Gå til innhold

Hva synes dere om Jimmy?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten vil gjerne bruke det.... Jeg er skeptisk...

Anonymous poster hash: bfbaf...931

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.

Anonymous poster hash: 9e904...f27

Skrevet

Kjempefint!

Anonymous poster hash: a9a8f...720

Skrevet

Grusomt👎🏻

Anonymous poster hash: 7533b...33d

Skrevet

Kriminell 🙈

Anonymous poster hash: 4b2be...063

Skrevet

Herlig! The son of a bitch and Edgar Allan Poe.

Skrevet

Bøllenavn. Kriminell. Bare to, av de mange ting som kommer opp.

Foreldrene til baby Jimmy, høres ut som: Far, han røyker mye. Han har endel tatoveringer, går alltid i joggebukser som ikke vaskes grundig nok, har lite hår på hodet og lav/ingen utdannelse.

Mor: Enten en stille pushover som lar far herje, eller en blondie som ikke vet hva verdensdelene heter.

Anonymous poster hash: 7f837...f09
Skrevet

Absolutt nei!

Anonymous poster hash: 33c88...d14

Skrevet

Liker ikke. Assosierer med en småkriminell bølle.

Skrevet

Nei nei nei. Lavstatus, kriminell, bølle, slaur

Anonymous poster hash: 6749d...e1d

Skrevet

Bøllenavn. Kriminell. Bare to, av de mange ting som kommer opp.

Foreldrene til baby Jimmy, høres ut som: Far, han røyker mye. Han har endel tatoveringer, går alltid i joggebukser som ikke vaskes grundig nok, har lite hår på hodet og lav/ingen utdannelse.

Mor: Enten en stille pushover som lar far herje, eller en blondie som ikke vet hva verdensdelene heter.

Anonymous poster hash: 7f837...f09

Det er jo ikke Jimmyene som er de nye bøllene. At vår generasjon forbinder Tommy, Ronny, Dennis osv med bøller er jo fordi dette var populære navn, og navn som ligger på navnetoppen får etterhvert lav status. Det er navnene som ligger på navnetoppen i dag, som Lukas, William, Mathias, Emil osv som er de nye bølkenavnene. Ikke Jimmy.

Skrevet

Det er jo ikke Jimmyene som er de nye bøllene. At vår generasjon forbinder Tommy, Ronny, Dennis osv med bøller er jo fordi dette var populære navn, og navn som ligger på navnetoppen får etterhvert lav status. Det er navnene som ligger på navnetoppen i dag, som Lukas, William, Mathias, Emil osv som er de nye bølkenavnene. Ikke Jimmy.

Tull. Navnetoppnavn generelt blir ikke bøllenavn, de favner alt for bredt. Mange ressurssterke familier med høy utdanning gir barna sine navn som Mathias, Lukas og William også.

Jimmy og Ronny var aldri på topp10, de var for et spesielt segment av befolkningen..

De nye harrynavnene blir nok Noa Leander og Leo Nathaniel osv. Altså lange og "fjonge" navn.

Skrevet

Tull. Navnetoppnavn generelt blir ikke bøllenavn, de favner alt for bredt. Mange ressurssterke familier med høy utdanning gir barna sine navn som Mathias, Lukas og William også.

Jimmy og Ronny var aldri på topp10, de var for et spesielt segment av befolkningen..

De nye harrynavnene blir nok Noa Leander og Leo Nathaniel osv. Altså lange og "fjonge" navn.

Vel, navneforsker Ivar Utne er uenig med deg:

www.klikk.no/foreldre/navn/navn-med-lav-status-1425107.ece

Skrevet

Absolutt nei! Han er jo dømt til å bli kriminell 🙁

Anonymous poster hash: 4a976...c09

Skrevet

Helt enig med hun over her! Helt nye "bøllenavn" i dag - da slike navn er de som er moderne og som mange i samme generasjon har. Jimmy er sjeldent i dag, så derfor ikke lengre et typisk "bøllenavn".

Imidlertid er Jimmy fremdeles belastet for meg, og mange andre fra vår generasjon, så jeg ville ikke valgt dette navnet.

Kjente flere som het Jimmy når jeg vokste opp, og for meg er Jimmy i samme kategori som Tony, Reidar, Tommy og Kim Andre - ikke helt klare til å gjenbrukes ennå.

Skrevet

For øvrig var det mange familier med høy sosial status som ga barnet sitt navn som Ronny også, uten at det forhindret at navnet fikk negative assosiasjoner knyttet til seg.

Ikke ALLE Ronnyer ble kriminelle heller, vil tro flesteparten klarte seg bra 😊

Skrevet

For øvrig var det mange familier med høy sosial status som ga barnet sitt navn som Ronny også, uten at det forhindret at navnet fikk negative assosiasjoner knyttet til seg.

Ikke ALLE Ronnyer ble kriminelle heller, vil tro flesteparten klarte seg bra 😊

Man kan også bli kriminell med høy sosial status 😉 Det er bare lettere å komme seg unna.

Skrevet

Man kan også bli kriminell med høy sosial status 😉 Det er bare lettere å komme seg unna.

DET har du helt rett i! 😊

Skrevet

Vel, navneforsker Ivar Utne er uenig med deg:

www.klikk.no/foreldre/navn/navn-med-lav-status-1425107.ece

Hvis du leser, og forstår det han sier, skjønner du at hverken William eller Mathias vil rammes. William har lang tradisjon her til lands, men Mathias har vært populært leeeenge. Lukas derimot, mener han vil være blant de harry navnene. Interessant, fordi jeg kjenner flere oppegående, ressurssterke mennesker der begge foreldrene har mastergrad som har gitt sønnene sine navnet Lukas. Ingen av Jimmyene eller Ronnyene jeg vet om hadde ressurssterke foreldre

Skrevet

Hvis du leser, og forstår det han sier, skjønner du at hverken William eller Mathias vil rammes. William har lang tradisjon her til lands, men Mathias har vært populært leeeenge. Lukas derimot, mener han vil være blant de harry navnene. Interessant, fordi jeg kjenner flere oppegående, ressurssterke mennesker der begge foreldrene har mastergrad som har gitt sønnene sine navnet Lukas. Ingen av Jimmyene eller Ronnyene jeg vet om hadde ressurssterke foreldre

Navneforskeren sier at de fleste trendnavnene - altså de på navnetoppen -vil oppleve en nedgang i status. Andre faktorer som avgjør dette er om popularitetskurven har vært bratt og om navnet er henter fra utlandet. Videre tror han at bibelske navn som har vært på navnetoppen vil synke i status.

Nøyaktig HVILKE navn som blir lavstatus vet verken du eller Utne 100%, men det blir neppe Jimmy.

Og ut i fra kriteriene til Utne så er da William veldig utsatt. Navnet er utenlandsk og fikk en enorm oppgang på popularitetsskalaen etter 1990 (sjekk SSB). Samme gjelder Mathias.

For øvrig kan du ikke bruke egen erfaring som grunnlag for generalisering. Selv kjenner jeg to Lukaser med foreldre med lav sosioøkonomisk status, mens kompisen min Ronny fra videregående har klart seg langt bedre når det kommer til utdanning og jobb enn de fleste andre av oss.

Skrevet

Uff nei, det må gå minst enda en generasjon før de navnene der kan gjenbrukes, nå assosieres de fremdeles med bøller og kriminelle

Anonymous poster hash: 302aa...731
Skrevet

Jimmy er fælt 😱

Forøvrig enig med hun som skriver at William og Lukas er de "nye" bøllenavnene.

Skrevet

Når det kommer til nye bøllenavn, jeg har fire barn på grunnskolen, og i alle fire klassene går det en bølle som heter Sander....

Anonymous poster hash: 302aa...731
Skrevet

Kjeltringnavn.

Anonymous poster hash: f8b69...b9e

Skrevet

tull dette her i alle fall

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...