Gå til innhold

Kipt i oljebransjen...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Da var det vår tur,mannen min ble permittert fra jobben sin.Vet det rammer mange arbeidere og håper oljebransjen tar seg opp.

 

Anonymous poster hash: ca3cf...ee9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det påvirker så utrolig mange flere enn de som jobber direkte i oljen. Min jobber i et mindre "lukseriøst" yrke og ble rammert. Så han får fra en vanlig lønn til en undermiddelslønn i permittering.

 

Anonymous poster hash: 8ba3d...16e

Skrevet

Stakkars de som jobber i oljen, kanskje må de selge en av hyttene eller båten....

 

Godt det blir en opprydning i oljen så man kanskje får lønningene ned på et normalt nivå.

 

Anonymous poster hash: 34f68...550

Skrevet

Stakkars de som jobber i oljen, kanskje må de selge en av hyttene eller båten....

 

Godt det blir en opprydning i oljen så man kanskje får lønningene ned på et normalt nivå.

 

Anonymous poster hash: 34f68...550

Enig med deg. Hvorfor er det så mye mer synd på de som mister jobben i oljen, er det fordi de er vant til gode lønninger som ikke den vanlige mannen i gata er i nærheten av? Det finnes da nok av andre arbeidsløse, ingen som sjenker de en tanke

 

Anonymous poster hash: 49ebb...551

Skrevet

Mannen min har fått for lite lønn i forhold til den jobben han gjør.Kunne ikke gjøre noe med det når det ble nedgangstider.Så blir ikke veldig luksuriøst fremover.Vi har aldri hatt mye til overs når alle regningene er betalt.Barna går på aktiviteter som koster endel.Handler mye på tilbud og bruker ikke mye penger.

 

Anonymous poster hash: ca3cf...ee9

Skrevet

Stakkars de som jobber i oljen, kanskje må de selge en av hyttene eller båten....

 

Godt det blir en opprydning i oljen så man kanskje får lønningene ned på et normalt nivå.

 

Anonymous poster hash: 34f68...550

Går også utover oss som har kunder som igjen har store kundegrunnlag i oljebransjen.

På Vestlandet er bedrifter livredde for å investere eller kjøpe nytt utstyr/erstatte ødelagt. Min jobb gikk også dukken pga dette til tross for at vi ikke har oljerelatert jobb eller kunder direkte innen olje. Og nei, tjente absolutt ikke godt heller(150k mindre enn jeg gjorde i jobben på Østlandet). Glad at mannen har en stabil jobb for å si det slik...

 

 

 

Anonymous poster hash: 8b791...66a

Skrevet

Stakkars de som jobber i oljen, kanskje må de selge en av hyttene eller båten....

 

Godt det blir en opprydning i oljen så man kanskje får lønningene ned på et normalt nivå.

 

Anonymous poster hash: 34f68...550

Har aldri hatt hytte eller båt.Han har ikke hatt spesielt høy lønning heller.Selvfølgelig er det synd på alle som mister jobben og ikke forskjell på hvor de jobber.Men her vi bor er oljebransjen enormt påvirket:(.

 

 

Anonymous poster hash: ca3cf...ee9

Skrevet

Stakkars de som jobber i oljen, kanskje må de selge en av hyttene eller båten....

 

Godt det blir en opprydning i oljen så man kanskje får lønningene ned på et normalt nivå.

 

Anonymous poster hash: 34f68...550

Det er bare en myte at olje arbeiderne har høy lønn. Det vet jeg alt om siden jeg selv jobber i oljebransjen. Sammenligninger jeg med grunnlønna mi kontra mine gamle studie kompiser, så tjener jeg minimum 300' mindre enn dem. Når det er sagt så har jeg jobbet mye overtid tidligere, og det er ikke blitt noe bedre etter nedskjæringer. Vi som er igjen har enda mer å gjøre. Selvsagt er jeg glad for at jeg beholder jobben, men samtidig er det større arbeidsmengder, mer ansvar og arbeidspress. Ser at flere av mine arbeidskollegaer sliter å få ting å gå rundt, en god balanse mellom arbeid og familieliv er ikke bare bare nå for tida.

 

 

Anonymous poster hash: 6b6e9...126

Skrevet

Det er bare en myte at olje arbeiderne har høy lønn. Det vet jeg alt om siden jeg selv jobber i oljebransjen. Sammenligninger jeg med grunnlønna mi kontra mine gamle studie kompiser, så tjener jeg minimum 300' mindre enn dem. Når det er sagt så har jeg jobbet mye overtid tidligere, og det er ikke blitt noe bedre etter nedskjæringer. Vi som er igjen har enda mer å gjøre. Selvsagt er jeg glad for at jeg beholder jobben, men samtidig er det større arbeidsmengder, mer ansvar og arbeidspress. Ser at flere av mine arbeidskollegaer sliter å få ting å gå rundt, en god balanse mellom arbeid og familieliv er ikke bare bare nå for tida.

 

 

Anonymous poster hash: 6b6e9...126

Vi har forresten verken båt, hytte eller rå flott hus. Huset som vi bor i nå, kjøpte vi for 9 år siden, etter å ha solgt min første leilighet som jeg kjøpte av mine egne oppsparte penger rett etter jeg var ferdigstudert og fikk fast jobb.

 

Anonymous poster hash: 6b6e9...126

Skrevet

Stakkars de som jobber i oljen, kanskje må de selge en av hyttene eller båten....

 

Godt det blir en opprydning i oljen så man kanskje får lønningene ned på et normalt nivå.

 

Anonymous poster hash: 34f68...550

Mange av de som mister jobbene sine jobber ikke offshore. Mye av den landbaserte aktiviteten sliter og her er ikke lønningene spesielt høye. Har jobbet der selv men fikk ny jobb. De fortalte meg at jeg ikke kunne få markedsledene lønn men sånn midt på treet (altså den nye jobben). Jeg endre opp med å øke 100.000 i lønn da jeg byttet.

 

De fleste oljebedriftene pluss bedrifter som støtter seg på oljevirksomheten er private bedrifter og ja kan være lønningene er litt høyere enn staten men det er rett og rimelig og. Det er større risk å jobbe i det private enn det statlige. Samt private bedrifter er med på å lønne statlige.

 

I noen byer langs sør og Vestlandet er det omtrent helt dødt. Det er flere hundre søkere på hver jobb, vanskelig å flytte og for da må man selge huset og siden det ikke er jobber er det ingen som flytter dit og da får de ikke solgt huset.

 

Det er de som jobber lavt nede som mister jobben, ikke de som sitter med de fete lønningene på toppen.

 

Du burde få vekk det hovmodet og heller vise litt empati for en bransje som ligger med brukket rygg. En bransje som Norge er helt avhengig av for at AS Norge skal gå rundt.

 

Anonymous poster hash: 62f0c...9b9

Skrevet

Mange av de som mister jobbene sine jobber ikke offshore. Mye av den landbaserte aktiviteten sliter og her er ikke lønningene spesielt høye. Har jobbet der selv men fikk ny jobb. De fortalte meg at jeg ikke kunne få markedsledene lønn men sånn midt på treet (altså den nye jobben). Jeg endre opp med å øke 100.000 i lønn da jeg byttet.

 

De fleste oljebedriftene pluss bedrifter som støtter seg på oljevirksomheten er private bedrifter og ja kan være lønningene er litt høyere enn staten men det er rett og rimelig og. Det er større risk å jobbe i det private enn det statlige. Samt private bedrifter er med på å lønne statlige.

 

I noen byer langs sør og Vestlandet er det omtrent helt dødt. Det er flere hundre søkere på hver jobb, vanskelig å flytte og for da må man selge huset og siden det ikke er jobber er det ingen som flytter dit og da får de ikke solgt huset.

 

Det er de som jobber lavt nede som mister jobben, ikke de som sitter med de fete lønningene på toppen.

 

Du burde få vekk det hovmodet og heller vise litt empati for en bransje som ligger med brukket rygg. En bransje som Norge er helt avhengig av for at AS Norge skal gå rundt.

 

Anonymous poster hash: 62f0c...9b9

Godt svart!

 

Min mann står stadig i fare for å miste jobben sin offshore. Han har ingen utdanning å falle tilbake på. Vi klarte endelig å kjøpe oss en liten leilighet for 2 år siden, med fullt lån. Etter det gikk bransjen rett vest, og mister han jobben må vi selge leiligheten, og den kommer til å bli solgt med kjempetap. Vi blir kastet ut i leiemarkedet igjen med hundretusener i gjeld, og kan ikke se vi noen gang da vil klare å kjøpe oss noe smått igjen.

 

Men dette er ikke bare et stort problem for vår private familie. Det er et stort problem for hele landet!

 

Veldig leit å høre om mannen din, HI.

 

Anonymous poster hash: c5b0b...8a8

Skrevet

Det har vært fete tider i oljebransjen. Høye lønninger (ikke alle, men høyere enn i mange tilsvarende bransjer), sommer- og julefesten andre bare kan drømme om og en ikke ubetydelig mengde frynsegoder. I tillegg har selskapene sløst enormt mye fordi de ikke har hatt fokus på kostnadskutt og dermed har kaster vekk store verdier.

Det er også mange som har jobbet hardt, borte fra familien sin, mye overtid osv. Dessverre er det ikke de høyest på strå som står i fare, men de som har tatt støyten også i de gode tidene. Står selv i en posisjon uten jobb og det er ikke kjekt! Så all sympati til de som har mistet jobben (uten at det er verre for de i oljen enn andre arbeidsledige).

 

Anonymous poster hash: 9c44c...558

Skrevet

Stakkars de som jobber i oljen, kanskje må de selge en av hyttene eller båten....

 

Godt det blir en opprydning i oljen så man kanskje får lønningene ned på et normalt nivå.

 

Anonymous poster hash: 34f68...550

Ja stakkars de nyutdannede, enslige som nettopp har kjøpt seg leilighet og ikke har opparbeidet seg rettigheter ifht arbeidsledighetstrygd. Greit lønningene skal justeres, men bildet er ikke svart hvitt.

 

 

 

Anonymous poster hash: 71b44...30b

Skrevet

Norges største og viktigste næring ligger nede, så ingen grunn til skadefryd. Hele samfunnet kommer til å merke det når inntektene fra oljenæringen uteblir.

 

Jeg mener dog at det er en gyllen anledning å gå bort fra oljen og utvikle en fremtidsrettet næring. Om noen få år vil etterspørselen etter norsk olje og gass synke betraktelig (de siste fat olje kommer Saudi-Arabia til å selge iom det er så billig å hente olje) og vi må finne andre inntektskilder. Å basere seg på olje, gass og fisk er ensbetydende med å bli et fattig land som Norge var for 50-60 år siden.



Anonymous poster hash: 2eef1...3ea
Skrevet

Godt svart!

 

Min mann står stadig i fare for å miste jobben sin offshore. Han har ingen utdanning å falle tilbake på. Vi klarte endelig å kjøpe oss en liten leilighet for 2 år siden, med fullt lån. Etter det gikk bransjen rett vest, og mister han jobben må vi selge leiligheten, og den kommer til å bli solgt med kjempetap. Vi blir kastet ut i leiemarkedet igjen med hundretusener i gjeld, og kan ikke se vi noen gang da vil klare å kjøpe oss noe smått igjen.

 

Men dette er ikke bare et stort problem for vår private familie. Det er et stort problem for hele landet!

 

Veldig leit å høre om mannen din, HI.

 

Anonymous poster hash: c5b0b...8a8

Tusen takk.Håper virkelig at det ordner seg for dere også og at mannen din ikke mister jobben. Han har utbetalt 25000 når han ikke har vaktordning ,ca 15000 når 61 prosent blir trukket fra.Lukseriøst??neppe!Tjener ikke mye selv ,så at det blir tøft??uten tvil.Har 3 barn ,så det koster endel det også.Har en mann som er veldig nedenfor pga påkjenninger med permitteringen.Dette er en mann med 0 fravær som står på og brenner for jobben sin.

 

 

Anonymous poster hash: ca3cf...ee9

Skrevet

Det har vært fete tider i oljebransjen. Høye lønninger (ikke alle, men høyere enn i mange tilsvarende bransjer), sommer- og julefesten andre bare kan drømme om og en ikke ubetydelig mengde frynsegoder. I tillegg har selskapene sløst enormt mye fordi de ikke har hatt fokus på kostnadskutt og dermed har kaster vekk store verdier.

Det er også mange som har jobbet hardt, borte fra familien sin, mye overtid osv. Dessverre er det ikke de høyest på strå som står i fare, men de som har tatt støyten også i de gode tidene. Står selv i en posisjon uten jobb og det er ikke kjekt! Så all sympati til de som har mistet jobben (uten at det er verre for de i oljen enn andre arbeidsledige).

 

Anonymous poster hash: 9c44c...558

Fra hi.Ikke helt enig der....Har vært på en sommerfest,grilling og det som hører til.Festen var ikke veldig luxeriøs men veldig koselig.Vært på 2 julebord.Et på et leid hotell og et med revy og pub etterpå.De siste årene har julebord og alt blitt avlyst pga nedskjæringer.

 

Anonymous poster hash: ca3cf...ee9

Skrevet

 

Enig med deg. Hvorfor er det så mye mer synd på de som mister jobben i oljen, er det fordi de er vant til gode lønninger som ikke den vanlige mannen i gata er i nærheten av? Det finnes da nok av andre arbeidsløse, ingen som sjenker de en tanke

 

Anonymous poster hash: 49ebb...551

Fra Hi.Godt at du og anonym som du likte innlegget til har hele vettet og vet virkelig hva dere snakker om:).Dere kan ikke ha vært først i køen:)).

 

Anonymous poster hash: ca3cf...ee9

Skrevet

Mange av de som mister jobbene sine jobber ikke offshore. Mye av den landbaserte aktiviteten sliter og her er ikke lønningene spesielt høye. Har jobbet der selv men fikk ny jobb. De fortalte meg at jeg ikke kunne få markedsledene lønn men sånn midt på treet (altså den nye jobben). Jeg endre opp med å øke 100.000 i lønn da jeg byttet.

 

De fleste oljebedriftene pluss bedrifter som støtter seg på oljevirksomheten er private bedrifter og ja kan være lønningene er litt høyere enn staten men det er rett og rimelig og. Det er større risk å jobbe i det private enn det statlige. Samt private bedrifter er med på å lønne statlige.

 

I noen byer langs sør og Vestlandet er det omtrent helt dødt. Det er flere hundre søkere på hver jobb, vanskelig å flytte og for da må man selge huset og siden det ikke er jobber er det ingen som flytter dit og da får de ikke solgt huset.

 

Det er de som jobber lavt nede som mister jobben, ikke de som sitter med de fete lønningene på toppen.

 

Du burde få vekk det hovmodet og heller vise litt empati for en bransje som ligger med brukket rygg. En bransje som Norge er helt avhengig av for at AS Norge skal gå rundt.

 

Anonymous poster hash: 62f0c...9b9

Fra hi.Enig:)

 

Anonymous poster hash: ca3cf...ee9

Skrevet

Fra Hi.Godt at du og anonym som du likte innlegget til har hele vettet og vet virkelig hva dere snakker om:).Dere kan ikke ha vært først i køen:)).

 

Anonymous poster hash: ca3cf...ee9

Jeg vet godt hva jeg snakker om.

 

Anonymous poster hash: 49ebb...551

Skrevet

Fra hi.Ikke helt enig der....Har vært på en sommerfest,grilling og det som hører til.Festen var ikke veldig luxeriøs men veldig koselig.Vært på 2 julebord.Et på et leid hotell og et med revy og pub etterpå.De siste årene har julebord og alt blitt avlyst pga nedskjæringer.

 

Anonymous poster hash: ca3cf...ee9

Vel, en bekjent av meg skrøt av alle godene de hadde på jobben og syntes det var rart at ikke andre bedrifter gjorde tilsvarende tiltak for arbeidsmiljøet. Det var rimelig luksuriøse saker. Så mange steder (men ikke alle) har det vært rimelig grenseløst sammenlignet med andre bransjer. Og det er IKKE verre for de som er blitt arbeidsløse i oljebransjen enn andre arbeidsløse. Hvis du mener det er du rimelig navlebeskuende og empatilød.

 

Anonymous poster hash: 9c44c...558

Skrevet

Vel, en bekjent av meg skrøt av alle godene de hadde på jobben og syntes det var rart at ikke andre bedrifter gjorde tilsvarende tiltak for arbeidsmiljøet. Det var rimelig luksuriøse saker. Så mange steder (men ikke alle) har det vært rimelig grenseløst sammenlignet med andre bransjer. Og det er IKKE verre for de som er blitt arbeidsløse i oljebransjen enn andre arbeidsløse. Hvis du mener det er du rimelig navlebeskuende og empatilød.

 

Anonymous poster hash: 9c44c...558

Det er jo du som mangler empati! Man svarer ikke slik til noen som er fortvilet og sliter. Hun har da aldri heller sagt at det er mer synd på henne enn andre som mister jobben? Du derimot, hånte oljearbeiderne som mistet jobben, med skadefryd. Og nei, oljebransjen er for de fleste arbeidere ikke spesielt luksuriøs.

 

 

Anonymous poster hash: c5b0b...8a8

Skrevet

Det er jo du som mangler empati! Man svarer ikke slik til noen som er fortvilet og sliter. Hun har da aldri heller sagt at det er mer synd på henne enn andre som mister jobben? Du derimot, hånte oljearbeiderne som mistet jobben, med skadefryd. Og nei, oljebransjen er for de fleste arbeidere ikke spesielt luksuriøs.

 

 

Anonymous poster hash: c5b0b...8a8

Nei, det gjorde jeg virkelig ikke. Da må du lese det første innlegget mitt igjen.

 

Anonymous poster hash: 9c44c...558

Skrevet

Jeg synes det er litt trist at enkelte ikke anerkjenner hvilke inntekter fra oljen som har kommet hele landet til gode de siste årene i form av heftige skatterinntekter fra oljeselskapene. Pga smarte politikere da oljen ble oppdaget har Norge AS sikret seg en stor del av kaken, i motsetning til mange andre land der inntektene går rett til de private. Alle i Norge vil merke at det blir mindre skatteinntekter, så jeg skjønner ikke denne skadefryden fra andre landsdeler.

 

Ja, deler av oljebransjen har hatt litt høyere lønninger, men det gjelder absolutt ikke alle. Å jobbe offshore kan være farlig, så vi kan se på det som risiko/ulempetillegg. Oljeservicebedrifter har ganske normale lønninger og er veldig sårbare for endringer i markedet, ofte med risiko for oppsigelser.

Boligprisene er gjerne tilsvarende høye, så man sitter nødvendigvis ikke igjen med mer enn andre til slutt. Alle har ikke hytter og båter, de fleste oppfattes som helt vanlige familier.

 

Det er synd på alle som mister jobben, hvorfor er det da ok å fryde seg over tapte oljejobber?

Skrevet

Kipt for den som blir rammet, men før eller siden måtte noe skje i oljebransjen. Penger har blitt sløst bort i mange tiår. En reservedel som på land koster 1000,- kan lett koste 20 000,- når den blir solgt til oljebransjen. Det sier seg selv at dette ikke kunne gå i lengden. Men til nå har det vært så enormt overskudd og bransjen har vært så lønnsom at det er ikke blitt tatt tak i. Nå er festen over, og de som jobber i eller opp mot oljebransjen må forholde seg til realiteten som resten av oss. Dette kommer til å gå seg til, men overgangen kan være tung. 



Anonymous poster hash: 17874...f11
Skrevet

Kjenner ikke skadefryd på det generelle, det er dårlig for landet. Men det rykker litt i munnviken over at disse som har presset lærere og sykepleiere ut av boligmarkedet sitter med de fete boliglånene sine og steker i eget fett. Kanskje en stakkar med vanlig lønn kan eie sitt eget i oljeområdene etter hvert..

 

Anonymous poster hash: 77e32...98d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...