sånt, bare at når man begynner å kjede seg er det lett å kjenne litt ekstra etter om man har noen "behov". Selv merker jeg det for eksempel ofte. Hvis jeg kjeder meg eller blir rastløs tenker jeg ofte at jeg skal tisse, men det er bare fordi jeg kjenner ekstra etter. Det kunne jo hende det var noe liknende for deg. Anonymous poster hash: 03163...023 Da burde jeg hatt det sånn i lang tid og ikke fordi jeg sluttet på gluten Anonymous poster hash: 7ab69...32e
Anonym bruker Skrevet 8. september 2016 #37 Skrevet 8. september 2016 Men gluten er et PROTEIN. Du får ikke "lavt blodsukker" av å spise mindre proteiner. Slutt å høre på mote-dille-dulle-"kostholds"-veiledere, spis vanlig mat og drit i å ligge og kjenne på følelsene hele tiden. Da merker du hver eneste fis og kribling som vil fram... Anonymous poster hash: 27c1e...787 Hun er høyt utdannet innen enæring, har en lederstilling innen enæring og holder ofte foredrag for bedrifter, kommunen og andre. Så stoler mer på henne enn deg Var ikke hun som ba meg kutte ut gluten, og jeg tok kontakt med henne etter formen min ble sånn her. Jeg kjenner TYDELIG at formen min er helt annerledes en før. Jeg har mistet nye energi ol. Så det er veldig reelt selv om du ikke tror på det. Anonymous poster hash: 7ab69...32e
Anonym bruker Skrevet 8. september 2016 #38 Skrevet 8. september 2016 Til hi, ser du har fått en del tips her. Jeg har det akkurat som deg, får lavt blodsukker 2 timer etter siste måltid. Om jeg ikke får i meg mat raskt nok da kan jeg være dårlig i flere timer etterpå. Mellommåltider kan gjerne være glutenfri havregrøt, putt gjerne cottage cheese oppi for protein. (havregrøten kan lages i mikro, trenger ikke mye energi til det) Protein er viktig for å føle seg mett. Lag hjemmelagede knekkebrød/kjeks. Ofte er dette bare å røre frø og knuste nøtter sammen med egg sammen og sette i ovnen. Krever lite energi, og kan gjøres for eksempel en gang per uke, så tar du et knekkebrød med proteinrikt pålegg når du kjenner behov. Eggerøre går på et par minutter og egg er super mat med masse vitaminer. Smoothie er kanskje ikke et godt alternativ om du er veldig sensitiv i smaken? Om du finner noe du liker er jo smoothie veldig lettvint å ha en porsjon av stående i kjøleskapet. Anonymous poster hash: 44915...836 Tusen takk for tips Anonymous poster hash: 7ab69...32e
Anonym bruker Skrevet 8. september 2016 #39 Skrevet 8. september 2016 Hvis du klarer å spise yoghurt med jordbær, hva med å lage smoothie? Selv bruker jeg vanilje yoghurt, frosne bær etter ønske, litt juice hvis vi har det og en dæsj vaniljesukker oppi for å gi litt søt smak. Du kan lage masse på engang og fryse det i porsjonsbwger. Lett å ta med seg, lett å få I seg og helt glutenfritt. Så lurt! Tusen takk! Anonymous poster hash: 7ab69...32e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå