Gå til innhold

Flere som har det slik som jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen uker siden begynte mannen min å kommentere at jeg vasker hendene mine VELDIG ofte. Jeg har en vane å vaske hendene mine ganske ofte, ca 30 ganger om dagen +- . Mannen mener dett er altfor mye og mener jeg nesten har tvangstanker om å hele tiden ha rene hender. Jeg på min side tenker at dette er helt normalt;) Jeg har i flere år hatt ekle og vonde tanker som brått dukker opp, slik som "tenk hvis jeg dytter den personen over rekkverket", " tenk hvis jeg plutselig fikset til denne personen" eller "tenk hvis jeg kaster denne glovarme kaffekoppen i ansiktet på noen". Jeg ville selvsagt ALDRI NOENSINNE ha gjort dette, men tankene er vonde og ubehagelige og mest av alt er de så forstyrrede og "føkka", så jeg har aldri turt å betre meg til noen om slike tanker. Er det noen andre som har eller har opplevd å ha det slik? Jeg har innsett at jeg nok har et stev av tvangstanker, men vet ikke helt hvordan man kan fikse det. Tørr ikke ta det opp med fastlege heller.

Anonymous poster hash: 72c6e...8b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke normalt å vaske hendene 30 ganger om dagen med mindre du er sykepleier og vasker de mellom hver pasient

I hvilken forbindelse vasker du dem da?

Mine rutiner er ca slik

Står opp, går på do og vasker hender

Lager frokost og matpakker til ungene og spiser selv

Drar på jobb.

Lunsjpause, vasker hender før jeg spiser. Går på do og vasker de en gang til etter dobesøk

Ferdig på jobb, vasker hender i garderoben før jeg går til bilen

Henter barn og drar hjem. Vasker hender og lager middag.

På ettermiddag/kveld vasker jeg hender om jeg har vært på do og før jeg legger meg.

Hva blir dette da, ca 6-7 ganger i døgnet

Anonymous poster hash: 981d6...5fa

Skrevet

Du har tvangstanker og tvangshandlinger...

Jeg vasker hender om morgenen, etter hvert dobesøk selvsagt, før lunsj, når jeg kommer hjem og ved matlaging. Dvs ca 3 ganger utenom dobesøk. Vet ikke hvor ofte jeg er på do..ikke 27 ganger per dag i hvert fall.

Du må jobbe med å begrense det og leve med ubehaget som kommer i starten.

Anonymous poster hash: db28a...12b

Skrevet

Vasker ikke hendene like mange ganger som deg nei.

Men de andre tankene har jeg. Trodde i grunnen det var normalt jeg.. 😕

"Hva om jeg deiser posen med bøkene jeg nettopp har kjøpt i hodet på den mannen der?"

"Hva om jeg tar det glasset og kaster så langt jeg klarer og ser hvem jeg treffer??"

"Hva skjer om jeg stiller meg opp på torget og bare hyler?"

Noen tanker er helt uskyldige og noen ganske fæle.

Kommer selvsagt ALDRI til å gjøre noe av det!

Har hatt det slik hele livet og trodde faktisk alle tenkte slik..

Anonymous poster hash: 4bd50...cc8

Skrevet

Ang vasking gjør jeg som andre her. Dobesøk, i forbindelse med matlaging ( da er riktignok hendene under springen støtt, mellom hver matvare jeg behandler) og ellers hvis jeg blir skitten av ting jeg holder på med. Hagearbeid, snekring etc.

Tankene dine derimot, kan jeg kjenne igjen. Men det hender ikke ofte.

Anonymous poster hash: 8c6fe...337
Skrevet

Jeg er på en måte bevisst på at handlingene mine (håndvasken) er overdrevet, men jeg klarer ikke å slutte:( Jeg får en overveldende følelse av ubehag og jeg føler meg "synlig" skitten på hendene (uten faktisk å være det) hvis ikke jeg vasker meg. Jeg har fått noen kommetarer før på håndvasking, men har ikke latt meg affisere av det. Nå som mannen er så bevisst på det føles det nesten som at jeg må "smugvaske" meg. Han mener jeg i første omgang skal begrense meg til 10 håndvasken i døgnet, men det føles veldig uoverkommelig ut:( Til opplysning jobber jeg ikke i helsevesenet.

Tusen takk for respektfulle tilbakemeldinger fra dere<3

Skrevet

Jeg tror det er ganske vanlig å få slike "tenk om jeg gjorde noe helt sinnsykt"-tanker. Senest i går sto jeg foran en gruppe nye studenter, og plutselig falt tanken "lurer på hvordan de ville sett ut i ansiktene dersom jeg kledde meg naken og begynte å synge og danse" ned i hodet på meg. Mens jeg sto der og snakket om eksamensordning og arbeidskrav. 

Men å vaske hendene 30 ganger om dagen er veldig mye. Får du ikke eksem, om ikke annet?

Anonymous poster hash: cbe02...cfa
Skrevet

Jeg synes både vaskingen og tankene høres tvangspreget ut! Kanskje du skulle snakke med noen profesjonelle nå før det evt utvikler seg?

Skrevet

OCD

Anonymous poster hash: 0c4e0...663

Skrevet

Om du ikke greier å slutte å vaske hendene så ofte så synes jeg du skal skaffe deg hjelp, Hi.

Jeg har kjent noen som har hatt det slik. Det har ikke en tendens til å bli bedre av seg selv, heller det motsatte, og at man begynner å skaffe seg flere og flere tvangshandlinger.

Du har en mann som er oppmerksom på at du har et problem, han ønsker at du skal få hjelp for det om du ikke greier det selv.

Om du ikke greier å si det til legen din, skriv det ned, omtrent slik du har gjort her, så kan legen lese det. Da vil legen ta ansvaret for den videre samtalen mellom deres. Alternativt kan du gå til privat psykolog direkte, da trenger du ingen henvisning fra lege, men må da betale langt mer for timene.

Skaff deg hjelp!

Anonymous poster hash: abf11...d2b
Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg er på en måte bevisst på at handlingene mine (håndvasken) er overdrevet, men jeg klarer ikke å slutte:( Jeg får en overveldende følelse av ubehag og jeg føler meg "synlig" skitten på hendene (uten faktisk å være det) hvis ikke jeg vasker meg. Jeg har fått noen kommetarer før på håndvasking, men har ikke latt meg affisere av det. Nå som mannen er så bevisst på det føles det nesten som at jeg må "smugvaske" meg. Han mener jeg i første omgang skal begrense meg til 10 håndvasken i døgnet, men det føles veldig uoverkommelig ut:( Til opplysning jobber jeg ikke i helsevesenet.

Tusen takk for respektfulle tilbakemeldinger fra dere<3

Det finnes hjelp å få!

Og fastlegen er nok et godt sted å starte.

Skrevet

Jeg kjenner to med slik diagnose, begge ble verre og verre helt til det endte med innleggelse. Søk hjelp mens du fremdeles har kontroll på livet ditt, det er god hjelp å få for dette er du overhodet ikke alene om

Anonymous poster hash: 981d6...5fa

Skrevet

Blir jo fort 30 håndvask med 5 dobesøk, 5 bleieskift, 5 amminger, 5 måltider, turer ut, klesvask, hagearbeid, ...? Synes det høres helt normalt ut jeg, men da er jeg kanskje gal jeg også?

Anonymous poster hash: 04bef...58c

Skrevet

Vasker hendene kanskje 15-20 ganger og det er langt i fra en tvangstanke. Er på do kanskje 5-6 ganger og det blir jo 5-6 ganger. Før jeg lager mat og noen ganger underveis (hvis jeg f.eks tar på rått kjøtt så vasker jeg de rett etterpå), og før jeg spiser. Når jeg kommer hjem fra å ha vært en plass (ikke bare når jeg hentet posten), og det vet jeg at en del gjør. Etter jeg har vasket noe som f.eks en benk eller do, når jeg har hatt skitne klær i vaskemaskinen, når jeg har vasket gulvet osv. Jeg gjør selvfølgelig ikke alt av husarbeid hver dag men noen håndvasker blir det.

Kan også ha sånne tanker, f.eks om noen står ved en kant så kan jeg tenke at jeg vil dytte de foran bussen eller uti havet, men er som regel fordi jeg kjeder meg. Er ikke psykisk syk av den grunn for får ikke lyst til å gjøre tingene jeg tenker og gjør de ikke.

Anonymous poster hash: f3311...105

Skrevet

Blir jo fort 30 håndvask med 5 dobesøk, 5 bleieskift, 5 amminger, 5 måltider, turer ut, klesvask, hagearbeid, ...? Synes det høres helt normalt ut jeg, men da er jeg kanskje gal jeg også? Anonymous poster hash: 04bef...58c

her også, haha :)

Anonymous poster hash: e5cd2...0ff

Skrevet

30 ganger pr dag er veldig mye. Hvis du synes det er vanskelig å snakke med legen din om dette, kan du bare kopiere teksten fra innlegget ditt her og skrive det ut, så gir du ham/henne det skriftlig.

Mine rutiner på håndvask er slik:

Etter dobesøk, kanskje fem-seks ganger pr dag.

Før jeg spiser lunsj.

Før jeg lager middag (som er med en gang jeg kommer hjem fra jobb), og kanskje underveis hvis jeg har tatt på rått kjøtt og skal håndtere grønnsaker etterpå for eksempel.

Før jeg lager matpakke på kvelden.

Det ender på omtrent ti ganger pr dag, og jeg synes ikke jeg er urenslig. Det kan selvsagt bli flere ganger, hvis jeg har drevet med hagearbeid eller lekt i sandkassa for eksempel. Jeg gjør minimalt hagearbeid, for jeg liker det ikke og jeg er ikke flink til det. Men selv om vi tar med slike ting og legger godt på, kommer jeg nok aldri opp i over femten håndvask pr dag.

Skrevet

Jeg ser ikke problemet, og synes ikke du er unormal.

Jeg har slike tanker selv, og som du, jeg ville selvfølgelig aldri gjort noe slikt, men tankene raser gjennom hodet likevel. Tidligere trodde jeg at jeg var alene om å tenke slik, og at jeg var unormal. Jeg lærte derimot i psykologi timene på høyskolen at det er helt normalt.

Ang det å vaske hender... I hvilke situasjoner vasker du hendene? Et det slik at du plutselig tenker at nå MÅ du vaske hendene mens du slapper av i sofaen f.eks?

Jeg valse nok hendene like mye som du, men i normale situasjoner, etter dobesøk, før jeg tar på mat, etter å ha vært ute, selv bare i Hagen om jeg har tatt på gress, ett tre eller lignende. Jeg hat også tre barn, og når jeg steller de, tørker de etter dobesøk osv vasker jeg selvsagt hendene. Jeg lever godt med det:)

Anonymous poster hash: 5eb83...c64

Skrevet

Vet ikke hvor ofte jeg vasker hendene, men det er ofte! Med en gang jeg føler jeg har skitt på dem så vasker jeg. Kanskje 3-5 ganger bare mens jeg lager middag. Pluss hver gang før og etter jeg har smurt mat til barna, kanskje underveis da og dersom jeg er direkte i pålegget, etter hvert dobesøk, etter jeg har vært ute, vært i kjøkkenfilla, ryddet inn tallerkner og div etter middag, tørket snue på meg selv eller barna, skiftet bleier... Det blir altså mange ganger ila en dag!

