Gå til innhold

Dyrt å være student!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg studerte medisin. Rimelig heftig studiebelastning og langt studium. Jeg jobbet ved siden av og hele sommeren og litt i juleferien. Jeg hadde ganske god råd jeg (hadde ikke barn).

Det er dyrt å utdanne leger og studielånet mitt er jo piss i havet mot det det har kostet å gi få meg gjennom. Å utdanne studenter er myyye mer enn kostnaden ved et studielån som betales tilbake. Semesteravgift (500,- ?) og bøker er vel minimum å forvente at man skal dekke selv. I tillegg får man låne penger å leve av. Ganske så fantastisk ordning egentlig. Så må man jobbe ved siden av. Tyngre enn å bare ha jobb, men eget valg og man regner jo med å høste goder i etterkant.

Anonymous poster hash: 6755c...12f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har utgifter på 32 000 totalt i mnd og du skjønner ikke at jeg må jobbe? Bare barnehage og SFO koster 5500,- i mnd. Bor på landet, trenger derfor bil. Lån, forsikring. Husleie, spare til bolig og EK. Studerer i en annen by, har 1-2 uker samling i mnd. Flybilletter + husleie der også. Heldigvis koster det ikke skjorta, but still. Men takk for tips alle :-) føles bortkastet ut å kjøpe bøker der det kun er 30 sider man må lese.

Anonymous poster hash: 1a78a...c90

Skjønner ikke at du må jobbe SÅ mye, skrev jeg.

Om du har ekstra husleie og flyutgifter måndtlig utgjør jo det en det en del tusen da..

Anonymous poster hash: ed831...cdd

Skrevet

Det er flott for deg, men er dessverre ikke alltid slik for alle. Jeg har god utdannelse, men tjener likevel ikke fett. Jeg har studielån og dette blir lagt til grunn når man skal søke om boliglån bl.a. Det er nettopp det det er. Et LÅN! Store deler må betales tilbake. Studenter får dermed ikke så mye gratis som mange hevder. Og de som gjør det kan aldri ha studert...Jeg har vært svært heldig i livet og har klart meg fint både under og etter studier, men vet hvor vanskelig det er for mange. Synes det er trist at flere her inne bagatelliserer hverdagen til studenter. På kun det lille lånet man får/låner klarer man seg ikke. Bare boligprisene i de største byene er et godt eksempel på det. De fleste er nødt til å spe på lånet med ekstra jobb. Og det er tøft til tider! Stå på alle studenter! Dere er flinke :)

Får ikke mye gratis når man ikke er student heller, så hvorfor skulle man få det når man studerer? Men å hevde at samfunnet ikke er tilrettelagt for studenter, blir tull. Studielånet er f.eks et veldig gunstig lån på mange måter, man reiser billigere med kollektivtransport, studentsamskipnaden hjelper studenter i alskens kniper, fra husmangel til psykisk helse, mange butikker og restauranter tilbyr studentrabatt både på mat og drikke. Mange tannleger, optikere, hudpleiere mm har også studentpriser. Som student kan man også spe på økonomien ved å jobbe og tjene rundt 100.000 i året før man mister rett til stipend. Så jeg skjønner ikke helt hvor samfunnet ikke legger tilrette for å være både student og samfunnsdeltager?

Jeg har studert i en av Norges største studentbyer og levd et flott liv, skal nå studere i en mye mindre by. Studentlivet er ikke lagt opp til å være et luksusliv, men det er langt fra et dårlig liv.

Skrevet

Har utgifter på 32 000 totalt i mnd og du skjønner ikke at jeg må jobbe? Bare barnehage og SFO koster 5500,- i mnd. Bor på landet, trenger derfor bil. Lån, forsikring. Husleie, spare til bolig og EK. Studerer i en annen by, har 1-2 uker samling i mnd. Flybilletter + husleie der også. Heldigvis koster det ikke skjorta, but still. Men takk for tips alle :-) føles bortkastet ut å kjøpe bøker der det kun er 30 sider man må lese.

Anonymous poster hash: 1a78a...c90

Hva med å tilrettelegge litt for seg selv? Flytte litt på deg hvis du MÅ gå på den skolen som krever at du må fly og betale overnatting? Og du må jo busette sparing på vent når du studerer.

Anonymous poster hash: 4ec83...7c3

Skrevet

Hva med å tilrettelegge litt for seg selv? Flytte litt på deg hvis du MÅ gå på den skolen som krever at du må fly og betale overnatting? Og du må jo busette sparing på vent når du studerer.

*sette

Skrevet

Det er dyrt å være student, blir hevdet....sammenlignet med hva? Spør jeg.

Skrevet

Ingenting tilrettelegges for studenter i samfunnet?? Virkelig? Jeg blir litt oppgitt over slike uttalelser kjenner jeg. Se for øvrig uttalelsen nedenfor, som summerer det hele fint opp:     Kjempefint å oppfordre folk til "tyveri" og brudd på åndsverksloven... Herregud...    Mye som det er med alle andre som har tatt utdannelse før deg. Studenter nå år mye mer stipend enn hva vi gjorde på 90-tallet og folk før den tid. Det er da en selvfølge at man må betale lånet man tar for å studere...? Anonymous poster hash: 59b66...270

Stipend og låneordningen har ikke blitt justert etter som prisoppgangen har økt, nei. Fullt stipend og lån er nå 7000kr, en tusenlapp mer enn det var på 90-tallet. Det er et reelt problem at studentenes "stipend" ikke dekker bolig og mat engang.. Dessuten er det flere voksne som studere nå, det sier seg selv at for voksne som har etablert seg med barn og bolig vil det å leve på 7000kr være utrolig tøft. Studenter vil ikke jobbe, men de må. Verdifull tid som kunne vært brukt på studier må brukes til kassajobb på Rimi for å dekke nudler til middag. Kjenner ingen som lever "studentlivet" slik som på 90-tallet.

Anonymous poster hash: aac43...79c

Skrevet

Stipend og låneordningen har ikke blitt justert etter som prisoppgangen har økt, nei. Fullt stipend og lån er nå 7000kr, en tusenlapp mer enn det var på 90-tallet. Det er et reelt problem at studentenes "stipend" ikke dekker bolig og mat engang.. Dessuten er det flere voksne som studere nå, det sier seg selv at for voksne som har etablert seg med barn og bolig vil det å leve på 7000kr være utrolig tøft. Studenter vil ikke jobbe, men de må. Verdifull tid som kunne vært brukt på studier må brukes til kassajobb på Rimi for å dekke nudler til middag. Kjenner ingen som lever "studentlivet" slik som på 90-tallet.

Reglene for hva som kvalifiserte til stipend er forandret. Jeg fikk for eksempel ikke borteboerstipend selv om jeg studerte så langt unna hjemmefra at jeg måtte fly dit. Så når kravene til hvem som får og ikke får er så mye bedre nå, er det jo åpenbart slik at studentene nå får mer stipend enn da.

Jeg synes ikke det er rimelig at stipend skal dekke alle utgifter til mat og bolig for en student. Det har ikke Norge råd til å yte rett og slett. Det er mye annet vi trenger å bruke skattepengene på også...

Anonymous poster hash: 59b66...270

Skrevet

Jeg har 2 barn og fullt stipend og lån gir meg 27000 i august og januar samt 10200 i mnd de andre mnd.

Studenter uten barn får ca 2000 mindre. Jeg synes det er mye penger jeg. Jeg jobber i tillegg deltid og får 8000 kr ekstra der. Ikke fett, men jeg klager ikke. Har en mann som jobber fullt da med en helt gjennomsnittlig årslønn.

Anonymous poster hash: ad1cf...347

Skrevet

Jeg har 2 barn og fullt stipend og lån gir meg 27000 i august og januar samt 10200 i mnd de andre mnd.

Studenter uten barn får ca 2000 mindre. Jeg synes det er mye penger jeg. Jeg jobber i tillegg deltid og får 8000 kr ekstra der. Ikke fett, men jeg klager ikke. Har en mann som jobber fullt da med en helt gjennomsnittlig årslønn.

Jobber forresten hver tredje helg. Det går veldig greit og tar ikke tid fra studiene.

Skrevet

Jobber forresten hver tredje helg. Det går veldig greit og tar ikke tid fra studiene.

Hvordan fikk du støtte til barna hvis han har gjennomsnittlig inntekt? Min mann tjener 500.000 i året,og jeg fikk ingenting for barna pga det.

Anonymous poster hash: 488ba...285

Skrevet

Fy faen. Jeg blir FLAU av å lese denne tråden. Eier dere ikke litt skam en gang? 

Jeg har studert jus. Vet dere hva jeg har blitt subsidiert med? Nesten en million kroner kostet min skoleplass, vet dere hvor mye av det jeg betalte? Nada!

I andre land må de betale store deler av denne summen selv. i de aller aller fleste andre land er utdannelse BARE for de med rike foreldre. En gjennomsnittelig nyutdannet lege i USA har mange millioner i studielån når de er ferdig. 

Men i Norge? 

Gratis skole? Ikke godt nok.

At man selv må kjøpe bøkene? Skandale.

At man har en FRIVILLIG ordning om å ta opp studielån for å betale for mat og leilighet med ufattelig gunstige vilkår mens man tar en gratis utdannelse? Uhørt!

Nei fy faen. Dere er årsaken til at hele samfunnet går lukt til hevete. 

Skrevet

Fy faen. Jeg blir FLAU av å lese denne tråden. Eier dere ikke litt skam en gang?

Jeg har studert jus. Vet dere hva jeg har blitt subsidiert med? Nesten en million kroner kostet min skoleplass, vet dere hvor mye av det jeg betalte? Nada!

I andre land må de betale store deler av denne summen selv. i de aller aller fleste andre land er utdannelse BARE for de med rike foreldre. En gjennomsnittelig nyutdannet lege i USA har mange millioner i studielån når de er ferdig.

Men i Norge?

At man har en FRIVILLIG ordning om å ta opp studielån for å betale for mat og leilighet med ufattelig gunstige vilkår mens man tar en gratis utdannelse? Uhørt!

👏👏👏

Skrevet

Men i Norge?

Jepp.

Jeg har 6,5 år med høyere utdannelse - ett av dem uten studielån, 5,5 av dem i utlandet, betalt av Lånekassen. Omtrent alle skolepengene ble betalt også. Jeg gikk på et knalldyrt studium - hvis jeg hadde bodd i USA, ville jeg måttet låne minst 1 million kroner for skolepenger alene. Så kommer livsopphold i tillegg (og i USA ville min utdannelse tatt åtte år).

Nå holder jeg på med doktorgrad. Tre år hvor jeg får BETALT for å ta utdanning. Har en amerikansk venninne - der må de BETALE hvor hver credit (studiepoeng) de tar på sin doktorgrad.

Vi har det så utrolig bra i Norge. At man ikke må betale skolepenger for å ta høyere utdannelse gjør oss utrolig privilegerte - og overraskende mange tar det for gitt.

Anonymous poster hash: b57d2...8e2

Skrevet

Lån bøkene du trenger kun noen kapitler av på biblio også kopierer du dem.

Det gjorde jeg gjennom hele mitt treårige studie. Noen bøker bare lånte jeg når jeg måtte lese. Nye bøker er rådyrt og studenttilværelsen er smal. Man kan ikke leve som før, som student. Man må tenke lurt og leve billig.

Å være student i Norge er veldig luksuriøst sammenlignet med veldig mange andre land!

Anonymous poster hash: b7759...c61

Oppfordring til lovbrudd.

Det er ikke lovlig å kopiere bøker.

Anonymous poster hash: 57c56...635

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...