Gå til innhold

Sliter med lavt blodsukker pga glutenslutt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger tips til ENKLE og ikke dyre mellommåltider. Jeg har gått over til glutenfritt og sliter veldig med lavt blodsukker pga det, har prata med en enæringsfysiolog som sier at jeg nok spiser for lite og det stemmer nok. Jeg spiser frokost, lunsj, middag og i blant kvelds. Hjemme er det ikke noe problem i å få i meg mellommåltider fordi der maten. Men jeg har aldri pleid å spise mellommåltider på jobb ol. Jeg er kronisk syk, har AAP (dvs elendig økonomi) og har nettopp begynt i arbridsutprøving og glemmer av mellommåltider.

Enæringsfysiologen foreslo masse frukt og bør men det liker jeg ikke! Burde nok sagt det men tenkte ikke på å si det fordi vi hadde litt dårlig tid. Jeg har veldig sensitive smaksløker så alt av frukt og bær smaker så intenst for meg, så jeg klarer bare ikke smaken.

Tips til noe enkelt som også hjelper på blodsukkeret? Uten gluten så klart :) Alt jeg kommer på en gulerot og yoghurt

Anonymous poster hash: 7ab69...32e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nøtter og rosiner

Anonymous poster hash: 07efe...f12

Skrevet

Det finnes masse frukt og grønt nesten uten smak, pærer, rosiner, nøtter, div melon, druer etc.

Skrevet

Hvis frukt og bær smaker for intenst må jo grønnsaker være midt i blinken? Finn noen du liker. Det er garantert noen å like, selv om du kanskje må prøve noe nytt (får inntrykk av at du ikke liker grønnsaker så godt heller). Mye frukt som ikke smaker intenst også, og bær er jo som regel bare søte. 

Ellers lager jeg selv knekkebrød. Billigere enn å kjøpe, selv om det ikke er skambillig å lage selv heller. Samme med div. barer med enten nøtter, frø eller glutenfri müsli. 

Jeg lager også havregrøt. Om du har cøliaki, som meg, skal du gjerne holde deg unna havre også den første tiden, så da utgår jo det. Regner med at du har søkt grunnstønad også om du har cøliaki. Det hjelper på. 

Jeg lager også "sunne" kjeks. Bytter ut sukker med frukt (ikke for fruktsmaken, men for å få sødme), og har i nøtter og frø istedenfor f.eks sjokoladebiter. Blir veldig godt, men jeg har dem sammen med frukt, så det blir et greit måltid. 

Ellers har man jo salater. Jeg er selv ganske lei, men det finnes mye godt. Grønne salater kan man putte det meste i, men jeg liker helst potetsalat (dressingbasert), pastasalat (i dressing, ikke pasta+grønn salat), varmsalater (varmebehandlede grønnsaker med bønner, linser eller slikt i, og kjøtt om du spiser det), potetsalat med kun løk, poteter, tomat og krydder++. 

Eller hva med pannekaker/vafler? De kan fort gjøres sunnere enn den typiske bestemorsvaffelen. Scones er jo også en mulighet, sier dem, men jeg har aldri fått det til etter at jeg begynte med glutenfritt selv :P

Synes ikke det er noe problem å spise glutenfritt "på farten" eller på jobb, men jeg var i helt krise i starten. Heldigvis går det seg til =) 

Anonymous poster hash: bdd4f...285
Skrevet

Banan og avokado har mild smak og bra med næring.

Iskrem og sjokolade er glutenfritt.

Ost, yoghurt eller bare melk er jo greit.

Egg i alle varianter kan fungere.

Du kan lage knekkebrød av havre mellom eller havre barer med havregryn, honning, nøtter mm.

Anonymous poster hash: 03163...023

Skrevet

Takk for svar! Grønnsaker spiser jeg hver dag til middag men jeg syns det smaker kjedelig :P Er ikke enig i at alt dere nevner har lite smak :/ For meg smaker det annerledes av en eller annen grunn. Kan dele et eple med noen og for de er det godt og søtt mens for meg veldig surt og intenst. Har antakelig alt for mange av de smaksløkene som kjenner sur smak. Aldri smakt et bær som ikke har vært surt. Kjipt å ha det sånn for jeg skulle gjerne spist masse frukt og bær :( Å være såpass gammel som jeg er og ikke like frukt er flaut.

Har tenkt på baking ja men er som sagt syk og har veldig lite energi (tror at denne arbeidsutprøvingen kommer til å gå skeis som den forrige for jeg er ødelagt når jeg kommer hjem), så det tar jeg etterhvert. Er ikke bare pga kosten jeg sliter med energi, aldri hatt energi. Har ikke cøliaki men er anbefalt å prøve å kutte ut gluten pga andre sykdommer.

Skrevet

Banan og avokado har mild smak og bra med næring.

Iskrem og sjokolade er glutenfritt.

Ost, yoghurt eller bare melk er jo greit.

Egg i alle varianter kan fungere.

Du kan lage knekkebrød av havre mellom eller havre barer med havregryn, honning, nøtter mm.

Anonymous poster hash: 03163...023

Sjokolade og is er ikke sunt så kan ikke spise det så ofte men takk for alle tips!

Skrevet

Sjokolade og is er ikke sunt så kan ikke spise det så ofte men takk for alle tips!

Men visst du har lavt blodsukker kan ein bit MØRK sjokolade hjelpe, og er ikkje så usunt heller som folk skal ha det til. Eg har ofte mandler og valnøtter på skrivebordet, så kan eg ta meg ein håndfull når eg treng.

Anonymous poster hash: 2be90...f9c

Skrevet

Hvorfor sliten du med lavt blodsukker? Om du spiser glutenfritt brød ol er det ingen grunn til lavt blodsukker. Glutenfritt inneholder karbohydrater så det holder i lange baner. Har spist glutenfritt pga cøliaki i 20 år, aldri hatt problemer med blodsukkeret av den grunn.

Skrevet

Her går det en del bananer og nøtter som mellommåltid. Eventuelt sukkererter, syns du det også er surt? Jeg har også litt problemer med å finne ok mellommåltid, gjerne som er greit å ha i veska...

Anonymous poster hash: a4632...ed7

Skrevet

Hvis du spiste endel ferdigprodukter (supper, sauser, gryteretter osv) før, og har kuttet det ut nå, så kanskje du kan ha litt saltunderskudd? Jeg fikk det når jeg gikk fra vanlig mat til streng lavkarbo. Jeg spiste ikke så mye ferdigmat før, men med streng lavkarbo så ble det slutt på alt sånt, ikke brukte jeg salt i maten jeg lagde heller. Jeg ble svimmel, kaldsvettet, slapp og generel uvel.

Anonymous poster hash: db5bc...7bc
Skrevet

Kesam smaker bra og er mye "mat" i. Hva med å ha noen kokte egg liggende i kjøleskapet. Billig og mettende. Eller omelett.

Skrevet

Hvis frukt og bær smaker for intenst må jo grønnsaker være midt i blinken? Finn noen du liker. Det er garantert noen å like, selv om du kanskje må prøve noe nytt (får inntrykk av at du ikke liker grønnsaker så godt heller). Mye frukt som ikke smaker intenst også, og bær er jo som regel bare søte.

Ellers lager jeg selv knekkebrød. Billigere enn å kjøpe, selv om det ikke er skambillig å lage selv heller. Samme med div. barer med enten nøtter, frø eller glutenfri müsli.

Jeg lager også havregrøt. Om du har cøliaki, som meg, skal du gjerne holde deg unna havre også den første tiden, så da utgår jo det. Regner med at du har søkt grunnstønad også om du har cøliaki. Det hjelper på.

Jeg lager også "sunne" kjeks. Bytter ut sukker med frukt (ikke for fruktsmaken, men for å få sødme), og har i nøtter og frø istedenfor f.eks sjokoladebiter. Blir veldig godt, men jeg har dem sammen med frukt, så det blir et greit måltid.

Ellers har man jo salater. Jeg er selv ganske lei, men det finnes mye godt. Grønne salater kan man putte det meste i, men jeg liker helst potetsalat (dressingbasert), pastasalat (i dressing, ikke pasta+grønn salat), varmsalater (varmebehandlede grønnsaker med bønner, linser eller slikt i, og kjøtt om du spiser det), potetsalat med kun løk, poteter, tomat og krydder++.

Eller hva med pannekaker/vafler? De kan fort gjøres sunnere enn den typiske bestemorsvaffelen. Scones er jo også en mulighet, sier dem, men jeg har aldri fått det til etter at jeg begynte med glutenfritt selv :P

Synes ikke det er noe problem å spise glutenfritt "på farten" eller på jobb, men jeg var i helt krise i starten. Heldigvis går det seg til =)

Kan du legge ut oppskrift på de kjeksene?? Det hørtes godt ut!!

Skrevet

Kan du legge ut oppskrift på de kjeksene?? Det hørtes godt ut!!

Oj, oppskrift, ja. Jeg er dessverre ikke et oppskriftmenneske, og tar som regel bare det jeg har i skuffer og skap. Men "basen" er som regel den samme, og består av havregryn, mel av noe slag (mandel, havre eller annet mel, men jeg bruker mest havre og mandel, siden jeg innbiller meg at det gir et litt sunnere resultat :P ) og egg eller kesam - kommer an på hva jeg har tilgjengelig. 

Først rører jeg havregryn og mel, gjerne sammen med litt salt og bakepulver (det er ikke et must) og egg til det blir en klissete greie. Deretter har jeg i det jeg har for hånden. Det som er veeldig godt et peanøttsmør, litt banan og noen biter mørk sjokolade. Men de er så gode at jeg tror det går i kategorien kake. Om jeg vil ha de litt sunnere kutter jeg opp nøtter eller mandler om jeg har, gjerne sammen med stekte eplebiter (vet ikke om de bør være stekt, men de blir hvert fall seige og deilige klumper i kjeksene når jeg steker dem. Kutter i små terninger, og putter i ovnen til de er skrumpet inn) og kanel. Det blir magisk! 

Jeg har også laget varianter med typiske knekkebrødting. Solsikkefrø, gresskarkjerner, linfrø og sesamfrø. Da smaker de litt mer brød, men sammen med egg/kesam blir det likevel litt mer bolle-feeling. Eller kjeks, da. En mellomting, kanskje. Der er det veldig godt med banan, for å dempe frø-smaken, men eple og pære duger like godt. Har prøvd med bringebær og jordbær også, men det er ingen favoritt her. Blåbær derimot, er magisk sammen med havre-smaken. Jeg bruker frosne bær, og det funker fint. 

Vet ikke om jeg har fått med meg alt det viktige nå, men de blir som regel gode, uansett hvor mange ganger jeg har prøvd og feilet :D 

Skrevet

Oj, oppskrift, ja. Jeg er dessverre ikke et oppskriftmenneske, og tar som regel bare det jeg har i skuffer og skap. Men "basen" er som regel den samme, og består av havregryn, mel av noe slag (mandel, havre eller annet mel, men jeg bruker mest havre og mandel, siden jeg innbiller meg at det gir et litt sunnere resultat :P ) og egg eller kesam - kommer an på hva jeg har tilgjengelig.

Først rører jeg havregryn og mel, gjerne sammen med litt salt og bakepulver (det er ikke et must) og egg til det blir en klissete greie. Deretter har jeg i det jeg har for hånden. Det som er veeldig godt et peanøttsmør, litt banan og noen biter mørk sjokolade. Men de er så gode at jeg tror det går i kategorien kake. Om jeg vil ha de litt sunnere kutter jeg opp nøtter eller mandler om jeg har, gjerne sammen med stekte eplebiter (vet ikke om de bør være stekt, men de blir hvert fall seige og deilige klumper i kjeksene når jeg steker dem. Kutter i små terninger, og putter i ovnen til de er skrumpet inn) og kanel. Det blir magisk!

Jeg har også laget varianter med typiske knekkebrødting. Solsikkefrø, gresskarkjerner, linfrø og sesamfrø. Da smaker de litt mer brød, men sammen med egg/kesam blir det likevel litt mer bolle-feeling. Eller kjeks, da. En mellomting, kanskje. Der er det veldig godt med banan, for å dempe frø-smaken, men eple og pære duger like godt. Har prøvd med bringebær og jordbær også, men det er ingen favoritt her. Blåbær derimot, er magisk sammen med havre-smaken. Jeg bruker frosne bær, og det funker fint.

Vet ikke om jeg har fått med meg alt det viktige nå, men de blir som regel gode, uansett hvor mange ganger jeg har prøvd og feilet :D

Må prøves 😄 Takk for tips.

Skrevet

Du høres ut som en kresen unge. Ta deg sammen.

Anonymous poster hash: fb176...125

Skrevet

Du høres ut som en kresen unge. Ta deg sammen.

Anonymous poster hash: fb176...125

Haha. Det er alltid noen som ikke skjønner at vi mennesker er forskjellige laget :) Jeg liker masse mat, er ikke kresen men tunga mi takler bare ikke frukt og bær. Så da er jeg kresen? Ta deg sammen selv ;)

Skrevet

Hvis du spiste endel ferdigprodukter (supper, sauser, gryteretter osv) før, og har kuttet det ut nå, så kanskje du kan ha litt saltunderskudd? Jeg fikk det når jeg gikk fra vanlig mat til streng lavkarbo. Jeg spiste ikke så mye ferdigmat før, men med streng lavkarbo så ble det slutt på alt sånt, ikke brukte jeg salt i maten jeg lagde heller. Jeg ble svimmel, kaldsvettet, slapp og generel uvel.

Nei lager så og si all mat fra bunnen av og har gjort det i flere år. Bruker sjeldent salt på maten.

Skrevet

Hvorfor sliten du med lavt blodsukker? Om du spiser glutenfritt brød ol er det ingen grunn til lavt blodsukker. Glutenfritt inneholder karbohydrater så det holder i lange baner. Har spist glutenfritt pga cøliaki i 20 år, aldri hatt problemer med blodsukkeret av den grunn.

Fordi det går for lang tid mellom måltidene mine, trodde det kom frem i hovedinnlegget mitt :) Så det har ikke med maten jeg spiser å gjøre men at jeg spiser for lite. Derfor jeg vil ha tips til mellommåltider :)

Skrevet

Men visst du har lavt blodsukker kan ein bit MØRK sjokolade hjelpe, og er ikkje så usunt heller som folk skal ha det til. Eg har ofte mandler og valnøtter på skrivebordet, så kan eg ta meg ein håndfull når eg treng.

Anonymous poster hash: 2be90...f9c

Mørk sjokolade er godt så kan selvsagt spise det i blant men jeg vil begynne å spise mellommåltider og ikke bare sjokolade og nøtter da ;) Vil spise variert

Skrevet

Takk for alle tips ;)

HI

Skrevet

Kl 8 i dag så spiste jeg to glutenfrie rundstykker (ikke små) med smør og to egg, og drakk to glass melk. Ble mett. Kl 10.30 var blodsukkeret lavt så nå spiser jeg igjen, flere knekkebrød med masse ost og salami, og melk.

Er dette normalt? Altså å få lavt blodsukker etter bare 2.5 time? Burde jeg spist noe mellom der?

HI

Skrevet

Hva med å lage energibarer?

http://www.carolinebergeriksen.no/2011/09/07/oppskrift-lchf-energibarer/

http://www.carolinebergeriksen.no/2010/12/26/oppskrift-musli/

Måler du blodsukkeret jevnlig siden du vet at det er lavt?

Takk for tips. Jeg har alltid kjent når blodsukkeret er lavt og jeg trenger mat. Det er sikkert ikke kjempe lavt men sånn at jeg er svimmel og slapp frem til jeg har fått i meg mat. Har blitt sjekket for det hos legen og ingen funn.

Skrevet

Har du prøvd kjøleskapsgrøt? Ellers lager jeg ofte havregrøt til barna på kvelden. Da lager jeg litt ekstra som jeg har til lunsj neste dag (bare bruk litt ekstra vann eller melk, den tykner litt). Deilig med nøtter eller syltetøy til. Ellers er cottage cheese godt til både søtt og salt. Avokado er super næring med mild smak. Nydelig med reker, men kan også brukes til å lage sunn sjokolademousse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...