Gå til innhold

Rart at hun ikke sover i bhg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke sant, i mid bhg så får barn sove når de er trøtt om klokken er 10, 11, 13 eller 15! De får mat og frukt når de våkner ( eller før de sovner)

Hi snakk med bhg så finner dere en løsning.

Det hørtes ut som en ræva barnehage. Om hele dagen er satt opp til at alle kan sove og spise når de vil kan de jo aldri gjøre noe,vel? Ikke gå tur, for kanskje noen må spise og sove klokken 10, ikke ha aktivitetsgrupper for kanskje en voksen må smøre mat, legge noen eller sitte med noen som sover, kanskje noen må sove midt i samlingsstunde, ikke egentlig gjøre noe om 15 unger kan sove fra alt mellom 9-15.

Blir vel til at alle ungene bare soser rundt i barnehagen mens de voksne har et evigvarende samlebånd av sovende unger som varierer fra dag til dag

Anonymous poster hash: 378bc...7e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Normalt er jo et vidt begrep. Hun begynner på skolen om 4 år så å vekke henne kl 07 pga det synes jeg er ett dårlig argument. Det er naturlig å anta at det mest naturlige og hesefremmende for mennesket er å sove til vi er uthvilt, ergo til vi våkner av oss selv. Jeg skjønner at majoriteten ikke har mulighet til det, men når vi har den muligheten at hun kan sove til hun våkner så velger vi å gjøre det slik. "Hverdagen" må skole kommer tidsnok uansett og ser ikke hensikt med å fremskynde "prosessen". Jeg snakket med bhg i dag og de skal prøve å begynne å legge henne kl 14 og de om det fungerer. 😊

Helt enig med deg!! La henne sove til hun våkner!! Deilig for henne og deilig for dere 👍 Jeg vekker ikke barn hvis jeg absolutt ikke må!! Kall meg lat, uansvarlig og det som verre er😂 Resten av livet skal de vekkes opp til skole/jobb!!

Anonymous poster hash: a4d80...cff

Skrevet

Men hva gjør hun i helgene hjemme da? Får dere henne til å sove?

Syns det beste forslaget er å vekke henne tidligere og sove sammen med de andre barna. Eller kutte ut dagsovingen om det fungerer greit.

Kanskje tuller du til alt om du endrer ting nå som hun først sover så lenge som hun gjør. Hun har jo da fått god og lang sammenhengende søvn i mange timer.

Anonymous poster hash: 7081c...db1

Skrevet

Det gjenstår å se 😊 Det vet vi ikke før vi har prøvd

Skrevet

Hun trenger aldri sove på dagtid i helger. Er kun av å være i bhg hun blir sliten. Hun sover jo 12-13 timer på natta og er i godt humør hele dagen i bhg selv om hun ikke sover så kanskje vi bare fortsetter i samme stil. Det er mange råd ute og går blant helsesøstre etc. Jeg tror ikke det finnes ett fasitsvar, men har troen på å gjøre det som er best for hver enkelt og fungerer. Takk for mange gode tips. HI 😊

Skrevet

For en merkelig tråd. Her virker det som enkelte nesten er snurte fordi hi ikke følger normene i God Norsk Mor-boka, men heller vil teste ut noe hun tror passer bedre for dem.

Du kjenner barnet best, hi, og skulle det ikke funke kan du prøve noe annet. Lykke til!

Anonymous poster hash: 09c89...006

Skrevet

Takk for bra kommentar. 😊 HI

Skrevet

Det hørtes ut som en ræva barnehage. Om hele dagen er satt opp til at alle kan sove og spise når de vil kan de jo aldri gjøre noe,vel? Ikke gå tur, for kanskje noen må spise og sove klokken 10, ikke ha aktivitetsgrupper for kanskje en voksen må smøre mat, legge noen eller sitte med noen som sover, kanskje noen må sove midt i samlingsstunde, ikke egentlig gjøre noe om 15 unger kan sove fra alt mellom 9-15.

Blir vel til at alle ungene bare soser rundt i barnehagen mens de voksne har et evigvarende samlebånd av sovende unger som varierer fra dag til dag

Jeg vil heller at småbarnsavdelingen med 1- og 2-åringer ivaretar de basale behovene som søvn og mat for barnet enn tur og aktivitetsgrupper. I vår barnehage får barna sove når de har behov for det/foreldrene ønsker, og de får selvsagt mat selv om de sover gjennom de fastsatte måltidene. Og sovevakt? De har da vel babycall i barnehagen

Anonymous poster hash: 8561a...e8c

Skrevet

Jeg vil heller at småbarnsavdelingen med 1- og 2-åringer ivaretar de basale behovene som søvn og mat for barnet enn tur og aktivitetsgrupper. I vår barnehage får barna sove når de har behov for det/foreldrene ønsker, og de får selvsagt mat selv om de sover gjennom de fastsatte måltidene. Og sovevakt? De har da vel babycall i barnehagen

Anonymous poster hash: 8561a...e8c

Vi har ikke lov til å ha bare babycall hos barna, vi må ha sovevakt

Anonymous poster hash: 0df09...a60

Skrevet

Begynn nå for all del ikke å vekke ungen bare for at hun skal sove på dagen. Det er ganske vanlig at ungene sovner på helt gale tidspunkt når de er begynner å ikke trenger dagsøvn lenger.  Det er litt upraktisk når det står på, men det går seg til i løpet av ikke alt for lenge. 

Hvorfor MÅ hun sove i barnehagen? Det å legge henne klokka to er like dumt som å vekke henne tidligere. Hva er problemet med en liten dupp i bilen på vei hjem?

Skrevet

Normalt er jo et vidt begrep. Hun begynner på skolen om 4 år så å vekke henne kl 07 pga det synes jeg er ett dårlig argument. Det er naturlig å anta at det mest naturlige og hesefremmende for mennesket er å sove til vi er uthvilt, ergo til vi våkner av oss selv. Jeg skjønner at majoriteten ikke har mulighet til det, men når vi har den muligheten at hun kan sove til hun våkner så velger vi å gjøre det slik. "Hverdagen" må skole kommer tidsnok uansett og ser ikke hensikt med å fremskynde "prosessen". Jeg snakket med bhg i dag og de skal prøve å begynne å legge henne kl 14 og de om det fungerer. 😊

Helt enig med deg!! La henne sove til hun våkner!! Deilig for henne og deilig for dere 👍 Jeg vekker ikke barn hvis jeg absolutt ikke må!! Kall meg lat, uansvarlig og det som verre er😂 Resten av livet skal de vekkes opp til skole/jobb!!

t enig med deg!! La henne sove til hun våkner!! Deilig for henne og deilig for dere 👍 Jeg vekker ikke barn hvis jeg absolutt ikke må!! Kall meg lat, uansvarlig og det som verre er😂 Resten av livet skal de vekkes opp til skole/jobb!!

Skrevet

Hun soverden 13 timer på natta. Ikke rart hun ikke vil legge seg 3-4 timer etter at hun har stått opp. Like greit å vekke henne 7 istedet. Så får hun komme til frokost i bhg og legge seg når de andre barna legger seg. Det er ikke "normalt" for noen å sove til Kl 08 hver dag... Det er også ditt ansvar å forberede henne til senere i livet. Skolestart kommer fort og da kan hun virkelig ikke sove til Kl 08. Like greit å få inn rutiner nå Anonymous poster hash: ae428...76d

Haha, det er det dummeste jeg har hørt!!

HI: spør personalet om de kan vente litt med å legge henne. La henne leke litt ute f.eks en times tid før de lgger henne. På småbarnsavdeling er gjerne tidsrommet 11.30 til 14/14.30 satt av til soving. Så det vil ikke være noe problem om hun sover fra 13-14 f.eks. Verdt et forsøk hvertfall.

Eller kanskje legge til rette for at hun får en liten lur etter bhg? Om hun likevel sovner til 19 så kan jo det gjøres som en nødløsning :)

Anonymous poster hash: c160c...cb4

Skrevet

Neida det går så fint, vi er på turer og har aktiviteter vi er godt organisert, ingen barn soser rundt.

Skrevet

Hun trenger aldri sove på dagtid i helger. Er kun av å være i bhg hun blir sliten. Hun sover jo 12-13 timer på natta og er i godt humør hele dagen i bhg selv om hun ikke sover så kanskje vi bare fortsetter i samme stil. Det er mange råd ute og går blant helsesøstre etc. Jeg tror ikke det finnes ett fasitsvar, men har troen på å gjøre det som er best for hver enkelt og fungerer. Takk for mange gode tips. HI Anonymous poster hash: a4d80...cff

Da er jo saken grei, dere kutter dagsoving. Alle mine sluttet ned det før de var to.

Anonymous poster hash: 4e4c2...71c

Skrevet

Mine sover helst til 8-9 om de får lov, og det får de lov til så sant det går. Minste sover 13.30-15. Bhg har ingen innvendinger. Minste er i seng kl 19.30.

Anonymous poster hash: caf51...2cd

Skrevet

Hun trenger aldri sove på dagtid i helger. Er kun av å være i bhg hun blir sliten. Hun sover jo 12-13 timer på natta og er i godt humør hele dagen i bhg selv om hun ikke sover så kanskje vi bare fortsetter i samme stil. Det er mange råd ute og går blant helsesøstre etc. Jeg tror ikke det finnes ett fasitsvar, men har troen på å gjøre det som er best for hver enkelt og fungerer. Takk for mange gode tips. HI 😊

Da er hun nok i ferd med å slutte helt med dagsoving, så da er det kanskje bare de en vanskelige overgangsperioden dere er i nå. Men om dere ikke klarer holde henne våken på hjemveien, er det kanskje bedre at hun får en kort dupp i totida fremfor å sovne i bilen kl fire.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...