Gå til innhold

Ertet for å ha barnslig sekk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde snakket med gutten og kjøpt ny sekk om det er det han virkelig vill. Så hadde jeg snakket med kontaktlærer for og stoppe mobbingen i klassen/ skolen fra og eskalere.

Erting. Ikke mobbing. Ikke dermed sagt at erting er greit det heller.

Anonymous poster hash: f497a...49c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Erting. Ikke mobbing. Ikke dermed sagt at erting er greit det heller.

Anonymous poster hash: f497a...49c

Hvorfor går grensen mellom erting og mobbing?

Når gutten kommer hjem og sier han vill ha ny sekk tiltross for at han elsker sekken han har da er vell grensen krysset?

Skrevet

Det at andre mener at sekken er barnslig og sier det høyt en dag er ikke mobbing. At barnet vil kjøpe ny sekk av den grunn gjør dette heller ikke til mobbing. Kommentarer rundt valg man gjør er ikke mobbing, konflikter mellom to barn er i hovedsak ikke mobbing, en slåsskamp er ikke mobbing. Langvarige fysiske o e psykiske negativ oppmerksomhet, forsøk på å få flere med på slik oppmerksomhet, Ignorering og utfrysing over lengre tid, el.l. Kan kvalifisere for mobbing.

Våre små mennesker må lære seg at alle ikke liker alt hele tiden, og det er faktisk helt greit.

Anonymous poster hash: b1668...81b

Skrevet

Det at andre mener at sekken er barnslig og sier det høyt en dag er ikke mobbing. At barnet vil kjøpe ny sekk av den grunn gjør dette heller ikke til mobbing. Kommentarer rundt valg man gjør er ikke mobbing, konflikter mellom to barn er i hovedsak ikke mobbing, en slåsskamp er ikke mobbing. Langvarige fysiske o e psykiske negativ oppmerksomhet, forsøk på å få flere med på slik oppmerksomhet, Ignorering og utfrysing over lengre tid, el.l. Kan kvalifisere for mobbing.

Våre små mennesker må lære seg at alle ikke liker alt hele tiden, og det er faktisk helt greit.

Anonymous poster hash: b1668...81b

Dette👆

Anonymous poster hash: 081ba...e3e

Skrevet

Hvorfor går grensen mellom erting og mobbing?

Når gutten kommer hjem og sier han vill ha ny sekk tiltross for at han elsker sekken han har da er vell grensen krysset?

Mobbing er når det skjer over tid, dvs. flere ganger med ikke for langt mellomrom.  Ofte definerer man også mobbing som at offeret ikke kan forsvare seg / blir regnet som svakere som mobberen, dvs. en sterk part, enten fordi personen er sterkere eller fordi mobberne er flere.  Men et minimum er at det skal skje flere ganger.

Det betyr ikke at man ikke skal ta erting, kommentarer og konflikter på alvor, for det er sjelden at mobbing starter med mobbing (det kan selvfølgelig skje), det er ofte noe som utvikler seg over tid.

Nei, grensen er ikke nødvendigvis krysset fordi gutten vil ha ny sekk.  Det kan være nok av en elev sier at "Oj, du har jentesekk du" - kanskje fordi eleven har sett at jenter i klassen eller yngre klasser har sånn sekk.  Så er det gjort.

Skrevet

Det viktigste er vel å lære barna våre å stå opp for seg selv, være seg selv og ha sine egne meninger og interesser uavhengig av hva andre måtte mene. Jeg tenker det er en bjørnetjeneste å kjøpe ny sekk dersom han faktisk er glad i og liker den han allerede har. Alle kan ikke like alt, og det er dessverre ikke siste gangen han kommer til å høre negative kommentarer iløpet av livet. Jeg var et slikt barn som alltid var livredd for å stå opp for mine egne meninger, og det var så ufattelig deilig den dagen jeg lærte at det er helt greit å mene noe annet og stå for det. Jeg tenker det er bedre å ta den praten med ham; at folk har ulike meninger og noen ganger kan mennesker si ting som ikke er så hyggelig. Det viktigste er at man selv er fornøyd.

Skrevet

Det viktigste er vel å lære barna våre å stå opp for seg selv, være seg selv og ha sine egne meninger og interesser uavhengig av hva andre måtte mene. Jeg tenker det er en bjørnetjeneste å kjøpe ny sekk dersom han faktisk er glad i og liker den han allerede har. Alle kan ikke like alt, og det er dessverre ikke siste gangen han kommer til å høre negative kommentarer iløpet av livet. Jeg var et slikt barn som alltid var livredd for å stå opp for mine egne meninger, og det var så ufattelig deilig den dagen jeg lærte at det er helt greit å mene noe annet og stå for det. Jeg tenker det er bedre å ta den praten med ham; at folk har ulike meninger og noen ganger kan mennesker si ting som ikke er så hyggelig. Det viktigste er at man selv er fornøyd.

Dette er faktisk veldig viktig!  Lære barn å tørre å stå opp for seg selv og også å ordne opp selv (med litt voksenstøtte i begynnelsen) når det blir konflikter.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...