Gå til innhold

Burkini på stranda i Frankrike

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har prøvd å lete, og finner info i Le Monde og på BBC om opptøyer på en strand etter at burkinikledde kvinner ble fotografert, hvor lokale tenåringer ble angrepet med øks og harpun, og fire ble innlagt på sykehus. Ille det, altså, men et stykke derfra til halshugging.

Anonymous poster hash: d34d3...aea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun hadde jo ikke burkini engang, men helt vanlige klær. En tunika over langbukser.

Jeg og datteren min gikk også en tur på stranda i Frankrike i april i år med vanlige klær, godt dette forbudet ikke var innført da.

Hva med folk i våtdrakt? Eller nonner?

Anonymous poster hash: 0f285...db8

Skrevet

Hun hadde jo ikke burkini engang, men helt vanlige klær. En tunika over langbukser.

Jeg og datteren min gikk også en tur på stranda i Frankrike i april i år med vanlige klær, godt dette forbudet ikke var innført da.

Hva med folk i våtdrakt? Eller nonner?

Anonymous poster hash: 0f285...db8

Jeg lurer også på dette med nonner. De er både akseptert og respektert, men hva er egentlig forskjellen på deres drakt og en hijab? Må de også strippe på stranden?

Anonymous poster hash: a5f57...d98

Skrevet

Jeg lurer også på dette med nonner. De er både akseptert og respektert, men hva er egentlig forskjellen på deres drakt og en hijab? Må de også strippe på stranden?

Anonymous poster hash: a5f57...d98

Strippe? Var ikke akkurat stripping

Anonymous poster hash: f6a21...277

Skrevet

Strippe? Var ikke akkurat stripping

For denne kvinnen var det det.

Hun har, hele sitt liv, blitt oppdratt til at å ikke være tildekket er som å være naken.

Hadde noen prøvd å presse meg til å ta av meg bikinitoppen på stranda ville det bare vært snakk om et plagg og der er nok av andre mennesker som synes det er helt akseptabelt med toppløs soling, men for meg ville det vært et overgrep.

For denne kvinnen var dette et overgrep. Hun ønsket å beholde plagget på og ble tvunget til å ta det av. Hun ble flau og følte skam.

Det er ikke greit.

Skrevet

Har noen av dere fulgt med på hva som faktisk skjer i Frankrike? Har dere lest avisene, leserinnleggene og snakket med de lokale. Har dere kjent på frykten som faktisk er der? 264 personer har blitt drept, over 600 skadd og dette er i to av de ekstreme terrorhandlingene. Vet dere hva som skjer på skolen, i nabolaget og på arbeidsplassene??

I Frankrike er det nå i dag oss og dem, hatet er like sterkt på begge sider og frykten enda verre. Ekstremismen viser seg hver dag, i de små landsbyene til de store byene. Det er nabolag som er så utrygge at politiet bøker med å gripe inn! Corsica brenner, det er opptøyer og en rasekriminalitet man ikke går sett maken til på europeisk jord på årevis. Corsicanerne blir halshugd med machete når de beskytter døtrene sine fra voldtekter! Vet dere dette???

Nei, dere ser er bilde i nettavisen eller VG hvor det står om væpnede politimenn, ALLE politimenn og kvinner i Frankrike er bevæpnet forøvrig, men sensasjonjergerne måtte blåse det opp.

Ja, det er synd vi har kommet til dette, men det ligger årevis med feilslått integrering og politikk bak. Tro meg når jeg sier at dette bare er starten og det blir verre og Norge får snart sin dose med lignende problemer. Sett dere inn i saker som dere skal debattere og for all del kildekritikk!!!*

Anonymous poster hash: 36b5a...996

Og da er det etter din mening helt greit å rette baker for en smed ved å straffe noen uskyldige kvinner? Her er det snakk om kvinner som har ikke nødvendigvis den samme friheten vi tar for gitt (i sin familie og lokalsamfunn) men som endelig kunne tillate seg å gå og bade på en varm sommerdag og de bli jagd vekk og ydmyket av politiet.. Er kvinneundertrykkelse plutselig akseptabelt når det er vestlige land som driver med det? Og ikke minst, vil denne type diskriminasjon føre til bedre integrasjon og mindre hat og terror?!

Skrevet

Jeg er i utgangspunktet ikke fan av hijab og burkini, men jeg er veldig for at folk skal få kle seg som de vil. Det betyr miniskjørt for de som ønsker det, og heldekkende for de som ønsker det.

Niqab synes jeg er ubehagelig å treffe folk med, fordi jeg trenger å se hele fjeset for å lese folk. Men det er veldig få som bruker niqab.

Jeg vet ikke så mye om situasjonen i Frankrike, men om det er slik noen skriver at det er "oss og dem", så gjør ikke dette forbudet den kløfta noe mindre. Det vil tvertimot føre til at flere muslimer vil føle seg utenfor, også muslimske menn. Noen av disse mennene vil bli ekstremister, og vi vet hva disse kan finne på å gjøre.

Jeg tror at noen kvinner blir påtvunget hijab, og jeg tror at noen kvinner velger det. Det er umulig for oss å vite helt sikkert hvem som blir tvunget. Vi kan støtte dem som bryter ut, men kvinnene må ta første steget selv.

Grunnen til at en del jenter velger hijab, er identitet: de føler seg ikke helt godtatt norske, men de blir sett på som utenlandske når de er i foreldrenes hjemland. Den muslimske identiteten er noe de selv kan eie.

Jeg kjenner forresten ei som da hun kom til Norge ikke fikk lov til å gå med hijab av mannen sin.

Burkini: så fint for de som er vant til å skjule kroppen sin. Så fint for jenter med strenge foreldre at de kan ha svømmeundervisning i godkjent plagg. Når de er voksne, vil noen av dem gjøre opprør, og da skal vi støtte dem.

Hvis jeg med min hvite hud bodde i Australia med alle hudkrefttilfellene, så tror jeg at jeg hadde skaffet meg en burkini.

Jeg ser problemene med hijab og burkini:

Hvorfor skal damene dekke seg til når ikke mennene gjør det. Hvorfor er så mye av æren lagt på kvinnenes skuldre?

Men jeg kommer ikke unna at mange velger plagget selv: muligens pga at de har blitt opplært til at det er bra, men vi er alle produkter av vår oppdragelse. Muligens for å være en god datter/kone: vi gjør vel også ting for å tekkes de vi er glad i!

Når noen blir tvunget til å gå med hijab, så er det mer enn hijaben det er noe galt med: men akkurat som norske(og andre) kvinner velger å bli i dårlige (og voldelige) forhold, så kan vi ikke gjøre noe før de selv bryter ut.

Anonymous poster hash: 6661a...fb2

Skrevet

Hvordan folk kler seg i fritiden sin har vel ingen noe med!? En ting er hvis man bruker heldekkende plagg på jobb o.l som er en annen debatt. Faktisk helt sykt hele greia.

Da bør jo jeg få bot for å bade i t skjorte og lang shorts... Når jeg har soleksem.

Virkelig en usmakelig å tåpelig lov. Hvis det fortsetter slik har jo frykten få tatt overhånd. De ekskluderer enkelte av sine landsmenn grunnet burkini, som igjen kan føre til radikalisering.

Tvinge folk til å kle av seg, er jo helt absurd i denne sammenhengen.

Anonymous poster hash: 35554...c7d
Skrevet

Synes det er helt krise at politiet stod over og tvang henne til å kle av seg. Helt grusomt....

Det er et forbud mot det, om det burde være det er en annen debatt, og hadde det vært vi som hadde vært i et land der det var påbudt hadde vi strengt talt blitt tvunget til å kle det på oss.. Så kjenner jeg er litt delt...

Men måten det ble gjort på er helt forferdelig og kvalm.

Anonymous poster hash: 4c6c8...f82

Skrevet

Jeg er lettet over at de aller, aller fleste her inne er enige om at denne episoden var langt fra bra. Leser man kommentarene på vg.no, er det motsatt. Sjokkerende at folk, med navn og bilde, applauderer dette. Skremmende.

HI

Anonymous poster hash: 70572...968

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg har lest saken på vg. Dama måtte ikke akkurat kle av deg til nettoen

Spiller det noen rolle?

Jeg ville selv ikke ha ønsket å eksponere verken undertøyet eller strømpebuksa mi i offentlighet, for ikke å nevne valkene som som titter fram når toppen tas av.

Skrevet

Den dagen jeg ser at væpnet politi tvinger en dame på stranda til å ta av seg burkinien så skal jeg jaggu kle av meg til blanke messingen for å demonstrere mot idiotiet! Det er ikke noe jeg bare sier, jeg kommer til å gjøre det! 

Skrevet

Den episoden der er styggg, det er et overgrep og maktmisbruk. Hun hadde heller ikke på seg burkini men en tunika. Vi går i de samme sporene som på 30-tallet. Retorikken er den samme.

Skrevet

Vil tro det kommer av frykt. Vet ikke om noen her har sett en burkini, men overdelen er romslig, så man kan lett gjemme noe under. Etter all terroren er Frankrike på tå hev. Kan ikke klandre dem for det, selv om jeg er helt enig i at det som skjedde i klippet der ikke var bra.

Gjest Antarctica
Skrevet

Vil tro det kommer av frykt. Vet ikke om noen her har sett en burkini, men overdelen er romslig, så man kan lett gjemme noe under. Etter all terroren er Frankrike på tå hev. Kan ikke klandre dem for det, selv om jeg er helt enig i at det som skjedde i klippet der ikke var bra.

Gjemme noe under? På stranda?

Det er da mye lettere å gjemme noe under vanlige klær, og sprenge folk i lufta på tørt land,  enn å gjemme noe under en syntetisk burkini og gå ut i vannet og sprenge folk???

Skrevet

Jeg har prøvd å lete, og finner info i Le Monde og på BBC om opptøyer på en strand etter at burkinikledde kvinner ble fotografert, hvor lokale tenåringer ble angrepet med øks og harpun, og fire ble innlagt på sykehus. Ille det, altså, men et stykke derfra til halshugging.

Anonymous poster hash: d34d3...aea

Jeg googlet også (på fransk). Det er altså ETT tilfelle der en person har blitt drept og partert (og dermed også halshugget).

Så dette er ikek noe som liksom skjer hyppig på Korsika. Jeg er på Korsika hvert år og har ikek merket så mye til at Korsika er "i brann" (selv om de har terrorisme og ting skjer der en gang iblant)

Anonymous poster hash: ae882...04f

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg googlet også (på fransk). Det er altså ETT tilfelle der en person har blitt drept og partert (og dermed også halshugget).

Så dette er ikek noe som liksom skjer hyppig på Korsika. Jeg er på Korsika hvert år og har ikek merket så mye til at Korsika er "i brann" (selv om de har terrorisme og ting skjer der en gang iblant)

Anonymous poster hash: ae882...04f

Altså eh... Når det gjelder terrorisme så kan vel korsikanerne ellers gå litt stilt i dørene. De har mange - hva skal man si? - egne bidrag til den tradisjonen der!

Skrevet

Ja, det er bra de opphever loven, den var helt tullete.

Men det virker som folk godtar lover om hva som helst. De sier type: Følg loven eller dra hjem....!

Så hva som helst av lover som blir tredd over hodet på oss skal vi bare godta? Uansett hvor idiotiske de er?

Så om det blir forbud mot å drikke kaffe så vil det være helt greit. Fordi det er ikke lov lengre...så da må vi bare la være eller flytte?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...