Anonym bruker Skrevet 15. august 2016 #1 Skrevet 15. august 2016 Har fått et skriv der barnehage ber om tillatelse fra foreldre om de eldste barna skal leke ute _uten_ voksne ute blant de. Jeg syns dette er en merkelig og uansvarlig forespørsel. Forespørselen er grunnet med at de trenger mer tid til å hjelpe de aller minst barna, men uansett...! Anonymous poster hash: e9d95...1ce
Anonym bruker Skrevet 15. august 2016 #2 Skrevet 15. august 2016 Det går gjør de ikke på skolen engang, både i friminuttene og på Sfo er det voksne ute Jeg hadde svart nei, en voksen bør være ute og tilgjengelig for barna. De får kontakte nav og be om en arbeidsledig e.l som trenger praksisplass, da lønner nav og barnehagen får et ekstra par armer Anonymous poster hash: 31e30...df9
Anonym bruker Skrevet 15. august 2016 #3 Skrevet 15. august 2016 Har fått et skriv der barnehage ber om tillatelse fra foreldre om de eldste barna skal leke ute _uten_ voksne ute blant de. Jeg syns dette er en merkelig og uansvarlig forespørsel. Forespørselen er grunnet med at de trenger mer tid til å hjelpe de aller minst barna, men uansett...! Anonymous poster hash: e9d95...1ce De mener leke ute i 5 min alene /stå utenfor på en fast plass til de voksne kommer Anonymous poster hash: a4699...36f
Anonym bruker Skrevet 15. august 2016 #4 Skrevet 15. august 2016 De mener leke ute i 5 min alene /stå utenfor på en fast plass til de voksne kommer Anonymous poster hash: a4699...36f Nei, det er to forespørsler. En hvor de skal ha tillatelse for å gå ut før de voksne er ferdig i garderoben og videre en forespørsel 2 om å få leke uten at det er voksne tilstede. Blir klart nei på den siste, synd det er uansvarlig! HI Anonymous poster hash: e9d95...1ce
Anonym bruker Skrevet 15. august 2016 #5 Skrevet 15. august 2016 Jobber i barnehage, hos oss er det slik at de som skal begynne på skolen får lov ( med tillatelse fra foreldrene) til å gå ut før de minste barna er klar. Siste halvåret får de lov til å være ute uten voksne, men ofte så er småbarnsavdelingen ute samtidig. Er de ikke ute, så sjekker de voksne hele tiden og passer på at de går greit når de er alene. Alltid minst 3 barn, ingen får være helt alene. Anonymous poster hash: 10304...583
Anonym bruker Skrevet 15. august 2016 #6 Skrevet 15. august 2016 Jobber i barnehage, hos oss er det slik at de som skal begynne på skolen får lov ( med tillatelse fra foreldrene) til å gå ut før de minste barna er klar. Siste halvåret får de lov til å være ute uten voksne, men ofte så er småbarnsavdelingen ute samtidig. Er de ikke ute, så sjekker de voksne hele tiden og passer på at de går greit når de er alene. Alltid minst 3 barn, ingen får være helt alene. Anonymous poster hash: 10304...583 Er det mange som takker nei? Jeg er absolutt ikke komfortabel med å sende datteren min ut uten voksne. Hun er typen som plutselig har klatret i toppen av et tre eller stikker av. Samtidig vil ikke jeg at hun skal være den eneste som må være inne med de mindre barna. Anonymous poster hash: e9d95...1ce
Anonym bruker Skrevet 15. august 2016 #7 Skrevet 15. august 2016 Jobber i barnehage, hos oss er det slik at de som skal begynne på skolen får lov ( med tillatelse fra foreldrene) til å gå ut før de minste barna er klar. Siste halvåret får de lov til å være ute uten voksne, men ofte så er småbarnsavdelingen ute samtidig. Er de ikke ute, så sjekker de voksne hele tiden og passer på at de går greit når de er alene. Alltid minst 3 barn, ingen får være helt alene. Anonymous poster hash: 10304...583 Det var praksis i min bhg før jeg begynte å jobbe der. Jeg gikk ikke med på å sende ut barn uten tilsyn. Hva om noe skjer? Hva om noen stikker av? Anonymous poster hash: 529a6...df7
Anonym bruker Skrevet 15. august 2016 #8 Skrevet 15. august 2016 Vi har det i barnehagen jeg jobber i. Alle har sagt ja. Men det er kunn før alle skal ut, og er maks 5 min alene. Klarer de ikke å holde på avtalen, må de vente inne med de andre. Anonymous poster hash: c6026...229
Anonym bruker Skrevet 15. august 2016 #10 Skrevet 15. august 2016 Haha... Lykke til på skolen neste år👌🏻 Anonymous poster hash: f466e...04a
Anonym bruker Skrevet 15. august 2016 #11 Skrevet 15. august 2016 I barnehagen her var det også sånn at de som hadde barn i bhg , som skulle på skole året etter fikk denne forespørselen. Her signerte vi alle ja. Det vil jo være en grei måte for de å øve seg til de begynner i 1. klasse, da vil de garantert stikke ut i det det ringer ut , og de de må klare seg noen minutter til vakta kommer seg ut.. Anonymous poster hash: b2008...e21
Anonym bruker Skrevet 15. august 2016 #12 Skrevet 15. august 2016 Haha... Lykke til på skolen neste år Anonymous poster hash: f466e...04a De fleste barn har en radig utvikling siste året i barnehagen og skolene har voksne tilgjengelige ute i friminuttene og på SFO. Datteren til HI vil nok klare seg fint hun Anonymous poster hash: 4c61c...977
ulenissen Skrevet 15. august 2016 #13 Skrevet 15. august 2016 God øving til skolestart! Da er det ikke samme oppfølging fra voksne som i barnehagen, og de fleste skal vel gå alene til og fra skolen også. Får ikke førskolebarna deres leke alene ute hjemme? Er vel tryggere å la den leke alene ute på barnehagens ingjerede område enn ute i Hagen hjemme?
Anonym bruker Skrevet 15. august 2016 #14 Skrevet 15. august 2016 Jeg synes ikke det er uansvarlig, for jeg regner med at de fleste barna i den alderen er ute alene hjemme. Jeg hadde satt mer spørsmålstegn ved bemanningen i barnehagen, siden det begrunnes med de voksne må hjelpe de minste. Det synes jeg er spesielt, og det høres ut som om de er underbemannet Anonymous poster hash: ffeb5...c25
*Miss Marple* Skrevet 15. august 2016 #15 Skrevet 15. august 2016 Det er snakk om 5-6 åringer som skal være alene en liten stund på inngjerdet område? Jeg ser virkelig ikke problemet, i den alderen er de vel ute alene i nærmiljøet på fritiden?
Anonym bruker Skrevet 15. august 2016 #16 Skrevet 15. august 2016 Vi har det i barnehagen jeg jobber i. Alle har sagt ja. Men det er kunn før alle skal ut, og er maks 5 min alene. Klarer de ikke å holde på avtalen, må de vente inne med de andre. Anonymous poster hash: c6026...229 Det var det jeg mente også 😊 De er jo ikke mye alene Anonymous poster hash: a4699...36f
Anonym bruker Skrevet 15. august 2016 #17 Skrevet 15. august 2016 Synes det er uansvarlig. Det er mye rart de kan finne på i 4-5 års alderen, og man kan ikke forvente at en gruppe av disse skal kunne leke helt fint alene uten tilsyn. Du betaler for at voksne skal passe på barnet ditt i barnehagen- ikke for at barnehagen skal få slippe unna ansvaret med å passe på alle barna. Ja, skolen er neste år, men de skal vokse opp mye dette ene året og bli mer selvstendige under kontrollerte forhold. Hva skjer om den ene ungen setter fast snor rundt halsen, blir borte, krangler og en stikker av osv? Er ikke få ting som kan gå galt rundt den alderen, og grensene testes selvsagt. Anonymous poster hash: c74e0...d77
Anonym bruker Skrevet 15. august 2016 #18 Skrevet 15. august 2016 I vår bhg leker førskolebarna ute frem til alle barna er påkledt. Anonymous poster hash: 561fd...d97
Anonym bruker Skrevet 15. august 2016 #19 Skrevet 15. august 2016 Jeg ville snakket med bhg og spurt hvordan de tenker å organisere dette. Skal ungene være ute lenge uten tilsyn? Hvor ofte går de voksne ut å sjekker? Hvor tilgjengelige er de voksne hvis barna trenger hjelp? Hvis de voksne kikker ut regelmessig, og er tilgjengelige hvis det skulle oppstå noe, ser jeg ikke problemet. Hvis barna blir overlatt til seg selv mens de voksne er vanskelig tilgjengelig, f.eks. på et møte- eller pauserom ville jeg sagt nei. Anonymous poster hash: 2af8a...960
Yellow Brick Road Skrevet 15. august 2016 #20 Skrevet 15. august 2016 Synes det er uansvarlig. Det er mye rart de kan finne på i 4-5 års alderen, og man kan ikke forvente at en gruppe av disse skal kunne leke helt fint alene uten tilsyn. Du betaler for at voksne skal passe på barnet ditt i barnehagen- ikke for at barnehagen skal få slippe unna ansvaret med å passe på alle barna. Ja, skolen er neste år, men de skal vokse opp mye dette ene året og bli mer selvstendige under kontrollerte forhold. Hva skjer om den ene ungen setter fast snor rundt halsen, blir borte, krangler og en stikker av osv? Er ikke få ting som kan gå galt rundt den alderen, og grensene testes selvsagt. Anonymous poster hash: c74e0...d77 Men da er det jo helt greitt, for du er i din fulle rett til å ikke gi tillatelse, så da blir bare ditt barn inne når de andre går ut, så enkelt er det. Jeg bor i et boligfelt med mange hus og lekeplass sånn omtrent midt i mellom, og der er det sjelden at de 4-5 åringene har følge med voksne hele tiden, og unger som er ute i hagen og leker, har da ikke voksne med seg. Så jeg synes ikke at det er uansvarlig å la dem få være ute i barnehagen alene litt innimellom. De er tross alt i et innelukket område hvor de kan følges med fra vinduene for det meste, det er ikke akkurat sånn at de blir sent ut og glemt.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2016 #21 Skrevet 15. august 2016 De fleste barn har en radig utvikling siste året i barnehagen og skolene har voksne tilgjengelige ute i friminuttene og på SFO. Datteren til HI vil nok klare seg fint hun Anonymous poster hash: 4c61c...977 Jeg har tre skolebarn... Om de ikke hadde kunnet vært ute alene i fem min i BHG tror jeg at jeg ville evnetestet meg selv som mor, gitt.. Anonymous poster hash: f466e...04a
Anonym bruker Skrevet 15. august 2016 #22 Skrevet 15. august 2016 Jeg synes det er problematisk at en barnehage spør om det og hadde (demonstrativt) svart nei. Det er jo for å fraskrive seg et eventuelt ansvar OM noe skulle skje.. Anonymous poster hash: b2aed...16b
Plutselig_gravid Skrevet 15. august 2016 #23 Skrevet 15. august 2016 Jeg synes det er problematisk at en barnehage spør om det og hadde (demonstrativt) svart nei. Det er jo for å fraskrive seg et eventuelt ansvar OM noe skulle skje.. Anonymous poster hash: b2aed...16b Det er akkurat det jeg tenker også...
Anonym bruker Skrevet 15. august 2016 #24 Skrevet 15. august 2016 Førskolelebarna leker alene i vår bhg. De MÅ jo spørre da. Ikke lov uten foreldrenes tillatelse... Anonymous poster hash: 76337...1eb
ulenissen Skrevet 15. august 2016 #25 Skrevet 15. august 2016 Bare er spørsmål.. Dere som hadde svart nei; har dere skolebarn? Min opplevelse er at når ungene begynner på skolen er det ganske mange forventninger til at de sksl være relativt selvstendige. Det er jo ikke slik st barna våkner opp dagen før førsteklasse Og plutselig er blitt mer modne. Dette er jo kor som kommer gradvis, og som vi voksne må legge til tette for, blant annet med å gi dem noe mer ansvar og mestring etterhvert. Å væte ute en liten stund uten voksne er vel en del av å vokse? Selv om det er tilsyn i friminuttene er det på de fleste skoler veeeeldig få voksne i forhold til antall barn ute i friminuttet, og de får ikke med seg alt som skjer. Voksentetthet i barnehagen er mye tettere! I tillegg skal jo barna komme seg til og fra skolen alene...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå