Gå til innhold

Har dere forsikret huskatten deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som oftest er det bortkastede penger å forsikre katt. Veterinærene (ihvertfall her vi bor) behandler ikke katt om det er noe alvorlig. Katten min brakk beinet, og da ville de ikke gjøre noe annet enn å avlive. Operasjon eller gips var uaktuelt, de mente det ville være dyreplageri. Samme med kreft eller andre alvorlige ting.

Anonymous poster hash: bfaba...b00

Dette stemmer ikke. Cellegift ved kreft vil ofte ikke være aktuelt (få klinikker driver med det), men ved flere typer kreft er kirurgi et alternativ, og katten kan få et godt liv etterpå. Mange typer beinbrudd kan også opereres. I tillegg kan katten bli syk, eller få andre skader som krever operasjon for at katten skal overleve.

En katt kan få omtrent det samme behandlingstilbudet som en hund. Det som stopper det da, er betalingsvilje, og gammeldagse holdninger som det din veterinær viser. Anbefaler deg å bytte dyrlege, jeg kan aldri tenke meg at det er en dyrlege som primært jobber med smådyr.

Anonymous poster hash: b935a...c7c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Seriøst? Opererer dere en katt med beinbrudd? Dyrlegene her jeg bor anser det som dyreplageri fordi det ofte er komplisert og fordi katten nesten aldri blir helt frisk etterpå. For ikke å snakke om prisen!

Anonymous poster hash: bfaba...b00

Da trenger dine dyrleger å oppdatere seg faglig. Og vedrørende prisen: Det er jo derfor du bør forsikre katten!

Hilsen dyrlege

Skrevet

I min verden er det en opplagt grunn til avlivning og de aller fleste jeg kjenner klarer fint å hoste opp en slik sum om de må, for eksempel pga at bilen ryker.

Anonymous poster hash: b673f...d04

Joda, men bilen må de ha. Om de er villige til å hoste opp 30k til katten selv om de KAN, er langt fra sikkert. Ergo: Forsikring! Så blir økonomi en lite viktig faktor, og kattens beste blir avgjørende i valg av behandling.

Skrevet

Hva koster det? Vi har to katter, men siden de nylig er anskaffet og de bare er 15 uker, så skal vi ikke til dyrlege før i november. Få de merket, vaksinert, sterilisert og det som "skal gjøres". Er det forskjell på om kattene har chip eller bare nummer i øret? Medfører det ene lavere forsikringspris enn den andre? Vi har også "alt" i Gjensidige... Så vidt jeg forstod det er dyrlegebesøk og papir på helse derifra et must. Bor liksom ikke "rett i nærheten" av slike muligheter, derfor vi venter nå til november,- og derfor ikke kan få forsikring før da. Og frem til det er de jo innekatter uansett og lever et litt overbeskyttet liv, gitt at vi overser leken som virker som krig og drapsforsøk de har seg mellom noen gang :)

Anonymous poster hash: c06c5...435

Måtte lete litt her og fant ut at vi har Storebrand, ikke gjensidige 🙈 Vi betaler 1530 per år for katten, ikke akkurat store summen.

De er litt rare disse forsikringsbeskrivelsene. Den dekker blant annet "at dyr får varig nedsatt bruksverdi".

Anonymous poster hash: c4ffa...587

Skrevet

Måtte lete litt her og fant ut at vi har Storebrand, ikke gjensidige 🙈 Vi betaler 1530 per år for katten, ikke akkurat store summen.

De er litt rare disse forsikringsbeskrivelsene. Den dekker blant annet "at dyr får varig nedsatt bruksverdi".

Varig nedsatt bruksverdi gjelder hovedsakelig bruksdyr og utstillingsdyr. Jakthunder, trekkhunder, utstillingskatter ol.

Anonymous poster hash: b673f...d04

Skrevet

Ja. Selvfølgelig. Har Agria.

Til nå har de betalt ca 60.000.- og vi 15.000.- på div skader/sykdom.

Og vi ser på katten som et familiemedlem, ikke som "bare" en katt.

Anonymous poster hash: 913a6...1fb
Skrevet

Ikke katten, men hunden.

Anonymous poster hash: 97f5c...343

Hvorfor?

Er dere mindre glad i katten?

Skrevet

Nei, jeg hàr ikke forsikret katta. Har alltid hatt minst en katt og kun to ganger har jeg trengt å ta dyr til dyrlegen. Den dyreste gangen kostet ca 4000kr, så har spart veldig mye penger på å ikke ha forsikring!

Anonymous poster hash: 47dbf...cef

Skrevet

Jeg ser at mange her har agria. Er de spesielt gode på dyreforsikring?

Skrevet

Hvorfor?

Er dere mindre glad i katten?

Kanskje hun ikke har katt?

Anonymous poster hash: ad82d...e4d

Skrevet

Nei. Har kun tatt til meg katter som skulle vært avlivet i første omgang. Blir de alvorlige skadet i f eks påkjørsel, så vil de mest sannsynlig stikke av. Om ikke blir det nok et skudd i nakken hos bonden her. I mine øyne er dette minst dyreplageri.

Anonymous poster hash: 12079...6ea

Skrevet

Kanskje hun ikke har katt?

Anonymous poster hash: ad82d...e4d

Hun skrev at hunden er forsikret men ikke katten.

Derfor spurte jeg.

Skrevet

Jeg ser at mange her har agria. Er de spesielt gode på dyreforsikring?

Ja, Agria har spesialisert seg på dyr og har derfor de forsikringene som dekker mest. De har litt høyere egenandel, men er også mer omfattende. Viktig at dyra kan være forsikret der livet ut, hos mange selskaper opphører forsikringen når dyret runder 9-10 år og det er jo gjerne da sykdommer bruker å dukke opp. Det er derfor jeg har valgt Agria. Har alle andre forsikringer i Gjensidige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...