Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #1 Skrevet 21. august 2016 Er det alltid et faresignal? Anonymous poster hash: 5670d...484
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #2 Skrevet 21. august 2016 Jeg tenker det kommer an på alder på barnet, type dyr, og hva de gjør. At en 3åring tråkkår på en edderkopp er liksom noe annet enn en 8 åring som klipper værhåra av katten.. Anonymous poster hash: 8cec5...be7
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #3 Skrevet 21. august 2016 Jeg tenker det kommer an på alder på barnet, type dyr, og hva de gjør. At en 3åring tråkkår på en edderkopp er liksom noe annet enn en 8 åring som klipper værhåra av katten.. Anonymous poster hash: 8cec5...be7 Hva hvis et barn i skolealder river bena av insekter? Anonymous poster hash: 5670d...484
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #4 Skrevet 21. august 2016 Jeg hadde blitt bekymret, og vært obs på empati-utviklingen hos barnet. I skolealder gjorde mine venner og jeg alt for å redde meitemakker, biller og edderkopper som slet.. Tanken på å rive av bena ville knust meg. Anonymous poster hash: edc74...630
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #5 Skrevet 21. august 2016 Hva hvis et barn i skolealder river bena av insekter? Anonymous poster hash: 5670d...484 Ikke er stort faresignal med insekter. Men greit å innprente at de kun kan drepes, ikke mishandles. Dyr er noe annet. Anonymous poster hash: 19626...f94
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #6 Skrevet 21. august 2016 Jeg hadde blitt bekymret, og vært obs på empati-utviklingen hos barnet. I skolealder gjorde mine venner og jeg alt for å redde meitemakker, biller og edderkopper som slet.. Tanken på å rive av bena ville knust meg. Anonymous poster hash: edc74...630 Men jeg rev av vinger på mygg. Det går bra med meg, jeg lover Anonymous poster hash: 19626...f94
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #7 Skrevet 21. august 2016 Hva hvis et barn i skolealder river bena av insekter? Anonymous poster hash: 5670d...484 Jeg hadde ikke blitt bekymret. Ikke med mindre det så ut som om barnet ønsket å pine dyret. Men jeg hadde snakket med barnet. Og fortalt at insekter er dyr, og de kan føle smerte osv. Det er ikke alle barn som vokser opp og lærer at insekter eller edderkopper er dyr. Noen lærer det først når de er litt større. (Nå er ikke det med smerte hos insekter helt avgjort enda. Men jeg hadde glatt løyet om akkurat det. 😊) Anonymous poster hash: 8cec5...be7
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #8 Skrevet 21. august 2016 Et barn i nær familie finner insekter som han kveler i glass med tett lokk, setter edderkopper fast i nymaling osv. Han er langt oppi skolealder og vi synes det er flere ting som er ubehagelig med denne gutten Anonymous poster hash: 0c77e...0d5
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #9 Skrevet 21. august 2016 Hva hvis et barn i skolealder river bena av insekter? Anonymous poster hash: 5670d...484 Mon tro om jeg har hatt besøk av dette barnet i dag? I så fall fortalte jeg dette barnet at langbeinmygg også kan få vondt. Ville ikke vært særlig bekymret om vi omtaler samme barn. Anonymous poster hash: a5ae4...056
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #10 Skrevet 21. august 2016 Mon tro om jeg har hatt besøk av dette barnet i dag? I så fall fortalte jeg dette barnet at langbeinmygg også kan få vondt. Ville ikke vært særlig bekymret om vi omtaler samme barn. Anonymous poster hash: a5ae4...056 Nei, er nok ikke samme barn, men det kan man ikke vite da Men barnet lo ondt da hun rev av bena på de (mange!) stakkars insektene. Anonymous poster hash: 5670d...484
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #11 Skrevet 21. august 2016 Nei, er nok ikke samme barn, men det kan man ikke vite da Men barnet lo ondt da hun rev av bena på de (mange!) stakkars insektene. Anonymous poster hash: 5670d...484 Da høres det ikke ut som samme barnet. Kjenner ikke dette barnet du omtaler, og da blir det også vanskelig å si noe til eller fra da så veldig mange faktorer spiller inn. Er du i tvil kan du ta en prat med foreldrene og/eller helsesøster/lege. Anonymous poster hash: a5ae4...056
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #12 Skrevet 21. august 2016 Da jeg gikk barneskolen var det slettes ikke uvanlig at noen av barna fanget insekter og rev av ben/vinger, eller fikk tak i lighter og tente på edderkopper. Dette var ikke noe vi andre barna reagerte på heller. Men da noen barn mishandlet kattunger og knuste fugleunger mellom steiner var til og med vi barna klar over at det var utenfor normalen. Å utforske hva insekter gjør hvis de mister et bein eller en vinge kan ikke sammenlignes med å være ondskapsfull eller mangle empati. Så lenge barnet er snilt mot husdyr hadde jeg ikke vært bekymret. Anonymous poster hash: 32ee0...250
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #13 Skrevet 21. august 2016 Jeg var en av dem som rev beina av det vi kaller langbein (disse skapningene med ja... lange bein) da jeg gikk på SFO. I dag er jeg vegetarianer. Vi gjorde det nok mest for å se hvem som var tøffest (tok mest i dyrene) og litt for å se hvor mange bein den kunne klare seg med. Kun nysgjerrig, og vi tenkte ikke langt nok. Lærte etterhvert hvordan selv insekter fortjener menneskers respekt. Anonymous poster hash: e46aa...10e
Anonym bruker Skrevet 21. august 2016 #14 Skrevet 21. august 2016 Nei, er nok ikke samme barn, men det kan man ikke vite da Men barnet lo ondt da hun rev av bena på de (mange!) stakkars insektene. Anonymous poster hash: 5670d...484 Hva med alle voksne som dreper edderkopper med hårspray, som støvsuger fluer, som bruker fluepapir..som kaster insekter i do. Vi voksne har bare mer avanserte måter å torture på, hvis man skal se på det litt objektivt. Anonymous poster hash: 19626...f94
Gjest Antarctica Skrevet 21. august 2016 #15 Skrevet 21. august 2016 Et barn i nær familie finner insekter som han kveler i glass med tett lokk, setter edderkopper fast i nymaling osv. Han er langt oppi skolealder og vi synes det er flere ting som er ubehagelig med denne gutten Anonymous poster hash: 0c77e...0d5 Der er vi i ferd med å krysse en grense, syns jeg, selv om man ikke trenger å ha ømme følelser for småkryp...
Anonym bruker Skrevet 22. august 2016 #16 Skrevet 22. august 2016 Men jeg rev av vinger på mygg. Det går bra med meg, jeg lover Anonymous poster hash: 19626...f94 Lo du ondt samtidig, eller? Med et stygt, ondskapsfullt blikk som om du håpet at insektet led.. Anonymous poster hash: 5670d...484
Anonym bruker Skrevet 22. august 2016 #17 Skrevet 22. august 2016 Hva med alle voksne som dreper edderkopper med hårspray, som støvsuger fluer, som bruker fluepapir..som kaster insekter i do. Vi voksne har bare mer avanserte måter å torture på, hvis man skal se på det litt objektivt. Anonymous poster hash: 19626...f94 Det er noe helt annet å sakte rive bena av dem, eller klemme på hodet helt til det sprekker. POENGET er ikke AT barnet tortuerer småkryp, poenget er at barnet liker det. Ler rått, smiler, nyter å skade småkrypene. Faren fortalte at barnet var så interessert i firfisler (de har endel av det), og jeg tenker med gru på hva de får gjennomgå... Anonymous poster hash: 5670d...484
Anonym bruker Skrevet 22. august 2016 #18 Skrevet 22. august 2016 Husker at vi som barn brente insekter med forstørrelsesglass. Ondt gjort, men vi tenkte vel ikke. Jeg tror nok det har gått bra med oss alle sammen. Anonymous poster hash: 3dc44...032
Anonym bruker Skrevet 22. august 2016 #19 Skrevet 22. august 2016 Husker at vi som barn brente insekter med forstørrelsesglass. Ondt gjort, men vi tenkte vel ikke. Jeg tror nok det har gått bra med oss alle sammen. Anonymous poster hash: 3dc44...032 Det har det sannelig ikke, hehe, jeg vet om nok av psykopater! Moren til dette barnet bla.a, hun er en psykopat. Hun er slem, har vært det siden hun begynte å snakke. Anonymous poster hash: 5670d...484
Gjest Antarctica Skrevet 22. august 2016 #20 Skrevet 22. august 2016 Det har det sannelig ikke, hehe, jeg vet om nok av psykopater! Moren til dette barnet bla.a, hun er en psykopat. Hun er slem, har vært det siden hun begynte å snakke. Anonymous poster hash: 5670d...484 Og du har ikke tenkt tanken at kanskje det hjemmet er et dårlig sted å vokse opp...?
Anonym bruker Skrevet 22. august 2016 #21 Skrevet 22. august 2016 Og du har ikke tenkt tanken at kanskje det hjemmet er et dårlig sted å vokse opp...? Jo, det har jeg Virket som de skjerpet seg en periode. Men jeg ser på lillesøskenet også at det der er ikke helt bra. Begge har en diagnose, da, som er medfødt. Anonymous poster hash: 5670d...484
Gjest Antarctica Skrevet 22. august 2016 #22 Skrevet 22. august 2016 Jo, det har jeg Virket som de skjerpet seg en periode. Men jeg ser på lillesøskenet også at det der er ikke helt bra. Begge har en diagnose, da, som er medfødt. Anonymous poster hash: 5670d...484 Hjelper det noe, syns du? Hva sier barnevernet?
Anonym bruker Skrevet 22. august 2016 #23 Skrevet 22. august 2016 Hjelper det noe, syns du? Hva sier barnevernet? Nei, jeg vet ikke. Tenker at det sikkert er en medisinsk årsak til at de er som de er, men jeg har ikke hørt om andre med samme diagnose som mishandler insekter, da. Jeg har ikke enda sett noe som gjør at jeg føler at jeg plikter å varsle barnevernet. Anonymous poster hash: 5670d...484
Gjest Antarctica Skrevet 22. august 2016 #24 Skrevet 22. august 2016 Nei, jeg vet ikke. Tenker at det sikkert er en medisinsk årsak til at de er som de er, men jeg har ikke hørt om andre med samme diagnose som mishandler insekter, da. Jeg har ikke enda sett noe som gjør at jeg føler at jeg plikter å varsle barnevernet. Anonymous poster hash: 5670d...484 Øøøøøh... at mora er psykopat og begge barna ser ut til å mangle empatiske evner? Det går da hånd i hånd.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2016 #25 Skrevet 22. august 2016 Hvis hensikten er ondsinnet fra barnets side er det kanskje noe å være obs på.. Men som flere andre sier kommer det jo an på barnets alder etc også. Vi voksne kan fort og ubevisst innprente hos barna at insekter er æsj og fysj, og uønskede skapninger. Det er ikke barnas feil. Flere barn sammen kan også finne på å "leke" med å plage de (uten å være bevisst på feks at insekter kan føle smerte etc), og da blir det normalisert. Insekter havner i en annen kategori enn dyr, fordi vi voksne ofte skiller veldig mellom de, uten å forklare barna hvorfor og hva som er greit og ikke. Selv lengtet jeg sånn etter eget kjæledyr at jeg plukket vingene av fluer og hadde de som kjæledyr i et dukkehus (laget også en meitemark-gård i sandkassen). Jeg tenkte overhodet ikke på at jeg plaget fluene, og jeg gav de saft etc å spise, ville jo de skulle ha det bra ingenting galt med empatien min i dag da, og jeg er veldig veldig glad i dyr og opptatt av dyrevelferd 😁 Anonymous poster hash: 6bdb8...6a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå