Gå til innhold

Rart at hun ikke sover i bhg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en jente på 2 år. Siden hun var 20 mnd har hun ikke sovet i bhg. De prøver å legge henne hver dag, men hun vil ikke sove, bare reiser seg opp i vogna. Når vi henter henne er hun tydelig stuptrøtt og hun kan sovne på vei hjem enten det er i bilen, sykkelvogna, eller vogna. Det må jo bety at hun helst hadde trengt litt søvn i bhg? Tips til hvordan hun kan få sove i bhg? Eller må vi bare innfinne oss med at hun kanskje ikke greier å finne roen i bhg. Hun står stort sett opp kl 08 og legger seg kl 19

Anonymous poster hash: a4d80...cff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Årsaken ligger nok kanskje i det at hun sover helt til klokken åtte om morgenen. I bhg legges jo barna som regel ca 11.30-12, så mulig at jenta di ikke rekker å bli trøtt nok før blunden rett og slett? Slik jeg ser det, kan mulig løsning på problemet bli at dere enten vekker henne en time tidligere på morgenen, eller at de ansatte i bhg legger henne for blund en time eller to senere enn resten av gjengen :)

Anonymous poster hash: 59d0e...578

Skrevet

Du har nok helt rett. Vi kan høre med bhg om de kan legge henne senere. Liker ikke å vekke henne på morgenen for liker at hun får "sove ut". Takk 😊 HI

Skrevet

Du har nok helt rett. Vi kan høre med bhg om de kan legge henne senere. Liker ikke å vekke henne på morgenen for liker at hun får "sove ut". Takk HIAnonymous poster hash: a4d80...cff

Hvis dere begynner å vekke henne sånn at hun kan sovne da de andre sover vil hun få mer utbytte av bhg. Kjedelig å sove da de andre er våkne og motsatt. Etter noen dager så vil hun jo ikke være så trøtt om morgenen heller når hun får sovet litt på dagen.,

Anonymous poster hash: 4e4c2...71c

Skrevet

Hvis dere begynner å vekke henne sånn at hun kan sovne da de andre sover vil hun få mer utbytte av bhg. Kjedelig å sove da de andre er våkne og motsatt. Etter noen dager så vil hun jo ikke være så trøtt om morgenen heller når hun får sovet litt på dagen.,

Det er jeg veldig enig med deg i, spesielt siden hun er såpass stor. De fleste aktiviteter blir lagt til før eller etter soving. Og hvis hun sover da, så mister hun gjerne de

Anonymous poster hash: 0df09...a60

Skrevet

Kanskje hun ikke har det greit i bhg, og er redd for å sove, for da mister hun kontrollen?

Anonymous poster hash: e235a...985

Skrevet

Be de prøve å legge henne litt senere kanskje?

Skrevet

Du har nok helt rett. Vi kan høre med bhg om de kan legge henne senere. Liker ikke å vekke henne på morgenen for liker at hun får "sove ut". Takk 😊 HI

Hun få sove ut eller at dere slipper å stå opp så tidlig?

Anonymous poster hash: c972d...517

Skrevet

At hun får sove ut selvsagt! Jeg synes det er tungt å vekke henne de få gangene jeg har vært nødt til det, ender med en misfornøyd unge som ikke er uthvilt og det er lite hyggelig start på dagen for alle parter.

Skrevet

Hun soverden 13 timer på natta. Ikke rart hun ikke vil legge seg 3-4 timer etter at hun har stått opp. Like greit å vekke henne 7 istedet. Så får hun komme til frokost i bhg og legge seg når de andre barna legger seg. Det er ikke "normalt" for noen å sove til Kl 08 hver dag... Det er også ditt ansvar å forberede henne til senere i livet. Skolestart kommer fort og da kan hun virkelig ikke sove til Kl 08. Like greit å få inn rutiner nå 😊

Anonymous poster hash: ae428...76d

Skrevet

Hun soverden 13 timer på natta. Ikke rart hun ikke vil legge seg 3-4 timer etter at hun har stått opp. Like greit å vekke henne 7 istedet. Så får hun komme til frokost i bhg og legge seg når de andre barna legger seg. Det er ikke "normalt" for noen å sove til Kl 08 hver dag... Det er også ditt ansvar å forberede henne til senere i livet. Skolestart kommer fort og da kan hun virkelig ikke sove til Kl 08. Like greit å få inn rutiner nå 😊

Hun er to år. Vil tro de har tid til å venne henne til å stå opp tidligere hvis det er nødvendig før skolestart.

Hi: Du kjenner barnet best. Min på 18 mnd sover fra 20-06, og så 1,5-2 t i bhg. Siden din sover så mye på natten er hun kanskje snart klar for å slutte dagsovingen? Du skriver hun er veldig trett på ettermiddagen, men det er også veldig vanlig i perioden hvor de slutter å sove. Hvis du ikke vil vekke henne tidligere kanskje du kan høre om de kan legge henne 1-1,5 time senere, og vekke henne etter 30 min? Da får hun en liten dupp uten at det nødvendigvis går så mye utover bhg-dagen og innsovning på kvelden.

Anonymous poster hash: 09c89...006

Skrevet

Hun er to år. Vil tro de har tid til å venne henne til å stå opp tidligere hvis det er nødvendig før skolestart.

Hi: Du kjenner barnet best. Min på 18 mnd sover fra 20-06, og så 1,5-2 t i bhg. Siden din sover så mye på natten er hun kanskje snart klar for å slutte dagsovingen? Du skriver hun er veldig trett på ettermiddagen, men det er også veldig vanlig i perioden hvor de slutter å sove. Hvis du ikke vil vekke henne tidligere kanskje du kan høre om de kan legge henne 1-1,5 time senere, og vekke henne etter 30 min? Da får hun en liten dupp uten at det nødvendigvis går så mye utover bhg-dagen og innsovning på kvelden.

Anonymous poster hash: 09c89...006

Selvfølgelig har de tid til det. Men det er tydelig at mor ikke har noe spesielt hun skal rekke på formiddag/dagtid og derfor er det "lettvint" og la henne sove. Har selv vært hjemmeværende med mindre barn samtidig som jeg og måtte levere i bhg. Så ser kanskje ikke helt for meg at det skjer med det første. Har selv ei på snart 2 og hun må vekkes på morgenen om hun skal følge rutinene i bhg.

Skrevet

I brhg har de sove-tider, gjerne klokken ca 12-14.15. Etter det er det frukt og aktiviteter. Å bli lagt senere innebærer å sove mens de andre er våkne, gå glipp av fruktmåltidet, når alle ungene er våkne har ikke avdelingen kapasitet til at en ansatt sitter ute og er sovevakt for en unge osv.

Ville vekket henne kl 7 i 14 dager og sett hvordan det går

Anonymous poster hash: 378bc...7e3

Skrevet

Hun kan vel ikke legge seg 4-5 timer etter at hun står opp? Når hun blir levert såpass sent i barnehage er det neppe lurt med senere lur. Og dagsoving sent vil vel bare forskyve leggetid på kvelden igjen.

Søvnbehov er forskjellig...de fleste 2-åringer sover nok på dagen, men ikke alle.

Skrevet

Kanskje hun er ferdig med å sove på dagen? Min datter sluttet rett etter hun ble to år. Var litt sutrete i en overgangsfase på to uker (på ettermiddagen), men så gikk det bra :)

Anonymous poster hash: 739c1...0e5
Skrevet

I brhg har de sove-tider, gjerne klokken ca 12-14.15. Etter det er det frukt og aktiviteter. Å bli lagt senere innebærer å sove mens de andre er våkne, gå glipp av fruktmåltidet, når alle ungene er våkne har ikke avdelingen kapasitet til at en ansatt sitter ute og er sovevakt for en unge osv.

Ville vekket henne kl 7 i 14 dager og sett hvordan det går

Anonymous poster hash: 378bc...7e3

Det er ikke sant, i mid bhg så får barn sove når de er trøtt om klokken er 10, 11, 13 eller 15! De får mat og frukt når de våkner ( eller før de sovner)

Hi snakk med bhg så finner dere en løsning.

Skrevet

Det er ikke sant, i mid bhg så får barn sove når de er trøtt om klokken er 10, 11, 13 eller 15! De får mat og frukt når de våkner ( eller før de sovner)

Hi snakk med bhg så finner dere en løsning.

Du kan jo ikke si at det ikke er sant fordi om det ikke er sånn i din barnehage. I mange barnehager er det sånn

Skrevet

Normalt er jo et vidt begrep. Hun begynner på skolen om 4 år så å vekke henne kl 07 pga det synes jeg er ett dårlig argument. Det er naturlig å anta at det mest naturlige og hesefremmende for mennesket er å sove til vi er uthvilt, ergo til vi våkner av oss selv. Jeg skjønner at majoriteten ikke har mulighet til det, men når vi har den muligheten at hun kan sove til hun våkner så velger vi å gjøre det slik. "Hverdagen" må skole kommer tidsnok uansett og ser ikke hensikt med å fremskynde "prosessen". Jeg snakket med bhg i dag og de skal prøve å begynne å legge henne kl 14 og de om det fungerer. 😊

Skrevet

Normalt er jo et vidt begrep. Hun begynner på skolen om 4 år så å vekke henne kl 07 pga det synes jeg er ett dårlig argument. Det er naturlig å anta at det mest naturlige og hesefremmende for mennesket er å sove til vi er uthvilt, ergo til vi våkner av oss selv. Jeg skjønner at majoriteten ikke har mulighet til det, men når vi har den muligheten at hun kan sove til hun våkner så velger vi å gjøre det slik. "Hverdagen" må skole kommer tidsnok uansett og ser ikke hensikt med å fremskynde "prosessen". Jeg snakket med bhg i dag og de skal prøve å begynne å legge henne kl 14 og de om det fungerer. Anonymous poster hash: a4d80...cff

Hun sover bo så lenge fordi søvnen ellers i døgnet er litt på bærtur... Må da være en fordel for henne å være med på ting i bhg? Kjedelig for henne å knapt se de andre barna i bhg fordi de ikke sover likt? Fordi dere ikke vil ta enkle grep for å få henne inn i mer normal rytme?

Skrevet

Normalt er jo et vidt begrep. Hun begynner på skolen om 4 år så å vekke henne kl 07 pga det synes jeg er ett dårlig argument. Det er naturlig å anta at det mest naturlige og hesefremmende for mennesket er å sove til vi er uthvilt, ergo til vi våkner av oss selv. Jeg skjønner at majoriteten ikke har mulighet til det, men når vi har den muligheten at hun kan sove til hun våkner så velger vi å gjøre det slik. "Hverdagen" må skole kommer tidsnok uansett og ser ikke hensikt med å fremskynde "prosessen". Jeg snakket med bhg i dag og de skal prøve å begynne å legge henne kl 14 og de om det fungerer.

Da vil hun nok ikke sovne på kvelden, og problemet blir forskjøvet. 

Anonymous poster hash: 67685...4d4

Skrevet

Normalt er jo et vidt begrep. Hun begynner på skolen om 4 år så å vekke henne kl 07 pga det synes jeg er ett dårlig argument. Det er naturlig å anta at det mest naturlige og hesefremmende for mennesket er å sove til vi er uthvilt, ergo til vi våkner av oss selv. Jeg skjønner at majoriteten ikke har mulighet til det, men når vi har den muligheten at hun kan sove til hun våkner så velger vi å gjøre det slik. "Hverdagen" må skole kommer tidsnok uansett og ser ikke hensikt med å fremskynde "prosessen". Jeg snakket med bhg i dag og de skal prøve å begynne å legge henne kl 14 og de om det fungerer.

Hvorfor ikke heller vekke henne på morgenen, så hun sover når de andre barna sover. Det er jo mye bedre for henne

Skrevet

La barn sove når de trenger det. Det er mange år til hun begynner på skolen. Å våkne uthvilt er faktisk viktigere enn at hun begynner på skolen om to år. Dette kan umulig være så vanskelig for barnehagen. Hi betaler for plassen, enkelt og greit.

Anonymous poster hash: 4da44...961

Skrevet

Du kan jo ikke si at det ikke er sant fordi om det ikke er sånn i din barnehage. I mange barnehager er det sånn

Du startet ed og si at i bhg har de sove-tider og sover de utenom går de glipp av frukt etc og bhg ikke har kapasitet til og ha en ansatt som passer de, du spesifiserte ikke men tok alle under en kam så da måtte jeg jo si det er feil!

Skrevet

Du startet ed og si at i bhg har de sove-tider og sover de utenom går de glipp av frukt etc og bhg ikke har kapasitet til og ha en ansatt som passer de, du spesifiserte ikke men tok alle under en kam så da måtte jeg jo si det er feil!

Nei, det gjorde jeg ikke. Det er ikke meg du siterte.

Mem du sier at det ikke er sant, det stemmer heller ikke

Skrevet

Da vil hun nok ikke sovne på kvelden, og problemet blir forskjøvet.

Anonymous poster hash: 67685...4d4

Dette.

Soving klokken 14 er i mot alt av søvnhygieniske råd.

Hvis hun sover til 15 og er våken i ca 6 timer etterpå er jo klokka 21.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...