Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #26 Skrevet 17. august 2016 Hvis dette var for 20 år siden, så ble den regelen håndhevet feil. Jeg husker jeg satte meg ganske godt inn i den. HI Anonymous poster hash: 3b334...ff3 Det tror jeg ikke Anonymous poster hash: 1d914...239
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #27 Skrevet 17. august 2016 Det tror jeg ikke Anonymous poster hash: 1d914...239 Nei vel. Det er jeg faktisk ikke interessert i å bruke tiden min på å krangle om. HI Anonymous poster hash: 3b334...ff3
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #28 Skrevet 17. august 2016 Men da går man til legen EN gang, og får dokumentert at man har såpass sterke menssmerter, også holder det som dokumentasjon for det året. Problemløsning er bedre enn problemfokusering Anonymous poster hash: 4badf...0e6 Ja, hvis skolen hadde godtatt det, så. Men det gjør de altså ikke. Eleven må ha ny legeattest hver gang. Som jeg skrev, jeg fikk svar på eposten jeg sendte til rektor ved skolen, og han bekreftet at jeg hadde forstått brevet riktig. Lite vits i problemløsing som ikke har rot i virkeligheten. HI Anonymous poster hash: 3b334...ff3
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #29 Skrevet 17. august 2016 Det står klart og tydelig i brevet fra min datters skole at kjøretimer ikke regnes som gyldig fravær. HI Anonymous poster hash: 3b334...ff3 Hvorfor i alle dager skal kjøretimer regnes som gyldig fravær??? Helt logisk at man får seg kjøretimer utenom skoletid. Kjørte opp på vgs selv, men selvsagt ikke i skoletiden. Anonymous poster hash: f1742...f1c
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #30 Skrevet 17. august 2016 Hvorfor i alle dager skal kjøretimer regnes som gyldig fravær??? Helt logisk at man får seg kjøretimer utenom skoletid. Kjørte opp på vgs selv, men selvsagt ikke i skoletiden. Anonymous poster hash: f1742...f1c Det er forskjell på kjøretimer og oppkjøring da. Anonymous poster hash: 9b365...735
Gjest Antarctica Skrevet 17. august 2016 #31 Skrevet 17. august 2016 Ikke på min datters skole. De skal ha legeerklæring fra dag 1, ellers regnes det som ugyldig fravær. Ja, jeg skriver jo at helsemessig fravær + en del annet går utenom. Men hvis en elev har menssmerter en dag, så må hun altså melde dette til legen, og deretter bruke skoletimer innen 10 dager etter fraværsdagen til å dra til legen og få en legeerklæring på fraværet. Ellers blir fraværet ugyldig. Jeg fikk nettopp svar fra rektor på min datters skole, og det er faktisk slik det er. HI Anonymous poster hash: 3b334...ff3 Ok. Det ble ikke presisert hos oss, jeg skal spørre litt nærmere. Men min kilde er altså et rundskriv fra Udir (og ikke rektor), og det er det som skal brukes over hele landet. Der sto det at legeerklæringen gjelder fra dag 1 selv om den først kommer på dag 4.
Gjest Antarctica Skrevet 17. august 2016 #32 Skrevet 17. august 2016 Ja, hvis skolen hadde godtatt det, så. Men det gjør de altså ikke. Eleven må ha ny legeattest hver gang. Som jeg skrev, jeg fikk svar på eposten jeg sendte til rektor ved skolen, og han bekreftet at jeg hadde forstått brevet riktig. Lite vits i problemløsing som ikke har rot i virkeligheten. HI Anonymous poster hash: 3b334...ff3 Men da har jo rektor ikke lest rundskrivet selv. For kroniske lidelser var nevnt spesielt.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #33 Skrevet 17. august 2016 Hvorfor i alle dager skal kjøretimer regnes som gyldig fravær??? Helt logisk at man får seg kjøretimer utenom skoletid. Kjørte opp på vgs selv, men selvsagt ikke i skoletiden. Anonymous poster hash: f1742...f1c Jeg har ikke argumentert for at det skal regnes for gyldig fravær, kun svart at det ikke gjør det. De fleste må nok ta kjøretimer/kjøre opp i skoletiden, ettersom skoler og kjøreskoler har omtrent samme "åpningstider". HI Anonymous poster hash: 3b334...ff3
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #34 Skrevet 17. august 2016 Fravær pga menssmerter eller hodepine?? Bare rett og rimelig at de må ha legeerklæring for sånt.. Himmel og hav.. Hvis man skal være hjemme hver gang man har mens så får man jo høyt fravær. Videregående skole er en smak av arbeidslivet. Og det er da ikke vanlig å være hjemme fra jobb pga menssmerter!? Hilsen en som må ta reseptbelagte smertestillende ved mens. Anonymous poster hash: 2c9f0...075
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #35 Skrevet 17. august 2016 Nei, det var ikke samme regler da. HI Anonymous poster hash: 3b334...ff3 Jo, vi hadde også det. (VGS 95-98) Anonymous poster hash: 99003...1d6
Gjest Antarctica Skrevet 17. august 2016 #36 Skrevet 17. august 2016 Jo, vi hadde også det. (VGS 95-98) Anonymous poster hash: 99003...1d6 Det var regler, men de var ikke formulert likedan.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2016 #37 Skrevet 17. august 2016 Jeg er ikke positivt innstilt til de nye fraværsreglene. For 2-timersfag (som for eksempel norsk på yrkesfag) vil eleven stå i faresonen ved én dags fravær (øktene er jo gjerne lagt sammen i fag med lavt timeantall). Dersom eleven får legeattest på en kronisk lidelse (som for eksempel menssmerter kan være for noen), vil det regnes som dokumentert fravær og være gjeldende for hele året. Dersom rektor informerer om annet, er det feil. Eleven vil da også kunne søke om å få slettet inntil 10 dager fravær på slutten av året. Dersom sykdommen derimot ikke er kronisk, eller dersom fraværet ikke kan dokumenteres av en offentlig instans (sesjon, tannlege, lege, psykolog etc.), regnes det som ugyldig fravær. Det er gjort rom for at rektor kan vise skjønn i tilfeller hvor eleven har mellom 10-15% udokumentert fravær. Dersom eleven har mer enn 15% udokumentert fravær, har derimot ikke skolen lov til å gi elevene vurdering, uavhengig av om lærer har vurderingsgrunnlag eller ikke. Jeg gruer meg til mye ekstraarbeid for egen del. Elever med kroniske lidelser må derimot sørge for å få legeattest på dette, og så henvise til dette. Lærer vil da dokumentere at fraværet er dokumentert og henvise til attesten (som det vil være en kopi av i skolens arkiv). Da er det med andre ord ikke et problem. Ved vanlig sykdom, må eleven til lege for attest. Kjøretimer eller oppkjøring regnes som udokumentert. Det er kun tjenester fra offentlig instanser eller hjelpeinstanser som godkjennes, eventuelt praksisplass eller andre særavtaler gjort med skolen Anonymous poster hash: cb447...3ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå