Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #26 Skrevet 28. august 2016 Da kommer han jo EGENTLIG fra stedet i Sør-Amerika, da:) Akkurat som jeg kommer fra Helgeland.Tja... Hvis du er født et sted, men ikke oppvokst der, kommer du derfra da? Jeg er født i Oslo, men ikke oppvokst der. Kunne aldri falt meg inn å si at jeg er EGENTLIG fra Oslo. Dessuten skjønner jeg ikke hvorfor det er så viktig å etablere hva noens etniske bakgrunn er i løpet av de første minuttene man snakker sammen. Anonymous poster hash: 916a0...2e5
aanonym Skrevet 28. august 2016 #27 Skrevet 28. august 2016 Tja... Hvis du er født et sted, men ikke oppvokst der, kommer du derfra da? Jeg er født i Oslo, men ikke oppvokst der. Kunne aldri falt meg inn å si at jeg er EGENTLIG fra Oslo. Dessuten skjønner jeg ikke hvorfor det er så viktig å etablere hva noens etniske bakgrunn er i løpet av de første minuttene man snakker sammen. Anonymous poster hash: 916a0...2e5 Ikke etniske, men GEOGRAFISKE.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #28 Skrevet 28. august 2016 Mine foreldre er utenlandske, jeg er født og oppvokst i Oslo. Så jeg svarer alltid at foreldrene mine er fra...., jeg er fra Oslo. Møter jeg eldre folk fra mine foreldres hjemland, skal de ofte spørre hvor i hjemlandet de er fra 😛 Det kan bli slitsomt iblant, men ingen særnorsk greie og no big deal hvis man ikke har negative intensjoner med å spørre. Anonymous poster hash: 1dd32...97f
Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #29 Skrevet 28. august 2016 Men må er det må slik da, at alle etniske nordmenn er hvite, ikke farget. Så de må de tåle å bli spurt om. Herregud de rasisme/sårede følelser osv greiene har tatt helt av. Er så drittlei. Anonymous poster hash: 4eb2f...c12
Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #30 Skrevet 28. august 2016 Jeg er svensk og har bodd her i 20 år. Blir alltid spurt om hvor jeg kommer ifra. Altså hvorfra i hjemmelandet mitt. Skulle det være noe å bli irritert over? Slutt med rasismvåset!!Anonymous poster hash: 77362...910 Les innlegget mitt er gang til, siden du tydeligvis ikke forsto hva jeg skriver. Jeg presiserer nemlig at det ikke er rasisme - bare irriterende i lengden. For meg. "Hvor kommer du fra a"? Helt greit det - men når folk ikke vil akseptere svaret, og jeg må legge ut om hele familiehistorien, til folk jeg egentlig ikke har noe spesielt forhold til, og ikke har noen planer om å ha et forhold til - kan til tider være irriterende! Så spør gjerne hvor kommer du fra da? Men aksepter svaret. Anonymous poster hash: 2f279...b53
Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #31 Skrevet 28. august 2016 Men må er det må slik da, at alle etniske nordmenn er hvite, ikke farget. Så de må de tåle å bli spurt om. Herregud de rasisme/sårede følelser osv greiene har tatt helt av. Er så drittlei. Anonymous poster hash: 4eb2f...c12 Det er veldig lett å si når du ikke selv er i den mottagende del av disse spørsmålene som kommer hele tiden. Det er kanskje ikke rasistisk, men ganske uvitende. Snakker ikke da å spørre om hvor du har vokst opp osv for å etablere felles kjente, men de som på ulike måter lurer på hvorfor du er brun i huden...🙄 Anonymous poster hash: 916a0...2e5
Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #32 Skrevet 28. august 2016 Er det verre å spør en tydelig ikke-etnisk norsk person om hvor han/hun er fra enn typisk nordmann? Jeg mener at slike tanker er mer rasisme. Å snakke om hvor man kommer fra, været og hvor man har vært på ferie er typisk smalltalk. Ikke uenig med deg Miss Marple! Imidlertid oppstår "problemet" eller rettere sagt "irritasjonsmomentert" når folk ikke aksepterer svaret. Altså når noen spør "hvor kommer du fra?" Og man svarer ærlig og oppriktig, og personen ikke er helt fornøyd med svaret, og skal grave videre. Det er ikke alltid man har lyst til å fortelle vilt fremmede mennesker man kanskje støter på i jobb sammenheng osv, hele slektshistorien. Ikke rasisme, eller et stort problem i mine øyne, men vet at det kan være smått irriterende når svaret ikke blir akseptert. Anonymous poster hash: 2f279...b53
Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #33 Skrevet 28. august 2016 Ikke uenig med deg Miss Marple! Imidlertid oppstår "problemet" eller rettere sagt "irritasjonsmomentert" når folk ikke aksepterer svaret. Altså når noen spør "hvor kommer du fra?" Og man svarer ærlig og oppriktig, og personen ikke er helt fornøyd med svaret, og skal grave videre. Det er ikke alltid man har lyst til å fortelle vilt fremmede mennesker man kanskje støter på i jobb sammenheng osv, hele slektshistorien. Ikke rasisme, eller et stort problem i mine øyne, men vet at det kan være smått irriterende når svaret ikke blir akseptert. Anonymous poster hash: 2f279...b53 Jeg må bare spørre. Er du flau over ditt etniske opphav? Du fremstår litt slik. For meg er det helt naturlig å si på direkte spørsmål, jeg er oppvokst på Toten, min far er fransk og mamma er fra Sørlandet så jeg er litt lett blanding. Jeg synes også, på generell basis at det er spennende og lærerikt å høre om folks oppvekst, hjemsted, hjemland og kultur. Feks hadde jeg en bosnisk kollega og takket være henne har jeg opplevd Bosnia som feriedestinasjon. Hadde nok ikke tenkt den tanken ellers. Og en polsk kollega og jeg dro på langweekend til hennes hjemland der hun viste meg noe godt bevarte "hemmelige" ferieperler. Jeg spør kun av oppriktig nysgjerrighet og interesse over hva andre land og kulturer som bør oppleves. Selv er jeg stolt av mitt "blandede" opphav. Jeg er selvsagt forsiktig med å spørre folk da. Jeg velger å bli kjent før jeg spør om personlige ting egentlig. Anonymous poster hash: 2fc39...c32
MMP Skrevet 28. august 2016 #34 Skrevet 28. august 2016 Jeg er norsk og ser norsk ut - men jeg skjønner liksom ikke problemet helt. Om jeg så ut som jeg kom fra Kina, Polen, Afrika, osv... så tror jeg jeg hadde vært stolt av opphavet mitt... Om jeg flytter til annet land, og noen spør hvor jeg er fra - så SELVFØLGELIG svare jeg at jeg er fra Norge! Null problem, skammer meg jo ikke over det Kollegaen din må gå i seg selv...
Mostly Harmless Skrevet 28. august 2016 #35 Skrevet 28. august 2016 Det er helt normalt smalltalk å spørre hvor nye bekjentskaper er fra, så nei du dret ikke på draget. Når det er sagt synes jeg personlig det er en uting at folk altid skal spørre hvor jeg er fra, og enda verre når de ikke kan akseptere svaret jeg gir! Jeg er norsk, og med norsk utseende. Jeg bor i Bergen, det har jeg gjort siden jeg var 10 år gammel. Bergen har alltid vært "hjemme", også før vi flyttet hjem, fordi begge foreldrene mine, og hele slekta er herfra. Så når noen spør meg hvor jeg er fra svarer jeg Bergen. Men jeg snakker fortsatt østlandsdialekt. Jeg klarer ikke legge om, det har jeg prøvd, og det høres bare rart ut. Dermed fortsetter gjerne samtalen med at vedkommene forteller at han eller hun ikke lurte på hvor jeg bor, men hvor jeg kommer fra. Så svarer jeg igjen Bergen, og får gjerne et litt oppgitt blikk tilbake, ogen kommentar om at jeg hører jo at du egentlig ikke er herfra. Dermed ender jeg opp enten med å måtte forklare en hel masse om hvorfor jeg snakker som jeg gjør, eller være "hun sære" som ikke vil fortelle hvor hun kommer fra... Nå blir jeg ikkesur eller fornærma når noen spør hvorjeg kommer fra, fordi jeg vet at selv om jeg ikke liker skikken, så er det helt normalt.Folk mener ike noe vondt med det,ogharingen forutsettning for å vite at jeg finner spørsmålet ubehagelig. Men jeg blir lei meg, oppgitt, og noen ganger sur, når folk ikke kan akseptere svaret mitt. Østlandsdialekta mi er også så utvannet fordi jeg ikke har bodd der på snart 30 år, så jeg får samme regla når jeg er der på besøk. Noen ganger lurer jeg på om jeg bare burde flyttetil England. Jeg har mange venner i et område i England som jeg har besøkt ofte helt fra jeg var barn. Det var der jeg lærte å snakke engelsk, og der snakker jeg dialekten så bra at jeg blir tatt forå være innfødt. Det er egentlig ganske ironisk at det eneste stedet jeg blir tatt for å høre til, er et sted der jeg aldri har bodd, i et land der jeg rent faktisk er utlending... Anonymous poster hash: e87d4...0bf Jeg pleier å svare at jeg kommer fra -sted-, men så bodde vi noen år på -annet sted-, og derfor ble dialekten slik. Ingen som reagerer eller betviler det.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #36 Skrevet 28. august 2016 Les innlegget mitt er gang til, siden du tydeligvis ikke forsto hva jeg skriver. Jeg presiserer nemlig at det ikke er rasisme - bare irriterende i lengden. For meg. "Hvor kommer du fra a"? Helt greit det - men når folk ikke vil akseptere svaret, og jeg må legge ut om hele familiehistorien, til folk jeg egentlig ikke har noe spesielt forhold til, og ikke har noen planer om å ha et forhold til - kan til tider være irriterende! Så spør gjerne hvor kommer du fra da? Men aksepter svaret. Anonymous poster hash: 2f279...b53 Nei jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor i hele verden det skulle være irriterende?! Anonymous poster hash: 77362...910
februarprins2013 Skrevet 28. august 2016 #37 Skrevet 28. august 2016 du sa ikke noe galt, teit og trekke frem rasisme kortet her
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå