Anonym bruker Skrevet 27. august 2016 #1 Skrevet 27. august 2016 Fått ny kollega. Satt i lunsjen og pratet. Mannen har nordafrikansk utseende. Han har dialekt fra mitt hjemsted selvsagt ble var jeg nysgjerrig på hvor han kom fra. Så jeg spør hvor han kommer fra da. Han ER jo norsk selvom utseende forteller at han er afrikansk. Han svarer stedet han har vokst opp i Norge og også hvilket land han opprinnelig er fra. Vi snakker om litt rundt vårt hjemsted, vi har noen felles kjente etc. Etter lunsj sier en kollega at det er upassende og delvis rasistisk å spørre han om hvor han kom fra. Jeg sto igjen som et spørsmålstegn. Er det ikke lov å spørre en afrikansk man som snakker feks kav bergensk om hvor han kommer fra? Eller må jeg heller si, HVOR i Bergen kommer du fra for å presisere at jeg lurer kun på hans norske historie? Og er det ufint å spørre nye mennesker hvor de kommer fra på generell basis? Anonymous poster hash: 2fc39...c32
Anonym bruker Skrevet 27. august 2016 #2 Skrevet 27. august 2016 Kollegaen din er på bærtur i gamle dager. Anonymous poster hash: 20b99...46c
Anonym bruker Skrevet 27. august 2016 #3 Skrevet 27. august 2016 Rasisme-våset har gått altfor langt... Anonymous poster hash: 9c002...aff
Anonym bruker Skrevet 27. august 2016 #4 Skrevet 27. august 2016 Herregud. Nå må det bli slutt på all hårsårheten og påberopelse av å føle seg krenket på andres vegne. Sikker på at den mørke kollegaen din satte pris på praten. Den andre kollegaen virker blåst. Er det mulig🙄 Anonymous poster hash: 1672e...596
Anonym bruker Skrevet 27. august 2016 #5 Skrevet 27. august 2016 Kollegaen din er på tur. Anonymous poster hash: 9d7e5...36d
Anonym bruker Skrevet 27. august 2016 #6 Skrevet 27. august 2016 Synes ikke du dreit deg ut. Dere kom jo frem til det du var interessert i, hjemstedet deres... Anonymous poster hash: 6e632...8ad
Anonym bruker Skrevet 27. august 2016 #7 Skrevet 27. august 2016 Kollegaen din har et problem. Anonymous poster hash: 37e8d...639
Anonym bruker Skrevet 27. august 2016 #8 Skrevet 27. august 2016 🙄spør kollegaen din om det var fint å være på bærtur!🙄 Anonymous poster hash: db727...fff
Anonym bruker Skrevet 27. august 2016 #9 Skrevet 27. august 2016 Det er helt i orden å spørre om hvor folk er fra. Anonymous poster hash: b7602...c92
Anonym bruker Skrevet 27. august 2016 #10 Skrevet 27. august 2016 Jeg synes det var helt greit i dette tilfellet! Men det kan være litt irriterende til tider og "alltid" bli spurt hvor man kommer fra. Personlig synes jeg ikke dette nødvendigvis har med rasisme å gjøre, og jeg trekker aldri rasismekortet - men jeg vet at man kan bli litt lei. For eksempel så har datteren min afrikansk utseende. Både jeg og faren er oppvokst i Oslo, og når hun blir spurt hvor hun kommer fra så sier hun Oslo, og når de spør hvor foreldrene hennes er fra så sier hun Bjølsen, og så forklarer hun at besteforeldrene er fra der og der. Ikke noe stort problem, men ser at hun innimellom blir lei og bare svarer Oslo. Så kanskje hvis man alltid blir spurt om det samme så kan man være litt avvisende? Men jeg ville ikke kalle dette for rasisme. Anonymous poster hash: 2f279...b53
Yellow Brick Road Skrevet 27. august 2016 #11 Skrevet 27. august 2016 Selvfølgelig kan man bli lei av å bli spurt hvor man kommer fra, sånn EGENTLIG.., men det er mye man kan bli lei av her i livet, så såpass får folk tåle.
Gjest Antarctica Skrevet 27. august 2016 #12 Skrevet 27. august 2016 I Norge er det nesten obligatorisk å spørre hvor folk kommer fra. Særlig hvis man har samme dialekt og kan prate litt kjenning.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2016 #13 Skrevet 27. august 2016 Jeg er født i Norge, av foreldre som kommer fra et asiatisk land. Det ER veldig irriterende når folk spør hvor jeg kommer fra, og mener hvor i verden. Jeg har null forbindelse med det landet foreldrene mine ble født i, snakker ikke språket, har aldri vært der. Begge foreldrene mine kom til Norge som barn, og norsk var språket som ble snakket hjemme hos oss. Jeg føler overhodet ikke at jeg "egentlig" er fra et annet land, jeg er norsk. Ikke så veldig gøy å få påpekt at folk ikke anser deg som ekte norsk, når du selv føler deg sånn. De som ikke har opplevd akkurat det x antall ganger synes sikkert det er hårsårt, men det er altså ikke veldig gøy. Derimot er det selvsagt ok å spørre hvor i Norge noen er vokst opp. Virker som om du mente å spørre om det, mannen du spurte var usikker på hva du mente, og kollegaen deres misforstod og trodde du dro "hvor er du egentlig fra"-spørsmålet. Anonymous poster hash: 58b2f...8bc
Anonym bruker Skrevet 27. august 2016 #14 Skrevet 27. august 2016 Så lenge du ikke spør etter etnisiteten hans så er det ikke noe problem. Manben min er født i sør amerika og er drittlei å bli spurt om hvor han EGENTLIG kommer fra... Anonymous poster hash: 916a0...2e5
Anonym bruker Skrevet 27. august 2016 #15 Skrevet 27. august 2016 Det er helt normalt smalltalk å spørre hvor nye bekjentskaper er fra, så nei du dret ikke på draget. Når det er sagt synes jeg personlig det er en uting at folk altid skal spørre hvor jeg er fra, og enda verre når de ikke kan akseptere svaret jeg gir! Jeg er norsk, og med norsk utseende. Jeg bor i Bergen, det har jeg gjort siden jeg var 10 år gammel. Bergen har alltid vært "hjemme", også før vi flyttet hjem, fordi begge foreldrene mine, og hele slekta er herfra. Så når noen spør meg hvor jeg er fra svarer jeg Bergen. Men jeg snakker fortsatt østlandsdialekt. Jeg klarer ikke legge om, det har jeg prøvd, og det høres bare rart ut. Dermed fortsetter gjerne samtalen med at vedkommene forteller at han eller hun ikke lurte på hvor jeg bor, men hvor jeg kommer fra. Så svarer jeg igjen Bergen, og får gjerne et litt oppgitt blikk tilbake, ogen kommentar om at jeg hører jo at du egentlig ikke er herfra. Dermed ender jeg opp enten med å måtte forklare en hel masse om hvorfor jeg snakker som jeg gjør, eller være "hun sære" som ikke vil fortelle hvor hun kommer fra... Nå blir jeg ikkesur eller fornærma når noen spør hvorjeg kommer fra, fordi jeg vet at selv om jeg ikke liker skikken, så er det helt normalt.Folk mener ike noe vondt med det,ogharingen forutsettning for å vite at jeg finner spørsmålet ubehagelig. Men jeg blir lei meg, oppgitt, og noen ganger sur, når folk ikke kan akseptere svaret mitt. Østlandsdialekta mi er også så utvannet fordi jeg ikke har bodd der på snart 30 år, så jeg får samme regla når jeg er der på besøk. Noen ganger lurer jeg på om jeg bare burde flyttetil England. Jeg har mange venner i et område i England som jeg har besøkt ofte helt fra jeg var barn. Det var der jeg lærte å snakke engelsk, og der snakker jeg dialekten så bra at jeg blir tatt forå være innfødt. Det er egentlig ganske ironisk at det eneste stedet jeg blir tatt for å høre til, er et sted der jeg aldri har bodd, i et land der jeg rent faktisk er utlending... Anonymous poster hash: e87d4...0bf
Lovemychild Skrevet 27. august 2016 #16 Skrevet 27. august 2016 Kollegaen din dreit på draget, ikke du.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2016 #17 Skrevet 27. august 2016 Selvfølgelig kan man bli lei av å bli spurt hvor man kommer fra, sånn EGENTLIG.., men det er mye man kan bli lei av her i livet, så såpass får folk tåle. Helt enig i at generelt må folk tåle mye. Men skikkelig lei av folk som alltid skal fortelle hva andre må tåle! Særlig folk som aldri har vært i situasjonen det er snakk om selv.... Og det er særlig disse menneskene som er skikkelig gode på å fortelle andre "at såpass må du tåle" og klassikeren "ikke vær så hårsår".. For så å fem minutter etter på klage over at naboen tråkker på gressplenen deres, eller et annet filleproblem. Så tenker det er greit å la andre finne ut hvor grensa går i forhold til hva de "må tåle" og heller jobbe med sine egne greier. Og jeg personlig er lei av "Hvor kommer du fra da?". Jeg tåler det - men er et utrolig oppbrukt og irriterende spørsmål. Anonymous poster hash: 2f279...b53
Anonym bruker Skrevet 27. august 2016 #18 Skrevet 27. august 2016 Det er i mine øyne et helt normalt spørsmål når man treffer nye folk. Spesielt i Oslo, der jeg bor. Jeg har bodd her nå i 18 år, og i løpet av de årene truffet fire stykker inkludert min mann + mesteparten av hans familie som er født og oppvokst i Oslo. Alle andre er "egentlig" fra andre steder i Norge eller utlandet. Jeg blir spurt om det "hele tiden" fordi jeg snakker en i mine øyne grusom blanding av nordlandsdialekt og trondheimsdialekt. Det plager meg ikke spesielt mye å snakke om det. Anonymous poster hash: 44b79...083
Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #19 Skrevet 28. august 2016 Jeg er etnisk norsk. Blå øyne, lyst hår og blek hud. Jeg har jobbet flere steder, og alle stedene jeg har jobbet har dette som kommet. "Er du her ifra?" "Hvor er du ifra?" (Kommer an på hvor i morgen jeg har vært) Så ser ikke problemet med å spørre en med flerkulturelt bakgrunn om akkurat det samme... Anonymous poster hash: 498e3...973
Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #20 Skrevet 28. august 2016 Jeg synes det var helt greit i dette tilfellet! Men det kan være litt irriterende til tider og "alltid" bli spurt hvor man kommer fra. Personlig synes jeg ikke dette nødvendigvis har med rasisme å gjøre, og jeg trekker aldri rasismekortet - men jeg vet at man kan bli litt lei. For eksempel så har datteren min afrikansk utseende. Både jeg og faren er oppvokst i Oslo, og når hun blir spurt hvor hun kommer fra så sier hun Oslo, og når de spør hvor foreldrene hennes er fra så sier hun Bjølsen, og så forklarer hun at besteforeldrene er fra der og der. Ikke noe stort problem, men ser at hun innimellom blir lei og bare svarer Oslo. Så kanskje hvis man alltid blir spurt om det samme så kan man være litt avvisende? Men jeg ville ikke kalle dette for rasisme. Anonymous poster hash: 2f279...b53 Jeg er svensk og har bodd her i 20 år. Blir alltid spurt om hvor jeg kommer ifra. Altså hvorfra i hjemmelandet mitt. Skulle det være noe å bli irritert over? Slutt med rasismvåset!! Anonymous poster hash: 77362...910
*Miss Marple* Skrevet 28. august 2016 #21 Skrevet 28. august 2016 Er det verre å spør en tydelig ikke-etnisk norsk person om hvor han/hun er fra enn typisk nordmann? Jeg mener at slike tanker er mer rasisme. Å snakke om hvor man kommer fra, været og hvor man har vært på ferie er typisk smalltalk.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #22 Skrevet 28. august 2016 nordmenn elsker å snakke om vær og opprinnelse, uten at det ligger noe fordømmende i det. Anonymous poster hash: 1672e...596
Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #23 Skrevet 28. august 2016 Kollegaen din dreit seg ut. Det er normalt å spørre om dette. Og du var jo interessert i å finne ut hvor i Norge han var fra, ikke hvor han "egentlig" kommer fra. Hadde det vært motsatt hadde kollegaen din hatt rett. Anonymous poster hash: 3b14a...f76
aanonym Skrevet 28. august 2016 #24 Skrevet 28. august 2016 Så lenge du ikke spør etter etnisiteten hans så er det ikke noe problem. Manben min er født i sør amerika og er drittlei å bli spurt om hvor han EGENTLIG kommer fra... Anonymous poster hash: 916a0...2e5 Da kommer han jo EGENTLIG fra stedet i Sør-Amerika, da:) Akkurat som jeg kommer fra Helgeland.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2016 #25 Skrevet 28. august 2016 Kollegaen din dreit seg ut. Det er normalt å spørre om dette. Og du var jo interessert i å finne ut hvor i Norge han var fra, ikke hvor han "egentlig" kommer fra. Hadde det vært motsatt hadde kollegaen din hatt rett. Anonymous poster hash: 3b14a...f76 Tull! Det er ikke rasistisk å spørre noen med annen hudfarge om hvor de egentlig kommer fra. Anonymous poster hash: f7687...a23
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå