Gå til innhold

Uansvarlig, eller bare meg?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ofte og observerer barn i barnehage i jobben.

 

Tror mange av dere ville fått hjerteinfarkt hvis dere hadde gjort det samme ;)

 

Jeg har aldri sett noe uansvarlighet...men altså, førskolebarn beveger seg mye! Selv om det er voksne ute kan de fint oppholde seg i utkanten uten voksenkontakt i mer enn 5 minutter..

 

Anonymous poster hash: 3ec7e...c4d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare er spørsmål.. Dere som hadde svart nei; har dere skolebarn? Min opplevelse er at når ungene begynner på skolen er det ganske mange forventninger til at de sksl være relativt selvstendige. Det er jo ikke slik st barna våkner opp dagen før førsteklasse Og plutselig er blitt mer modne. Dette er jo kor som kommer gradvis, og som vi voksne må legge til tette for, blant annet med å gi dem noe mer ansvar og mestring etterhvert. Å væte ute en liten stund uten voksne er vel en del av å vokse? Selv om det er tilsyn i friminuttene er det på de fleste skoler veeeeldig få voksne i forhold til antall barn ute i friminuttet, og de får ikke med seg alt som skjer. Voksentetthet i barnehagen er mye tettere! I tillegg skal jo barna komme seg til og fra skolen alene...

Ja, ikke mindre enn fire stykker. Nå denne høsten i 2. 4. 7. og 10.klasse

 

Mine barn har fått leke ute alene fra de var 3-4 år gamle her hjemme, det er ikke det det er snakk om

 

Det er det at når vi betaler noen for å passe barna våre når vi er på jobb så skal vi sitte helt trygt på jobb og vite at de er under oppsyn. Vi skal ikke lure på hvor lenge de er ute alene uten at noen ser etter de i dag. Barnehagen skal heller ikke fraskrive seg ansvar på denne måten.

 

Min ene datter klatret over gjerdet i barnehagen da hun var 5 år. Hun skulle ikke noe spesielt, hun bare lurte på om hun fikk det til.... Det er jo sånt som kan skje og jeg ble ikke sinna på barnehagen, de fant det fort ut og fikk hentet henne tilbake før hun gikk særlig langt avgårde. Men barnehagen skal kjenne på det ansvaret, de skal ikke kunne du at du har jo skrevet under på at hun kan være ute uten tilsyn.

 

Jeg klarer helt fint å selvstendiggjøre barna mine, og overgangen til skolen har gått helt fint, men så lenge barna er i barnehagen skal de passes på.

 

Anonymous poster hash: 31e30...df9

Skrevet

Uansvarlig? Leker ikke barnet ditt alene ute hjemme da? Eller fotfølger du ungen din når han er ute i gaten? Er tross alt førskolebarn det er snakk om.

Herregud..

 

Anonymous poster hash: f2b9d...1a0

Skrevet

Bare er spørsmål.. Dere som hadde svart nei; har dere skolebarn? Min opplevelse er at når ungene begynner på skolen er det ganske mange forventninger til at de sksl være relativt selvstendige. Det er jo ikke slik st barna våkner opp dagen før førsteklasse Og plutselig er blitt mer modne. Dette er jo kor som kommer gradvis, og som vi voksne må legge til tette for, blant annet med å gi dem noe mer ansvar og mestring etterhvert. Å væte ute en liten stund uten voksne er vel en del av å vokse? Selv om det er tilsyn i friminuttene er det på de fleste skoler veeeeldig få voksne i forhold til antall barn ute i friminuttet, og de får ikke med seg alt som skjer. Voksentetthet i barnehagen er mye tettere! I tillegg skal jo barna komme seg til og fra skolen alene...

Jeg som skrev dette med å fraskrive seg ansvar.

Ja - jeg har to skolebarn og ett barnehagebarn.

Det er en prinsipiell forskjell på bhg- og skolebarn, mener jeg! Det er en selvfølge at det med skolestart følger en helt annen/ny form for selvstendiggjøring og det er foreldrenes ansvar å forberede barnet på dette. I bhg stilles det andre krav og forventninger. Mange fire- og femåringer er særdeles små og umodne og kan finne på ting som er direkte farlig - som å klatre over gjerdet som en annen påpekte, eller åpne porten. De voksne har et stort ansvar og jeg betaler for at barnet mitt skal ivaretas på en trygg måte mens jeg er på jobb. Jeg mener fremdeles at denne bhg gjør dette for å fraskrive seg ansvar om noe galt skulle skje og det er provoserende!

 

Anonymous poster hash: b2aed...16b

Skrevet

Ja, ikke mindre enn fire stykker. Nå denne høsten i 2. 4. 7. og 10.klasse

 

Mine barn har fått leke ute alene fra de var 3-4 år gamle her hjemme, det er ikke det det er snakk om

 

Det er det at når vi betaler noen for å passe barna våre når vi er på jobb så skal vi sitte helt trygt på jobb og vite at de er under oppsyn. Vi skal ikke lure på hvor lenge de er ute alene uten at noen ser etter de i dag. Barnehagen skal heller ikke fraskrive seg ansvar på denne måten.

 

Min ene datter klatret over gjerdet i barnehagen da hun var 5 år. Hun skulle ikke noe spesielt, hun bare lurte på om hun fikk det til.... Det er jo sånt som kan skje og jeg ble ikke sinna på barnehagen, de fant det fort ut og fikk hentet henne tilbake før hun gikk særlig langt avgårde. Men barnehagen skal kjenne på det ansvaret, de skal ikke kunne du at du har jo skrevet under på at hun kan være ute uten tilsyn.

 

Jeg klarer helt fint å selvstendiggjøre barna mine, og overgangen til skolen har gått helt fint, men så lenge barna er i barnehagen skal de passes på.

 

Anonymous poster hash: 31e30...df9

Mener du da at barnehagen kunn har som oppgave å passe barna dine mens du er på jobb? Jeg tenker at det er en pedagogisk institusjon som også skal forberede barna våre på overgang barnehage-skole. Og barna bruker store deler av sin våkne tid i barnehagen og må derfor støtte oss som foreldre i å gjøre dem selvstendige. Og hva med de foreldrene som ikke klarer dette selv? En del innlegg på denne siden der foreldre vil være ukesvis i førsteklasse fordi barna er umodne og lite selvstendige, vitner jo om at disse foreldrene finnes!

Skrevet

Mener du da at barnehagen kunn har som oppgave å passe barna dine mens du er på jobb? Jeg tenker at det er en pedagogisk institusjon som også skal forberede barna våre på overgang barnehage-skole. Og barna bruker store deler av sin våkne tid i barnehagen og må derfor støtte oss som foreldre i å gjøre dem selvstendige. Og hva med de foreldrene som ikke klarer dette selv? En del innlegg på denne siden der foreldre vil være ukesvis i førsteklasse fordi barna er umodne og lite selvstendige, vitner jo om at disse foreldrene finnes!

Det skal ikke være noe problem for barnehagen å jobbe med selvstendiggjøring og på pedagogisk vis hjelpe de med å bli klar for overgangen fra barnehage til skole uten å få foreldres underskrift på at de kan være uten tilsyn.

 

Anonymous poster hash: 31e30...df9

Skrevet

Jeg har en sønn som er seks år og førsteklassing. Vi fikk aldri spørsmål om dette. Jeg vil likevel legge til en ting som jeg tenker på i denne forbindelse. Min sønn kunne fint være ute alene da han var fem år. Men i barnehagen er barna plassert sammen med mange andre, som kan komme til å gjøre slemme ting. Barna har ikke fått velge hvem de skal være sammen med og de kan ikke velge å gå hjem om situasjonen blir ubehagelig. Da er det godt å ha voksne der som følger med og følger opp situasjoner som oppstår.



Anonymous poster hash: 7f23c...7aa
Skrevet

Det skal ikke være noe problem for barnehagen å jobbe med selvstendiggjøring og på pedagogisk vis hjelpe de med å bli klar for overgangen fra barnehage til skole uten å få foreldres underskrift på at de kan være uten tilsyn.

 

Anonymous poster hash: 31e30...df9

Foreldrene må vel strengt tatt skrive under av grunner som her, at noen foreldre ikke synest det er greit, ikke for å fraskrive seg ansvar.

 

Har selv skrevet under på dette når eldste gikk i barnehagen. Og jeg opplevde at både han og de andre var stolte og store fordi de fikk være ute korte perioder uten voksne. De hadde også klare regler på hva sin var lov å ikke, og at de skulle hente en voksen dersom noe skjedde. De voksne følget gjevnlig med gjennom vindu ( noe barna ikke var obs på) og de få gangene det oppsto konflikter eller noen gjorde noe de ikke burde, ble en voksen hentet.

 

Slik som dere ordlegger dere (enkelte) gir inntrykk at alt barnehagen skal gjøre er å passe ungene deres, og ellers overlate alt som handler om oppdragelse til foreldrene.

Skrevet

 

Jeg har en sønn som er seks år og førsteklassing. Vi fikk aldri spørsmål om dette. Jeg vil likevel legge til en ting som jeg tenker på i denne forbindelse. Min sønn kunne fint være ute alene da han var fem år. Men i barnehagen er barna plassert sammen med mange andre, som kan komme til å gjøre slemme ting. Barna har ikke fått velge hvem de skal være sammen med og de kan ikke velge å gå hjem om situasjonen blir ubehagelig. Da er det godt å ha voksne der som følger med og følger opp situasjoner som oppstår.

 

Anonymous poster hash: 7f23c...7aa

Men de kan heller ikke velge hvem de møter på lekeplassen, eller hvem de skal gå i klasse med (en lærer og 27barn), og dersom noen er slemme er det vel ikke noe problem å gå inn for å hente en voksen? Det er jo det de må gjøre på skolen..

Skrevet

En Bhg i nærområdet har ikke full inngjerding.. Må jo ha vært skrekken for dere tenker jeg😂 Og tenkte litt det samme, helt til jeg begynte å jobbe i Bhg selv.

Barna har en spesiell respekt for de voksne og gjør det de sier.

Barn med adferdsvansker får selvfølgelig ikke samme friheten.

 

Og barna i den Bhg uten full inngjerding? Ingen har noen gang stukket!

Bør si litt om barna. Dere har altfor liten tiltro til egne barn. Selv om de ikke hører etter hjemme er ikke det slik ute blant andre.

 

Anonymous poster hash: 0cb69...0b5

Skrevet

Uansvarlig? Leker ikke barnet ditt alene ute hjemme da? Eller fotfølger du ungen din når han er ute i gaten? Er tross alt førskolebarn det er snakk om.

Herregud..

 

Anonymous poster hash: f2b9d...1a0

Nei, hun leker ikke alene ute hjemme. Hun er forresten 4 år (fyller 5 i desember), jeg syns ikke hun er moden nok til å være aleine. Har krysset av på skjemaet at hun kan gå ut mens de voksne er i garderoben, men hun får ikke være ute å leke uten tilsyn.

 

 

 

 

Hi

 

 

Anonymous poster hash: e9d95...1ce

Skrevet

Nei, hun leker ikke alene ute hjemme. Hun er forresten 4 år (fyller 5 i desember), jeg syns ikke hun er moden nok til å være aleine. Har krysset av på skjemaet at hun kan gå ut mens de voksne er i garderoben, men hun får ikke være ute å leke uten tilsyn.

 

 

 

 

Hi

 

 

Anonymous poster hash: e9d95...1ce

Hva skal fin jente gjøre ute mens hun venter på de voksne om hun ikke får leke?, skal hun stå rett opp og ned og se på de andre leke?

Skrevet

Hva skal fin jente gjøre ute mens hun venter på de voksne om hun ikke får leke?, skal hun stå rett opp og ned og se på de andre leke?

Det betyr ikke det, det var bare måten det var formulert på svarslippen. Dersom hun sendes ut for å leke uten tilsyn er det ment at barna blir sendt ut uten at de voksne kommer innen kort tid (altså at de er inne med de minste barna). Men de voksne dukker relativt kjapt opp dersom de skal hjelpe de minste barna er i garderoben først.

 

Er virkelig ikke komfortabel med at 4-åringen min skal være ute uten voksne mer enn 5-10 min (maksimum, liker egentlig ikke der heller).

 

 

Anonymous poster hash: e9d95...1ce

Skrevet

Det var praksis i min bhg før jeg begynte å jobbe der. Jeg gikk ikke med på å sende ut barn uten tilsyn. Hva om noe skjer? Hva om noen stikker av?

 

Anonymous poster hash: 529a6...df7

Regner med at barnehagen er inngjerdet? Kanskje voksne fra andre avdelinger som er ute?

De store barna er veldig flinke. De står og venter der de får beskjed om,og passer på hverandre.

 

Syns synd på han ene som må bli igjen inne i 5 min sammen med de små barna,fordi mora er overnervøs!!

 

Anonymous poster hash: a4699...36f

Skrevet

Dette bekrefter jo bare det vi leser om til stadig. Norske barn blir overbeskyttet. Dere må lære barna deres å bli mer og mer selvstendige. Det er skummelt for oss voksne, men nødvendig for å skape trygge barn. Det er ikke ansvarsavskrivelse fra barnehagen. Det er en del av det pedagogiske opplegget i mange barnehager, en måte å selvstendiggjøre barna. Når jeg leser svarene her inne, tenker jeg at det er veldig nødvendig. Men, akkurat de barna som kanskje trenger denne treningen mest, får jo ikke tillatelsen fra foreldrene...



Anonymous poster hash: 4f110...6cc
Skrevet

det synes jeg er helt greit :) min skal få lov

Skrevet

I vår barnehage får de eldste gå ut når de er ferdig påkledd og begynne å leke. De året under får gå ut, men må vente på voksen før de kan leke. De må stå inntil veggen.

De eldste får gå utenfor gjerdet og leke. Tre om gangen. De må spørre om lov, og da er de voksne ute. Det er et lite område hvor de ikke kan forsvinne.

Vi foreldre har aldri blitt spurt om dette.

Barna synes det er stas og det er noe de gleder seg til etter sommerferien.

 

Anonymous poster hash: a2ee2...287

Skrevet

Så dere som har 5-åringer er ute å leker med barna deres hele tiden? De er aldri alene? Elelr alene med andre barn i hagen? Tenk hvis noe skjer?? Wææ!

 

Det er da voksne i bhg!! De er jo ikke overlatt til seg selv! De klarer fint å leke i 5-10 min alene, det er bare stas at førskolebarna får øve seg på det.

 

Vi har det i bhg på høsten/vinteren. De står å tripper ved døra, og de får etter noen skolebarn er påkrevd få få ut å leke noen min til en voksen får kledd på seg.

 

Synes mange av dere virker hysterisk overbeskyttende? Hvordan tenker dere det skal gå på sfo?

Det er bare å gjøre en avtale. Neste gang må de vente inne hvis de ikke følger avtalen om å "oppføre" seg ute alene med de andre.

 

Anonymous poster hash: e7e5f...bad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...