Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #1 Skrevet 11. august 2016 Har hatt en tråd tidligere. Vi har en parkering bak garasjen vår som tilhører leiligheten vi leier ut som er i samme hus som oss. Parkeringen henger sammen med eiendommen vår og er opparbeidet så det skal merkes. Vi venter bare på privat parkering skilt. Har snakket med naboen x antall ganger om hennes besøkende som hele tiden parkerer der. Besøket til leieboeren vår har da ikke parkering når det står biler der. Det er plass til to biler, men nå er det parkert en stor suv midt i parkeringen når jeg kom hjem og naboen svarer ikke når jeg banker på og har tlf av. Hun driver noe privat i kjelleren så kundene hennes parkerer også hos oss. Er drittlei! Gitt beskjed x antall ganger. Hva gjør jeg nå? Hun har ikke plass til mer enn sin egen bil hos seg selv. Anonymous poster hash: 8c81a...9ab
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #2 Skrevet 11. august 2016 Hadde parkert bilen min slik at naboen sitt besøk ikke kom seg ut også ikke åpnet døren når de ringer på! Anonymous poster hash: 43aa3...391
Mamalarma Skrevet 11. august 2016 #3 Skrevet 11. august 2016 Hadde parkert bilen min slik at naboen sitt besøk ikke kom seg ut også ikke åpnet døren når de ringer på! Anonymous poster hash: 43aa3...391 Hadde jeg også gjort.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #4 Skrevet 11. august 2016 Tenkte tanken, men måten han har parkert på gjør at jeg da må stå med halve bilen uti veien. Har kun en bonde som kjører forbi her, men vil ikke sperre for han. HI Anonymous poster hash: 8c81a...9ab
Tjofsen Skrevet 11. august 2016 #5 Skrevet 11. august 2016 Kan du ikke sette noe på parkeringsplassen så lenge? Blomsterpotte, hagestol eller et eller annet som er lett å flytte på for de som egentlig skal bruke plassen.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #6 Skrevet 11. august 2016 Jo jeg får sette noe der for er så lei. Trodde virkelig ikke det skulle være nødvendig å gjøre sånt når det gjelder voksne folk? HI Anonymous poster hash: 8c81a...9ab
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #7 Skrevet 11. august 2016 Sett opp to påler som du henger et tau/sperrebånd på. Skriv en lapp på med "privat parkering, tilhører leilighet abcde". Anonymous poster hash: 5818f...2be
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #8 Skrevet 11. august 2016 Jeg hadde skrevet en STOR lapp og festet på vinduet på førerens side av bilen. "Dette er en PRIVAT parkeringsplass, neste gang blir bilen tauet bort på bileiers regning!" Og så ville jeg tatt en ny samtale med naboen. Og informert henne om at fra og med f.eks. 20. august (om dere da har fått satt opp skiltet om privat parkering) så kommer dere til å ringe tauebil og få bilene som er feilparkert tauet bort, så hun bør informere sine kunder om dette. Det bør selvfølgelig også stå på skiltet dere setter opp at feilparkerte biler vil bli tauet bort på bileiers regning. Anonymous poster hash: 3cbe4...b9f
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #9 Skrevet 11. august 2016 Står det at det er privat parkering? Hvis ikke så er jo ikke det så godt å vite for naboen sine kunder. Hvis du ikke har det, så sett opp skilt og skriv hvem parkeringsplassen tilhører. Skriv gjerne at det ikke er parkering for -navnet på det private firmaet hun driver-,. Anonymous poster hash: ecf4d...c9c
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #10 Skrevet 11. august 2016 Står det at det er privat parkering? Hvis ikke så er jo ikke det så godt å vite for naboen sine kunder. Hvis du ikke har det, så sett opp skilt og skriv hvem parkeringsplassen tilhører. Skriv gjerne at det ikke er parkering for -navnet på det private firmaet hun driver-,. Anonymous poster hash: ecf4d...c9c Om jeg ikke husker feil fra His tidligere tråd så har hun snakket med naboen flere ganger, men naboen informerer ikke sine kunder (fordi hun ikke har parkeringsplass til kundene selv, vil jeg tro). Anonymous poster hash: 3cbe4...b9f
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #11 Skrevet 11. august 2016 Gjerde inn parkeringsplassen og låse porten? Anonymous poster hash: 83bc2...53d
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #12 Skrevet 11. august 2016 Det stemmer. Det er de samme kundene hele tiden så de bør ha fått det inn til nå. Så stor kundekrets er det ikke, men merkes godt når alle hennes besøkende, jobb og fritid står der. Det er helt umulig å se at vi ikke eier den parkeringen. Vi har postkassene der og stativ til bosspannene, i tillegg nylig opparbeidet med litt gress og plantet. Anonymous poster hash: 8c81a...9ab
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #13 Skrevet 11. august 2016 Skrivefeil, får ikke rettet fra mobil. HI Anonymous poster hash: 8c81a...9ab
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #14 Skrevet 11. august 2016 Hvis det er en plass ved veien og ikke deres innkjørsel (som regel kunne en innkjørsel til hvert hus), tror jeg faktisk hvem som helst har rett til å stå der. Det er heller ikke sikkert du får lov til å sette opp skilt med privat parkering, men om du har søkt å fått ja er det jo ok. Anonymous poster hash: fa98e...bb1
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #15 Skrevet 11. august 2016 Hvis det er en plass ved veien og ikke deres innkjørsel (som regel kunne en innkjørsel til hvert hus), tror jeg faktisk hvem som helst har rett til å stå der. Det er heller ikke sikkert du får lov til å sette opp skilt med privat parkering, men om du har søkt å fått ja er det jo ok. Anonymous poster hash: fa98e...bb1 Andre har selvfølgelig IKKE lov til å parkere på privat eiendom uansett hvor mange parkeringsplasser de som eier har. Anonymous poster hash: 5d25f...7a6
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #16 Skrevet 11. august 2016 Sett opp et skilt om privat parkering, og at overtramp straffes med borttauing for eiers regning og risiko. Anonymous poster hash: 8dc81...112
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #17 Skrevet 11. august 2016 Sett opp et skilt om privat parkering, og at overtramp straffes med borttauing for eiers regning og risiko. Anonymous poster hash: 8dc81...112 Det er faktisk slik at man ikke nødvendigvis bare kan taue bort biler. Man KAN bli straffet for selvtekt... Anonymous poster hash: 83bc2...53d
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #18 Skrevet 11. august 2016 Det er faktisk slik at man ikke nødvendigvis bare kan taue bort biler. Man KAN bli straffet for selvtekt... Anonymous poster hash: 83bc2...53d Ja. Men det er ikke sikkert frekkasene tar sjansen på å parkere der hvis de ser et slikt skilt. Anonymous poster hash: 8dc81...112
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #19 Skrevet 11. august 2016 Vi bor på "landet" og denne parkeringen er på vår tomt. Håper skiltet kommer snart. Tror jeg i mellomtiden lar leieboer stå på vår plass de gangene hun har bil så står jeg heller på hennes plass. HI Anonymous poster hash: 8c81a...9ab
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #20 Skrevet 11. august 2016 Andre har selvfølgelig IKKE lov til å parkere på privat eiendom uansett hvor mange parkeringsplasser de som eier har. Anonymous poster hash: 5d25f...7a6 I utgangspunktet kan alle irakere langs veien, uansett hvem som eier grunnen. Hvis alle opparbeidet parkeringsplasser på egen tomt, men inntil veien ville det gått ut over gateparkeringen. Derfor regelen om at alle i utgangspunktet skal ha bare en innkjørsel til huset og nok parkering gzplasser inne på tomta som du kommer til via innkjørselen og ikke direkte fra veien. Anonymous poster hash: fa98e...bb1
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #21 Skrevet 11. august 2016 I utgangspunktet kan alle irakere langs veien, uansett hvem som eier grunnen. Hvis alle opparbeidet parkeringsplasser på egen tomt, men inntil veien ville det gått ut over gateparkeringen. Derfor regelen om at alle i utgangspunktet skal ha bare en innkjørsel til huset og nok parkering gzplasser inne på tomta som du kommer til via innkjørselen og ikke direkte fra veien. Anonymous poster hash: fa98e...bb1 Hvor står den regelen? Anonymous poster hash: ecf4d...c9c
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #22 Skrevet 11. august 2016 Legg lappe på bilen med advarsel om borttauing! Anonymous poster hash: 2fe5b...802
Tyra79 Skrevet 11. august 2016 #23 Skrevet 11. august 2016 Kast et par egg og noe mel på bilen, da parkerer de nok ikke der igjen 😜!! Ellers har du jo fått mange gode tips tidligere. All sympati til deg, kjenner jeg blir irritert på dine vegne!! Selv hadde jeg gitt beskjed personlig til de som parkerer der, om jeg fikk med meg når de kom/ dro. Ellers satt en stol i veien.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #24 Skrevet 11. august 2016 Jeg har svart tidligere i tråden, anbefalte lapp på bilene som feilparkerer + snakke med naboen igjen. Jeg ville sagt følgende til naboen: "Vi har snakket om dette tidligere, kundene dine parkerer på våre parkeringsplasser. Det har ikke skjedd noen endring. Hva har du tenkt å gjøre med dette?" Da ansvarliggjør du naboen. Jeg ville hele tiden kommet tilbake til "hva har du tenkt å gjøre for å rydde opp i problemet?". Og så ville jeg deretter ha varslet om at fra en viss dato forventer jeg at kundene hennes ikke lenger parkerer ulovlig hos dere, og at det er hennes ansvar å informere kundene sine om dette. Om hun har kunder på et tidspunkt på dagen hvor dere ikke bruker plassene selv, da ville jeg vurdert å gjøre en skriftlig avtale med naboen om at hun betaler et visst beløp pr. måned for at hennes kunder skal kunne parkere hos dere. Da må dere være veldig tydelig på betingelsene - f.eks. at hun leier plassene mandag-fredag mellom kl. 09 og 15, samt avtale at hun betaler dere en avgift om kundene bruker plassen utenom disse tidene - og den avgiften bør være så høy at hun ikke vil ønske å bryte de opprinnelige betingelsene for avtalen. Et annet forslag dere kan gi naboen er at hun parkerer sin egen bil et sted i nærheten slik at kundene hennes kan bruke hennes plass hjemme hos henne. Det burde ikke være noe stort problem for henne. Du kan også begynne å ta bilder hver gang biler fra hennes kunder/besøkende bruker deres plasser. Det kan bli bevis om dere f.eks. ender med å gå til forliksrådet i fremtiden. Snakk med henne, spør henne hva hun gjør for å rydde opp i problemet. Når skiltet er kommet opp og er godt synlig, da kan dere sørge for borttauing. "I en dom avsagt av Høyesterett 3. november 2006, var retten enig i partenes felles oppfatning om at en grunneier har rett til å fjerne biler som er parkert i strid med et forbudsskilt." http://www.huseierne.no/boligsporsmal/juridisk-hjelp/private-veier-og-parkering/ulovlig-parkering-pa-privat-eiendom/ Anonymous poster hash: 3cbe4...b9f
Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #25 Skrevet 11. august 2016 Jeg har svart tidligere i tråden, anbefalte lapp på bilene som feilparkerer + snakke med naboen igjen. Jeg ville sagt følgende til naboen: "Vi har snakket om dette tidligere, kundene dine parkerer på våre parkeringsplasser. Det har ikke skjedd noen endring. Hva har du tenkt å gjøre med dette?" Da ansvarliggjør du naboen. Jeg ville hele tiden kommet tilbake til "hva har du tenkt å gjøre for å rydde opp i problemet?". Og så ville jeg deretter ha varslet om at fra en viss dato forventer jeg at kundene hennes ikke lenger parkerer ulovlig hos dere, og at det er hennes ansvar å informere kundene sine om dette. Om hun har kunder på et tidspunkt på dagen hvor dere ikke bruker plassene selv, da ville jeg vurdert å gjøre en skriftlig avtale med naboen om at hun betaler et visst beløp pr. måned for at hennes kunder skal kunne parkere hos dere. Da må dere være veldig tydelig på betingelsene - f.eks. at hun leier plassene mandag-fredag mellom kl. 09 og 15, samt avtale at hun betaler dere en avgift om kundene bruker plassen utenom disse tidene - og den avgiften bør være så høy at hun ikke vil ønske å bryte de opprinnelige betingelsene for avtalen. Et annet forslag dere kan gi naboen er at hun parkerer sin egen bil et sted i nærheten slik at kundene hennes kan bruke hennes plass hjemme hos henne. Det burde ikke være noe stort problem for henne. Du kan også begynne å ta bilder hver gang biler fra hennes kunder/besøkende bruker deres plasser. Det kan bli bevis om dere f.eks. ender med å gå til forliksrådet i fremtiden. Snakk med henne, spør henne hva hun gjør for å rydde opp i problemet. Når skiltet er kommet opp og er godt synlig, da kan dere sørge for borttauing. "I en dom avsagt av Høyesterett 3. november 2006, var retten enig i partenes felles oppfatning om at en grunneier har rett til å fjerne biler som er parkert i strid med et forbudsskilt." http://www.huseierne.no/boligsporsmal/juridisk-hjelp/private-veier-og-parkering/ulovlig-parkering-pa-privat-eiendom/ Anonymous poster hash: 3cbe4...b9f Hører parkeringen til utleienheten, så kan de ikke leie den ut til andre Anonymous poster hash: ecf4d...c9c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå