Gå til innhold

Ertet for å ha barnslig sekk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir så irritert. 

Yngste går nå i 3 klasse, og sekken fra 1 klasse passer helt supert enda.

Jeg spurte før sommeren om han ønsket seg ny sekk, men han synes sekken han hadde fra 1 klasse er kjempegod på ryggen og like fin så det var ikke nødvendig ifølge jr. 

Men i dag kom han hjem og lurt på om han kunne få ny sekk likevel. Han hadde blitt ertet / fått noen kommentarer i dag på at han fortsatt hadde "barnslig" sekk fra 1 klasse.  

Jeg kjenner jeg blir så irritert! 

Han har tidligere fått kommentarer på at han har f eks rosa kort på drikkeflasken eller lilla matboks (jentefarger) Han bryr seg ikke om verken rosa flaske eller barnslig sekk, men han blir veldig lei seg når han får kommentarer på dette.  

Kjøper ny sekk nå, men kjenner det er irriterende å gjøre det fordi noen unger ikke har fått oppdragelse nok til å la være å erte andre. 

Anonymous poster hash: 065c5...bd9
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Da må du ta det opp med skolen og forhåpentligvis reageres det fort og får slutt på sånt tull.  Sånn skal det nemlig ikke være!

Endret av Yellow Brick Road
Skrevet

Derfor har jeg kjøpt klassiske/nøytrale sekker til mine førsteklassinger, uten disse typiske dino/ponny trykkene på. Så har de sekkene i flere år. De fleste barna ønsker å bytte fordi de selv syns den blir for barnslig, er ikke sikkert barna har tenkt så mye hva de har sagt...

Anonymous poster hash: b572c...648

Skrevet

Derfor har jeg kjøpt klassiske/nøytrale sekker til mine førsteklassinger, uten disse typiske dino/ponny trykkene på. Så har de sekkene i flere år. De fleste barna ønsker å bytte fordi de selv syns den blir for barnslig, er ikke sikkert barna har tenkt så mye hva de har sagt...

Han fikk akkurat den sekken han ønsket seg mest i hele verden da han startet på skolen. Jeg ville ikke presse gjennom en nøytral og i mine øyne "penere" sekk da. Og han liker fortsatt den sekken godt, og ser ikke noe galt i den.

Hadde nok kjøpt ny til 4 klasse slik vi gjorde med eldste pga behov for større sekk.

Bare kjipt at noen unger hakker på andre og skal bestemme hva som er barnslig og ikke. Det er det som irriterer meg.

Hi

Skrevet

Han fikk akkurat den sekken han ønsket seg mest i hele verden da han startet på skolen. Jeg ville ikke presse gjennom en nøytral og i mine øyne "penere" sekk da. Og han liker fortsatt den sekken godt, og ser ikke noe galt i den.

Hadde nok kjøpt ny til 4 klasse slik vi gjorde med eldste pga behov for større sekk.

Bare kjipt at noen unger hakker på andre og skal bestemme hva som er barnslig og ikke. Det er det som irriterer meg.

Hi

Men du bygger jo oppunder ved å rette deg etter det. Hva med å lære barnet å ha ryggrad og stå for det han selv liker i stedet?

Skrevet

Trodde alle fikk disse orange førsteklassesekkene jeg. Kanskje bare her det da?

Anonymous poster hash: 7dd45...281

Skrevet

Blir trist av å lese dette :( Har selv en tredjeklassing, han hadde blitt lei seg om han ble ertet for sånt.. Trist at det skal være sånn :( Stakkars gutten din..

Anonymous poster hash: 3e9cf...b2d

Skrevet

Trodde alle fikk disse orange førsteklassesekkene jeg. Kanskje bare her det da?

Anonymous poster hash: 7dd45...281

De får ikke det her.

Hi

Skrevet

Men du bygger jo oppunder ved å rette deg etter det. Hva med å lære barnet å ha ryggrad og stå for det han selv liker i stedet?

Ja, jeg er klar over det. Mannen og jeg diskuterte det, at det rette er jo å be han heve seg over det og ikke bry seg. Det vokser han jo på. Han synes sekken er helt grei, og det bør være nok.

Men samtidig er det litt vondt når en såret 8-åring spør om han kan være så snill å få ny sekk likevel...

Skrevet

Ja, jeg er klar over det. Mannen og jeg diskuterte det, at det rette er jo å be han heve seg over det og ikke bry seg. Det vokser han jo på. Han synes sekken er helt grei, og det bør være nok.

Men samtidig er det litt vondt når en såret 8-åring spør om han kan være så snill å få ny sekk likevel...

Jada, jeg ser den. Men dere sier jo indirekte at han tar feil i at den er fin ved å kjøpe ny. Eller i det minste at den ikke er fin nok, at den faktisk ER barnslig.

Skrevet

Kjøp en ny... og fokuser på noe annet.... Du kan bygge barnets selvtillitt og identitet osv uten å skal trasse igjennom at en hel haug av unger skal "like" sekken! 

Velg dine kamper!

Anonymous poster hash: a5fc3...5e0
Skrevet

Er alltid vanskelig å be ens egen unge ta kampen helt alene... ofte heller ikke verd det. Kjøp ny sekk.

Anonymous poster hash: 55267...570
Skrevet

Kjøp en ny... og fokuser på noe annet.... Du kan bygge barnets selvtillitt og identitet osv uten å skal trasse igjennom at en hel haug av unger skal "like" sekken!

Velg dine kamper!

Anonymous poster hash: a5fc3...5e0

Støtter denne:)

Anonymous poster hash: 73352...e27

Skrevet

Blir så irritert. 

Yngste går nå i 3 klasse, og sekken fra 1 klasse passer helt supert enda.

Jeg spurte før sommeren om han ønsket seg ny sekk, men han synes sekken han hadde fra 1 klasse er kjempegod på ryggen og like fin så det var ikke nødvendig ifølge jr. 

Men i dag kom han hjem og lurt på om han kunne få ny sekk likevel. Han hadde blitt ertet / fått noen kommentarer i dag på at han fortsatt hadde "barnslig" sekk fra 1 klasse.  

Jeg kjenner jeg blir så irritert! 

Han har tidligere fått kommentarer på at han har f eks rosa kort på drikkeflasken eller lilla matboks (jentefarger) Han bryr seg ikke om verken rosa flaske eller barnslig sekk, men han blir veldig lei seg når han får kommentarer på dette.  

Kjøper ny sekk nå, men kjenner det er irriterende å gjøre det fordi noen unger ikke har fått oppdragelse nok til å la være å erte andre. 

Vet hvordan det er!

Her ble sønnen min ertet i BARNEHAGEN fordi han en dag i Desember hadde på seg en genser med julenisse på.

Småen elsket den genseren å ville så gjerne bruke den i barnehagen.

Når han kom hjem fra barnehagen sier han at han ikke lenger vil bruke genseren i barnehagen fordi de store barna erter han for genseren.

" Mamma jeg vil bare bruke genseren hjemme og hos bestemor ".

En annen gang hadde han på seg en Vennebyen genser når han var 3.5 år ca,å da hadde de også ertet han fordi genseren var så barnslig,så heller ikke den genseren ville han lenger bruke i barnehagen.

Blir så forbanna over sånn oppførsel!

Anonymous poster hash: 47900...1b6

Skrevet

Men dere hadde jo allerede foreslått ny sekk før ferien til ham, så det er ikke fordi noen kommenterte det at dere ønsker å kjøpe ny. Hvorfor foreslo dere det før ferien? Syns dere selv den var "barnslig". Om dere syns det, så er det jo ikke rart barn kan finne på å kommentere det. Sånn er desverre verden... Når ham valgte å ha samme sekken videre, kunne det kanskje ha vært lurt å ta praten å lære ham å stå opp for seg selv. " Det kan hende noen sier noe til deg fordi du har samme sekk fremdeles, men da kan du jo si at du liker den og at det ikke er noe de trenger å bru seg med."

Skrevet

I alle dager... Har du glemt at du er mor?

Anonymous poster hash: 947f8...130

Skrevet

I alle dager... Har du glemt at du er mor?

Anonymous poster hash: 947f8...130

Hva mener du?

Skrevet

Ikke la dette eskalere. Mobbing begynner et sted. Nå kan du stoppe det med et enkelt virkemiddel, ny sekk. Som en over her sa, velg dine kamper.

Anonymous poster hash: 69861...a6c
Skrevet

Jeg hadde snakket med gutten og kjøpt ny sekk om det er det han virkelig vill. Så hadde jeg snakket med kontaktlærer for og stoppe mobbingen i klassen/ skolen fra og eskalere.

Skrevet

Litt småerting må alle lære seg å takle. Så lenge det bare er der og da ville jeg ikke gjort noe mer ut av det.

Ettersom gutten egentlig likte sekken ville jeg hørt nøye med ham om han egentlig ønsker seg ny sekk eller om han bare ikke likte kommentarene. Snakk litt med ham om at noenoen ganger sier venner dume ting. Vi bør prøve å unngå det, men det er ikke så farlig hvis det skjer.

Anonymous poster hash: 430ad...11a

Skrevet

Min erfaring er at barn begynner ikke å mobbe for "bare" en barnslig sekk. Noen kan gå med førsteklassesekken ut barneskolen uten å få en eneste kommentar på det. Så jeg ville prøvd å undersøke litt mer rundt det for at ting ikke skal eskalere. Har noen på skolen valgt ut din sønn som et lett offer? Er det tendenser til at han blir mobbet på andre måter også? Eller har dette bare vært ubetenksomme kommentarer fra et barn? Mulig den sønn har reagert veldig på kommentaren som har gjort det gøy for flere å si det samme?

Skrevet

Min erfaring er at barn begynner ikke å mobbe for "bare" en barnslig sekk. Noen kan gå med førsteklassesekken ut barneskolen uten å få en eneste kommentar på det. Så jeg ville prøvd å undersøke litt mer rundt det for at ting ikke skal eskalere. Har noen på skolen valgt ut din sønn som et lett offer? Er det tendenser til at han blir mobbet på andre måter også? Eller har dette bare vært ubetenksomme kommentarer fra et barn? Mulig den sønn har reagert veldig på kommentaren som har gjort det gøy for flere å si det samme?

Å jada bare støtt mobbing du..

Skrevet

For å bekjempe mobbing må vi konsentrere oss om det som er mobbing, ikke en hver uttalelse som kan gjøre noen lei seg. Alle må lære seg å tåle litt. Ingen kan regne med å gå gjennom livet uten en negativ kommentar. Det er ikke det som er mobbing.

Anonymous poster hash: 430ad...11a

Skrevet

Jeg hadde snakket med gutten og kjøpt ny sekk om det er det han virkelig vill. Så hadde jeg snakket med kontaktlærer for og stoppe mobbingen i klassen/ skolen fra og eskalere.

Det er jo ikke sikkert at dette er mobbing da, nå må vi ikke overdrive her.  Det kan selvfølgelig være mobbing om dette har en del av en større ting, men det kan like godt være en kommentar som kan være ubetenksom, sagt i sinne, sagt for å være "tøff", sagt for å såre eller teste.  Det skal man ikke overse eller ta lett på, og man bør snakke om det, men det er ikke sikkert man trenger å vifte med mobbeflagget.  Vi jobber med dette i småskolen, både i skoletida og sfo, "hele tiden". Unge er apekatter.  De har lanskje lært av oss voksne (foreldre, naboer, større søsken, besteforeldre og kanskje til og med oss som jobber med barn) at det er helt ok å kommentere andre...  

Skrevet

Ehh.. Hallo? Jeg sier jo hun må finne ut om der virkelig er mobbing sånn at de kan få slutt på det. Dersom det er mobbing nytter det ikke å kjøpe ny sekk!!

Og så må jeg bare sinat det er ikke mobbing å sinat noen har barnslig sekk. Men det regner jeg jo med folk skjønner...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...