Anonymous poster hash: f7c35...396

Skrevet

For noen uker siden begynte mannen min å kommentere at jeg vasker hendene mine VELDIG ofte. Jeg har en vane å vaske hendene mine ganske ofte, ca 30 ganger om dagen +- . Mannen mener dett er altfor mye og mener jeg nesten har tvangstanker om å hele tiden ha rene hender. Jeg på min side tenker at dette er helt normalt;) Jeg har i flere år hatt ekle og vonde tanker som brått dukker opp, slik som "tenk hvis jeg dytter den personen over rekkverket", " tenk hvis jeg plutselig fikset til denne personen" eller "tenk hvis jeg kaster denne glovarme kaffekoppen i ansiktet på noen". Jeg ville selvsagt ALDRI NOENSINNE ha gjort dette, men tankene er vonde og ubehagelige og mest av alt er de så forstyrrede og "føkka", så jeg har aldri turt å betre meg til noen om slike tanker. Er det noen andre som har eller har opplevd å ha det slik? Jeg har innsett at jeg nok har et stev av tvangstanker, men vet ikke helt hvordan man kan fikse det. Tørr ikke ta det opp med fastlege heller.

Sånne tanker har jeg også. "Tenk om jeg plutselig skulle begynt å onanere på bussen" kan jeg tenke og så blir jeg flau over at jeg tenkte noe sånt, for hvorfor skulle jeg tenke på noe sånt? Jeg skjønner det ikke, men det er helt normalt tror jeg. Og hvis du først har begynt å skamme deg over rare tanker er det vanskelig å slutte. Men jeg tror det er ganske normalt å tenke på ting man skammer seg over eller er flau over, og som man ikke sier til andre.

Det med håndvask er motsatt for meg. Jeg skyller hendene ofte, for jeg liker heller ikke være skitten, men jeg vasker dem ikke med såpe så ofte. Det er nok en uvane du klarer å snu om på hvis du vil. Men gammel vane er vond og venne. Men det er ikke noe galt med deg for det om du vasker hendene ofte og tenker ting du er flau over altså. Det må du ikke tro.

Anonymous poster hash: 2b133...a71

Skrevet

Vasker hendene etter dobesøk og etter å ha vært ute. Vasker hendene etter å ha tatt i møkkete ting, kjøtt o.l. Vasker også hendene etter mat. Jeg regner dette som normal renslighet. Har sett hvor møkkete det er hvis man ikke vasker hendene med en gang man kommer hjem (for ikke å snakke om bakteriene som kommer i hus). Både mine foreldre og tanten min vasker ikke hendene etter p ha vært ute og slt det som var hvitt før er grått og skittent... Ekkelt!

Anonymous poster hash: 99f35...1cc

Skrevet

Jeg vasker også hendene sikkert 30 ganger om dagen, men det er bare hver gang jeg har vært på do, tørket noen andre på do, skiftet bleie, tatt ut søpla, vasket tiss fra gulvet, og hver gang vi kommer hjem etter å ha vært ute blant folk. Har småbarn ja 😄

Skrevet

Jobber i barnehage og har småbarn hjemme.. Rimelig sikker på at jeg vasker hendene like mye om ikke mer i løpet av en dag 😝

Anonymous poster hash: ad09c...d12

Skrevet

Tankene du har rundt håndvask er problematiske, men det hjelper ikke at mannen liksom skal bestemme at du bare skal vaske ti ganger om dagen. Da øker angsten, og det er den du trenger hjelp med. Ikke vask deg i smug. Fortell mannen at du ikke klarer å la være, og be ham heller støtte deg i å søke hjelp.

Skrevet

Hvis du er våken fra 6.00-23.00 så vasker du hendene hver 1,5 time. Det er veldig ofte. Du må jo bruke mye tid på å vaske hender?

Tvangstanker og handlinger er mer vanlig enn du tror, spesielt tanker om å "kaste seg ut fra en bro" og å skade andre. Ta det opp med fastlegen og få hjelp dersom du opplever at dette går ut over dagliglivet ditt.

Anonymous poster hash: 99fe9...3c5

Skrevet

Teller ikke hvor ofte jeg vasker hendene, men det er ofte!! Synes ikke du vasker hendene for mye HI. Vanlig å vaske hendene før mat, etter mat, etter toalettbesøk, i forb med dusjing, før man tar på krem etc etc.... 

Men det klart har du plagsomme tanker, kan du sikkert få hjelp. Men har mer tro på å snakke med noen fornuftige venninner om det enn lege, psykiater... For da kommer diagnosene og medisinene fort. Fysj! 

Anonymous poster hash: 1f0a3...e86

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...