Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #1 Skrevet 28. august 2016 Har sett alle reportasjene om denne familien, og jeg vet ikke hva jeg skal tro. Det er jo alltid to sider av en sak og jeg har tillit til barnevernet jobber for barnas beste. Men jeg syntes det virker som om barna har det godt og får masse kjærlighet, av den grad man kan se det fra en kort reportasje. Men det skal jo mye til for at barn blir fjernet fra foreldrene, og det var jo kommet flere alvorlige bekymringmeldinger i svangerskapet, ikke bare dette med psykisk utviklingshemning som ikke viste seg å stemme. Hva tenker dere? Anonymous poster hash: 29f17...a74
Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #2 Skrevet 28. august 2016 Jeg tror barnevernet i de fleste saker gjør rett, men her tror jeg de har tabbet seg ut og ikke vil innrømme det. Anonymous poster hash: 97b5d...85e
Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #3 Skrevet 28. august 2016 At den minner om Svanhild-saken: en person som ikke gir adekvat omsorg får masse sympati på grunn av en vinkling som media har valgt. Avisene fokuserte på IQ-testen, som var lav, og kokte opp en merkelig suppe om at S. ble nektet å ha barna fordi hun var for lite intelligent. Men sannheten var at hennes egne valg systematisk ble til skade for barna, pga de mennene hun lot flytte inn i huset, som drev med rus osv., der barna ikke ble tilstrekkelig skjermet av mor. I tillegg nektet både hun og familien tiltak, nektet å bruke nettverket, nektet at storfamilien skulle bidra mer; for det ble en prinsippsak å la Svanhild klare dette selv. (De fritok BV fra taushetsplikten, og dette er de uttalelsene som da kom fram i lyset.) Men så lenge både familien og media sier "de tok barna ene og alene på grunn av en svak IQ-test!" så er det lett å hausse opp folkeviljen og sympatien. De to små barna levde risikofylte liv før BV overtok, men dette ville ikke ha kommet fram hvis taushetsplikten var opprettholdt. På samme måte tenker jeg at E og N koker suppe på diagnosen hennes, og at den er feil stilt, eller forelda. Men bekymringer har haglet inn... Å være mor og far innebærer å sette andres behov først, og det er det mange som ikke kan. Derfor tror jeg lite på folk som klager og rømmer landet... Anonymous poster hash: 11b7f...715
Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #4 Skrevet 28. august 2016 Det er virkelig helt umulig å se noe særlig om omsorgsevnen ut fra en kort reportasje. Det er høyst sannsynlig grunn til alvorlig bekymring i saken. Omsorgsovertakelser besluttes ikke av barneverntjenesten, men av fylkesnemnda. Det er ekstremt usannsynlig at barneverntjenesten ville fremmet sak igjen dersom det ikke hadde fremkommet vesentlig bekymring under opphold på familiesenter. Anonymous poster hash: 8fd39...58f
Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #5 Skrevet 28. august 2016 Det er virkelig helt umulig å se noe særlig om omsorgsevnen ut fra en kort reportasje. Det er høyst sannsynlig grunn til alvorlig bekymring i saken. Omsorgsovertakelser besluttes ikke av barneverntjenesten, men av fylkesnemnda. Det er ekstremt usannsynlig at barneverntjenesten ville fremmet sak igjen dersom det ikke hadde fremkommet vesentlig bekymring under opphold på familiesenter. Anonymous poster hash: 8fd39...58f Det er ofte sterke bånd mellom barnevernet og disse institusjonene. Anonymous poster hash: bfc66...e5b
Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #6 Skrevet 28. august 2016 Det er ofte sterke bånd mellom barnevernet og disse institusjonene. Anonymous poster hash: bfc66...e5b Hva slags bånd da? Anonymous poster hash: 11b7f...715
Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #7 Skrevet 28. august 2016 Hva slags bånd da? Anonymous poster hash: 11b7f...715 Bekjentskaper. De vanker i samme miljøer, utvikler vennskap og samarbeid. De tette båndene utgjør en fare mht å gjøre uavhengige vurderinger. Anonymous poster hash: bfc66...e5b
Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #8 Skrevet 28. august 2016 Bekjentskaper. De vanker i samme miljøer, utvikler vennskap og samarbeid. De tette båndene utgjør en fare mht å gjøre uavhengige vurderinger. Anonymous poster hash: bfc66...e5b Vanker i hvilke miljøer da? Anonymous poster hash: 11b7f...715
Anonym bruker Skrevet 29. august 2016 #9 Skrevet 29. august 2016 Vanker i hvilke miljøer da? Anonymous poster hash: 11b7f...715 Deltar på samme fagseminarer, søker seg til samme type jobber etc. Anonymous poster hash: bfc66...e5b
Anonym bruker Skrevet 29. august 2016 #10 Skrevet 29. august 2016 Vanskelig å mene noe når jeg ikke kjenner dem. Men dersom det ikke er noe viktig jeg ikke kjenner til i saken, synes jeg de burde fått en sjanse. Utover det å være i mødrehjem, mener jeg. Jeg er forøvrig enig med dem at det blir ustabilt for barna å flytte fram og tilbake mellom foreldre, beredskapshjem og evt. fosterhjem. Anonymous poster hash: d9ef8...dc7
Anonym bruker Skrevet 29. august 2016 #11 Skrevet 29. august 2016 Det er enkelt å ta vare på babyer og gi dem kjærlighet. Men kjærlighet er dessverre ikke nok. Barn trenger så mye mye mer enn det og jeg tror at disse barna vil vokse opp med store mangler i omsorgen. Man snakker om å gi foreldrene en sjangse. Gi barna en sjangse til et godt liv i trygghet, stabilitet og med god omsorg på alle plan. Noe jeg ikke tror foreldrene kan gi dem. Anonymous poster hash: 29c79...38c
Anonym bruker Skrevet 29. august 2016 #12 Skrevet 29. august 2016 Jeg synes denne saken stinker, og det har jeg syntes hele tiden. Det er helt åpenbart at det ikke ligger bare en feilaktig diagnose bak omsorgsovertakelsen, men dette tok TV2 aldri skikkelig tak i. Dårlig journalistikk, rett og slett. At de stikker av til Polen gjør ikke akkurat at jeg får mer tiltro til dem heller. Anonymous poster hash: 7d5d2...175
Anonym bruker Skrevet 29. august 2016 #13 Skrevet 29. august 2016 Jeg mener at ingen av oss har grunnlag for å mene noe som helst uten å ha observert dem i foreldrerollen over tid og/eller lest sakspapirene. Anonymous poster hash: 76d05...939
Anonym bruker Skrevet 29. august 2016 #14 Skrevet 29. august 2016 Hva er det som kan gjøre at noen ikke er skikket som omsorgsperson? Hva gjør de eller gjør de ikke? Anonymous poster hash: e9757...cc6
Anonym bruker Skrevet 29. august 2016 #15 Skrevet 29. august 2016 Det eneste jeg vet er at det kom mange bekymringsmeldinger mens hun gikk gravid, fra flere forskjellige personer og instanser. Fra folk som ikke ante noe om den gamle diagnosen, men som var bekymret for hvordan dette paret skulle klare ta seg av tvillinger Anonymous poster hash: 8c9c3...1c7
Anonym bruker Skrevet 29. august 2016 #16 Skrevet 29. august 2016 Er det egentlig lovlig å sitte her å mene noe som helst om dette? Dette er ikke bloggere som har utlevert seg selv. Ja, de har vært i media, men... Ingen som ikke kjenner dette paret kan vite noe som helst, derfor ikke sitte her å synse heller. Anonymous poster hash: e79eb...f39
Anonym bruker Skrevet 29. august 2016 #17 Skrevet 29. august 2016 Psykisk utviklet eller ikke, for å få den diagnosen er man i grenseland. Det er tydelig at de to er ressurssvake, og når to ressurssvake svært unge mennesker uten nettverk får tvillinger (som selv de mest ressurssterke av oss med utdanning, faste jobber og egen bolig sliter med, det er ikke bare bare å ha tvillinger!) er det ikke kjempeoverraskende at barnevernet er inne i bildet. Jeg har hatt litt med barnevernet å gjøre (på grunnlag av at min psykisk syke mor sendte falsk bekymringsmelding til dem) og oppfatter dem som veldig ordentlige og flinke. I vår sak skjønte de med en gang at det var grunnløs bekymringsmelding og vi følte oss ikke mistenkeliggjort og oppfattet dem som veldig ordentlige og tillitsvekkende. Barnevernet går ikke ut i media med sin side av saken, så vi får kun vite det rosemalte.. Her er det nok mye vi ikke vet Anonymous poster hash: b151c...50a
Anonym bruker Skrevet 29. august 2016 #18 Skrevet 29. august 2016 Psykisk utviklet eller ikke, for å få den diagnosen er man i grenseland. Det er tydelig at de to er ressurssvake, og når to ressurssvake svært unge mennesker uten nettverk får tvillinger (som selv de mest ressurssterke av oss med utdanning, faste jobber og egen bolig sliter med, det er ikke bare bare å ha tvillinger!) er det ikke kjempeoverraskende at barnevernet er inne i bildet. Jeg har hatt litt med barnevernet å gjøre (på grunnlag av at min psykisk syke mor sendte falsk bekymringsmelding til dem) og oppfatter dem som veldig ordentlige og flinke. I vår sak skjønte de med en gang at det var grunnløs bekymringsmelding og vi følte oss ikke mistenkeliggjort og oppfattet dem som veldig ordentlige og tillitsvekkende. Barnevernet går ikke ut i media med sin side av saken, så vi får kun vite det rosemalte.. Her er det nok mye vi ikke vet Anonymous poster hash: b151c...50a Psykisk utviklingshemmet* Anonymous poster hash: b151c...50a
Anonym bruker Skrevet 29. august 2016 #19 Skrevet 29. august 2016 Det er fullstendig meningsløst, useriøst og kritikkverdig å skulle mene noe som helst om dette uten å kjenne saken. Jeg var indirekte involvert i en liknende sak for veldig mange år siden. Ble hauset opp i media og barnevernet fikk sterk kritikk. Der var det incest inne i bildet, men det kom selvsagt ikke ut grunnet taushetsplikt. Foreldrene virket SÅ søte og sympatiske. IKKE la dere blende av media-reportasjer, det er ofte svært lite av det totale bildet som kommer frem der. Journalistene som skriver slike saker for å få blest, klikk og likes burde skamme seg. Anonymous poster hash: deeab...7fd
Anonym bruker Skrevet 29. august 2016 #20 Skrevet 29. august 2016 Her tror jeg nok det ligger med under som vi ikke får vite noe om pga taushetsplikt. Gjennom media har vi bare fått selvert den tåredryppende historien til de stakkars foreldrene som ble fratatt barna sine kun pga en gammel IQ-test, men sannheten er nok mer komplisert enn som så tipper jeg. At de flyktet utenlands med barna gjør ikke at jeg får mer tillit til de som foreldre for å si det sånn.. Anonymous poster hash: 25c65...358
Anonym bruker Skrevet 29. august 2016 #21 Skrevet 29. august 2016 Nå kommer det jo frem at både barnevern, psykolog òg familiesenter er melder om dårlig omsorgsevne. Og det er observert etter at de kom på familiesenter for å vise at de var egnet til å ta vare på barna. Barnevernet vil igjen fjerne barna, så de har rømt til Polen! Det er mange røde varsellamper for meg altså! Kanskje ikke foreldrene skulle hatt barna alikevel... Anonymous poster hash: b32fd...83a
Anonym bruker Skrevet 29. august 2016 #22 Skrevet 29. august 2016 Det er fullstendig meningsløst, useriøst og kritikkverdig å skulle mene noe som helst om dette uten å kjenne saken. Jeg var indirekte involvert i en liknende sak for veldig mange år siden. Ble hauset opp i media og barnevernet fikk sterk kritikk. Der var det incest inne i bildet, men det kom selvsagt ikke ut grunnet taushetsplikt. Foreldrene virket SÅ søte og sympatiske. IKKE la dere blende av media-reportasjer, det er ofte svært lite av det totale bildet som kommer frem der. Journalistene som skriver slike saker for å få blest, klikk og likes burde skamme seg. Anonymous poster hash: deeab...7fd 100% enig med deg!! Anonymous poster hash: b151c...50a
Anonym bruker Skrevet 29. august 2016 #23 Skrevet 29. august 2016 Hun står på TV og sier hun ikke skjønte noen ting da de tok barna, at hun var helt uforberedt. Mens barnevernet sier de hadde flere møter med henne underveis i svangerskapet og hadde forberedt henne på dette Det hadde kommet inn flere bekymringsmeldinger på bl.a boforhold underveis i svangerskapet. Da reporteren ba henne kommentere det starte hun at alle 14-åringer roter da litt. Det kan godt hende diagnosen hun fikk på ungdomsskolen var feil, men i følge legen hadde foreldrene hennes så store problemer med å håndtere henne at de trengte en diagnose for å kunne få hjelp til henne.... Dette er det jeg har fått med meg, og det er sikkert veldig mye mer jeg ikke har fått med meg. Så jeg tror nok barnevernet har gjort rett. Jenta har selvfølgelig masse kjærlighet til barna sine, men det er ikke nok. Hun må ha omsorgsevne også.... Anonymous poster hash: 8c9c3...1c7
Anonym bruker Skrevet 29. august 2016 #24 Skrevet 29. august 2016 "– Nemnda finner at det vil være alvorlige mangler ved den daglige omsorgen barna vil få hos foreldrene, både i forhold til den praktiske og emosjonelle omsorgen. Det er særlig i forhold til foreldrenes manglende evne til å se barnas behov og å kunne gi utviklingsstøttende omsorg, som av nemnda oppfattes som det mest alvorlige, heter det i vedtaket. – Både Barnevernet, nemndas sakkyndige psykolog og Gullhella Familiesenter mener dere har for dårlig omsorgsevne. Har de ikke et poeng?" Kilde: http://www.tv2.no/a/8549677/ I rest my case Anonymous poster hash: b151c...50a
Anonym bruker Skrevet 29. august 2016 #25 Skrevet 29. august 2016 Det er vel ikke uten grunn at det er demonstrasjoner mot det norske barnevernet over hele VERDEN. Men mange nordmenn liker å tro at absolutt alle andre er dummere enn dem og skjønner ingenting. Ingen røyk uten ild sies det. Man behøver ikke å demonstrere i mange land mot en institusjon som fungerer. Hvorfor er det ingen som demonstrerer mot det islandske barnevernet, det danske og det italienske? Hvorfor er det akkurat det NORSKE barnevernet som blir trukket frem som eksempel på et ikke-fungerende system? Fordi de er feilfrie? Anonymous poster hash: 39a73...643
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå