Gjest Antarctica Skrevet 28. august 2016 #26 Skrevet 28. august 2016 Bør man i det hele tatt bygge boliger et sted der det kun er 80-sone og livsfarlig å bevege seg til fots...?
Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #27 Skrevet 28. august 2016 Bør man i det hele tatt bygge boliger et sted der det kun er 80-sone og livsfarlig å bevege seg til fots...?Her vi bor er det 50-sone, men det betyr da virkelig ikke at bilene holder fartsgrensa. Flere som virkelig råkjører her. Hvorfor tror du Trygg Trafikk er så opptatt av å trygge skoleveiene? Fordi det er trygt for 6-åringer (og eldre barn) å ferdes langs sterkt trafikkerte veier uten fortau og forgjengeroverganger? Små barn er ikke kognitivt utviklet nok til å kunne vurdere bl.a fart og avstand. Det er et hardt faktum, ikke noe å synse om. Anonymous poster hash: a0fe5...ed0
amandine Skrevet 28. august 2016 #28 Skrevet 28. august 2016 Takk for fornuftig svar til siste her🙏🏻En 6 åring skal ikke være alene ved er vann nei hverken med eller uten redningsvest.Vi har heller ikke fortau her så å sende 6 åringen avgårde på hovedveien er for meg helt uaktuelt.Jeg vil som de fleste mødre beskytte barnet mot slike farer.Hadde vi bodd i ei gate med "småveier" så er saken en annen, men det gjør vi ikke.Klart jeg ble redd igår!Han kunna lett falt i vannet og druknet, han kan ikke svømme!Han kunne lett gått ut på hovedveien og blitt påkjørt av en trailer(bilene her kjører i 80...)nå ble han ikke det takk gud, men jeg vil beskytte han mot slike farer så lenge han ikke er stor nok til å ferdes på slike plasser alene.Hos mormoren har de småveier og der får han gå alene imellom, det er forskjell på hvor folk bor. Anonymous poster hash: 58f68...92f Han kunne ikke lett falt i vannet og druknet hvis han hadde lært seg hvordan man oppfører seg i vannkanten. Hvis man bor nær sjø er det sånt som må læres nettopp fordi du ikke kan forlange at barnet skal være låst til huset. Du må lære ham at det krever litt å være selvstendig, han må kunne svømme, kunne bruke vest, vite hvor og når det er glatt, vite at han må gi beskjed om hvor han er osv. Alt dette er det faktisk ditt ansvar som forelder å lære ham. Det er kjempeviktig, spesielt når du bor ved vann og trafikkerte veier. Det handler ikke om å være uansvarlig, tvert i mot, det handler virkelig fullt og helt om å være ansvarlig.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #29 Skrevet 28. august 2016 Skjønner godt at du ble redd. 6åringen bør, før han får gå både til vann og ved veien, lære seg å si fra hvor han går. Tror ingen her hadde likt det om barnet ble borte uten å gi beskjed. Jeg hadde i allfall blitt redd. Anonymous poster hash: 5b0a4...ff6
Gjest Antarctica Skrevet 28. august 2016 #30 Skrevet 28. august 2016 Her vi bor er det 50-sone, men det betyr da virkelig ikke at bilene holder fartsgrensa. Flere som virkelig råkjører her. Hvorfor tror du Trygg Trafikk er så opptatt av å trygge skoleveiene? Fordi det er trygt for 6-åringer (og eldre barn) å ferdes langs sterkt trafikkerte veier uten fortau og forgjengeroverganger? Små barn er ikke kognitivt utviklet nok til å kunne vurdere bl.a fart og avstand. Det er et hardt faktum, ikke noe å synse om. Anonymous poster hash: a0fe5...ed0 Absolutt enig. Men når flertallet i denne tråden ser ut til å bo med innkjørselen rett ut på E6, og noen mener at ikke engang tolvåringer kan ferdes i nabolaget - da ville jeg ha vurdert et mer menneskevennlig bosted...
Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #31 Skrevet 28. august 2016 Hva med å flytte til et mer barnevennlig sted? Der dere bor nå vil jo ungen møte farer uansett. For ikke å snakke om hvor isolert han blir. Anonymous poster hash: 64a08...b2b
Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #32 Skrevet 28. august 2016 Absolutt enig. Men når flertallet i denne tråden ser ut til å bo med innkjørselen rett ut på E6, og noen mener at ikke engang tolvåringer kan ferdes i nabolaget - da ville jeg ha vurdert et mer menneskevennlig bosted... Joda, men nå er det ikke slik at alle er i en situasjon, verken praktisk eller økonomisk, der de fritt kan velge bosted. I kommunen der vi bor er det flust av utrygge veier. Kommunen har i åresvis lovet å lage fortau osv, men ingenting skjer. Jeg lar IKKE min 6-åring gå alene langs veien her, den er smak og svingete og det kjører lastebiler her i både 60 og 70. Ettersom jeg forstår hi så bor hun ved en lignende vei. Jeg er helt for at barn må lære seg å ferdes ute alene, men det skjer jo ikke over natta, det er en lang prosess. Utfordringene må dessuten stå i forhold til alder og kognitiv utvikling for å være forsvarlige. Og jeg tviler på at jeg er så veldig hysterisk heller, for her i nabolaget er det ingen som lar ungene ferdes langs veien før de er tidligst 8 år. Anonymous poster hash: a0fe5...ed0
Fru Ugle Skrevet 28. august 2016 #33 Skrevet 28. august 2016 Jeg hadde aldri latt en 6-åring gå alene i nærheten av et vann. Heller ikke langs en trafikkert vei. De har ikke utviklet sidesyn, vurderingsevne eller forståelse for fart, hvor trafikklyder kommer fra osv. Hadde han hatt med seg et eldre søsken/venn så var saken annerledes. Skjønner godt at du ble redd!
Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #34 Skrevet 28. august 2016 Absolutt enig. Men når flertallet i denne tråden ser ut til å bo med innkjørselen rett ut på E6, og noen mener at ikke engang tolvåringer kan ferdes i nabolaget - da ville jeg ha vurdert et mer menneskevennlig bosted... Nei! Veien er ikke i nabolaget, men min 12-åring ferdes på sykkel over hele bygda, og denne veien er en av de plassene han ikke får sykle på, eller gå. Anonymous poster hash: 7f5c5...812
Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #35 Skrevet 28. august 2016 Han kunne ikke lett falt i vannet og druknet hvis han hadde lært seg hvordan man oppfører seg i vannkanten. Hvis man bor nær sjø er det sånt som må læres nettopp fordi du ikke kan forlange at barnet skal være låst til huset. Du må lære ham at det krever litt å være selvstendig, han må kunne svømme, kunne bruke vest, vite hvor og når det er glatt, vite at han må gi beskjed om hvor han er osv. Alt dette er det faktisk ditt ansvar som forelder å lære ham. Det er kjempeviktig, spesielt når du bor ved vann og trafikkerte veier. Det handler ikke om å være uansvarlig, tvert i mot, det handler virkelig fullt og helt om å være ansvarlig. Så du tror helt automatisk ut i fra dette innlegget at hi ikke lærer sønnen sin å ferdes ved vann. Hvordan fikk du det til egentlig? Anonymous poster hash: 7f5c5...812
amandine Skrevet 28. august 2016 #36 Skrevet 28. august 2016 Så du tror helt automatisk ut i fra dette innlegget at hi ikke lærer sønnen sin å ferdes ved vann. Hvordan fikk du det til egentlig? Anonymous poster hash: 7f5c5...812 Hvis guttungen var vant med å være ved vannet er det jo ikke grunn til å bli hysterisk, tenkte jeg. Rett og slett. Mine nevøer hadde jeg aldri sluppet av syne ved vannet, de har ikke lært og har ingen respekt for sjøen. Mine sønner kan veldig greit være alene ved sjøen. De har lært seg hva som er trygt og ikke og det stoler jeg 100% på. Men at de sier fra før de går er en forutsetning. Jeg må kunne følge med og vite hvor jeg finner dem/hvor de går etc. Jeg hadde også blitt nervøs i HI sitt tilfelle, men jeg hadde ikke forventet at en 6-åring ikke har nysgjerrighet og lyst til å se verden utenfor gjerdet.
Gjest Stjerneklart Skrevet 28. august 2016 #37 Skrevet 28. august 2016 Vet ikke hvordan dere bor jeg, HI, men jeg skjønner godt at du ikke lar han gå til veien eller til vannet. En 6-åring har ingenting å gjøre alene ved vannet, og dette med veien - det finnes veier i Norge hvor selv ikke voksne bør ferdes. Har selv bodd langs en slik en, og aldri i livet om jeg hadde sendt en 6-åring til å gå langs eller over den veien som jeg selv ikke ville gått langs. Men, det jeg ikke helt forstår er, er det virkelig kun vann og en trafikkert vei rundt huset deres? Ingen skog, stier eller lignende? For som flere sier, en 6-åring burde få bevege seg utenfor hagen
Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #38 Skrevet 28. august 2016 Hvis guttungen var vant med å være ved vannet er det jo ikke grunn til å bli hysterisk, tenkte jeg. Rett og slett. Mine nevøer hadde jeg aldri sluppet av syne ved vannet, de har ikke lært og har ingen respekt for sjøen. Mine sønner kan veldig greit være alene ved sjøen. De har lært seg hva som er trygt og ikke og det stoler jeg 100% på. Men at de sier fra før de går er en forutsetning. Jeg må kunne følge med og vite hvor jeg finner dem/hvor de går etc. Jeg hadde også blitt nervøs i HI sitt tilfelle, men jeg hadde ikke forventet at en 6-åring ikke har nysgjerrighet og lyst til å se verden utenfor gjerdet. Men når lærte de at det hva som var trygt og ikke? Nøyaktig på 6-årsdagen? Og gikk de fra å være uansvarlige ved vann til å over natta bli 100% ansvarlige? Virker som mange som svarer her forutsetter at hi ikke lærer sønnen sin å ferdes langs veien og ved vann. Man kan fint lære barnet sitt dette, men det er ikke gjort over natta, det er som nevnt en prosess. En 6-åring er veldig liten, og jeg vil tro det er mer vanlig enn uvanlig at 6-åringer har full kontroll langs trafikkerte veier og ved sjøen. Det er ikke bare opplæring og vane som styrer dette, men også kognitiv utvikling. Bare der ligger det mange forutsetninger. Anonymous poster hash: a0fe5...ed0
Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #39 Skrevet 28. august 2016 Men når lærte de at det hva som var trygt og ikke? Nøyaktig på 6-årsdagen? Og gikk de fra å være uansvarlige ved vann til å over natta bli 100% ansvarlige? Virker som mange som svarer her forutsetter at hi ikke lærer sønnen sin å ferdes langs veien og ved vann. Man kan fint lære barnet sitt dette, men det er ikke gjort over natta, det er som nevnt en prosess. En 6-åring er veldig liten, og jeg vil tro det er mer vanlig enn uvanlig at 6-åringer har full kontroll langs trafikkerte veier og ved sjøen. Det er ikke bare opplæring og vane som styrer dette, men også kognitiv utvikling. Bare der ligger det mange forutsetninger. Anonymous poster hash: a0fe5...ed0 Mer UVANLIG enn vanlig. Anonymous poster hash: a0fe5...ed0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå