Gå til innhold

De nye fraværsreglene på videregående

Anbefalte innlegg

Skrevet

Slik jeg har forstått den: Har de mer enn 10% fravær i et fag, mister de (i utgangspunktet) retten til vurdering. Fravær ved sykdom og diverse annet regnes ikke under disse 10%, MEN da må det dokumenteres. Og det må vel bety at  elevene må ha legeerklæring for alt sykefravær? Hvordan kan det være gjennomførbart? Ikke bare må eleven ha ytterligere fravær for å møte opp til legetime, men det må da bli et helt vanvittig press på fastleger hvis alle elever som har fravær en dag med hodepine eller menssmerter skal ha legetime for å få det dokumentert?

Anonymous poster hash: 3b334...ff3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik jeg har forstått den: Har de mer enn 10% fravær i et fag, mister de (i utgangspunktet) retten til vurdering. Fravær ved sykdom og diverse annet regnes ikke under disse 10%, MEN da må det dokumenteres. Og det må vel bety at elevene må ha legeerklæring for alt sykefravær? Hvordan kan det være gjennomførbart? Ikke bare må eleven ha ytterligere fravær for å møte opp til legetime, men det må da bli et helt vanvittig press på fastleger hvis alle elever som har fravær en dag med hodepine eller menssmerter skal ha legetime for å få det dokumentert?

Disse reglene er ikke helt nye, vi hadde danne regler da jeg gikk på videregående for 20 år siden. Da var reglene sånn at menssmerter og hodepine fikk man vanlig fravær for, men hvis man fikk influensa og ble borte i2 uker, fikk man "sykemelding" som man gjør når man jobber. Hvis man er så mye borte pga hodepine og menssmerter at man får 10%fravær, så har man et problem som er større enn at man ikke går karakterer i enkelte fag.

Anonymous poster hash: 0706b...6c7

Skrevet

Jeg lurer mer på hvordan det IKKE kan være gjennomførbart jeg da. Jeg synes det høres mye ut at de basicly får liv å ha 10% "skulk" I TILLEGG til sykefravær. Hvis det stemmer det du sier.

Anonymous poster hash: 93d22...3d0

Skrevet

Legitime ved sykdom får du jo når du uansett ikke kunne gå på skolen.

Om du blir så dårlig at du ikke kan gå på skolen pga menssmerter kan du få en dokumentasjon på det. Da trenger du ikke ny legeerklæring h er gang. Samme med andre kroniske plager.

Det er jo også slik at du har 10% å gå på. Så lenge du ikke skulker er det mer enn nok for de fleste slik at de ikke trenger å gå til legen. 10% av 190 skoledager er 19 dager. Det er ikke vanlig å være så mye syk.

Anonymous poster hash: 14609...028

Gjest Antarctica
Skrevet

Slik jeg har forstått den: Har de mer enn 10% fravær i et fag, mister de (i utgangspunktet) retten til vurdering. Fravær ved sykdom og diverse annet regnes ikke under disse 10%, MEN da må det dokumenteres. Og det må vel bety at elevene må ha legeerklæring for alt sykefravær? Hvordan kan det være gjennomførbart? Ikke bare må eleven ha ytterligere fravær for å møte opp til legetime, men det må da bli et helt vanvittig press på fastleger hvis alle elever som har fravær en dag med hodepine eller menssmerter skal ha legetime for å få det dokumentert?

Vanlig sykdom melder de fra som vanlig, men hvis de er så syke at det varer mer enn tre dager skal de gå til legen, og legeerklæringen gjelder da fra og med første dag de var borte.

Det godtas også dokumentasjon fra helsesøster, tannlege, fysioterapeut, BUP, alle de ulike instansene som ungdommene bruker. De dom har kroniske lidelser som f eks migrene trenger bare én dokumentasjon på det, så melder de neste gang fravær til kontaktlæreren og forklarer at det igjen dreier seg om migrenen.

10%-grensa gjelder kun det som vi på gammeldags norsk kalte skulk. Alt som er grunngitt (helse osv) kommer utenom dette.

Skrevet

De kan ha 10% udokumentert fravær noe som faktisk betyr hele 19 dager. I en vanlig jobb (ikke IA bedrift) kan man ha 4 egenmeldinger på 3 dager, og det er ingen lovlige skulkedager. Sliter litt med å se problemet for elevene.

Skrevet

Helt enig. Alle de som ikke skulker har da 19 dager til enkeltdager med forkjølelse/migrene/menssmerter og oppkjøring

Skrevet

Vi hadde samme regel da jeg gikk på videregående og det var ikke noe problem.

Det var på 90-tallet.

Anonymous poster hash: 1d914...239

Skrevet

Vanlig sykdom melder de fra som vanlig, men hvis de er så syke at det varer mer enn tre dager skal de gå til legen, og legeerklæringen gjelder da fra og med første dag de var borte.

Det godtas også dokumentasjon fra helsesøster, tannlege, fysioterapeut, BUP, alle de ulike instansene som ungdommene bruker. De dom har kroniske lidelser som f eks migrene trenger bare én dokumentasjon på det, så melder de neste gang fravær til kontaktlæreren og forklarer at det igjen dreier seg om migrenen.

10%-grensa gjelder kun det som vi på gammeldags norsk kalte skulk. Alt som er grunngitt (helse osv) kommer utenom dette.

Ikke på min datters skole. De skal ha legeerklæring fra dag 1, ellers regnes det som ugyldig fravær. Ja, jeg skriver jo at helsemessig fravær + en del annet går utenom. Men hvis en elev har menssmerter en dag, så må hun altså melde dette til legen, og deretter bruke skoletimer innen 10 dager etter fraværsdagen til å dra til legen og få en legeerklæring på fraværet. Ellers blir fraværet ugyldig. Jeg fikk nettopp svar fra rektor på min datters skole, og det er faktisk slik det er. 

HI

Skrevet

Vi hadde samme regel da jeg gikk på videregående og det var ikke noe problem.

Det var på 90-tallet.

Nei, det var ikke samme regler da. 

HI

Skrevet

Man har nå ikke alle fag hver dag.

Jeg underviste et fag i fjor som var en gang i uka. Dette var på mandager, så en god del timer forsvant pga påskedag og pinse osv.

Hadde det vært 10% grense i fjor, hadde elever strøket til jul om de hadde vært borte to mandager

I løpet av hele året kunne de vært borte tre mandager før de strøk. Det er ikke så fryktelig mye akkurat.

Man kan ha uflaks å være dårlig kun tre dager i løpet av år, men alle de dagene er mandager...

Anonymous poster hash: 7b761...403

Skrevet

Nei, det var ikke samme regler da.

HI

Jo. Vi hadde det

Skrevet

Helt enig. Alle de som ikke skulker har da 19 dager til enkeltdager med forkjølelse/migrene/menssmerter og oppkjøring

Du forutsetter at det er en time i hvert fag pr dag. Slik er det ikke. 

Oppkjøring er ikke godkjent fravær. 

Og nå var altå ikke mitt budskap at jeg synes det er forferdelig at det slås ned på fravær, men at jeg ser for meg at fastlegers kapasitet vil bli sprengt dersom alle akuttimer skal gis til elever som må dokumentere en dags fravær.

HI

Skrevet

De kan ha 10% udokumentert fravær noe som faktisk betyr hele 19 dager. I en vanlig jobb (ikke IA bedrift) kan man ha 4 egenmeldinger på 3 dager, og det er ingen lovlige skulkedager. Sliter litt med å se problemet for elevene.

Et skoleår består av 38 uker. For et fag, eksempelvis gym, som man har kun en gang i uka, vil det si at er eleven borte i 4 dager i løpet av året så mister de retten til karakter. Har eleven kjøretime/oppkjøring den ene dagen i uka som det er gym, og han senere i terminen får omgangssyken tilsvarende dag så har han ikke kryp på termin karakter... Ingen av tilfellene er skulk, men de kommer heller ikke inn under kategorien relevant dokumentasjon.

Så 19 dager stemmer, men det gjelder ikke totalt for hele skoleåret, det gleder per programfag noe som slår veldig uheldig ut for små programfag.

Anonymous poster hash: 0619e...1e1

Skrevet

Ikke på min datters skole. De skal ha legeerklæring fra dag 1, ellers regnes det som ugyldig fravær. Ja, jeg skriver jo at helsemessig fravær + en del annet går utenom. Men hvis en elev har menssmerter en dag, så må hun altså melde dette til legen, og deretter bruke skoletimer innen 10 dager etter fraværsdagen til å dra til legen og få en legeerklæring på fraværet. Ellers blir fraværet ugyldig. Jeg fikk nettopp svar fra rektor på min datters skole, og det er faktisk slik det er.

HI

Det regnes jo ikke som ugyldig, men det teller med i de 10 prosentene.

Dersom hun trenger legeerklæring, går hun selvfølgelig til legen når hun er syk, ikke etterpå.

Ellers skal vel menssmertene være rimelig ille for at det skal være grunn nok til å være hjemme. Da bør en gjerne ta en tur til legen å se om det er noe som hjelper.

I arbeidslivet kan en ikke være så mye borte altså...

Anonymous poster hash: 9b365...735

Skrevet

Jo. Vi hadde det

Det var fraværsregler da også, ja. Og en viss grense der man fikk advarsel. Jeg hadde kraftig migrene til et stykke opp i 20-årene, og hadde i perioder stort fravær. Husker jeg hadde over 30% fravær i norsk. Men jeg leverte oppgaver og fulgte opp alt jeg maktet, og fikk likevel vurdering. Er vel ikke akkurat noe å krangle på at fraværsreglene er endret? Og jeg mener altså ikke at det er galt at skolene er strenge på fravær, men jeg ser ikke for meg at det er praktisk gjennomførbart for noen, verken lege eller elever, å skulle dokumentere i så stor grad. Ikke minst vil det føre til enda mer fravær for å gå til legen. 

HI

Skrevet

Hva mener du egentlig med gyldig fravær? Alt som ikke teller med i de 10 prosentene? Alt som ikke kommer på vitnemålet?

Det er fullt lov å ha fravær pga oppkjøring, dette er gyldig fravær. Fraværet vil likevel regnes med i 10-prosenten, og tas med på vitnemålet.

Skrevet

Et skoleår består av 38 uker. For et fag, eksempelvis gym, som man har kun en gang i uka, vil det si at er eleven borte i 4 dager i løpet av året så mister de retten til karakter. Har eleven kjøretime/oppkjøring den ene dagen i uka som det er gym, og han senere i terminen får omgangssyken tilsvarende dag så har han ikke kryp på termin karakter... Ingen av tilfellene er skulk, men de kommer heller ikke inn under kategorien relevant dokumentasjon.

Så 19 dager stemmer, men det gjelder ikke totalt for hele skoleåret, det gleder per programfag noe som slår veldig uheldig ut for små programfag.

Anonymous poster hash: 0619e...1e1

Omgangssyken vil være godkjent fravær, og ikke regnes under de 10%. HVIS eleven kan dokumentere det. og det må gjøres ved å dra til legen og få en legeerklæring innen 10 dager etter fraværet. Da må eleven samtidig passe på å få dokumentasjon på legetimen, for å unngå å få fravær for tiden det tar. 

HI

Skrevet

Hva mener du egentlig med gyldig fravær? Alt som ikke teller med i de 10 prosentene? Alt som ikke kommer på vitnemålet?

Det er fullt lov å ha fravær pga oppkjøring, dette er gyldig fravær. Fraværet vil likevel regnes med i 10-prosenten, og tas med på vitnemålet.

Det står klart og tydelig i brevet fra min datters skole at kjøretimer ikke regnes som gyldig fravær. 

HI

Skrevet

Som lærer synes jeg reglene er helt horrible og ekstremt stivbeinte. Jeg ønsker å selv se om jeg har vurderingsgrunnlag på mine elever, ikke at jeg skal bli nektet å gi karakter til en elev som jeg faktisk kan gi karakter.

Og med reglene om i.v (ikke vurdering) som kom for tre år siden, så er det ekstremt alvorlig om en elev får for mye fravær. Jeg skjønner ikke at jeg som fagperson ikke skal få lov til å gjøre den vurderingen!

I tillegg fører det til mye mer-arbeid for meg da jeg må føre to sett med fravær, et til vitnemålet, og et skyggeregnskap på om det er dokumentert eller ikke.

Anonymous poster hash: 7b761...403

Skrevet

Det regnes jo ikke som ugyldig, men det teller med i de 10 prosentene.

Dersom hun trenger legeerklæring, går hun selvfølgelig til legen når hun er syk, ikke etterpå.

Ellers skal vel menssmertene være rimelig ille for at det skal være grunn nok til å være hjemme. Da bør en gjerne ta en tur til legen å se om det er noe som hjelper.

I arbeidslivet kan en ikke være så mye borte altså...

Du ser for deg at man våkener med menssmerter/migrene/omgangssyke, ringer legen og får time på dagen? Da har nok ikke vi samme fastlege. 

Og ja, det er fullt mulig å ha så sterke menssmerter at man har en dag fravær i måneden på grunn av det. Selv om man selvsagt har vært hos legen og fått den hjelpen han kan gi. Og jo, kvinner som har det sånn kan også jobbe. Tro meg. 

HI

Skrevet

Det var fraværsregler da også, ja. Og en viss grense der man fikk advarsel. Jeg hadde kraftig migrene til et stykke opp i 20-årene, og hadde i perioder stort fravær. Husker jeg hadde over 30% fravær i norsk. Men jeg leverte oppgaver og fulgte opp alt jeg maktet, og fikk likevel vurdering. Er vel ikke akkurat noe å krangle på at fraværsreglene er endret? Og jeg mener altså ikke at det er galt at skolene er strenge på fravær, men jeg ser ikke for meg at det er praktisk gjennomførbart for noen, verken lege eller elever, å skulle dokumentere i så stor grad. Ikke minst vil det føre til enda mer fravær for å gå til legen.

HI

Vi hadde 10%-regel. Hadde man mer mistet man karakter i faget

Skrevet

Vi hadde 10%-regel. Hadde man mer mistet man karakter i faget

Hvis dette var for 20 år siden, så ble den regelen håndhevet feil. Jeg husker jeg satte meg ganske godt inn i den.

HI

Skrevet

Du ser for deg at man våkener med menssmerter/migrene/omgangssyke, ringer legen og får time på dagen? Da har nok ikke vi samme fastlege. 

Og ja, det er fullt mulig å ha så sterke menssmerter at man har en dag fravær i måneden på grunn av det. Selv om man selvsagt har vært hos legen og fått den hjelpen han kan gi. Og jo, kvinner som har det sånn kan også jobbe. Tro meg. 

HI

Men da går man til legen EN gang, og får dokumentert at man har såpass sterke menssmerter, også holder det som dokumentasjon for det året. 

Problemløsning er bedre enn problemfokusering :)

Anonymous poster hash: 4badf...0e6

Skrevet

Hvis dette var for 20 år siden, så ble den regelen håndhevet feil. Jeg husker jeg satte meg ganske godt inn i den.

HI

Gikk på vgs 2000/2003 og hadde 15% fraværsgrense. MEN, man måtte få en advarsel innen rimelig tid for å kunne rett opp igjen før man kunne strykes. 

Anonymous poster hash: 4badf...0e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...